Ik heb wellicht de kans om het land naast mijn huis te pachten, het gaat om een stuk land van 1,33hectare. 38 bij 350meter. En er komen voorlopig twee paarden op.
Maar hoe pak ik dit aan?
Het is nu nogal drassig, verwaarloosd land maar voordat de paarden er op kunnen, wordt het gemaaid en we gaan het omheinen.
Nu is mijn vraag; Wat kost zoiets om het af te zetten? Het hoeft geen houten omheining te worden maar toch veilig voor grote paarden.
Het land is opgedeeld in 3 grote stukken land met in het midden een vennetje en verderop zitten ook diepe punten waar het erg nat kan zijn. Dit land ligt op een leem-laag maar het is wel de bedoeling dat de paarden er het hele jaar op komen te staan.
Ook ga ik naast het huis, op het hogere gedeelte een bak maken (20x40), dit kan egaal gemaakt worden en eerst ga ik gewoon op weiland/zwart zand rijden (tot ik zeker weet hoe lang ik dit nog kan huren)
Hoe deel ik het in zodat ik niet telkens door alle weilanden hoef? Hoe pak ik het aan als we een heel erg nat seizoen hebben?
Ik had de pony's een tijdje op de tuin staan aan de andere kant van mijn huis (60x 20 ongeveer) en dat land was zo nat, dat er binnen 2 weken geen grassprietje meer stond. En het vroor daarna zo hard vast, dat het land onbegaanbaar was (vastgevroren kuilen etc.) en dat wil ik voorkomen.
Hier een foto van het land:

Links staat een vergeten richelpaal tot de weg (de rijen bomen) loopt het land en het einde is waar het huis begint in de verte (ik kan helaas geen betere foto maken)
Zo ongeveer om de 100 meter is het land opgesplitst en elk stuk grond heeft wel een dieper punt waar het heel drassig is. Halverwege zie je het vennetje op de foto. Het achterste stuk (naast het huis van de 'buren') is redelijk egaal en, net als het voorste stuk naast mijn huis, droger. Daar groeit het gras ook het hardst.
Kun je hier überhaupt iets van maken? Dien ik een paddock te maken? Wie o wie kan mij hierbij helpen.