Wormen, weiland en mesthoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Wormen, weiland en mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:29

Bij ons op stal wordt de mesthoop altijd uitgereden over het weiland. In de zomer halen we de mest uit het land en gooien we dit op de mesthoop. Later in het jaar wordt de mest dan weer uitgereden over het land. Als één van de paarden wormen heeft en dit wordt op de mesthoop gegooid, hoelang moet dit dan liggen voordat de wormen en eitjes dood zijn en je het weiland dus niet besmet met wormen? Of is het eigenlijk op deze manier onzin dat we de mest van het land halen (ivm wormen) en kunnen we het land beter slepen en dus de mest verspreiden?

Als een paard mest in het land en het heeft wormen, hoelang duurt het dan voordat wormen en eitjes zich in het gras trekken? Dus hoe vaak per week moet je mest uit het land halen om een eventuele wormbesmetting het land te voorkomen?
Op het moment is het land vooraan bij de ingang vrij slecht waardoor we er niet met de kruiwagen doorheen kunnen en de mest in het land blijft liggen.

Eerst ontwormden we 5x per jaar (3x equimectin, 1x equest en 1x equest pramox). Begin dit jaar zijn we overgestapt op mestonderzoek, maar dat is ook niet 100% dekkend en dat in combi met bovenstaand heb ik toch een beetje mijn twijfels of het niet verstandiger is om gewoon terug te gaan naar preventief ontwormen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:33

zeer interessant, ik volg dit even.

Al lijkt het mij overbodig om eerst de mest eruit te halen en het een tijdje later er weer uit te rijden.

Wat wij altijd doen (even afkloppen, hebben de paarden die wormen hebben op een apart stuk staan i.v.m. besmettings gevaar). De paarden staan bij ons zo'n 3 a 4 week op een stuk groepen van 5 op een stuk van een bunder groot als ze eraf gaan word de wei gesleept en bij droogte gesproeid, de wei blijft na het slepen/ sproeien een 2 week leeg staan om zo weer bij te trekken. De mesthoop rijden wij niet over het land uit, die word gewoon 2 maal per jaar opgehaald

ontworden doen wij preventief, zodra er nieuwe paarden binnen komen worden ze direct geent en worden ze een tijdje apart gehouden tot ze schoon zijn. Echter wisselen wij wel met de merken van de wormkur, zo worden ze er niet immuum voor

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:05

Wormeieren gaan dood bij hoge temperaturen, bij een goede mesthoop, die dus ook minimaal 1 x omgezet moet worden, worden de temperaturen zo hoog dat er geen besmetting plaats vindt.
Bij heel warm en zonnig weer kan je ook de wei slepen, doe je dit bij vochtig weer dan sleep je alleen maar alle eitjes door de hele wei heen en geef je de paarden ook geen kans om op mestplekken niet te eten.

Mest uit de wei halen helpt zeker wel, maar laatst bij een lezing hierover in Utrecht vertelden ze nog hoeveel wormeitjes een besmet paard per gram uitscheidt, dat was echt enorm!
Als je dus een heel klein beetje mest achterlaat is dat al niet meer waterdicht.
Daar zeiden ze dat minimaal 2 x in de week mest weghalen nut had, minder vaak heeft dus eigenlijk geen zin.

Ik vind het zelf ook heel lastig waar je goed aan doet qua wel of niet ontwormen, wij deden het via mest onderzoek (en dus met zeer grote regelmaat de wei uitmesten) maar hadden dat jaar 2 paarden met problemen die ook een wormbesmetting bleken te hebben.
Wij ontwormen nu weer preventief, zoals we altijd deden en nooit problemen mee hebben gehad.
Nu snap ik wel dat er in de toekomst wel problemen door ontstaan als we dit allemaal zo blijven doen, maar ik begreep tijdens die lezing dat het vooral heel belangrijk is om met die wormeitellingen de gevoeligheid van een bepaald dier vast te stellen en zo meer gericht per dier te kunnen behandelen.
Zelf heb ik het idee dat als je een paar paardjes hebt staan en ruim in je grond zit dat prima te doen is, maar op grotere stallen met meer verloop en een intensieve begrazing vraag ik me af of dat goed gaat komen.
Geeft zo'n telling net "vals" schoon aan terwijl het paard wel besmet is dan ben je gewoon al te lang onderweg tot je de volgende telling krijgt.
Wel is in Utrecht de wormeitelling een stuk goedkoper dan waar wij het laten doen en is het dan financieel beter haalbaar om het vaker te doen.

