Waar op letten bij aanschaf van schrikdraad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Waar op letten bij aanschaf van schrikdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 07:04

Aangezien de paarden lekker dichtbij huis komen te zijn op een eigen wei :D
En we een groot stuk hebben. Wat we graag door twee willen hebben waardoor we twee weiden creeren.
Maar aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb vraag ik jullie raad.

Ik ben dus opzoek naar stevig materiaal wat ook mijn hengst binnen de draden houdt.
Het idee is nu om palen van 2 meter te gaan gebruiken en dan 3 draden. Palen om de 5 meter de grond in?
Maar het grootste probleem is wat voor draad kan ik het beste aanschaffen.

Ik zie op agradi rollen draad voor 120 euro maar op schrikdraadwinkel is de duurste 35 euro. Vind dat een behoorlijk prijsverschil.
Waar moet ik goed opletten als is draad ga aanschaffen?

Sjors

Re: Waar op letten bij aanschaf van schrikdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:38

Die hele dure van agradi zou ik niet nemen :n oplichterij denk ik zo
het lint van gallagher bevalt mij goed! stevig, zichtbaar, en de prijs is wat duur maar dan heb je ook wat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:52

Let op electrische weerstand (Ohm): lage Ohm = hoge geleiding, weinig verlies.
Let op trekweerstand, goedkoop schriklint breekt vaak al bij een paar honderd kilo. Als het een keer stormt slijt het vaak door op de isolatoren.
Kijk hoeveel geleidingsdraden er in zitten. Duur lint heeft veel geleiders van (dikker) koper, goedkoop lint heeft (weinig/dun) RVS draden, en dat geleidt de stroom minder goed. En bij breuk ben je sneller al je geleiding kwijt.
Een paar RVS-draden voor de sterkte zitten er meestal bij lint met koperdraad wel bij, trouwens. RVS is wel weer sterker dan koper. Anderzijds is koper 'taai' en rekt het mee, RVS is bros en breekt eerder.
En koop tenslotte lint met een dikkere boven- en onderkant (vaak in een andere kleur). Die dikkere buitenkant beschermt tegen doorslijten op de isolatoren.

En waarom is duur lint dan zo duur? Koper is op dit moment onbetaalbaar...

Sjors: duur lint heeft een reden, en die reden is geen oplichting, zie hierboven.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:56

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:58

30 cent per meter? Dat vind jij duur?

Overigens, van die twee keuzes kies je dus de witte, want die heeft een lagere Ohm-waarde en koperen draden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:01

Als je lint neemt pas dan op met de breedste. Die hebben wij op stal, donker breed lint. Maar zogauw het flink gaat waaien hebben we een probleem en rekt het op zijn minst uit, en met wat pech klappen de ''lintklikkers'' aan de palen kapot waardoor het los komt.
Mijn stalhouder is ondertussen overgestapt naar iets smaller lint om geleidelijk te gaan vervangen aangezien het bij ons op de vlakte best flink durft te waaien

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CN0159.jpg
op deze foto is het lint te zien :)

Wij hebben de houten palen zo'n 80 cm de grond in staan. Ze staan een meter of 6 uit elkaar geloof ik. 2 lagen lint. De hoogste zit op *gokje* 1.20 hoog. En dan een op 80 cm boven de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:26

Daarom klappert het ook Akshay: palen op 6 meter afstand :)

Breed lint werkt prima en klappert niet als je je palen niet zo ver uit elkaar zet, en het lint goed strak op spant met klem-isolatoren :)

Ik heb hier op ongeveer elke 30 cm hoogte een draadje gemaakt, meerdere draden boven elkaar. Twee banen breed bruin lint en 2 banen dun oranje draad. Bevalt prima. De palen staan meestal op 3 meter vanaf elkaar: dan heeft je draad en lint genoeg steun en zit ook behoorlijk vast op de plek waardoor er geen paarden onderdoor kunnen kruipen, of wind er teveel vat op kan krijgen :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:40

pmarena schreef:
Daarom klappert het ook Akshay: palen op 6 meter afstand :)

Op de andere weides staan de palen dichter bij elkaar maar waait de hele zooi er nogsteeds uit. Daarom toen we onze weide gingen indelen voor deze paal-afstand gekozen :) Het klappert niet zozeer, maar waait gewoon stuk.
En het staat zeker goed strak (en wordt regelmatig opnieuw strakgezet)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:43

Is het dan zulk zwak lint...of heb je geen klem-isolatoren :?

