Vaste plek om te eten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Vaste plek om te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:11

Hallo,

Ik had vandaag een kleine discussie met een weidegenootje en vroeg me af wat jullie hier van vinden.
De boer voert de paarden twee keer per dag hooi en kuil en doet dit iedere dag op een verschillende plek, de ene keer op de wei, de andere keer in de hooiruif en de andere keer op de paddock, soms in de stal. Gewoon hoe het hem uitkomt. Mijn weidegenootje denkt dat een paard liever op een vaste plek eet en wil dit ook aan de boer gaan vragen, wat denken jullie? Ik zelf dat een paard denkt als ik maar kan eten hahaha :)!
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 10-06-12 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Yonker

Re: Vaste plek om te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:12

Hier heb ik eigenlijk niet zo over nagedacht maar ik denk dat het niet uitmaakt. Als we even nagaan dat ze in de natuur gewoon op zoek moesten naar eten en dus nooit op dezelfde plek aten. Hier worden ze ook op andere weitjes gezet winter/zomer en soms tussendoor ook nog en dan eten ze ook ergens anders, denk niet dat het veel kwaad kan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:18

Hier hebben we wel altijd vaste plaatsen met het voeren ik vindt het wel prettig zorgt toch voor wat rust tijdens het eten omdat ze hun plek kennen en wie er eerst krijgt en wie laatst. En daardoor laten ze elkaar ook gewoon met rust als we een keer iets veranderen of een paard minder en er dus geschoven wordt is alles gelijk van streek en onrustig. Maar ze zijn hun routine dus gewend. Dus als ze gewend zijn dat ze geen vaste plaatsen hebben denk ik dat het voor het paard niet zo lastig is.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:44

Yonker schreef:
Hier heb ik eigenlijk niet zo over nagedacht maar ik denk dat het niet uitmaakt. Als we even nagaan dat ze in de natuur gewoon op zoek moesten naar eten en dus nooit op dezelfde plek aten. Hier worden ze ook op andere weitjes gezet winter/zomer en soms tussendoor ook nog en dan eten ze ook ergens anders, denk niet dat het veel kwaad kan

Oke, dit is eigenlijk precies hoe ik er over denk :).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 22:25

Tigra_ schreef:
Hier hebben we wel altijd vaste plaatsen met het voeren ik vindt het wel prettig zorgt toch voor wat rust tijdens het eten omdat ze hun plek kennen en wie er eerst krijgt en wie laatst. En daardoor laten ze elkaar ook gewoon met rust als we een keer iets veranderen of een paard minder en er dus geschoven wordt is alles gelijk van streek en onrustig. Maar ze zijn hun routine dus gewend. Dus als ze gewend zijn dat ze geen vaste plaatsen hebben denk ik dat het voor het paard niet zo lastig is.

Oke dat is inderdaad ook wel een goed reden, dat het voor onrust zorgt heb ik persoonlijk nog niet gezien.

Iemand anders nog?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:30

Voor hooi/kuil geen enkel probleem, blijven ze lekker van in beweging.

Ik denk dat Tigra het over krachtvoer heeft? Daar heb ik ook liever een vaste(re) routine voor, maar dat komt ook omdat ze verschillende hoeveelheden krijgen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 22:34

tamary schreef:

Ik denk dat Tigra het over krachtvoer heeft? Daar heb ik ook liever een vaste(re) routine voor, maar dat komt ook omdat ze verschillende hoeveelheden krijgen.

Met krachtvoer hebben ze inderaad wel hun vaste plek, en routine wie krijgt het eerst etc.

Oke dat dacht ik ook al :). En dat het de enige dag een ruif zit en de andere dag op de grond is dat nog een ''probleem'' qua routine etc?

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:39

Als jullie paarden met zijn 2en zijn lijkt het me zelfs voor krachtvoer niet eens een heel groot probleem.
Maar zoals jij zegt, voor hooi op de paddocks doen wij altijd overal verschillende hoopjes maken, zodat ze ook bewegen en met het hoofd bij de grond, zo natuurlijk mogelijk ;) En als ze gras krijgen doen ze dit zelf.
Dus ik denk dat verschillende plekken juist goed is..
En wat betreft problemen voor de routine, als het regelmatig op een andere plaats ligt, is er geen routine. Dan kan er dus ook geen probleem voor de routine zijn ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:40

tamary schreef:

Ook met krachtvoer hebben ze vaste plaatsen maar hooi ook ligt ook altijd op dezelfde plaatsen verdeeld over het aantal paarden anders krijgen ze ruzie. Ze wisselen weleens van plaats maar ook niet overdreven meestal staan ze wel altijd op dezelfde plaats.
Denk dat hun toch lichtelijk in paniek gaan raken als het hooi ineens ergens anders ligt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:37

hooi doe ik altijd op verschillende plaatsen in slowfeeder netten, zijn ze fijn even bezig.

