Goede vervanging voor afsluitveren / elastieken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Goede vervanging voor afsluitveren / elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 13:27

Hoi allemaal,

heeft iemand wellicht al eens ergens een nieuw alternatief gevonden voor de afsluitveren en elastieken die je kunt gebruiken om doorgangen in de wei mee af te sluiten of te openen?

Elastieken zijn niet zo handig wanneer je de poort open wilt laten staan, dat lange elastiek hangt dan zo onhandig te bungelen.
Veren zijn dan handiger, maar rekken na verloop van tijd ook wat uit en in theorie kan er natuurlijk een keer een staart in blijven hangen, met ongelukken tot gevolg.

Bestaat er niks anders, een handig iets dat goed en snel werkt, niet bungelt, en waar geen staart in terecht kan komen? Desnoods een afsluitveer met een ommanteling ofzo :P

Je hebt natuurlijk ook van die rol-poorten, die heb ik ook gehad maar het oprol-mechanisme werkte binnen no-time niet meer.....nu was dat wel met lint, ik kan me voorstellen dat die met rond koord wellicht langer mee gaan.

Maar die dingen zijn wel erg duur en dan met het risico dat ze snel stuk gaan, of snel beschadigen als er eens een paard lomp doet....

Ik heb best iets over voor goede materialen, maar dan moet het wel duurzaam zijn en gezien de inrichting van het terrein hebben we ook enkele tientallen stuks nodig, vandaar dat we nu toch overal veren hebben en hier en daar elastiek of gewoon poortgrepen aan het lint en draad.

Maar er moet toch een keer een vernuftig nieuw iets komen misschien.... :? *\o/*

Iemand iets interessants gezien wellicht?? :) :)

joyce B

Re: Goede vervanging voor afsluitveren / elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:22

ik haal de elastieken er tussenuit als een doorgang open moet. Dus aan beide uiteinden een poortgreep en dan gewoon opslaan (in lussen "oprollen"), en om paaltje hangen tot de doorgang weer dicht moet, of als ze langer open blijven binnen opruimen...

Het oprolmechanisme van Gallagher is veel beter dan die dingen van horizont? (bij agradi besteld)
Dat ding hangt er al 5 jaar en is nog perfect. Dat is alleen 1 voor 15 meter en vreselijk duur...

Met andere stukken heb ik lint op maat gemaakt en dan ook aan beide kanten een poortgreep. Dan kan ik die ook gewoon er tussenuit halen. Voordeel van lint is dat het de palen beter steun geeft tegen kromtrekken. Nadeel is dat je met iets wisselende afstanden je moeilijker even je doorgang aan de andere kant van het pad kan bevestigen om zo een fuik te maken het weiland in. dan moet echt de breedte van de doorgang gelijk zijn aan de breedte van het pad.

Die veren worden inderdaad afgeraden voor paarden. Heb er nu wel 1 hangen omdat ik die bij het huis gekregen had toen we hier gingen wonen :P Gelukkig nog geen problemen mee gehad.
Ik heb ook wel eens een dikker elastiek gezien als doorgang. Maar goed, het blijven elastieken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:13

Ja, dat heb ik wel vaker gehoord idd. dat die van Gallagher wel duurzamer zijn, maar dat wordt een belachelijke uitgave als ik die overal moet plaatsen, daar kun je een mooie bak van aanleggen denk ik :P

En ik zie het al voor me dat de Fjord er 1 keer tegenaan loopt (beestje loopt ook af en toe een isolator stuk...) en er weer 1 kapot is :=

Dat gedoe met om palen heen draaien dat vind ik dus veel te prutserig en wil ik niet, vandaar de veren :P

Ik heb de linten met handgrepen bijna overal vervangen door veren, omdat ik dat dan toch handiger en veiliger vindt en ik het enorm irritant vind als anderen een keer een doorgang open hebben gemaakt, en hem vervolgens weer sluiten met allemaal slagen in het lint of de handgreep scheef in het clipje i.p.v. het neusje van de lintklem, waardoor het lint scheef trekt aan de handgreep...ik ben een zeikerd wat dat betreft, hou niet van dat rommelige zicht :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:52

hahahahahahahahahahahahahaha :D

ik ben ook regelmatig bezig slagen uit het lint te halen, maar zo erg als jij ben ik nog niet.
Erger me al een tijdje aan de stukken lint die niet meer mooi gespannen hangen en de palen die scheef zijn getrokken, maar heb nog niet de puf gehad alles weer recht te zetten en strak te trekken... :P

Ik snap het verschil niet zo goed met veer en elastiek. Worden die veren in verhouding dan zoveel korter dan de elastieken? Dat die veren niet slap hangen? Hoe hang je die veren weg dan?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:46