Anders vind ik het oprecht heel maf als het zo makkelijk kapot waait :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:49

Het lint zelf blijft heel :) dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat de isolatoren inderdaad het zwakke punt zijn. Maar met lichter (minder wind vangend) lint voldoen ze wel :) Combinatie van factoren dus :) Ach. We doen gewoon na elke windvlaag een rondje lint :)) Alleen vorig najaar met een flinke storm werd de weide 2 meter kleiner omdat het lint 2 meter naar binnen gewaaid kwam :=
Ik heb het overigens ook gewoon maar te doen met de materialen die mijn stalhouder koopt. Het is niet mijn weide namelijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:53

Oei, dat is wel gevaarlijk zeg, rondflapperend lint :=

Onze weide is ook van iemand anders, maar als mijn paardje er in komt te staan dan zorg ik wel voor een goede afrastering als de eigenaar dat niet doet...vind ik de investering (en nachtrust) wel waard :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:56

ja maar je leest het verkeerd. Het flappert niet rond (kan niet, dan zou het stuk moeten zijn)
Het vangt alleen een hoop wind en als dan de isolator stukwaait komt het lint naar binnen
Wanneer het stopt met waaien hangt het ook weer gewoon tegen de paal en max 2 cm lager (als het dus los hangt). Keertje opnieuw spannen en nieuwe geleider en niks aan het handje.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:50

Ik heb een hele weide van Gallagher: draad (turbo geleidend, iets duurder maar mijn batterij gaat nu 6 weken ipv 2 weken mee), klemisolatoren, hoekisolatoren en handvaten. Je moet ook zien dat je weideklok sterk genoeg is voor het aantal draden en de omtrek van je weide!
Voorheen draken mijn pony's altijd uit, sinds de nieuwe draad geen enkele keer meer! Dus het is echt goed spul, weet wel als je die draad neemt dat je die niet met een gewone schaar kan doorknippen. Dat is handig voor te weten wanneer je het aan het plaatsen bent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:33

Wil je goed draad voor echt een stuk minder? Kijk dan eens op www.weidezaun.info. Let inderdaad op de Ohm en het breekpunt. Daarnaast is de lengte van het totaal aan draad aan je apparaat heel belangrijk. Met goede draad, maar een slecht apparaat, gaat het nog niet veel uithalen. In de beschrijving van je apparaat is te lezen voor welke afstand hij te gebruiken is. Hoe slechter de kwaliteit draad, hoe minder meters je moet tellen om het wel goed te laten werken.

Als je apparaat 5 km aan kan, maar je neemt een slechte kwaliteit draad, dan maakt dat minder uit als je totale lengte aan draad bijv. maar 1 km lang is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:33

Er hangt op de weide een klok op netstroom. Ik heb geen idee wat voor type dat is. Maar heb door de verhuurder laten vertellen dat het een seriues apperaat is. En dat hij goed geleid.
Ik ga even uitgebreid jullie tips. Doornemen dankjewel.

Ik heb liever duurder kwalitief goed draad. Dat ik er voorlopig tegenaan kan. Dan dat ik elk maand draad sta te spannen of te vervangen.

Evert63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:51

Ik heb zelf TurboStar lint van Gallagher. Dit bevalt mij zeer goed. Ik heb toevallig vorige week nog gemeten hoeveel stroom ik daar nog op had en heb weinig stroomverlies op mijn 2ha.
Waar ik op zou letten is: gebruik goede verbinders!