Nieuwe stal zoeken, waar letten jullie op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

Nieuwe stal zoeken, waar letten jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 21:53

Ik moet helaas zoeken naar een nieuwe stal omdat de oude nu weg gaat...
Nu zijn er een paar stallen, maar de ene is heel ver en ik moet fietsen, de andere heeft weer geen weiland enz. dus het is vrij moeilijk, maar waar letten jullie speciaal op als je op zoek bent naar een stal en wat MOET de stal hebben? Waar letten jullie op als jullie rondkijken op de stal?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes

Anoniem

Re: Nieuwe stal zoeken, waar letten jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:57

Eisen:

Weide- en/of paddockgang
Sociaal contact
Veel ruwvoer van goede kwaliteit
Weinig maar goed krachtvoer
VAKKUNDIGE stalhouder
Voldoende toezicht
Veilig terrein
Goede bak
Goede uitrijmogelijkheden
Tuig ed moet veilig liggen
Moet eigen smid en dierenarts mogen laten komen

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 22:18

oke dankje!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:19

Naast het lijstje van Sonja, ook de sfeer op stal!! Heel erg belangrijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:59

Phoe even denken.
Weidegang is nummer 1 en dan wel minimaal zomers 24/7 winter minimaal overdag samen met minimaal 2 weidegenoten.
Verder een buitenbak is toch wel zo fijn. De rest is wat minder belangrijk omdat ik zelf ook bereid zou zijn om zelf te doen dus daar valt wel over te praten.
Bijna vergeten kleine stal liefst particulier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:07

Lijstje van Sonja is voor mij ook redelijk compleet, maar behalve eigen DA en smid wil ik ook eigen instructie kunnen laten komen.
Weide/paddock minimaal overdag in een groep. Een uurtje of zelfs een dagdeel buiten is (veel) te weinig.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:11

Mijn eerste eisen zouden zijn voor het paard:

- Weidegang, winter paddock
- Niet te groot (30 is meer dan genoeg) en geen manege, echt pensionstal
- Eventuele wensen kunnen aangeven
- Minstens buitenbak die bij slecht weer ook begaanbaar is en goed wordt onderhouden
- Paar springbalkjes vind ik ook wel fijn
- Mogen longeren ergens
- Niet zuinig met hooi/kuil, paard moet krijgen wat hij nodig heeft
- Bij zelf mesten: Geen eigenaren die in de gaten houden hoeveel je opstrooit en het er vervolgens weer uithalen! :( Heb ik serieus een keer meegemaakt, paard kreeg ligwonden aan de benen van op het beton liggen! Belachelijk.

En voor mezelf:
- Niet te ver weg
- Buitenrij mogelijkheden
- Informele sfeer, geen gezeur onderling (waar je pas in praktijk achterkomt helaas)
- Prijs/kwaliteit verhouding moet goed zijn

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:46

PP ---> VSW

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:52

- wei/paddock min. 8uur p/d (ook mogelijkheid om alleen te staan)
- onbeperkt hooi
- goede bak (zomer & winter begaanbaar of binnenbak)
- niet veel andere pensionklanten
- open van 8 tot 22u
- zelf regelen mbt krachtvoer
- eigen instructie/smid/da
- beveiligde/verzekerde zadelkamer
- niet ver weg
- longeermogelijkheid

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:06

Tigra_ schreef:
Phoe even denken.
Weidegang is nummer 1 en dan wel minimaal zomers 24/7 winter minimaal overdag samen met minimaal 2 weidegenoten.
Verder een buitenbak is toch wel zo fijn. De rest is wat minder belangrijk omdat ik zelf ook bereid zou zijn om zelf te doen dus daar valt wel over te praten.

Totdat je een paard hebt dat gevoelig is voor hoefbevangenheid...
Ik vind de uitloopmogelijkheden wel erg belangrijk, maar het aantal uren dat je je paard in de wei wilt hebben minder.
Stel je kiest een stal waar de paarden in de zomer 24/7 op de wei moeten en je paard wordt te dik, of het is een slechte zomer en je paard heeft op de wei geen beschutting of de wei is te nat, of hij mag helemaal niet op de wei omdat die hoefbevangen is maar er zijn geen paddocks... Of je paard heeft een peesblessure en moet op rust...

Je kunt het beste kijken naar de kwaliteit van de voorzieningen, de ruimte ten opzichte van het aantal paarden en of je stalhouder de mogelijkheid en WIL heeft om in te kunnen spelen op situaties waardoor er iets gewijzigd zou moeten worden aan het standaard stalbeleid.

En dan moet het stalbeleid nog passen bij jouw idee hoe jij vind dat je paard verzorgd moet worden.

Lekker_Ding8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:08

-niet ver weg
-goede bak
-longeermogelijkheid
-als hij/zij in het weiland kan staan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:20

joyce B schreef:
Tigra_ schreef:
Phoe even denken.