Je moet een langer stuk van het elastische cord nemen en dan niet aan de paal van de doorgang vastmaken maar een paal terug.
Op de paal van de doorgang maak je dan een gewone isolator waar je het cord door laat lopen.
Het cord moet als het loshangt ongeveer een meter voorbij de doorgangpaal komen. Als je hem dicht doet kun je hem net zo ver uittrekken dat de doorgang dicht zit.
Als je hem opendoet schiet het cord terug maar hangt dan niet op de grond

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:51

Dat ze dat nou nog niet hebben uitgevonden, die veren met ommanteling, de pony van mijn nicht heeft zo'n veer eens in zijn staart gehad, terwijl de paarden gewoon buiten stonden geen idee hoe het gebeurd is maar pony was iig flink over zn toeren en over de omheining gesprongen van angst.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:57

Bij Gallagher staat er ook bij de beschrijving dat het NIET geschikt is voor paarden!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:02

joyce B schreef:
hahahahahahahahahahahahahaha :D

ik ben ook regelmatig bezig slagen uit het lint te halen, maar zo erg als jij ben ik nog niet.
Erger me al een tijdje aan de stukken lint die niet meer mooi gespannen hangen en de palen die scheef zijn getrokken, maar heb nog niet de puf gehad alles weer recht te zetten en strak te trekken... :P

Ik snap het verschil niet zo goed met veer en elastiek. Worden die veren in verhouding dan zoveel korter dan de elastieken? Dat die veren niet slap hangen? Hoe hang je die veren weg dan?

Ja, die veren worden gewoon een cm of 40 lang, dus die haak je terug naar waar ze vandaan komen en als je dat netjes doet, dan hangen ze dus in een bochtje en vrij van de paal zodat de stroom er ook niet op weglekt :j

Nou, de ergernis van dat scheef weghangen komt vooral omdat het lint dan gewoon frommelt en uiteindelijk kapot gaat...en ik heb al genoeg te doen, zit er niet op te wachten om weer een eind lint te vervangen. En het ziet er gewoon erg rommelig uit, dat opgedraaide / slap en scheef hangende / flapperende lint...met op een gegeven moment overal verbindingsstukjes... het oog wil ook wat en het is een kleine moeite om de boel een beetje netjes te houden dus het stoort me dan wel als ik het steeds recht kan trekken terwijl het zo onnodig is en ik wel wat beters te doen heb :P

Juliomariner: dat doe ik idd. ook met de elastieken poorten :j

Alleen vind ik dat ook best een rommelig zooitje worden, ik heb de hele afrastering in breed bruin lint, er zitten behoorlijk wat poorten in, en dan is dat elastiek er weer alleen in het wit en zie je overal van die lelijke witte koorden zitten, wordt het net zo'n aan elkaar geknoopt houtje-touwtje geheel van :P

En bovendien moet je nog donders goed oppassen dat je bij het open weghangen van het elastiek, dan langs de andere draden gaat en niet met je hand tegen een stroomdraadje aan komt :P

Daarbij lubbert het elastiek snel waardoor het niet goed meer sluit, en is het ook minder goed zichtbaar voor de paarden dan de veren, vind ik :)

Charaz: dat is de reden dat ik graag wat anders zou willen :j

De kans is klein dat het gebeurt maar het is zo sneu als het wel eens voor zou komen :=

Julimariner: dat weet ik dat het er bij staat bij Gallagher :j

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:11

@pmarena, je moet het uiteinde van het cord niet onder stroom zetten. Alleen de poortgreepanker waar je hem inhangt als je de doorgang sluit. Als je hem dan open doet staat het elastisch cord niet onder stroom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:14

Maar de rest van het hekwerk wel, waarlangs je hem terug hangt in "poort-open" staat :P

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:22

Misschien moet je dan een knoopje leggen in het cord voor de paal van de doorgang zodat het cord niet gaat hangen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:26

Huh, die snap ik even niet :?

Ik heb geen cord in de omheining, alleen lint (en 2 dunne schrikdraadjes), en bij de doorgangen zitten die gewoon in een eindklem, lekker strak :)

Maar als je een elastische poort open doet, en het elastiek dan terugklapt en een paal terug aan een isolator hangt, dan ga je toch met die handgreep langs het lint/draad van de afrastering die daar zit :)

En het blijft een zooitje om te zien, die (open) koorden overal langs de afrastering, en het lubbert te snel, vandaar dat ik van elastiek naar veren ben gegaan...en nu wel benieuwd ben of er nog een betere upgrade mogelijk is :)