Weiland voor hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Weiland voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 20:24

Er zullen hier vast mensen zijn die zelf hooien.
Wil graag weten wat er allemaal bij komt kijken.

Punten die sowieso in mij opkomen, zijn:
* Hoe het weiland onderhouden, dus waar mee het weiland mesten, bijzaaien, etc?
* Welk grassoorten zijn geschikt voor voordroog (wel goed droog).
* Wanneer maaien, hoevaak maaien?
* Hoelang drogen, etc?

Wie heeft eigen machines/materialen om te hooien, welk materialen heb je nodig (zoals tractor, maaier, schudder, inpakker, plastic, etc)?

Wat hebben jullie per pak betaald (en wat voor pak is)?
En wat is het gemiddeld aantal pakken per hectare (weet dat het afhankelijk is van de lengte en dichtheid va het gras, daarom ook gemiddelde).
Verder alles wat er mee te maken heeft. :)

Ariebren

Re: Weiland voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:31

Weiland onderhouden ??
Mesten met varkens, koeien of kunstmest en onkruid spuiten met MCCP en MCPA.
Alle grassoorten zijn goed.
Maaien, kijk wanneer de koeien boeren gaan maaien.
Kuil voor paarden, bij goed droog weer een dag of drie.
Hooi, minimaal 5 dagen voor de paarden.

Ben al heel lang geleden gestopt met zelf hooi te maken.
Ik leg het risico bij de grote jongens, dus kopen.

In een goed seizoen haal je dik 6000 kg hooi per ha van het land af.
En dat is eind mei, juli en een derde keer in september.

Prijs?
Is afhankelijk wat de handel vraagt en geeft.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:36

wij hebben afgelopen zomer ca 35 pak hooi in 2 snedes van het land (1,5 hectare) gehaald, kostprijs ca 30 euro per pak (400 kg ofzo ) want werd gedaan door grote loonwerker met grote machines en het werden ook GROTE pakken. Niet handig als je maar twee paardjes te voeren hebt, krijg je nooit snel genoeg op. Les geleerd dus...

Onze paardjes krijgen die 1,5 hectare nooit op natuurlijk, maar we hebben de boel verdeeld in 5 verschillende weilanden en een paddock paradise pad eromheen zodat ze mooi wat kilometers maken iedere dag. Op dat pad groeit dus nauwelijks gras, dus die meters gaan er nog van af. (ca 5 m breed, 220 meter lang x 2 en dan 5 m breed x 60 meter breed x 2. )

Dit jaar gaan we t ff anders doen, alles wat ze niet op krijgen ( 2 van de 5 weilanden) gaan we maaien met onze tractor met een blotertje en dat ruimen we op de ouderwetse manier op (met de hand ja) en daarvan maken we een ouderwetse hooiberg (ook met de hand ja) Nu dus blaren maar t allerlekkerste hooi vd wereld vinden de paarden (die krijgen dat snachts als ze in de paddock staan anders worden ze echt nog veel dikker en dan knappen ze.

Hoevaak maaien? als t gras tot je knieen staat, das afhankelijk van het weer 3-5 x per jaar.

Wij ruimen de mest handmatig op, daarvan wordt compost gemaakt wat we een jaar later uitstrooien over het land. (met de hand? dat weet ik nog niet) Kalk hebben we afgelopen najaar vergeten dus nu volop gezellige rot-boterbloemen. Gelukkig eten de paarden eromheen.

Succes met je land, probeer zoveel mogelijk zelf te doen het is nog leuk ook, en/of vraag en boer uit de buurt met klein materieel als je tot ca 2-3 hectare (aaneengesloten) weide hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:42

Hmm... wij hebben een wei aan de maas, dus wij moeten ook plastic eruit halen als de maas omhoog komt. Mesten wordt gedaan met koeienmest, geen idee hoe vaak. Maar onkruid spuiten doen we niet!

Verder weet ik zo even de prijzen etc. niet, moet ik even navragen aan mijn vader.

Materialen zijn natuurlijk tractor, schudder en zo'n ding om de hooi in ruggen te leggen. Wij doen ook nog altijd even 't hooit dat niet meteen meegaat als de loonwerker komt dan op de andere rug gooien, haal je zeker nog een aantal pakken uit (kleintjes). Wij hebben dit jaar gewoon kleine pakjes, is handiger. Niet ingepakt. Verder euhm, doen we die altijd zelf op de wagen laden en binnen leggen dan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:56

ik ga dit topic volgen, vraag t me vaker af en dus wel intressant om hier even verder te lezen :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:56

Wij mesten het land in het voorjaar, zodra wij in vanaf februari het land op kunnen met dierlijke mest. Indien dit niet kan (blijft te nat) medio juni afhankelijk van het weer en hoogte van het gras wordt er gemaaid, geschud en ingepakt --> Dit allemaal door een loonwerker. Hierna wordt het land weer bemest en komt er in najaar nog een snee van het land. Medio september is het sloten uitbaggeren op diepte en het land greppelen deze werkzaamheden worden ook weer door de loonwerker verricht.
Indien er veel onkruid is wordt dit met de hand eruit gehaald of door de loonwerker bespoten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 10:07

Dierlijke mest (van koeien of varkens) is niet aan te komen, wat voor kunstmest kun je er op strooien? Waar moet je opletten met het kiezen van een kunstmest (de soort grond? Soort planten/(on)kruiden/grassoorten?)

