weide en stal en paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flashdance4

weide en stal en paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:41

hallo.
ik heb een pony bij mij in het land lopen die eerst gratis mocht staan.
maar nu gaat de huur van mij wei omhoog en het zaagsel en brok en kuil prijsen zn ook niet zo goed koop meer. nu moet ik wel geld in rekening gaan brengen maar wat is normaal om te vragen?

er zit bij 24/7 weidegang ze kunnen ook naar binnen stal deuren staan altijdt open.
kuil zaagzel brok. in de winter onbeperkt kuil ze hoefen vdr niks te doen.
hoop dat iemand mij antwoord kan geven. ps zomers moet ik ook bij voeren zoveel gras heb ik niet.

Caira

Re: weide en stal en paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:48

rond de 130-150 euro als je ook al het werk doet?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:50

Wow je typt wel erg raar :')
Denk zo 100 - 150 euro :)

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:57

Sjors schreef:
Wow je typt wel erg raar :')
Denk zo 100 - 150 euro :)

ja sorry.
oke en als ze niet willen betalen omdat ze eerst gratis stonden? ja ik doe zelf al het werk

ik denk dat ze mij als een boeman gaan zien omdat ik nu geld ga vragen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:59

Nouja het is natuurlijk de vraag als je het altijd gratis aangeboden hebt je nu ineens boven de 100 euro kunt vragen. Heb je al eens besproken met die persoon dat ze geld moeten gaan betalen end. Buiten dat het natuurlijk normaal is dat er betaald wordt is het wel handig dat je weet dat ze bereid zijn 100 of meer te betalen. Ik zou overigens niet meer als 100 vragen. Want zoals ik begrijp is er geen rijbak?
75 lijkt me erg schappelijk maar eerst maar een gaan bespreken of ze willen betalen en misschien eens vragen wat ze zouden willen betalen voor wat je geeft.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-06-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:59

Voor niets gaat de zon op...

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:02

Tigra_ schreef:
Nouja het is natuurlijk de vraag als je het altijd gratis aangeboden hebt je nu ineens boven de 100 euro kunt vragen. Heb je al eens besproken met die persoon dat ze geld moeten gaan betalen end. Buiten dat het natuurlijk normaal is dat er betaald wordt is het wel handig dat je weet dat ze bereid zijn 100 of meer te betalen. Ik zou overigens niet meer als 100 vragen. Want zoals ik begrijp is er geen rijbak?
75 lijkt me erg schappelijk maar eerst maar een gaan bespreken of ze willen betalen en misschien eens vragen wat ze zouden willen betalen voor wat je geeft.

nou dat is nou het probleem ze willen niet betalen het is een oude pony zij komen 1 x permaand een x langs ik doe ook de verzorging van de pony hoefsmidt regelen noem maar op eerst kon het uit nu de prijsen omhoog gaan niet nu gaat hun pony mij geld kosten

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:05

Tigra_ schreef:

en nee zit geen bak bij maar die pony is met pensioen. ik zat aan 100 euro te denken dat dekt de kosten al een stuk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:06

flashdance4 schreef:
Tigra_ schreef:

nou dat is nou het probleem ze willen niet betalen het is een oude pony zij komen 1 x permaand een x langs ik doe ook de verzorging van de pony hoefsmidt regelen noem maar op eerst kon het uit nu de prijsen omhoog gaan niet nu gaat hun pony mij geld kosten

Dan is het heel simpel je zegt ze een bepaald bedrag te betalen per bv 1 augustus en anders moeten ze verhuizen. Heel simpel.
Regels kunnen veranderen willen ze daar niet aan meewerken moet je ze wel de kans geven om wat anders te vinden dus geef ze ruime tijd wat anders te vinden en anders een punt erachter en zoek je andere pensionklant die wel het bedrag wil betalen wat je nodig hebt om de kosten eruit te halen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:11

Gewoon kijken wat jouw kosten gaan zijn met de verhoogde prijzen, en dat in rekening brengen. Dat is alleen onkostenvergoeding, en het paard staat dan dus eigenlijk gratis omdat je geen winst maakt.