Als ze nou de wormkuren een paar euro duurder maakten en dat weer als subsidie op de wormeitellingen gaven dan zou het voor iedereen al aantrekkelijker worden om het op die manier te doen! ;)

sunny43

Re: Wormen, weiland en mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:55

Waar in Utrecht? Ik gebruik het Woud... vindt het voor de paarden beter om geen rommel in het lijf te stoppen als het niet echt nodig is...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:30

Als bij ons de paarden ontwormd worden wordt die mest apart gehouden (en afgevoerd).

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:46

Mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar. Mijn paard kwam schoon uit een mestonderzoek maar in de mest zaten enkele weken geleden toch echt wormen.
Een mestonderzoek telt de eitjes en niet de levende wormen.

Wel een interessant topic. Ik blijf dit even volgen.

SparklingApp: In de zomer zouden de wormen/eitjes die nog in de mest op de wei liggen ook dood moeten gaan? Na een (hete) zomer zou je wei dus weer wormvrij moeten zijn of begrijp ik dit verkeerd?
Edit: Met warm weer zijn de stukjes mest die achterblijven dus ook weer onschadelijk?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:21

sunny43 schreef:
Waar in Utrecht? Ik gebruik het Woud... vindt het voor de paarden beter om geen rommel in het lijf te stoppen als het niet echt nodig is...

Lezing was bij de faculteit, is voor mij geen optie, want te ver weg, maar scheelde heel wat met hier in Nijkerk.

xLaura, volgens mij is het zo dat bij hoge temperaturen en zon de (meeste) eitjes dood gaan, dan moeten die natuurlijk niet beschermd worden door de hele hoop!
Vorig jaar heb ik van verschillende klinieken te horen gekregen dat er veel wormbesmettingen waren, dat zou best wel eens aan de natte zomer zonder veel zon hebben kunnen liggen, maar dat is niet meer dan een vermoeden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:13

Hier hebben we dat ook gehad.
Advies dierenarts was mesthoop minimaal een haf jaar laten liggen waarbij hij minimaal 1x omgezet moet worden en alle mest een temperatuur van 60 graden bereikt moet hebben. Dat omzetten is zodat ook de mest aan de buitenkant, wat kouder blijft, aan de binnenkant komt en goed heet kan worden.

Door de mesthoop 1 of meerdere keren om te zetten komt er ook lucht in de mesthoop en composteert hij beter. Helaas is onze mestplaats te klein en hebben we ook het materiaal niet om hem zelf om te zetten...

Wisselen doe je met werkzame stof, niet op merknaam...
Gevaar voor resistentie ligt aan onderdoseren en te vaak ontwormen. Door onderdoseren blijven de wormen die beter tegen die stof kunnen makkelijker leven. Die planten zich voort waardoor je meer wormen krijgt die beter tegen die stof kunnen. Al je dan ook nog te vaak ontwormt, blijven vooral de al wat resistente wormen over en wordt je probleem met resistente wormen steeds groter. Je selecteert dan zelf op survival of the fittest, en dat moet je juist niet willen!

Afvoeren van besmette mest is beter. Helaas weet je vaak pas dat de mest besmet is als na het ontwormen de wormen er uit komen. Of wanneer je met wormeitellingen aan toont dat ze er zijn. Voor die tijd waren ze er dus ook al, dus moet je de mest van voor die tijd ook al als besmet behandelen!
Advies is inderdaad minimaal 2x per week uitmesten, beter is vaker. Hoe korter het er ligt, en hoe beter je het weghaalt, hoe kleiner de kans dat larven of eitjes op het land terecht komen en opgegeten worden...

