Weet een paard de gevaren van de sloot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Weet een paard de gevaren van de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 20:43

Hallo Bokkers,

Misschien een rare titel, maar heb de volgende vraag.
Sinds 2 weken een lieve 3 jarige merrie erbij, die nog nooit op een echt weiland heeft gestaan met gras(lees: weiland met sloot eromheen).
Natuurlijk snap ik dat ik de tijd op het gras ook met haar op moet bouwen, maar ik had de volgende vraag.

Het is de bedoeling dat ze samen met mijn 12 jarige merrie en andere 5 jarige merrie op een land gaat(groot land).
Alleen dit land heeft aan 2 kanten een sloot, die niet afloopt en dus gelijk is aan het weiland.
Dus mocht merrie gaan rollen langs de sloot ligt ze erin.
Ik heb er aan zitten denken om misschien de sloten af te zetten met lint, maar dit lijkt me ook niet handig omdat de andere 2 paarden gewend zijn om uit de sloot te drinken en dit dus niet meer kan.
Ook is het niet handig om het af te zetten, omdat ik eigenlijk gewoon vind dat ze aan de sloot moet ''wennen''.
Het klinkt misschien stom, maar is het een kwesie van het paard moet een keer erin vallen om te weten wat het gevaar is of?

Grapjasjes12

Re: Weet een paard de gevaren van de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:45

Ik heb daar nooit problemen mee gehad :n Tel erbij op dat de meeste paarden met een grote boog om een klein pasje gaan, vrijwel elk paard is voorzichtig met water.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:51

Persoonlijk zou ik voor de 1ste keer de sloot even met lint afzetten ivm de vrolijkheid van het dier... En als ze dan rustig is het lint weghalen! Lijkt me toch een extra zekerheidje omdat ze het niet kent.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:51

Ik denk niet dat dat problemen zou gaan geven hoor. Hier tegenover mijn huis is ook een soort fokkerij. Ook geen lint bij de sloot. Voor zover ik weet, is daar nog nooit wat mee gebeurd. :)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:58

Wat je eventueel kan doen is de eerste keer dat ze het land op gaat, gewoon aan de hand de hele sloot aflopen en laten zien aan je paard. Dat ze niet per ongeluk als ze jolig is rechtdoor rent. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze niet, als ze weet dat er water zit, de sloot in gaat aangezien paarden vaak wel erg voorzichtig zijn met water.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:05

Hier staat er lint voor de sloot. Ik vertrouw het nooit helemaal, mijn pony ging vaak heel dichtbij de sloot staan gras eten. En stond zowat in de sloot. En deze week nog zag ik tot mijn verbazing een paard in de sloot staan. :D Was een fries paard en volgens mij was het een ondiepe sloot. Dus niet alle paarden zijn bang voor water.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:11

Nee als ze de sloot gewoon in kunnen lopen dan gaan sommige er inderdaad wel in. Bij mijn verzorgpaarden is de sloot ook heel ondiep en hebben ze hem schuin af laten graven zodat ze er kunnen drinken. Dus zij staan er ook wel eens in. Maar als ik zo het verhaal van TS lees, is dit een sloot die gewoon in een keer diep wordt en niet langzaam afloopt. Ik ken geen enkel paard die het water in gaat als hij de bodem niet kan voelen..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:14

Kingie schreef:
Nee als ze de sloot gewoon in kunnen lopen dan gaan sommige er inderdaad wel in. Bij mijn verzorgpaarden is de sloot ook heel ondiep en hebben ze hem schuin af laten graven zodat ze er kunnen drinken. Dus zij staan er ook wel eens in. Maar als ik zo het verhaal van TS lees, is dit een sloot die gewoon in een keer diep wordt en niet langzaam afloopt. Ik ken geen enkel paard die het water in gaat als hij de bodem niet kan voelen..

Inderdaad, je hebt gras en dan ineens begin de sloot en heb je een redelijk diepe sloot waar ze echt niet in kunnen staan.

Hier zie je het:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8923_n.jpg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:15

Afhankelijk van het paard denk ik, mijne zou ik er niet mee vertrouwen.

justjoos

Re: Weet een paard de gevaren van de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:56

Let erop dat het land goed stevig en droog is en dat het niet te stijl afloopt. Ik heb ervaring met paarden die in de sloot zijn gevallen en er niet meer uit konden komen. 2 heb ik verdronken gevonden en 1 hebben we kunnen redden door zijn hoofd boven het water te houden, want hij was gaan liggen met zijn hoofd onder water, terwijl er misschien maar een meter in stond..

Ze waren allemaal gewend aan de sloot en stonden al jaren zonder enig probleem en zonder enige afrastering. Ik heb nu toch het grootste gedeelte afgezet, behalve 1 stuk waar de kade niet stijl afloopt en het niet te glibberig en modderig is. Maar ik hou toch wel angst.

Mijn ervaring is dat ze als ze te water raken en de kade niet meer op kunnen komen dan van de stress etc de moed verliezen en zich laten verdrinken. De 2 paarden die zijn verdronken waren allebei al ouder en ziek. De eerste was de leider en we denken dat hij door zijn ziekte is verstoten door de groep, waarna hij heeft proberen te vluchten door het water. Daarna kon hij de kade niet meer opkomen omdat hij al verzwakt was. De tweede, een paar jaar later, was door het land gejaagd door zijn verzorgstertjes omdat hij moeilijk te vangen was en de veearts kwam omdat hij niet goed meer kon ademen. De eigenares was al bejaard en kon zelf niet meer komen. Hij is waarschijnlijk in paniek door zijn longprobleem en door het jagen van die meisjes ook de sloot ingesprongen en is daar verdronken. Alleen de 3e die we hebben gevonden (andere stal etc, niets met de andere 2 te maken) was de sloot ingegleden vanwege hebberigheid. Hij wilde het gras van de kade afgrazen en is toen weggegleden en kon de kant niet meer opkomen. Gelukkig was dit dus overdag en hebben we hem gevonden voor het te laat was.. Dus het risico lijkt toch wel het hoogst in uitzonderlijke omstandigheden en een resultaat van een vluchtreactie. De kans is dus wel erg klein, maar ik heb toch maar het meeste afgezet, want 2 keer een paard op die manier verliezen die op het land waren geboren en opgegroeid is echt teveel!