wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:28

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Bekijk de foto in bijlage maar eens.

Zouden jullie het oranje stuk, nog te omheinen, met palen en schriklint doen?
Of zouden jullie het met palen, schriklint en groen geplastificeerd gaas van ongeveer 120 cm - 150 cm hoog doen?

Er zou een D-pony of klein paard inkomen.

Afbeelding

tamary

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:45

Belangrijkste is een goed schrikapparaat op je lint/draad om je dieren binnen te houden. Wel zou ik overwegen om de eerste 5 a 10m af te zetten met een extra draad en pony (1 zeg je?) daar alleen onder toezicht te laten lopen ivm voerende voorbijgangers. Gaas is riskant ivm vast komen zitten en bij goed schriklint/draad niet nodig voor paarden.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:51

Hoi,

Je bedoelt dus zo afzetten dat de pony (1tje inderdaad) niet tot aan het landweggetje kan komen?

Mijn bedoeling met het groene gaas ( mazen van 5 op 10 cm)was om de pony tegen te houden als hij of zij in blinde paniek naar de grens van de wei stormt.
Of heeft zon draad dan ook niets te vertellen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 01:04

Ja, voornamelijk om te voorkomen dat mensen gaan voeren, etc. Als pony echt blind gaat rennen is dat gaas een dodelijk vangnet. Of pony heeft respect voor de draden en voelt zich zo veilig op de wei dat die er niet af wil (moet er natuurlijk niet iets echt engs in komen) of er is geen respect en dan moet je naar een veel serieuzere omheining dan wat je dhz kan timmeren. Nog afgezien van de drang van een paard alleen om soortgenoten op te zoeken, wat druk op je omheining kan zetten. Ik zou er hoe dan ook een 2e (wel passende) pony bij willen hebben.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 05:50

Ik snap dat een soortgenoot goed is, maar daar moet je ook de middelen en de accommodatie voor hebben. Ook vraagt dat nog meer tijd natuurlijk.

De weide naast het omlijnde stuk, daar bevindt zich ook een paard, dus er is kan wel contact zijn tussen de twee. Mijn vorige paard stond ook nooit samen in de wei, maar had contact omdat de stukken aan elkaar grensden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:00

Je zou ook beide kunnen doen,heb je ook meteen geen last meer van eventuele loslopende honden.Ook kun je wat ruimte creëren tussen het gaas en schrikdraad zodat mensen minder makkelijk je paard kunnen voeren.

Als er goede prik op je draad zit houd iedereen wel afstand hoor...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:39

gaas zou ik zeker niet doen, en als ik het zou dien zou ik voilieregaas doen, kunnen geen hoeven door.
Wel zou ik lang de oranje lijn met name het stuk met passanten een extra draad spannen zodat honden niet het land in zullen gaan.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 07:44

Klopt, de honden ben ik volledig uit het oog verloren. Daar moet dus een extra afsluiting komen.

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:37

je kan ook schrikdraad doen, een een meter daarachter nog een schrikdraad.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:52

Ik lees dat mensen gaas gevaarlijk vinden,dat ligt er natuurlijk geheel aan welk type gaas je gebruikt.Fijnmazig (die ze bv ook bij hertenkampen gebruiken) is fijnmazig.Duurt even voordat je daar een voet tussen krijgt...

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:33

Ik zou zowieso schrikdraad gebruiken, dit omdat je paard vrijwel altijd binnen de lijntjes blijft en dat voorkomt echt veel gedoe. Daarachter zou ik wel gaas zetten, zodat dieren (en mensen!) niet in de wei kunnen komen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:10

ik zou het stuk alsnog geheel omheinen, puur omdat je ponys dan veilig staan.
er zijn genoeg gekken die het lint open maken en zo je pony laten ontsnappen.

ik zou zeggen, gewoon achter slot en grendel ,, het is tenslotte je grootste liefde, en daar mag niets mee gebeuren.

mocht je nog niet genoeg geld hebben om het te kunnen omheinen, voor nood oplossing goed schrikdraad plaatsen.
dat is mijn mening en ervaringen

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:03

Ik zou sowieso voor een goede schrikdraad gaan. Zo'n gaas houdt paarden/ pony's niet tegen, en ik spreek uit ervaring. En om voorbijgangers tegen te houden om te voeren helpt het ook niet. Bij mij op de weide staan beide en de mensen voerden nog steeds brood en andere zooi 8)7 . Nu heb ik gewoon bordjes gezet van verboden te voederen.
Maar on topic: Ik zou zoals er nog al eens gezegd is meteen de hele wei goed omheinen met goede kwaliteit schrikdraad. Je kan beter eenmalig een investering doen dan dat je om de zoveel maanden opnieuw draad moet spannen :j

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:05

Hoi,

Schrikdraad of schriklint wou ik sowieso doen.
Het groene gaas was enkel als extra 'veiligheid" tegen uitbreken of tegen inbreken van honden.