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:49

Ik begreep dat bij erge vorst de eitjes ook dood gaan.
Hier halen we uit de kleine landjes mest weg, de grote stukken slepen we.
We ontwormen elke 3 maanden.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:09

Bij ons op stal worden de mestkruiwagens helaas ook gebruikt voor kuil te voeren. Lijkt mij ook een besmettingsgevaar of zou dat meevallen?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:15

edith2 schreef:
Bij ons op stal worden de mestkruiwagens helaas ook gebruikt voor kuil te voeren. Lijkt mij ook een besmettingsgevaar of zou dat meevallen?

OMG !!! :=

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:03

Ja, Dandir, dat dacht ik dus ook al ......

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:06

@Edith2 : dat zou ik nou echt niet zien zitten ; daar ging ik tegenin !
Dan kan toch niet ; zun eten toch ook niet op de plee, of wel soms ?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:14

friesiszwart schreef:
Als bij ons de paarden ontwormd worden wordt die mest apart gehouden (en afgevoerd).

Waarom voer je deze apart af? Als je ontwormt zijn de wormen toch juist dood die er uit komen? Andere mest bevat toch juist eerder eitjes en wormen dan mest van een paard wat net een wormspuit heeft gehad? Of zie ik dit verkeerd?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:40

Haha, waar hun van eten weet ik niet ...... ;) maar dit moet inderdaad wel veranderen. Er is namelijk ook een besmettingsprobleem bij ons. Deels omdat er het hele jaar door de wei gebruikt wordt maar ook door ongelijk wormenbeleid (verschillende groepjes paarden, niet iedereen doet mest onderzoek/ontwormen tegelijk, paarden raken wel eens door elkaar) en vieze kruiwagens dus!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:03

Er is volgens mij echt geen serieus gevaar als kuil of hooi aan- gevoerd wordt uit dezelfde kruiwagens als die, waarin de mest wordt geschept en afgevoerd. Ik mag dan wel aannemen dat de kruiwagen(s) geheel geleegd zijn en eventueel even met de waterslang uitgespoten worden voordat er kuil of hooi in gaat?
Ook vraag ik mij af of er dan zo weinig kruiwagens aanwezig zijn, dat men dan steeds dezelfde 1 of 2 pakt?
Op een beetje stal heb je toch al gauw 2 van die grote kruiwagens en 2 kleine?
Ik heb 2 Shetten hier aan huis in een grote (zand)paddock met inloopstal staan: en heb 2 kleine kruiwagens: 1 voor hooi en 1 voor de mest. Ik haal om de dag, soms 1 dag langer (als het geregend heeft laat ik het nog even liggen) de mest weg en schep het in 1 kruiwagen, die ik dan wegrij naar de mestbult van de buren.

Mijn 2 grote bonte paarden staan 24/7 buiten, samen, bij de overburen in hun weiland. Die sc.... gewoon in het weiland aldaar (ze staan op stripbegrazing), als er omgeweid wordt, wordt het weiland gesleept, nooit wordt de mest op zich geheel uit het weiland verwijderd, ik zie dat niet als een probleem.

Ook ik ontworm nog steeds preventief, en naar gelang werkzame stof.
Tot nu toe geen enkel probleem, na 7 jaar.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:09

Weidebloem schreef:
friesiszwart schreef:

Waarom voer je deze apart af? Als je ontwormt zijn de wormen toch juist dood die er uit komen? Andere mest bevat toch juist eerder eitjes en wormen dan mest van een paard wat net een wormspuit heeft gehad? Of zie ik dit verkeerd?[/quote

Ah, ik denk dat ik hem al weet. Jullie rijden natuurlijk de mest uit over het land. Het afvoeren van de mest van net ontwormde paarden is ter voorkoming van resistentie? Bij ons mag er geen mest over het land worden uitgereden..... Natuurgebied.

Klopt dit? En werkt het echt zo? waarom wordt dat dan nooit aagegeven, of mis ik iets?