Paard heeft traanoog en is kopschuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chimene15

Paard heeft traanoog en is kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:17

Haay,

Ik verzorg een KWPN ruin maar hij heeft een traanoog opzich geen probleem... alleen ik kan het niet schoonmaken het is heel erg hard en vies :( dat kun je wel wegkrijgen alleen hij houdt er niet van als je aan zijn hoofd zit :( hij is niet kopschuw maar hij wil dat gewoon niet en ik kan niet aan zijn halstertouw trekken ofso want hij haat druk achter de oren en dan gaat hij steigeren... :( :( :(

iemand een oplossing??? *\o/*

alvast thanks! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-06-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast voor de verduidelijking.

Lunaeekie

Re: Helluppp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:25

Misschien eerst oefenen met druk achter de oren, en als je aan z'n hoofd zit? En bijv. aaien enzo?
Trekken is sowieso nooit goed ;)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:26

Wil je het oog schoonmaken dan kan je het volgende doen: Water koken het af laten koelen (lauw) en daarna met een schone doek de viezigheid weg deppen bij zijn ogen..

Wanneer kan je dit het beste proberen:
- Probeer het wanneer hij eten voor zich heeft staan brokken/hooi
- Probeer het wanneer hij gras aan het eten is en zijn hoofd al laag heeft
- Vraag een stalgenoot om hulp zodat deze het hoofd van je paard kan vasthouden en jij het voorzichtig schoon kan maken.
- Misschien kun je, je verzorg paard aan beide kanten vast zetten aan zijn halster

Ik hoop dat je wat kan met de gegeven oplossingen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:29

Kun je het wel met een spons/doekje/ pluk watten goed nat maken? Laat hij dat wel toe. Als je het goed natmaakt weekt het wat los en doet het geen pijn met weg halen. De vastgekoekte prut zo proberen weg te halen doet natuurlijk pijn en voelt niet fijn voor het paard.
Heeft hij altijd zo'n traan oog of is het plots gekomen?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:46

Ja inderdaad, eerst nat maken zodat het wat zachter wordt en dan proberen eraf te peuteren?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:13

@iedereen

nee dat heeft hij altijd al gehad en bedankt ik denk dat het wel zal lukken zo.
jaa spons enz laat hij wel toe alleen daarna is het nogsteeds hard met een borsteltje.
en als ik het in de wei doe doet ie zijn hoofd weer omhoog :p hahaha

thanks!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:29

Dan moet je het nog natter maken, beter weken zeg maar. Met een borsteltje doet hem gewoon zeer. Vooral als hij altijd traanogen heeft is de huid daar best gevoelig. Heeft hij geen verstopte traanbuizen als hij altijd vieze traanogen heeft?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:48

@aukelizzy

nee hij heeft het maar aan een oog en het traant gewoon weet het verder ook niet ben er donderdag weer ga het dan gelijk proberen
xx

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:12

en gewoon een halster om doen, langzaam aan aaien en zo naar zijn oog toe werken?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:55

okee ga het morgen proberen :) jullie horen het nog

ShannonFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:42

Ja inderdaad oefenen met druk achter zijn oren :) en oefenen met aan zijn hoofd zitten :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:44

Ik zou maar eens een DA naar dat oog laten kijken. Als het paard al geruime tijd een traanoog heeft klopt er iets niet. Een traanoog kan ook een symptoom van maanblindheid zijn. Als het paard niet wil dat je er aan komt zal het mogelijk pijn doen. Gekookt afgekoeld water zal echt niet helpen als het paard er al geruime tijd last van heeft. Ogen zijn trouwens niet iets om mee te prutsen, je beschadigd eerder wat dan dat je er goed aan doet aangezien je paard er al geruime tijd last van heeft.

Vastzetten en in de houdgreep zonder eens een dierenarts te laten kijken zou ik niet doen.

Chimene15

Re: Paard heeft traanoog en is kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 06:59

Maar kijk hij heeft er geen pijn!!! weet ik 100% zeker alleen soms komt die vieze zooi in zijn ooghoek en dat propt zich dan op en dat wil ik weghalen en dat loopt dan uit tot halverwege z'n snoet en ik krijg het amper weg :(

En moderators de titel is fout hij is NIET kopschuw....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:46

Daarom denk ik dat dit paard een verstopte traanbuis heeft.. Het traanvocht wordt normaal gesproken afgevoerd door een buisje dat uitkomt in de neus. Als dat vocht niet weg kan, omdat het buisje verstopt is, loopt het traanvocht via de ooghoek over het hoofd heen weg.
Dit kan een DA vrij simpel constateren en meestal is het ook vrij simpel op te lossen.
Misschien kun je het eens overleggen met de eigenaresse. Zo'n constant traanoog is niet prettig.Die verstopping op zich doet geen pijn maar die vuilstreep irriteert de huid natuurlijk wel en dat is wel pijnlijk op den duur. Succes.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 16:22

Aukelizzy, jaa oek ik zal het er met haar over hebben dankjewel