Uitmesten bij nat weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Uitmesten bij nat weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:18

Hier in België is het nou toch al zo'n drie weken erg wisselvallig (wat ik erg fijn vind, veel minder vliegen en rotdazen), maar gisteren tijdens het uitmesten van de weide stelde ik mij de vraag of uitmesten wel zo'n goed idee is bij vochtig weer. Want de mest blijft een beetje kleven aan het gras, waardoor er een restje blijft liggen.

En dus vroeg ik me af of paarden dan sneller weer rond die plekken gaan eten, aangezien er niet zo duidelijk grote hopen liggen, en de restjes mest minder opvallen. De reden waarom ik mij plots deze vraag stel, is omdat wij dit jaar een nieuwkomer (jaarling) in de kudde kregen die helaas wormen had. Alle paarden zijn netjes ontwormd en goed in de gaten gehouden, en in het najaar zou ik de weide sowieso laten kalken.

Het klinkt misschien een beetje een stomme vraag, maar ik heb mij hier nooit echt vragen bijgesteld, tot gisteren. Misschien moet ik er nog bij vermelden dat het een stuk grond is van 2 hectare, in twee gedeeld en ongeveer om de drie weken worden de paarden verweid (afhankelijk van hoeveel gras ze nog hebben).

Solleke_Noah

Re: Uitmesten bij nat weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:45

Bij ons eten de paarden niet op de mestplekken, of we de mest er nu wegscheppen of niet. Jammer genoeg :D want er is nog een heel stuk van de weide met 'mooi' gras, maar zij moeten het niet (1,5 hectare)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:02

mijn pony mest alleen op de plek waar spul staat wat hij weigert op te eten, dus, als ik het weg schep dan hoeft hij het alsnog niet. Meestal eet een paard niet van het gras bij de mestplekken, maar er zijn uitzonderingen.

lieke123492

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:49

wij halen de mest in de wei nooit weg, alleen op stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:34

Hier ook een Belg die last heeft van het wisselvallig weer ;) Maar bij mij blijven er eigelijk geen restjes over,
als er nog wat 'drek' in het gras hangt wordt dit wel weggespoeld. Mijn paarden hebben wel 6 stukken weide om af te wisselen.

Mijn paarden eten alles af :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:37

Wij halen iedere dag de mest weg,scheelt ook met de vliegen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:38

Wij hebben 1hectare voor 3 pony's, opgedeeld in 5 stukken. Ik mest eigenlijk quasi nooit uit en ze hebben op elk weiland hun vaste mestplekken, die ze elke keer opnieuw gebruiken en niet groter worden (doordat ze regelmatig rusten, spoelt de mest daar de grond in en wordt het stukje weer 'proper' voor nieuwe mest. In de winter staan ze maar op 1/3 van het land, waar ik dan wel uitmest, en op deze manier verdwijnen de plekken op de andere weilanden helemaal). Als ze er een tijd niet hebben opgestaan eten ze op de mestplekken wel het hoogste deel gras af, maar vanaf dat ze er dan weer opnieuw op gaan mesten laten ze het weer links liggen. Mij maakt het niet uit, ik heb veel te veel gras momenteel voor het aantal paarden, ze staan op het allerkaalste stuk dat ze kunnen hebben momenteel (er staat echt niks op) en toch blijven ze te dik :')

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:40

Ik haal ook elke dag mest uit de weide, vochtig weer of niet. Ik vind dat belangrijk ivm wormbesmetting. Dat er nog een restje blijft hangen aan het gras vind ik nu niet zo erg, dat spoelt inderdaad weg met de regen en de paarden eten meestal daar toch niet echt. Ze hebben op elk stuk wei een toilet om het zo te zeggen. Als je regelmatig alles opkuist, dan wordt het toilet niet te groot. Vaak als er al teveel mest ligt, gaan ze die plek uitbreiden, dus ik zou zeggen, je niets van aantrekken of het vochtig weer is of niet, gewoon mest weghalen :)
Als je natuurlijk heel veel wei hebt zoals Ine23, kan je het zo doen ook, maar persoonlijk blijf ik er wel voorstander van om mest van de wei te halen. Al snap ik natuurlijk ook dat dat voor iemand met 1 of 2 paardjes gemakkelijker is dan iemand met een pensionstal waar er 30 staan :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:45