Dat lijkt me redelijk. Je bent geen liefdadigheidsorganisatie, kom nou toch..... Ik wou dat bij mij al het werk voor niets werd gedaan!

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:16

Bo_Cassey schreef:
Gewoon kijken wat jouw kosten gaan zijn met de verhoogde prijzen, en dat in rekening brengen. Dat is alleen onkostenvergoeding, en het paard staat dan dus eigenlijk gratis omdat je geen winst maakt.

Dat lijkt me redelijk. Je bent geen liefdadigheidsorganisatie, kom nou toch..... Ik wou dat bij mij al het werk voor niets werd gedaan!

ja dat is waar en vindt het niet heel erg om het te doen maar het kan nu gewoon niet meer uit nu doen ze raar omdat ik het nu over geld ga hebben ja ik kan ook niet alles voor hun pony gaan betalen snap wel dat het niet leuk is voor al als je eerst gratis stond hoelang kan ik wachten op een antwoord van hun betalen of weg gaan als ze weg gaan krijgen ze tot 1 augustus de tijdt das normaal toch kwa tijdt die ze krijgen om wat anders te zoeken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:31

Waarom stond de pony eerst gratis dan, hoe zijn jullie tot deze overeenkomst gekomen, waarom heb je dat gedaan / hoe is dat gegaan...?

Het diertje heeft jou dan toch al een tijdje geld gekost , waarom vond je dat eerst geen probleem? :)

Natuurlijk is het niet "normaal" als jij voor andermans diertje op draait qua kosten en werk en je kunt voor wat je aanbiedt uiteraard gewoon minimaal een onkosten-vergoeding vragen, de kosten van wat het dier verbruikt aan spullen die jij in moet kopen voor zijn onderhoud is wel het minste!

Maar ik kan me voorstellen dat dat rauw op het dak valt van mensen met wie je bvb. destijds de afspraak hebt gemaakt dat het dier door jou gebruikt mocht worden (al is het maar als gezelschap voor je eigen pony) en dat jij dan de kosten van onderhoud zou betalen.

Maar zelfs dan kan de situatie natuurlijk veranderen...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:36

Leg ze maar uit dat gratis weidegang doorgaans echt niet serieus wordt genomen. Wat denken ze nu? Dat ze in heel NL gratis kunnen staan ofzo?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:42

Gratis ergens kunnen staan is echt niet meer van deze tijd hoor.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:56

Ik vraag me hetzelfde af als pmarena. Waarom heb je tot nu toe wel alle kosten betaald? Hoe lang staat de pony al bij jou?

Ik vind dat je alleen kunt vragen om de EXTRA kosten te vergoeden. Dus reken uit wat er allemaal omhoog gegaan is en wat jou dat meer gaat kosten voor die ene pony. Dat kun je ze vragen. Het lijkt mij zeker niet meer dan 50 euro.

Als je meer wilt gaan vragen, en dus eigenlijk de eerdere deal wilt verbreken, dan zul je wel het boetekleed aan moeten trekken, oftewel heel soepel zijn naar die mensen toe en ze alle gelegenheid geven om iets anders te zoeken.

Ik heb zelf mijn gepensioneerde paard ook gratis bij iemand anders gehad. Ze werd daar dan wel gebruikt als fokmerrie, maar het zou mij toch rauw op mijn dak gevallen zijn als ze opeens een bedrag per maand hadden willen zien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:03

TS, gebruik alsjeblieft komma's, punten en hoofdletters. Vooral je laatste bericht is echt niet te lezen zo.

Het is natuurlijk jouw goedrecht een vergoeding te vragen, ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Maar als je als excuus de prijzenstijgingen gebruikt, vind ik van 0 naar 100 euro niet realistisch. Ik kan me niet voorstellen dat je ineens 100 euro per maand per pony meer kwijt bent.

Buiten dat vind ik 75 euro wel realistisch voor ruwvoer, verzorging en gebruik van een paddock met schuilstal, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet goed had ingeschat om het gratis aan te bieden en dat je daarom een vergoeding gaat vragen.