krachtvoer geef ik maar heel weinig en dat eten ze samen van 1 hoopje en daarna samen naar het andere hoopje B-)

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:08

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad als de paarden dit gewoon zijn. Dan is dat hun routine! Maar routine is wel belangrijk. Of misschien is dat alleen bij mijn 2 knolletjes zo, ze zijn op andere vlakken ook nogal speciaal :P .
Maar ik denk dus dat het geen kwaad kan en dat het inderdaad misschien zelfs goed is om beweging te stimuleren.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:47

Heeft iemand hier nog een mening over :)? Ben er namelijk nog niet over uit!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 06:20

tamary schreef:

Bij ons krijgen de krachtvoer ook niet op een vaste plek, wel ieder hun eigen portie.
Heb ik wel het voordeel dat de dominianste paarden de grootste hoeveelheid krijgen, waardoor elk paard toch rustig kan eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:54

ANOUKIEE schreef:
Heeft iemand hier nog een mening over :)? Ben er namelijk nog niet over uit!

Kijk naar je paard en zijn kuddegenoten. Worden zij hierdoor onrustig?

Ik heb het alletwee al eens geprobeerd: ik gooide eerst hooi op vaste plaatsen en de paarden (2 stuks) waren rustig en gingen elk van hun eigen hoop eten.
Daarna heb ik het hooi eens iedere dag ergens anders neergelegd (3 verschillende plaatsen in totaal) en ik merkte dat de paarden hier nerveuzer van werden. Het was een heel miniem verschil, niet dat ze ineens de wei rondcrossten. Als ik aankwam met het hooi stonden ze te dringen aan het hek (anders liepen ze gewoon naar de vaste hooiplek). Ze volgden mij ook heel kort, want 'owee waar zou ik het nu weer neer gaan gooien'. Ikzelf had dus ook geen rust meer omdat ik hen voortdurend moest corrigeren. Als ik de hopen daar neergooiden gingen ze elkaar eerst een beetje staan verdringen (want stel je voor dat er geen tweede hoop hooi komt).
Nu voer ik terug gewoon op hun vaste hooiplek. Meer rust voor hen, meer rust voor mij.

Dus als je echt een antwoord wilt op je vraag, kijk naar de paarden. Staan zij nerveus elkaar nerveus te verdringen, vliegen ze allemaal op 1 hoop, duurt het lang voordat ieder paard van het hooi aan het knabbelen is (paarden die uitgesloten worden)? Dan zou ik idd voor een vaste plek opteren. Maar zijn de paarden rustig en zijn ze dit systeem van afwisseling gewend, dan kan dat uiteraard perfect.

lieke123492

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:46

een wild paard trekt ook rond en eet altijd ergens anders, denk niet dat het ets uitmaakt, als ze er maar goed bij kunnen en genoeg krijgen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:55

Juist het principe van de paradijs paddock is overal wat hooi neergooien, zodat de paarden blijven lopen en zoeken.
Het gekibbel onderling tijdens het voeren is na een minuutje over.

Dan heeft elk paard een hoopje kuil te pakken.
En daarna zie je ze nog regelmatig van plaats wisselen.

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:51

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, mijn paardje eet ook op verschillende plekken omdat hij het zelf meesleept :')

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:35

Volgens mij maakt het een paard echt niks uit op welke plek hij te eten krijgt.
Zoals al gezegd word hij sleept het toch weer mee naar een plekje waar die het op gaat eten.
Of niet. Als ze maar iets anders dan alleen gras krijgen toch?
Ik zou er niks over zeggen want die boer weet echt wel wat hij doet!!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:33

Als jullie paarden het op deze manier gewend zijn, en het is tot nu toe geen probleem geweest, dan zou ik het lekker zo laten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:41

Ik heb 2 vaste plekken, droog weer in de slowfeeder en bij erg nat weer binnen.

Beide hebben hun eigen plek uitgekozen, maar als wij er zijn dan zie je idd gekibbel.
Zijn we weg of nog even snel om het hoekje kijken staan ze gezellig naast of bij elkaar. Zelfs presteren ze het om in 1 stal uit 1 hooibox te eten, kleinste onderin de grootste over de hals van de kleinste.

Bij ons is de mens dus de veroorzaker van onrust, ook al gooien we het de hele zomer in de slowfeeder, rust is er pas als wij weg zijn. Maar beide willen ook erg graag aandacht als we er zijn.

Persoonlijk maakt het onze pony's het niet uit waar ze het krijgen, al gooi ik het bijvoorbeeld op de weide, in 1 of 10 hopen (zolang wij er maar niet zijn :P)