hoe lang na kunstmest strooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

hoe lang na kunstmest strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:57

even een vraagje:

ik ben de eigenaresse van twee minipaard merrietjes en een miniruintje en een minihengstje, het hengstje is even het probleem, hij is twee jaar en springt hoog en breekt uit, ik heb dus vorig jaar een weide speciaal voor de hengstjes laten afrikken , 1.20 hoog , met zwaar materiaal. nu hebben we die weide vorig weekeinde gestrooid met kunstmest en hadden de hengstjes op een andere weide gezet die 1 meter hoog is en stevig afgerikt, dat ging best goed, maar schijnbaar is een van de merries nu hengstig geworden en is hij over de 1 meter omheinig gesprongen en liep bij de merries, niet zo'n probleem , want hij mag die merries dekken, maar niet in de merriewei, want daar staan gewoon 2 draden omheen, de merries blijven daar keurig achter, maar hij kan dan zó de weg op, nu dus mijn vraag;

ik heb de hengstjes maar weer in hun eigen wei gedaan, maar er liggen nog wel korreltjes, er zijn wel een paar flinke buien overheen gegaan, maar kan dit ook kwaad? is het giftig? het ligt er nu dus een week op, er staat wel weer gras op

Bhriseis

Re: hoe lang na kunstmest strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:06

Volgens de wiki is er geen 'toxicologische noodzaak' om paarden er af te houden als er kunstmest ligt. Ik had het ook eens in de boerenbond gevraagd, en volgens hen kan je paard wel diarree krijgen. Ze raden aan om je paard drie weken van het gras te houden; twee weken voor het 'diarree-risico' en een week om het gras nog wat extra tijd te geven te groeien. Althans, dat werd mij in de boerenbond verteld.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:09

wij houden na kunstmest strooien ook minimaal 3 weken aan, voordat er weer paarden in komen.

blue_kim

Re: hoe lang na kunstmest strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:19

Wat Bhriseis zegt inderdaad. Maar kan je anders niet met bv prikpaaltjes een stukje afzetten in het hengstenweitje, dat ie niet het hele stuk heeft? De opzet van mesten en dan 3 weken laten rusten is toch vaak om de grasmat goed te laten herstellen, wat dus niet gebeurt als er alsnog een pony oploopt.
Wat je wel nog kan doen om dekorrels te laten oplossen is op de droge dagen het land sproeien. Dan lossen ze sneller op en wordt de stof wel gewoon door de grond opgenomen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:27

bedankt voor jullie antwoorden, de mest is nu, na de buien van vandaag helemaal weg, het is heel jammer dat de hengstjes er nog even op moeten blijven, maar volgende week gaan ze weer naar de veulenwei, samen met de merries en veulens, en dan groeit het gras wel weer aan, mijn eerste zorg was natuurlijk of het niet giftig was ofzo, maar dat schijnt dan gelukkig mee te vallen