16 uren per dag eten, hoeveel? maagzweren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

16 uren per dag eten, hoeveel? maagzweren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:07

Hallo allemaal,

Mijn pony en paard staan 24/7 op weide ( één weide van 3500 m2 voor zomer en winter). In de winter worden ze bijgevoerd met onbeperkt hooi, nu het gras in de weide weer een beetje begint op de komen geef ik nog 2x per dag een bult hooi. Hieruit halen ze genoeg voeding (zijn allebei aan de dikke kant) daar maar ik me niet druk om, ook hebben ze het nooi natuurlijk nu niet nodig om zich warm te houdene etc.
Als het hooi op is kunnen ze de rest van de dag kunnen ze grasjes krabbelen. Maar hoeveel gras is er nou nodig om hun spijsvertering op gang te houden zodat ze geen maagzweren etc krijgen? Moet dit echt centimeters zijn of is een beetje te knabbelen genoeg?

Ik lees op paardnatuurlijk 16 uur eten, maar ik neem aan dat dat geen 16 uur van een berg hooi of 16 uur gras van 10 centimeter. Maar dat iets te knabbelen ook daar onder valt en genoeg is? Dus wat grasjes, struiken?, nog wat restjes hooi etc.

Growtjes, Anouk.

aikon

Re: 16 uren per dag eten, hoeveel? maagzweren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:42

Zou me over een maagzweer geen zorgen maken. Over te dik wel. Waarom nu nog hooi bijvoeren met zoveel land? Eten is eten, maakt niet uit wat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:43

als ze onbeperkt iets te knabbelen hebben hoef je je geen zorgen te maken dat de maag te lang leeg is, ze eten niet non stop, maar steeds wat als het goed is en zo blijft de boel goed aan de gang...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:44

Volgens mij was het zo dat het verteringsstelsel 24 uur bezig moet zijn, niet zo dat ze 24 uur moeten eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:47

Beetje knabbelen is goed hoor ;) Maagzweren ontstaan juist doordat de maag te lange tijd helemaal niets te verteren heeft, maar met knabbelen blijft de maag gewoon bezig ;)

@moonfish, het verteringsstelsel is 24 uur bezig ja, maar dat betekend niet dat ze 24 uur moeten eten. Verteringsstelsel is meer dan alleen de maag :P De darmen zijn 24/7 bezig, minder als ze zich inspannen, maar altijd bezig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:48

Dat zeg ik toch eefj33? Misschien iets raar geformuleerd blijkbaar?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:49

aikon schreef:
Zou me over een maagzweer geen zorgen maken. Over te dik wel. Waarom nu nog hooi bijvoeren met zoveel land? Eten is eten, maakt niet uit wat.

De weide is niet super groot en staat niet heel veel gras op doordat hij in de winter kapot is gelopen, ik denk niet dat 1 pony en 1 paard hier genoeg voeding uit kunnen halen. Er staat wel wat te knabbelen op maar geen hoevelheden waar ze genoeg voedingstoffen etc uithalen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:51

eefj33 schreef:
Beetje knabbelen is goed hoor ;) Maagzweren ontstaan juist doordat de maag te lange tijd helemaal niets te verteren heeft, maar met knabbelen blijft de maag gewoon bezig ;)

@moonfish, het verteringsstelsel is 24 uur bezig ja, maar dat betekend niet dat ze 24 uur moeten eten. Verteringsstelsel is meer dan alleen de maag :P De darmen zijn 24/7 bezig, minder als ze zich inspannen, maar altijd bezig.

Oke dat is fijn om te horen, er staat genoeg op de weide om iets te knabbelen. Al is het lange gras wat nu flink begint te groeien niet zo aantrekkelijk vinden ze, ze knabbelen liever aan het millimetergras :).

Ze krijgen twee keer per dag hooi, hier halen ze genoeg voedingsstoffen uit maar dit is vrij snel op (in slowfeeder), is een beetje gras knabbelen de rest van de dag ook genoeg om hun honger te stillen?
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 16-06-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:53

dan zou je de wei op moeten delen in nog kleinere stukken. Of strookbegrazing.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:53

Nouvel schreef:
als ze onbeperkt iets te knabbelen hebben hoef je je geen zorgen te maken dat de maag te lang leeg is, ze eten niet non stop, maar steeds wat als het goed is en zo blijft de boel goed aan de gang...

