bak/paddock bruikbare, betaalbare bodem zomer en winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

bak/paddock bruikbare, betaalbare bodem zomer en winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:42

Ik zoek informatie over een geschikte bodem voor een buitenbak, welke ook als paddock functioneren gaat. Hij moet ook in natte perioden en in de winter zo lang mogelijk bruikbaar zijn.

Er liggen geen sloten rondom, alleen aan de achterzijde. Is het dan wel mogelijk om met drainagebuizen te werken?

Op dit moment is het nog een stuk grasland (veengrond). Het ligt vrij diep, dus lijkt het me niet verstandig om de grond om te zetten, maar juist de bodem er overheen te leggen.

Ik heb verhalen gelezen over puin met worteldoek er overheen en daar een zandbodem overheen, maar heb hier ook negatieve verhalen over gehoord (worteldoek dat omhoog komt, puin dat omhoog komt enz), dus ik weet niet of dat wel DE oplossing is qua drainage.

Wat voor zand is het meest geschikt? Woudzand? Of toch ander zand.

Ook zou ik graag ervaringen willen horen over mensen die gebruik maken van kokos of cacaodoppen of andere bodem-verbeteraars.

Het moet wel betaalbaar blijven, dus eb-en-vloed of agterberg e.d. gaat hem niet worden ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:03

Heuveltje maken is inderdaad de beste optie. Qua zand is bakzand van type M3C zand, zandhandel/loonwerker zal het ook wel weten.
Worteldoek kan best, maar je moet het goed vastzetten (grondankers) en neem de soort met plakvlies aan de onderkant. Aan elkaar stikken/smelten van de naden helpt ook.
Als je een berg zand op de huidige maaiveld legt zorg dan wel voor een goede bv houten wand waar je ook je gronddoek op vast maakt. Zorg wel dat je erbij blijft kunnen, want je zal het hout op termijn moeten vervangen. In/uitgang kan je een drempel leggen met een spoorbiels.

kevje06Jarig

Re: bak/paddock bruikbare, betaalbare bodem zomer en winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:28

Dat is wel een goede tip van hout er om heen, zijn ook aan kijken voor paddock.

Muronia

Re: bak/paddock bruikbare, betaalbare bodem zomer en winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:51

Bedankt voor de tip! En dan zou er wel gewoon puin onder het worteldoek moeten in dit geval toch? Hoe dik zou die laag moeten zijn? En hoe dik de laag zand er over?

(en nog steeds ook graag tips over de bodemverbeteraars)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:56

Bij veen moet je uitkijken dat de boel niet verder inzakt als je er zand op gaat brengen. Veen wil nog wel eens "drijven". Daarnaast zeg je dat het al laag ligt, weet je ook hoe hoog het water in de winter komt? Heb je te maken met kunstmatig beinvloede waterstanden? Want waterschappen willen nog wel eens de waterstanden kunstmatig hoog houden in de winter.