Bij ons is het hooi absoluut niet duur (en ook gewoon een erg goede kwaliteit), dus ik heb ook geen idee van af wanneer het rendabel zou zijn. Het is ook puur ter informatie, grond waar de paarden nu op staan is denk ik niet geschikt om van te hooien. Echter lijkt het mij wel top om in de toekomst eens een stuk weide grond te huren/pachten/koop om van te kunnen hooien, omdat je dan ook precies weet wat de paarden te eten krijgen. De vraag is alleen vanaf wanneer is het rendabel.

Machines aanschaffen zal ook niet niks zijn en wanneer verdien je dat terug. Ik ben namelijk nog geen loonwerkers tegen gekomen hier, haha.

De boer naast ons maait zijn weiland maar 1 keer in het jaar en haalt er dan pakjes hooi vanaf (kleine). Dat is dan wel echt enorm hoog gras en eigenlijk al droog voor het gemaaid wordt. Verder doet hij dan ook helemaal niks met het land, bemest niet, zaait niet bij, niets. Alleen aan het einde van de zomer maaien, keer of 2/3 schudden (ligt denk ik ook maar 2/3 dagen op het land) en dan persen in kleine pakjes.

Boer waar wij het hooi vandaan halen maait geloof ik 2 (misschien 3 keer), eerste keer pakjes hooi en tweede keer (of derde keer, de laatste keer dus) haalt ie er grote pakken voordroog vanaf.

Welk gras mengsel (grassoorten en kruiden) zijn geschikt voor hooiland?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:14

Wij hooien ook twee keer per jaar zelf. We bemesten het land elk jaar. Dit jaar met koeienmest, vorig jaar met varkensmest. Na de tweede snee, laten we het nog een keer groeien en gaan de paarden er nog een paar maanden op.
We maaien, schudden en harken zelf. We hebben een oud tractortje, een oude hark. De maaier en schudder die lenen we van buurtjes. Persen en wikkelen laten we doen en daar betaal ik 15 euro per grote baal voor en ze brengen ze daarvoor thuis. Vorig jaar had ik rond de 45 grote balen.
Waarschijnlijk gaan we dinsdag voor de eerste keer maaien, dit jaar. Ik heb ook nog een stukje bij huis, waar ik dit jaar ook een keer maai. Gewoon om het land een keer lekker te laten groeien. Dat worden kleine baaltjes. kost 90 eurocent voor persen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:17

Kun je geen pact sluiten met de buurman of de hooiboer, dat die het werk voor je doen en dat je dan de opbrengst deelt ofzo...? Om nu zelf machines te gaan kopen enzo dat krijg je er niet zomaar uit ben ik bang...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:20

Voor koe of varkens mest moet je de adresjes hebben.
Hier worden in het voorjaar tankwagens vol, nu gratis geinjecteerd.
Paar jaar geleden kreeg je zelfs nog 5 euro de kuub toe.
Kunstmest kan je laten bepalen door grondmonsters te laten analyseren.

Heel veel info over hooi, enz kan je lezen op de site van de Pavo en paard natuurlijk.
Bij de fourage handelaren, enz.
Daarnaast, ga praten met de boertjes, die teren op jaren lange ervaring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:20

Quir schreef:
Machines aanschaffen zal ook niet niks zijn en wanneer verdien je dat terug. Ik ben namelijk nog geen loonwerkers tegen gekomen hier, haha.

De aankoop van het benodigde land verdien je al in geen 20 jaar terug... dus vergeet het maar om daarnaast ook nog de machines terug te verdienen. :o

Denk dat het wellicht handiger is voor jou om te zoeken naar een boer die voor jou zijn land gaat bewerken van gras tot hooi, op een manier die jij graag wilt. Voor hem een gegarandeerde afname en jij weet wat je koopt. Houdt er wel rekening mee dat dit iets duurder zal zijn dan hooi kopen 'op de markt'.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:24

En wat denk je van het risico ??
En de arbeid die je eraan hebt ??

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:26

Wij hooien ons eigen land ook (de helft dan).

Ca. 0.9 ha, de eerste snede van dit jaar hebben we er 141 baaltjes van 60kg per stuk afgehaald.

