Stropellets onder houtkrullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Stropellets onder houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 12:47

Momenteel staat mijn paard op houtkrullen. Nu vroeg ik me af of ik de houtkrullen langer kan laten meegaan door er stropellets onder te gooien. Mijn paard plast enorm veel en ik haal iedere dag alle mest en natte plekken eruit waardoor ik veel te veel moet bijgooien. Als met stropellets eronder de stropellets het vocht opnemen kom ik misschien langer toe met mijn stal (wat het wat goedkoper zou maken). Nu gooi ik 3 pakken schaveling in een stal van 3 x 4 en na een week een pak erbij, na 2 weken alles eruit.

Imker

Re: Stropellets onder houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:42

Dat wordt vaker gedaan, strokorrels als onderlaag. Maar mag ik vragen waarom je er dan krul overheen zou doen? Strokorrels nemen veel meer vocht op als houtkrul en als je het netjes/goed bijhoudt, dan ziet er optisch net zo mooi uit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:20

Ik zie de meerwaarde ook niet echt van de krullen op de strokorrels. Dan zou ik in zijn geheel op strokorrels gaan staan.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 15:19

Strokorrels worden nogal stoffig als ze droog zijn. Houtkrul erboven kan dat voorkomen. En naar mijn idee liggen houtkrullen aangenamer, zeker wanneer de strokorrel nog niet natgeworden is. Strokorrel vers is enorm glad heb ik vandaag ook ondervonden, ik zette 1 stap en ging al bijna onderuit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:27

ik heb een tijd strokorrels onder mijn houtkrullen gegooid op de plasplek van mijn paard omdat ik ook zo'n eigenwijs ding heb dat alleen op stal plast. Nadeel van de strokorrels eronder is dat ik x mijn krullenschep heb stuk gemaakt.

Je zal alleen de natte plek langer dan een dag moeten laten liggen, anders nemen de korrels het vocht niet goed op en ga je nog veel "verloren" scheppen, en ben je nog steeds even duur uit.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:32

Ik heb er ook één die heel veel plast, volgens mij ook enkel op stal, heb hem het daar buiten nog niet zien doen.. Eerst stond hij enkel op vlas, maar nu heb ik hem op combi vlas/krul staan, de natte plekken die ik eruit schep bestrooi ik daarna weer met een beetje vlas (neemt meer vocht op) en daarna de houtkrullen erover. Met de houtkrullen houdt hij gewoon een dikker ligbed dan alleen met vlas. Ook vind ik de houtkrullen veel fijner icm de mest verwijderen. Bij mij gaat er dus wekelijks 1 baal houtkrul in in 1x, de overige dagen een klein beetje vlas op de plekken die ik leeg geschept heb waarna ik er weer krul overheen hark. In totaal ben ik op die manier 1 baal krul kwijt per week en bijna 1 baal vlas.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:29

Houtkrullen stoffen meer dan (goeie) strokorrels....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:26

Niet helemaal eens Pieteritus1. Als strokorrels te droog worden (ook goede) gaat het wel degelijk stoffen. Als je het voldoende vochtig houdt met een gieter, dan is het wel goed te doen, zonder dat je vochtopname verliest.