Totdat je een paard hebt dat gevoelig is voor hoefbevangenheid...
Ik vind de uitloopmogelijkheden wel erg belangrijk, maar het aantal uren dat je je paard in de wei wilt hebben minder.
Stel je kiest een stal waar de paarden in de zomer 24/7 op de wei moeten en je paard wordt te dik, of het is een slechte zomer en je paard heeft op de wei geen beschutting of de wei is te nat, of hij mag helemaal niet op de wei omdat die hoefbevangen is maar er zijn geen paddocks... Of je paard heeft een peesblessure en moet op rust...

Je kunt het beste kijken naar de kwaliteit van de voorzieningen, de ruimte ten opzichte van het aantal paarden en of je stalhouder de mogelijkheid en WIL heeft om in te kunnen spelen op situaties waardoor er iets gewijzigd zou moeten worden aan het standaard stalbeleid.

En dan moet het stalbeleid nog passen bij jouw idee hoe jij vind dat je paard verzorgd moet worden.

Daar heb ik geen problemen mee ook is er een paard wel een paar keer hoefbevangen geweest maar die staat toch nog steeds 24/7 op de wei(in de zomer), geen enkel probleem hoor.
Ik zou mijn paard niet op de paddock willen hebben dat vindt ik persoonlijk niets zeker geen hele dagen en maar een paar uurtjes in de wei.
Daarnaast is er veel verschil in het soort wei natuurlijk. Maar zonder 24/7 weidegang in de zomer voor mijn paard ga ik er niet staan.
En verder geloof ik niet zo in boxrust dus dat zien we dan wel. Als het moet is er altijd wat mogelijk te maken natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:28

mij merrie heeft al harde manenkam van meer dan 6 uur op de wei met een graasmasker notabene...
Die laat ik echt niet meer 24/7 op het gras. Ook geen kort gras, zo is ze vorig jaar bevangen geraakt...

Tja, paddock is hier iets meer dan alleen een zandbak. Dat scheelt allicht...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:34

Bij mij zou het zijn

- 24/7 buiten, met schuilstal en in kudde
- goede rijbak
- goede sfeer
- min. 4 keer per dag ruwvoer 's winters

Maar dat verschilt denk ik voor iedereen, aangezien je op de fiets moet is ook goed afsluitbare zadelkamer wel handig, uitrijmogelijkheden is ook wel lekker natuurlijk ;) Succes met het vinden van een nieuwe stal!

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:36

voor mij is nummer 1 dat ik direct een goed gevoel heb zodra ik de stal betreed.
Het hoeft niet super de luxe te zijn, maar wel schoon, netjesen licht en de paarden moeten er goed uitzien en de stallen schoon.
Vervolgens kijk ik hoe mensen met de paarden omgaan, correct, netjes, met respect maar ook met verstand en kunde. Dat zijn voor mij echt de allerbelangrijkste voorwaarden. daarna komen de faciliteiten. Ik wil graag een binnenbak maar ook weidegang. Ik kijk dan ook altijd even naar de kwalilteit van de omheining etc. dat soort zaken geeft heel veel info over hoe er met de paarden wordt omgegaan. Ook de bodem van de bakken vind ik belangrijk, want ik wil graag mijn paarden goed houden en kunnen trainen. de bodem moet gewoon goed zijn, maar daarvoor hoeft het geen achterberg bodem ofzo te zijn.
En wat ik uiteraard ook altijd even in mij opneem is hoe het personeel/eigenaren je benaderen. Is dat open, gastvrij en getuigd de uitleg van verstand van zaken? En ik stel er prijs op als er echt zakelijke afspraken worden gemaakt ipv alleen wat toezeggingen. Die helderheid zorgt ervoor dat er gaandeweg geen gekke meningsverschillen en ellende optreden.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:39

Paddock, schone boksen, genoeg ruwvoer, goede kwaliteit krachtvoer= niet te veel, contact met andere paarden, paard/pony naar buiten kunnen kijken, binnen bak, uitrij mogelijkheden, goed afgesloten kastruimte, mogelijkheid stalling hengsten, prijs niet boven 350 voor shet en E-pony samen, goede sfeer, wc, meebrengen eigen instructie en smid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 04:02

Minimaal overdag buiten. Zomer in de weide (indien veel te nat naar de paddock) en met de winter overdag in de paddock. Minimaal met 2 paarden.
In de paddock opbeperkt hooi.
Ruime goed ventileerde boxen.
Buitenbak (binnenbak is een pre) die het hele jaar door goed te rijden is.
Zelf bepelen welk en hoeveel krachtvoer ik geef, wordt wel gevoerd..
Niet moeilijk doet over de hoeveelheid hooi en stro, mits in het normale.
Eigen smid, da en instructie mee mogen nemen.
Dat de paarden buiten/binnen worden gezet (met schema is ook prima).

Zelf mesten etc heb ik geen problemen mee.