shetlander vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoihoi12345

shetlander vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:00

hoi ik heb een paar vraagjes wat heb je nodig voor een shet en hoe duur is hooi en bix enz en waar kan ik het het best kopen? en heb je nog tips voor het hebben van een shetlander? en hoe oud kan je er nog op rijden?
alvast bedankt ;)
groetjes

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: shetlander vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:05

Leeftijd zegt niks over hoelang je op een Shetlander kan rijden, lengte en gewicht wel.

Shetlanders hebben niet veel nodig, eigenlijk alleen goed hooi en geen tot weinig brok. Prijs is afhankelijk waar je woont, wat je wilt hebben, hoeveel tegelijk je afneemt, etc. Ik zou voor een Shetlander gewoon kleine baaltjes droog hooi nemen.

Wat je nodig hebt, is afhankelijk wat je er mee wilt doen.

Verder moet je natuurlijk rekening houden met dierenarts, enten, hoefsmid, ontwormen, etc.

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:07

ja je moet kijken naar gewicht en lengte,

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:57

Gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al honderden topics over. Maar ik zal toch even je vragen beantwoorden.

Ik heb zelf 2 shetten en een welsh, dus mijn voerkosten zijn uiteraard wat hoger. Ze krijgen hier onbeperkt graszaadhooi. Per ton (=1000 kg) betaal ik 200 euro. Hier doen ze 3 maanden mee. Verder krijgen ze voordroog van eigen land, kosten: 10 euro per baal, daar doe ik een maand mee. Dit koop ik bij een boer of fouragehandelaar. Daarnaast krijgen ze beperkt weidegang (zo nu en dan een half uurtje) en krijgen ze een vitamine supplement bij (pavo Force) en safe and sound van dodson and horrell. Verder worden ze regelmatig ontwormt (kosten varïeeren van 8 tot 25 euro denk ik). Per jaar gebruiken ze 4 a 5 likstenen van KNZ, kosten weet ik zo even niet, geloof 9 euro oid. De dierenarts komt 1x per jaar enten voor tetanus, influenza en west-Nijlvirus, kosten 50 euro per pony. Iedere 8 weken komt de smid bekappen, dat kost 25 euro per pony. Mijn andere shet is bevangen geweest en zij gaat iedere 8 a 10 weken naar de kliniek om bekapt te worden, dat kost 49,50. In de stal heb ik strokorrels liggen. Ik doe ruim een jaar met een pallet van 200 euro. Dit zijn mijn basiskosten, de rest is afhankelijk van de gezondheid van mijn pony's. Jaren kwam de dierenarts alleen maar enten, maar ik heb ook een jaar gehad dat het minder goed ging en dat heeft me ruim 1000 euro aan dierenartskosten gekost.

Weideonderhoud, tuigage enz nog niet meegerekend. Als je wilt rijden op je pony dan raad ik je aan om voor een grotere maat te gaan, voor een shet ben je al gauw te groot. Dat heeft idd niets met leeftijd te maken, wel alles met lengte en gewicht. Shetten zijn mss wat kleiner en eten wat minder, maar verder zijn de kosten bijna hetzelfde als bij een grotere pony. En ook een shet heeft een paardenmaatje nodig.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:40

ik verzorg 1 shetlander.
Misschien kun je daar eens mee beginnen.
Een eigen pony is een grote keuze, en je wilt dat hij/zij gelukkig is.
Ga eens kijken of er leuke shetlanders in de buurt zijn die een verzorger zoeken.
Ervaring krijg je door iets te doen.

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:00

Ik ben het wel met Imke1998 eens.
Zelf heb ik 2 verzorg shetlanders en daar leer je heel veel van.
Om meteen zonder al te veel ervaring een shetlander te kopen vind ik niet echt slim....

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:36

Als we graag wilt rijden kun je beter geen shetlander nemen. Vroeg of laat word je daar toch te groot voor.