Oke dus je moet je eerder zorgen maken als ze op een paddock staan omdat er dan echt niks te knabbelen valt? Op een schrale weide vinden ze altijd wel iets?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:55

Thirty schreef:
dan zou je de wei op moeten delen in nog kleinere stukken. Of strookbegrazing.

Voor mij is het geen probleem om ze extra hooi bij te voeren, vroeg me alleen of hoe het nou zat met de vergelijking 16 uur eten in het wild en maagzweren en ook hongergevoel. Ik weet wel dat ze er genoeg voedingstoffen uithalen uit twee keer hooi per dag, maar het is natuurlijk ook fijn als ze de rest van de dag met geen hongergevoel rondlopen.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:06

Maak je geen zorgen hoor, helemaal goed 2 x per dag hooi en nog vele uren om grasjes te zoeken.
Mijn haflinger staat in een soort gelijkwaardige situatie.
Wat ik zelf wel doe is 2 x per jaar een kuurtje geven dat als ze te veel zand binnen door dat kuurtje weggespoeld wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:09

Die van jou lopen echt niet met een honger gevoel rond. En uit gras halen ze genoeg voedingsstoffen, bij twijfel kan je ze een mineralen liksteen aanbieden. Gras staat 10 cm hoog zeg je, dat is voldoende hoog.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:20

aikon schreef:
Die van jou lopen echt niet met een honger gevoel rond. En uit gras halen ze genoeg voedingsstoffen, bij twijfel kan je ze een mineralen liksteen aanbieden. Gras staat 10 cm hoog zeg je, dat is voldoende hoog.

Een goede liksteen hebben ze inderdaad! Nee sorry dat heb je verkeerd begrepen, mijn gras staat niet 10 cm hoog, de weide van mij is en schrale weide.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:21

Armer hooi voeren (bv gedorst hooi) of icm gersten stro voeren.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:24

stellaard schreef:
Maak je geen zorgen hoor, helemaal goed 2 x per dag hooi en nog vele uren om grasjes te zoeken.
Mijn haflinger staat in een soort gelijkwaardige situatie.
Wat ik zelf wel doe is 2 x per jaar een kuurtje geven dat als ze te veel zand binnen door dat kuurtje weggespoeld wordt.

Dat is fijn om te horen! Dankjewel voor de tip dat zandkuurtje ga ik eens opzoeken :), doordat de weide inderdaad schraal is en de mini grasjes ook nog het lekkerste zijn zullen ze inderdaad meer zand binnen krijgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:35

ANOUKIEE schreef:
eefj33 schreef:

Oke dat is fijn om te horen, er staat genoeg op de weide om iets te knabbelen. Al is het lange gras wat nu flink begint te groeien niet zo aantrekkelijk vinden ze, ze knabbelen liever aan het millimetergras :).

Ze krijgen twee keer per dag hooi, hier halen ze genoeg voedingsstoffen uit maar dit is vrij snel op (in slowfeeder), is een beetje gras knabbelen de rest van de dag ook genoeg om hun honger te stillen?

Het lange gras is waarschijnlijk waar ze poepen/plassen. Als je wilt dat ze daar alsnog gaan eten, mest opruimen daar (of laten uitrijden) en af en toe maaien. Anders zullen ze daar niet meer gaan eten. Ken het, ik kan er best gefrustreerd van raken, dat gras ziet er zo lekker uit en de paarden blijven de millimeter grasjes maar opvreten.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:36

Ik zou je paard niet te veel bij-voeren nu, want dan word ie waarschijnlijk een beetje dik :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:33

3500 m2 is inderdaad niet zo veel voor een pony en een paard en zeker als ze dat in de winter stuk lopen zullen ze daar niet genoeg aan hebben :)

Ik zou het hooi dan inderdaad in slowfeeders geven (netten 30mm maas) en naast het hooi nog een netje met graszaadhooi of stro ophangen. Iets dat wel goed is, waar weinig in zit, maar dat minder lekker is dan het gras en normale hooi. Als je dat netje gevuld houdt weet je zeker dat ze altijd nog wat te knabbelen hebben. Beginnen ze er niet aan dan hebben ze blijkbaar genoeg aan het normale hooi en het beetje gras :)

Liksteen erbij, en dan ben je toch prima bezig...?

Hier beginnen ze niet eens aan het hooi als ze op het kaalgegeten / gelopen pad naast de wei staan, dan blijven ze liever grasjes zoeken totdat de volgende dag de wei weer een paar uurtjes open gaat :P