Gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelien1992

Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:45

Hallo,

Sinds een week voer ik mijn paarden vers gemaaid gras. Nu heb ik alleen het idee dat de paarden meer honger hebben dan dat ze met kuil hebben. Ze krijgen dezelfde hoeveel hoeveelheid vers gemaaid gras als kuil. Kan het zijn dat er minder voeding in vers gemaaid gras zit of is er iets anders dat de paarden nu meer honger hebben?

Groetjes

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:50

Vers gemaaid gras nooit aan paarden voeren, kunnen ze lelijke slokdarmverstoppingen en koliek van krijgen!

Om je vraag inhoudelijk te beantwoorden: vers gemaaid gras bevat zon 90% water en kuil 40%. Als je ze dus 1 kg gras geeft geef je eigenlijk 100 gram droge stof, terwijl bij 1 kg kuil dit 600 gram is. Dus logisch dat ze meer honger hebben, ze krijgen veel minder droge stof.

Zon 10 kg kuil staat gelijk aan 60 kg gras

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:24

Je kunt wel vers gemaaid gras voeren, maar dan moet het echt meteen na het maaien ook gegeven worden aan de paarden. Als het even ligt kan het gaan gisten, met alle gevolgen vandien. Hoe kort is het gras wat je voert? Is het gras wat doorgeschoten is, of is het kort, groen gras? Vooral met dat laatste zou ik goed opletten!

Inderdaad moet je van vers gras veel meer voeren, gras heeft dit jaar bij ons veel regen gehad dus er zit veel water in. Verder merk ik in de wei dat de voedingswaarde van het lange gras ook terugloopt. Heeft hier vooral met de weersomstandigheden en bemesting te maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:32

Focussed schreef:
Vers gemaaid gras nooit aan paarden voeren, kunnen ze lelijke slokdarmverstoppingen en koliek van krijgen!

Is niet altijd zo. Dat ligt eraan hoe je het maait en hoe lang het is als je het maait ;)
Ik maai ook wel voor, maar mijn gras staat zeker 60 cm hoog en wordt gemaait met een trekker met een maaier erachter (of ik pak de bosmaaier). Gemaait gras van een gazonmaaier moet je idd nooit geven. Maar ik gebruik dus materieel wat bedoeld is om de stengels zo lang mogelijk te houden.
Je moet het idd gelijk na het maaien voeren, anders gaat het broeien. En net wat Agnes zegt het ligt er geheel aan hoe oud het gras is, hoeveel er nog inzit. Het doorgeschoten spul wat ik ze geef zit niet zoveel meer in en moet je dus meer van voeren.

Odysseus

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:38

Ik zou geen enkel risico nemen en het gewoon helemaal niet voeren, zeker niet als het met een gazonmaaier gemaaid is. Ken ook mensen die gewoon hun achtertuin (sier gazon) maaien en dat voeren.... :x

Maar goed ik neem liever het zekere voor het onzekere en voer het helemaal niet. Vooral om dat het droge stof gehalte zo weinig is dat je beter gewoon ruwvoer kan voeren.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:39

He gelukkig dan!!
mijn paarden leven nog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:48

Focussed schreef:
Ik zou geen enkel risico nemen en het gewoon helemaal niet voeren, zeker niet als het met een gazonmaaier gemaaid is. Ken ook mensen die gewoon hun achtertuin (sier gazon) maaien en dat voeren.... :x

Ik maai ook alleen maar de wei waar ze normaal op lopen ;) Het ging ineens zo hard dat ze er niet tegen konden vreten, en paarden in lang gras is imo een drama, ze lopen alles plat en willen het dan toch niet meer eten. Kan ik het ze beter voormaaien :D Als de wei dan weer kort is mogen ze er weer op, het eerste wat ik dan gemaait heb ik al weer zover nagegroeit dat ze genoeg te vreten hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:52

In zulke gevallen is strookbegrazing ook wel een optie, dan gaan ze door het steeds nieuwe strookje vers gras niet al teveel heen wandelen en het vol kakken, maar houden ze het echt om te eten :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:52

Hebben we geprobeerd Pmarena, not working. Lopen ze hier net zo hard doorheen, staan erin te schijten en vreten daarbij alleen de toppen eruit. Ik had vorige week de auto in de garage, die gebruik ik dus altijd om het gras op te halen (met een aanhanger), en ben dus maar over gegaan op strookbegrazing. Je wilt niet weten hoe die wei er nu uitziet |( overal nog steeds hoge toppen met gras, alles platgetrapt, en dat wordt nu dus echt niet meer gegeten.
Heb verwende nesten ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:10

waarmee maai je het gras dan? Als ik vragen mag?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:47

Hou je dan wel lang genoeg vol...? :)

Als je ze elke keer maar een metertje nieuw gras erbij geeft en pas als dat kort afgegraasd is, weer een stukje geeft, dan wilden ze hier op een gegeven moment de hoge plukken wel opvreten als ze niks anders krijgen :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:50

Fennadev schreef:
waarmee maai je het gras dan? Als ik vragen mag?

Of met een bosmaaier. Of met een maaier achter de trekker, die ook gebruikt wordt als je maait voor het hooien. Je kan ook een zeis gebruiken, maar dat is mij even te inspannend :D Elke andere vorm, buiten met de handen plukken, is gevaarlijk voor het paard. Het gras wordt dan te kort of versnippert en dat kan verstopppingen opleveren.

Pmarena, met het gevaar dat we nu offtopic gaan ;) 1 mag sowieso al niet meer op, die ging ondanks genoeg gras (in die meter) na een uurtje of 3 onder de draden door of door de draden heen :( En er staat daar dus een afscheiding met 4 draden onder elkaar >;) De rest gaat er ook niet op wachten dat ze honger krijgen en de rest opeten. Dan gaan ze wel of ook door die draden heen of ze gaan dan maar datgene wat al heel kaal is beginnen. Ik kan vanwege de hoogte van het gras geen stroom op die lijn krijgen. Het gras staat pak em beet tussen 60 cm en 1 meter :D Dat is vol tegen de draden aan en dat trekt zoveel stroom weg dat er daar niks meer aankomt (en ja de klok is zwaar genoeg). Maar goed zelfs echt wachten tot ze het kaal hebben is geen optie al zou er stroom opstaan, die verwende nesten van me vreten het dan ook echt nog steeds niet. Ze vreten dan nog liever de wortels uit de grond van de stukken waar het wel lekker was. Hebben we vorig jaar gezien. Zelfs als ik het ze voormaai en het ze op de paddoc geef, zie je soms dat ze wat liggen laten omdat het in hun ogen niet lekker genoeg is :j En de al afgevreten stukken afzetten met draad kan niet. Heeft verschillende redenen, teveel om hier zo even uit te leggen.
Vorig jaar heb ik 1 stuk wel vol kunnen maaien, en daarna erop had ik veel minder dat ze spul lieten staan. Ik maai dus veel liever voor dan strookbegrazing. Heb het materieel ervoor en de wei blijft dan ook veel netter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:31

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van strookbegrazing hoor ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:50

Ze krijgen alleen van kort gras verstoppingen. Bijvoorbeeld als het gazon gemaaid is.

Voedingswaarde van kuil en/of gras is volgens mij alleen maar te bepalen door het te laten meten. Gewoon met gezond verstand naar je voedingstoestand van je paard blijven kijken.