Gewoon netjes tegen de eigenaren zeggen dat je het niet meer kosteloos doet en aangeven dat je voortaan per maand .. euro vraagt. Dan is het aan hun de keuze om dit te doen of de pony op te halen.
En jij hoeft nergens op te wachten, gewoon eerlijk zeggen hoeveel je gaat vragen en per wanneer (1 juli bijvoorbeeld).

Wij weten natuurlijk niet hoe de "gratis" stalling tot stand is gekomen en in hoeverre het daardoor komt dat de eigenaren daar nu even moeite mee hebben. Eventueel las je een overgangstijd in omdat je begrijpt dat het voor hun ook onverwacht is, eerst 3 maanden 50 euro en dan 75 euro ofzo. Roep ook maar wat hoor, de bedragen zal je echt zelf moeten bepalen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:20

Ik denk dat je deze mensen gewoon rustig moet vertellen dat de prijzen van voer en zaagsel de laatste tijd erg gestegen zijn en dat je, nu de huurprijs ook verhoogd wordt, de extra kosten voor het onderhoud van hun pony niet meer kan opbrengen. Lijkt me stug dat mensen daar geen begrip voor kunnen opbrengen. Reken gewoon eens exact uit wat hun pony jou kost en leg dit aan de eigenaars voor. Doe een voorstel voor een schappelijke vergoeding aan de hand van deze berekening. Komen jullie er niet uit, dan zou ik ze voorstellen om een andere stal te zoeken zodat jij een betalende pensionklant kan nemen.

Succes!

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:23

pmarena schreef:
Waarom stond de pony eerst gratis dan, hoe zijn jullie tot deze overeenkomst gekomen, waarom heb je dat gedaan / hoe is dat gegaan...?

Het diertje heeft jou dan toch al een tijdje geld gekost , waarom vond je dat eerst geen probleem? :)

Natuurlijk is het niet "normaal" als jij voor andermans diertje op draait qua kosten en werk en je kunt voor wat je aanbiedt uiteraard gewoon minimaal een onkosten-vergoeding vragen, de kosten van wat het dier verbruikt aan spullen die jij in moet kopen voor zijn onderhoud is wel het minste!

Maar ik kan me voorstellen dat dat rauw op het dak valt van mensen met wie je bvb. destijds de afspraak hebt gemaakt dat het dier door jou gebruikt mocht worden (al is het maar als gezelschap voor je eigen pony) en dat jij dan de kosten van onderhoud zou betalen.

Maar zelfs dan kan de situatie natuurlijk veranderen...

de pony was er niet voor mij ponys ik had hun uit de brand geholpen omdat ze een andere pony haden gekocht maar geen ruimte voor haden het zo eerst voor even zn hun zouden op zoek gaan naar andere weiland maar dat is niet door gegaan toen zouden hun voor kuil zorgen niet gebeurd en de prijsen van het voer en weiland waren toen niet zo hoog als het nu gaat worden het wordt duuder en daarom wou ik een vergoeding vragen ze kijken niet naar de pony om moet alles regelen ben daar nu klaar mee het kost mij steeds meer geld

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:26

SaskiaKa schreef:
Ik denk dat je deze mensen gewoon rustig moet vertellen dat de prijzen van voer en zaagsel de laatste tijd erg gestegen zijn en dat je, nu de huurprijs ook verhoogd wordt, de extra kosten voor het onderhoud van hun pony niet meer kan opbrengen. Lijkt me stug dat mensen daar geen begrip voor kunnen opbrengen. Reken gewoon eens exact uit wat hun pony jou kost en leg dit aan de eigenaars voor. Doe een voorstel voor een schappelijke vergoeding aan de hand van deze berekening. Komen jullie er niet uit, dan zou ik ze voorstellen om een andere stal te zoeken zodat jij een betalende pensionklant kan nemen.

