Boterbloempjes bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Boterbloempjes bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:36

Hooi

Ik vroeg me af wat jullie doen aan de boterbloemen op de wei...

Op het stukje dat ik huur staan redelijk wat boterbloemen welke 1x per jaar gespoten worden door de eigenaar
echter heb ik de indruk dat dit niet veel effect heeft, na een week gaan de boterbloemen vervormen maar helemaal weg gaan ze niet.

Ik probeer ze ook met een mes uit de grond te snijden maar dit is erg tijdrovend en er blijft altijd nog een stuk wortel zitten.

Mijn vraag is dus hoe jullie dit oplossen, spuiten?(zoja met wat en hoeveel keer per jaar) uitsnijden of gewoon niks doen

Alvast bedankt!

EllaRose

Re: Boterbloempjes bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:46

Hier staan er ook heel wat paardenbloemen op de weides maar de paarden zijn slim genoeg om er niet van te eten. Ze eten gewoon het gras wat er staat en blijven van de boterbloemen af.

Gewoon er voor zorgen dat ze dan wel altijd gras (of hooi ofzo) ter beschikking hebben zodat ze wel iets hebben om te eten.
Paarden staan hier al jaren op deze weides en nog nooit iets voorgehad. :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:52

EllaRose schreef:
Hier staan er ook heel wat paardenbloemen op de weides maar de paarden zijn slim genoeg om er niet van te eten. Ze eten gewoon het gras wat er staat en blijven van de boterbloemen af.

Gewoon er voor zorgen dat ze dan wel altijd gras (of hooi ofzo) ter beschikking hebben zodat ze wel iets hebben om te eten.
Paarden staan hier al jaren op deze weides en nog nooit iets voorgehad. :)

ALs je niks aan de boterbloemen doet, dan ga je toch uiteindelijk nog maar enkel boterbloemen overhouden ipv gras?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:53

Kalk strooien.
Daarmee bestrijd je de oorzaak nl de zure grond. De rest is allemaal leuk maar helpt niet om het te bestrijden.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:01

ah, goed om weten! was dit zowizo al van plan,

wat is de beste periode om dit tedoen? en hoeveel keer per jaar doen jullie dit?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:40

In het voor- of najaar.
Niet te vlot mest erover doen want dat werkt tegen elkaar.

Meestal doe ik het om de 2a3 jaar 1x strooien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:45

Mij is verteld, maaien, kale plekken gelijk opnieuw inzaaien met gras anders komt daar graag de boterbloem op, en kalk strooien. De een zegt voor- en najaar de boer hier zegt alleen voorjaar want anders spoelt alles weg door de regen en is zonde van je geld (? tja). Kunstmest is ook niet verkeerd. Paardenmest is zuur dus die zou ik opruimen en juist niet strooien want boterbloemen houden van zure grond.
Wat ook helpt is uittrekken zoveel mogelijk en voorkomen dat de boterbloem net als de aarbei plant zich verspreid via allerlei zij wortels en/ of in het zaad komt.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:56

@Killed; Dat valt hier toch goed mee, van voor in de wei groeien er bijna geen bloemen, alleen achteraan; er is dus nog meer dan genoeg gras voor de paarden.
De weides zijn hier wel heel groot, met een kleinere wei zou dat inderdaad een probleem kunnen vormen, daar had ik nog niet aan gedacht. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:57

EllaRose schreef:
@Killed; Dat valt hier toch goed mee, van voor in de wei groeien er bijna geen bloemen, alleen achteraan; er is dus nog meer dan genoeg gras voor de paarden.
De weides zijn hier wel heel groot, met een kleinere wei zou dat inderdaad een probleem kunnen vormen, daar had ik nog niet aan gedacht. :)

Ja en toch moet je behandelen want boterbloemen zijn echt oprukkende soldaten en anders heb je volgend jaar minder en minder gras voor je paarden.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:17

@pien_2010; Het zijn mijn paarden en wei niet, dus daar kan ik niet over beslissen.

In de 5 jaar dat ik de paarden verzorg is het onkruid nog nooit weggedaan en tot nu toe staat er nog steeds genoeg (eigenlijk zelfs te veel) gras maar als het echt te erg zou worden, zullen de eigenaars er wel iets aan doen, het is dus zeker niet iets dat hier jaarlijks gebeurd.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:21

Wat mij is verteld is dat boterbloemen beschermd zijn :+ Mn tante heeft jaaaaaren geleden ooit eens de politie bij de deur gehad omdat ik ze had geplukt. Maar het fijne weer ik er niet van. Kalk strooien lijkt mij ook een goede optie.

pien_2010

Dan houdt het op EllaRose. Gelukkig eten de paarden ze niet en door het gras maakt het niet uit. Ik zou wel die hele hoge eruit trekken want die zijn wel erg giftig. Gewoon in het belang van de paarden.

blackbeatle

Boterbloemen zijn beschermd volgens mij inderdaad.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:31

Nee hoor, alleen de grote boterbloem is beschermd, dat is een hoge plant met heel ander blad.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:13

Da's een goed idee, piendemaitre, ik ga morgen eens een rondje door de weide maken en de hoogste bloemen uittrekken, da's toch al een begin. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:15

Het heeft inderdaad met de samenstelling vd boden te maken. Dus daar moet je wat aan doen. Kalk strooien, maar ook het bemesten zou moeten helpen..