Als de plek te groot wordt, wordt ze ook opgeruimd :) . Hier is het gewoon vaak zo druk dat naast elke dag voeren, de oudste rijden (toch 4-5x per week), de dagelijkse verzorging van de 3 (manen borstelen, vliegenspray spuiten...) en werk op eigen weiland (klusjes blijven eeeeindeloos aanslepen) er niet veel tijd meer over blijft om ook uit te mesten. Als het een lange tijd droog is spoelt het ook niet door en wordt er vaker gemest dan wanneer het zoals nu erg wisselvallig is en de mest gewoon 'verdwijnt' in de grond. Dan wordt er niet dagelijks gemest, maar wel in het weekend even goed doorwerken, na een aantal kruiwagens ziet het er ook weer een stuk beter uit.
Ik weet dat het een stuk beter is om het wel te doen, maar doordat we nog nooit een besmetting hebben gehad zou het kunnen dat ik er te laks in ben hoor :j

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:50

Het is veel werk ja, ik merk het hier ook dat dat vaak het eerste is dat er bij inschiet, full time werken, 2 paarden onderhouden, verzorgen en rijden (4-5x per week) en dan al die klusjes inderdaad! Maar vaak probeer ik dan inderdaad ook in het weekend eens een tandje bij te steken om alles weer netjes te hebben tegen maandag. Vaak doe ik het 's morgens vroeg nog voor ik naar mijn werk vertrek, dan kan ik 's avonds thuis komen en gewoon de verzorging en het rijden doen. Meestal heb ik dan niet echt veel zin meer om mest te scheppen :=
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 22-06-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:53

Mesten is ook het eerste klusjes waarvan ik denk dat de paarden en ik er zelf ook niet echt last van hebben als het niet gebeurt... Binnenkort hebben we een nieuwe mesthoop op een andere plek en dan moet ik me er toch maar weer eens aan wagen om er een vast schema in te vinden! Op zich is het niet zo'n vervelende taak, maar ze kost wel tijd en je gaat liever gezellig rijden dan mesten :+

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:57

Haha ja inderdaad, dat is hier ook zo :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:29

Ik mest élke dag, dat scheelt een pak. Heb elke dag 2 kruiwagens en toch heb ik nog tijd om mijn paarden te verzorgen/trainen :j

Kwestie van een routine te vinden :D

Ik kom aan op de wei, train eerst, leg dan alle spullen en terwijl paardlief aan het eten is schep ik mest.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:36

Die tijd is hier echt niet voor elke dag dat te doen, zelfs met het vinden van een routine. Hangt er natuurlijk gewoon allemaal van af hoe je alles moet regelen in de rest van je leven :) . Daarom blijft het hier weekendwerk, als het er al van komt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:06

Ik werk tot half 5 en heb nadien enkel nog te koken en de hond uit te laten,
dus al bij al krijg ik alles prima rond op de wei :j

Heb nu een bijrijdster en een extra huurder die mee mest helpen scheppen dus dat is alleen maar mooi meegenomen :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:03

mijn paardje kan vanuit de stal zo de wei en de buitenbak in. Ze mest het meest in de bak, op het zand dus. Ik haal dit om de dag weg (vaker ben ik er niet) en heb dan toch een halve (grote) kruiwagen vol!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:07

ik moet het zelfs weghalen uit de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:50

Als je het normaal gesproken weg haalt (wel zo fris inderdaad +:)+ ) dan lijkt me de keuze tussen weghalen en een klein beetje dat blijft plakken, of niet weghalen en de hele drol die blijft liggen....toch een vrij makkelijke keuze :P

Hele drol, of klein beetje drek dat op het gras achterblijft... die drol gaat alleen maar vaster zitten naarmate je hem langer laat liggen.

Dus ik snap het "probleem" niet zo...? :)

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:59

Die van mij kunnen vanuit de wei zo de mesthoop oplopen en ik heb de mazzel dat ze vaak naar de mesthoop lopen om te mesten. Wat ze wel in de wei doen laten we liggen. Als de paarden ergens anders staan halen we de weidesleep er overheen. Vaak eten de schapen ook veel op wat de paarden niet opeten

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:19

je kan gewoon uitmesten. als er een beetje blijft liggen is dat geen probleem want dan groeit het gras ook beter