Succes!

nou dat is het probleem dat heb ik gedaan gebeld gemaildt ge smst maar geen gehoor ik ben 4 paken zaagsel kwijt permaand voor hun pony van 8 euro perstuk 20 euro kracht voer dan kuil er bij zeg maar nu in de zomer om bij te voeren 40 euro perbaal dit is permaand dan he dan heb ik niet over het werk hoefsmidt en noem maar op

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:27

flashdance4 schreef:
SaskiaKa schreef:

Succes!

nou dat is het probleem dat heb ik gedaan gebeld gemaildt ge smst maar geen gehoor ik ben 4 paken zaagsel kwijt permaand voor hun pony van 8 euro perstuk 20 euro kracht voer dan kuil er bij zeg maar nu in de zomer om bij te voeren 40 euro perbaal dit is permaand dan he dan heb ik niet over het werk hoefsmidt en noem maar op
ik hoef er niet op te verdienen dacht aan 100 euro permaand om de kosten een beetje te onder druken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:31

Bo_Cassey schreef:

Ja vind ik ook.

Ze mogen blij zijn dat de pony tot nu toe gratis stond.

Je kan ook per baal stro/hooi/zaagsel door hun bij jou laten kopen als ze het nodig hebben, dan hebben ze zelf de kosten in de hand en zien ze ook eens dat het jou geld kost, dat jij ook voor die dingen betalen moet bij de leverancier.

Bah ik vind het profiteurs die eigenaars.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:33

waar wonen ze? kun je er niet gewoon heen gaan?

je bent veel te goed voor ze!

bedenk ook dat één pony minder, betekent dat jij meer gras voor je eigen pony's over houdt...

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:36

Grit schreef:
TS, gebruik alsjeblieft komma's, punten en hoofdletters. Vooral je laatste bericht is echt niet te lezen zo.

Het is natuurlijk jouw goedrecht een vergoeding te vragen, ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Maar als je als excuus de prijzenstijgingen gebruikt, vind ik van 0 naar 100 euro niet realistisch. Ik kan me niet voorstellen dat je ineens 100 euro per maand per pony meer kwijt bent.

Buiten dat vind ik 75 euro wel realistisch voor ruwvoer, verzorging en gebruik van een paddock met schuilstal, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet goed had ingeschat om het gratis aan te bieden en dat je daarom een vergoeding gaat vragen.

Gewoon netjes tegen de eigenaren zeggen dat je het niet meer kosteloos doet en aangeven dat je voortaan per maand .. euro vraagt. Dan is het aan hun de keuze om dit te doen of de pony op te halen.
En jij hoeft nergens op te wachten, gewoon eerlijk zeggen hoeveel je gaat vragen en per wanneer (1 juli bijvoorbeeld).

Wij weten natuurlijk niet hoe de "gratis" stalling tot stand is gekomen en in hoeverre het daardoor komt dat de eigenaren daar nu even moeite mee hebben. Eventueel las je een overgangstijd in omdat je begrijpt dat het voor hun ook onverwacht is, eerst 3 maanden 50 euro en dan 75 euro ofzo. Roep ook maar wat hoor, de bedragen zal je echt zelf moeten bepalen.

weet je wat het probleem is hun haden een andere pony gekocht terwel ze daar geen plek voor hebben
toen zou de pony tijdelijk naar mij toe komen. geen probleem zei ik ik hoefde er toen niks voor te hebben omdat hun voor kuil zouden zorgen en de pony zelf verzorgen helaas werd dit niet tijdelijk en kwamen zij de pony ook niet verzorgen zorgde ook niet voor voer ik moest bellen om te vragen of ze de staart van de pony willen knipen omdat hij er anders op staan ik moest zeggen dat hij naar de hoefsmidt moest. ik vindt het ook zielig voor het beest want ze kijken er niet naar om daar bij komt dat mij huur omhoog gaat kuil duuder is geworden zaagsel ook en ik hun hoefsmidt betaal ik hoef er niet op te verdienen heb zelfs liever dat ze hem op komen halen om dat dit niet gaat werken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:38

Oke, die pony heeft er dus eigenlijk helemaal nooit gratis gestaan. Die mensen laten gewoon niks van zich horen.

Misschien kun je hier op Bokt daar eens op zoeken, want helaas hebben er wel meer mensen op die manier een pony in de maag gesplitst gekregen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:40

Ze maken misbruik van je en profiteren van jou.

Ik zou nu zeggen graag van nu af aan betalen of je haalt m op en zoek je t verder uit, doen ze dat niet dan breng je het naar ze toe.