Hoe lang te zware shet op de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Norah_horses
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 01:00

Hoii!
Ik wil dus graag 2 shetlanders kopen.
Maar het enige wat we kunnen doen als huisje voor de shetlanders zijn : 1 stalletje waar ze in kunnen staan, en het stalletje staat in een wei. Is dat genoeg voor 2 shetjes? Ik geef ze te eten, gewoon hoe je een normaal paard verzorgd, alleen hebben ze een wei en een stalletje. Ze krijgen gewoon de zelfde verzorging als grote paarden en ik ga ze ook leren springen en vrijheidsdressuur leren. Maar is een weitje en een stalletje genoeg voor 2 shetjes? Alvast bedankt als iemand antwoord.

Doeggg!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 01:55

Doe dat alsjeblieft niet tenzij je dagelijks intensief gaat trainen met die dieren (en dan niet vrijheidsdressuur maar echt lopen, mennen,…). Anders zijn die shetten op een volle wei in een mum van tijd veel te vet met alle gevolgen vandien.
Mijn beide shetten hebben dat in het verleden gehad… een wei met een stalletje bij een vorige eigenaar… beiden hebben gekantelde hoefbenen als gevolg van HB… komt nooit meer helemaal goed.

Norah_horses
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-23

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 03:00

Ik ga ze leren springen, ermee mennen,en lopen, want we wonen dicht bij een bos. Dus dat komt wel goed :)

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 03:28

Kun je niet stukjes afzetten met prikpaaltjes en een draad? Dan krijgen ze bijv. iedere week een metertje. Een grasmaksertje op kan ook best helpen. Als ik jou was zou ik een kleinere paddock afzetten en zo nodig even omspitten, hoeft echt niet groot te zijn, van het voorjaar, als het fucaan lager is in het gras zou je strookbegrazing kunnen doen.
Lees je je even goed in mocht je je shetlanders aan schaffen? Er gaat een hoop meer verzorging, tijd en energie in zitten dan je zou denken en veel shetlanders hebben een andere verzoring nodig dan grote paarden.(zoals brokken, hooi behoefte, meer beweging, etc).

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 04:21

Anastasia24 schreef:
Kun je niet stukjes afzetten met prikpaaltjes en een draad? Dan krijgen ze bijv. iedere week een metertje. Een grasmaksertje op kan ook best helpen. Als ik jou was zou ik een kleinere paddock afzetten en zo nodig even omspitten, hoeft echt niet groot te zijn, van het voorjaar, als het fucaan lager is in het gras zou je strookbegrazing kunnen doen.
Lees je je even goed in mocht je je shetlanders aan schaffen? Er gaat een hoop meer verzorging, tijd en energie in zitten dan je zou denken en veel shetlanders hebben een andere verzoring nodig dan grote paarden.(zoals brokken, hooi behoefte, meer beweging, etc).


Dat lijkt mij een beter idee.
Want sorry TS - ik lees gewoon aan alles in je posts dat je nog erg jong bent en die shet op een wei absoluut niet goed gaat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 04:42

Poekkie schreef:
Anastasia24 schreef:
Kun je niet stukjes afzetten met prikpaaltjes en een draad? Dan krijgen ze bijv. iedere week een metertje. Een grasmaksertje op kan ook best helpen. Als ik jou was zou ik een kleinere paddock afzetten en zo nodig even omspitten, hoeft echt niet groot te zijn, van het voorjaar, als het fucaan lager is in het gras zou je strookbegrazing kunnen doen.
Lees je je even goed in mocht je je shetlanders aan schaffen? Er gaat een hoop meer verzorging, tijd en energie in zitten dan je zou denken en veel shetlanders hebben een andere verzoring nodig dan grote paarden.(zoals brokken, hooi behoefte, meer beweging, etc).


Dat lijkt mij een beter idee.
Want sorry TS - ik lees gewoon aan alles in je posts dat je nog erg jong bent en die shet op een wei absoluut niet goed gaat komen.


Mwah, dit topic is 11 jaar oud en de TS is 32 :+
Iemand anders heeft dit topic omhoog geschopt dus ik denk dat daar de verwarring is ontstaan.
Zij is dus niet de TS.

xYaartje
Berichten: 1467
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:07

Norah_horses schreef:
Hoii!
Ik wil dus graag 2 shetlanders kopen.
Maar het enige wat we kunnen doen als huisje voor de shetlanders zijn : 1 stalletje waar ze in kunnen staan, en het stalletje staat in een wei. Is dat genoeg voor 2 shetjes? Ik geef ze te eten, gewoon hoe je een normaal paard verzorgd, alleen hebben ze een wei en een stalletje. Ze krijgen gewoon de zelfde verzorging als grote paarden en ik ga ze ook leren springen en vrijheidsdressuur leren. Maar is een weitje en een stalletje genoeg voor 2 shetjes? Alvast bedankt als iemand antwoord.

Doeggg!

Ik ga mee met de rest. Shets 24/7 continue op de wei is vragen om gezondheidsproblemen.
Helaas weet ik daar alles van. Mijn Shetlander ruin heeft 9.5 jaar lang 24/7 op de wei gestaan. Het gevolg? Chronisch hoefbevangen en gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven. Alles is stabiel en onder controle nu en hij doet het super goed op dit moment, maar het had niet veel geschild of ik was hem kwijt. Een wonder dat hij er nog is en de kans dat hij nog op gras mag is helaas klein.
Leer van mijn verhaal asjeblieft. En doe niet wat ik ook deed.
Zoek voor je Shets ook een hele goede hoefsmid. Die ze goed en correct bekapt.


Kun je niet anders evt een track maken en die om je wei laten lopen? Zodat je ze beperkt op de wei kan zetten, maar ze dankzij de track wel voldoende beweging hebben. En uiteraard hooi en water punten op de track maken.

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:01

Het is weer vakantie hoor.

TS: mocht je echt nieuw zijn, welkom op Bokt. Heel knap dat je een topic uit 2012 heb weten te vinden en dit blijkbaar makkelijker vind dan een nieuw topic te openen.

Maar een 11 jarige die om twee uur snachts nog zit te Bokken? Nee, ik denk eerder aan een schaduwaccount die zin heeft in een lachertje.

Mocht je toch serieus zijn: maak een nieuw topic aan, wie weet krijg je dan meer reacties. Ik gok dat het onderdeel 'Young Riders' daar wel geschikt voor is.