Nu was ik wat op internet aan het kijken en vele schrikdraden, linten zijn geschikt voor semi-permanente omheiningen.

Wat bedoelen ze hier precies mee?
Kan je die niet gebruiken als je houten palen in de grond slaat? Is het enkel te gebruiken voor die verplaatsbare plastic paaltjes?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:50

Nee hoor,je kunt elk type lint/draad op elk type paal gebruiken.Je moet alleen rekening houden met het type isolator wat je op welke paal gaat gebruiken.

Het hele dunne lint is alleen geschikt voor tijdelijke afzetting of om bij permanente afzetting te laten zien waar het draad zit als je dun draad gebruikt.
Hier in mijn weide heb ik een hoop gecombineerd...dun draad met op sommige stukken dun lint voor de zichtbaarheid maar ook dik draad.Dit is bevestigd aan houten- en kunsstof palen maar ook aan prikpaaltjes :)

Of je draad of lint gebruikt is persoonlijk.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:03

Je omheining zou je misschien kunnen combineren inderdaad.
Van buitenaf gaas om te vermijden dat de omwonenden (net omdat de buurt zo rustig is, jammer genoeg) dingen zouden voeren die slecht zijn om de pony. Je kan er dan ook best nog een bordje op plaatsen.
Binnenin zou ik zeker voor schrikdraad gaan. Is makkelijk ook om je paarden binnen en buiten te zetten.

Je paardje zal zich wel gaan vervelen alleen... Dat moest ik toch even kwijt...
Je kan voor weinig geld een shetlander kopen om hem gezelschap te houden en daar heb je nog een leuke pony voor kinderen of een jong verzorgstertje, of een toffe menpony aan...

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:02

Bedankt voor het advies allemaal.

Een tweede pony zal er toch niet komen denk
Ik.

Ook al is het een Shetlander. Daar heb je mijne inziens evenveel aandacht voor nodig als
Voor een grote pony of paard.
Wij hebben nog andere dieren en ik wil alles evenveel aandacht kunnen geven.
Een paard in een aanpalende wei lijkt mij toch ook positief

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:07

Tinky12 schreef:
Nee hoor,je kunt elk type lint/draad op elk type paal gebruiken.Je moet alleen rekening houden met het type isolator wat je op welke paal gaat gebruiken.

Het hele dunne lint is alleen geschikt voor tijdelijke afzetting of om bij permanente afzetting te laten zien waar het draad zit als je dun draad gebruikt.
Hier in mijn weide heb ik een hoop gecombineerd...dun draad met op sommige stukken dun lint voor de zichtbaarheid maar ook dik draad.Dit is bevestigd aan houten- en kunsstof palen maar ook aan prikpaaltjes :)

Nee hoor, sommige draden zijn maar geschikt voor bepaalde lengtes, houd daar ook rekening mee

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:11

Lynn_Nikita...daar heb je gelijk in.

Eerst moet ze maar beslissen of het draad of lint wordt :D

stijnDC schreef:
Bedankt voor het advies allemaal.

Een tweede pony zal er toch niet komen denk
Ik.

Ook al is het een Shetlander. Daar heb je mijne inziens evenveel aandacht voor nodig als
Voor een grote pony of paard.
Wij hebben nog andere dieren en ik wil alles evenveel aandacht kunnen geven.
Een paard in een aanpalende wei lijkt mij toch ook positief

Niet ideaal maar beter dan niets...misschien kun je in de toekomst een pensionweidemaatje regelen.Kun je ook het werk delen ;)

Wat de omheining betreft,misschien kun je ook eens bij anderen kijken hoe die de omheining hebben en waarom.Van mijn omheining kan ik je wel via pb wat foto's sturen als je interesse hebt.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:20

Foto's en info altijd welkom.

Beter te goed voorbereid zijn dan helemaal niet.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:21

Lynn_Nikita schreef:
Tinky12 schreef:

Nee hoor, sommige draden zijn maar geschikt voor bepaalde lengtes, houd daar ook rekening mee

Uiteraard moet je rekening houden met de lengte waar de draad voor geschikt is. Maar een wei van bijv. 500 m omtrek kan je wel omheinen met draad (semi-permanent) tot max 1 km bijv?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:19

Makkelijk. Capaciteit over hebben is geen probleem.

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:35

Ik zou het oranje stuk met palen en schriklint omheinen. Ik ben eens op een cursus EHBO voor paarden geweest en daar gaf de dierenarts (die de cursus gaf) me de tip om ook goed te kijken of het lint/draad niet om de benen kan wikkelen en dus het paard kan verstrikken als het uitbreekt. Met dat in mijn achterhoofd zou ik niet snel voor geplastificeerd gaas kiezen.

Succes met je keuze en het opzetten van de omheining!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:29

Wat voor gaas had je trouwens in gedachte,ik ging er eigenlijk vanuit dat het een type Heras-hekwerk was maar realiseer mij net dat er ook geplastificeerd schapengaas is.Dat is voor paarden niet geschikt...

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:32