Onze paarden lopen er (afgewisseld met het andere stuk) het hele jaar door op, behalve de zomer dus, ivm. het hooien. We slepen de mest regelmatig uit over het land en als het in de lente een week goed gaat regenen, bellen we de plaatstelijke loonwerker en die komt er dan varkensmest overheen gieren.

LET OP met dierlijke mest!! Jij hoeft hier niks voor te betalen! Boeren en loonwerkers zijn hier soms nogal makkelijk in en denken lekker snel te verdienen, maar in feite horen zij jou te betalen voor het lozen van de mest. Lees je hierover in (staat in de wet) en laat je niet bedoezelen. Wij regelen het hier met een dichte portemonnee.

Afhankelijk van hoe het weer is staat het hier ongeveer 1,5-2 maanden en zodra het gemaaid is, laten we het 1-2 keer per dag schudden voor 5 dagen tot een week (zoek hier mooi weer voor uit).
Als het dan gewierst en geperst is, laten we het een week rusten en begint het weer opnieuw.
Wij hooien dus 2x per jaar en houden het hooi vervolgens zelf.

Wij laten alles doen en zijn 200 euro kwijt voor het maaien, schudden, wiersen en persen. Ophalen doen we zelf met wat mankracht en een auto met trailer (141 baaltjes met de hand ophalen is niet te doen).

EDIT: in principe is trouwens elk grasland goed om gehooid te worden. Let natuurlijk wel op giftige planten en haal die eruit.

En als je geschikt paardenhooi wil hebben, kan je het beste wachten tot het gras bloeit, of uitgebloeit is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 10:35

Wij hebben in de verre omgeving geen koeien of varkens boeren, doel ik op een omtrek van meer dan 100km. En als er al koeienboeren zijn (een enkele met misschien 10/20 koeien), staan de beesten niet in stallen en dus geen drijfmest zoals in Nederland.

Grond kost hier nagenoeg niks, laat staan alleen grasland. Bos is wat kostbaarder, maar daar staat dan ook hout op wat geld oplevert.
Bijvoorbeeld 158 hectare bos kost omgerekend in euro's een 200.000/300.000 euro. (Even van een site van een makelaar gehaald)

Machines etc heb ik geeeeen idee van welke prijzen je dan aan moet denken, maar het is ook echt ter informatie van. Sowieso voor de komende tijd nog niet van toepassing. Ben ook zeer te vrede met hooi wat de paarden nu eten, das het probleem ook niet. Alleen even verder kijken, ook of het uberhaupt rendabel is.

Ik ga even op de sites van pavo en paard natuurlijk kijken, ariebren! :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:39

Welk land woon je dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 10:41

Zweden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:26

Quir schreef:
Zweden.

Ja, das ver weg en wij allemaal Nederlandse adviezen geven. :7

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:14

Ariebren schreef:
Quir schreef:
Zweden.

Ja, das ver weg en wij allemaal Nederlandse adviezen geven. :7

Haha, maar daar zal niet veel verschil in zitten neem ik aan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:21

pmarena schreef:
Kun je geen pact sluiten met de buurman of de hooiboer, dat die het werk voor je doen en dat je dan de opbrengst deelt ofzo...? Om nu zelf machines te gaan kopen enzo dat krijg je er niet zomaar uit ben ik bang...

Vraag het me af.. Vroeger waren de machines veel kleiner. (Schudder, hark). Als je bereid bent er zelf heel veel tijd in te stoppen kun je zo'n kleinere van vroeger kopen, want denk dat er nog wel wat in prima staat te vinden zijn. Alleen met zo'n kleine ben je gewoon 2x zoveel tijd kwijt, dus dat is niet handig met veel grond.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:58

als het hooi wat je nu hebt niet duur is en van goede kwaliteit, dan moet je er mischien maar gewoon niet aan beginnen.

vooral als er niemand in de buurt is met machines en mest, dan wordt het echt een grote investering als je dit allemaal zelf wilt doen en dan draag je ook nog eens zelf alle risico's.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:37

Quir schreef:
Haha, maar daar zal niet veel verschil in zitten neem ik aan.

De grassoorten die hier goed groeien, zullen het in Zweden misschien minder goed doen. Het groeiseizoen is in Zweden wel anders dan in NL, dus het zou zomaar kunnen dat er behoorlijk wat verschil in zit.
Als je grond hebt is het verstandig om een bodemmonster te nemen om te zien hoe de samenstelling is en daarop je bemesting aan te passen. Goedkope grond kan op die manier wel duur in gebruik worden, als er niets inzit, zul je veel (kunst)mest moeten gebruiken om er enige produktie van te krijgen.
Als goed hooi inkopen geen probleem is, zou ik er niet aan beginnen om het zelf te willen winnen.