Verwaarloosd land naast t huis pachten, hoe pak ik dit aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verwaarloosd land naast t huis pachten, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:19

Hallo mede-Bokkers.
Ik heb wellicht de kans om het land naast mijn huis te pachten, het gaat om een stuk land van 1,33hectare. 38 bij 350meter. En er komen voorlopig twee paarden op.
Maar hoe pak ik dit aan?
Het is nu nogal drassig, verwaarloosd land maar voordat de paarden er op kunnen, wordt het gemaaid en we gaan het omheinen.
Nu is mijn vraag; Wat kost zoiets om het af te zetten? Het hoeft geen houten omheining te worden maar toch veilig voor grote paarden.
Het land is opgedeeld in 3 grote stukken land met in het midden een vennetje en verderop zitten ook diepe punten waar het erg nat kan zijn. Dit land ligt op een leem-laag maar het is wel de bedoeling dat de paarden er het hele jaar op komen te staan.
Ook ga ik naast het huis, op het hogere gedeelte een bak maken (20x40), dit kan egaal gemaakt worden en eerst ga ik gewoon op weiland/zwart zand rijden (tot ik zeker weet hoe lang ik dit nog kan huren)
Hoe deel ik het in zodat ik niet telkens door alle weilanden hoef? Hoe pak ik het aan als we een heel erg nat seizoen hebben?
Ik had de pony's een tijdje op de tuin staan aan de andere kant van mijn huis (60x 20 ongeveer) en dat land was zo nat, dat er binnen 2 weken geen grassprietje meer stond. En het vroor daarna zo hard vast, dat het land onbegaanbaar was (vastgevroren kuilen etc.) en dat wil ik voorkomen.

Hier een foto van het land:
Afbeelding
Links staat een vergeten richelpaal tot de weg (de rijen bomen) loopt het land en het einde is waar het huis begint in de verte (ik kan helaas geen betere foto maken)

Zo ongeveer om de 100 meter is het land opgesplitst en elk stuk grond heeft wel een dieper punt waar het heel drassig is. Halverwege zie je het vennetje op de foto. Het achterste stuk (naast het huis van de 'buren') is redelijk egaal en, net als het voorste stuk naast mijn huis, droger. Daar groeit het gras ook het hardst.

Kun je hier überhaupt iets van maken? Dien ik een paddock te maken? Wie o wie kan mij hierbij helpen.

aslo

Re: Verwaarloosd land naast t huis pachten, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:37

Goedkoopste omheining is zelf plaatsen, palen, schriklint, isolatoren etc. Materiaal kostte ons zo'n 1000,00 voor een stuk van 8000 m2. Om de 4 meter een paal, 10 dikke hoek/ingang/tussen palen, 2 stroken lint etc.
Om een bak aan te leggen heb je toestemming van de gemeente nodig. Goedkoopst is een loonwerker laten komen die het stuk omzet. Dus zwarte grond er af, zand omhoog, zwarte grond er weer in en dan het zand er boven op. Maar ligt er aan hoe diep het zand zit en of dat dit geschikt is om in te rijden. Wil je ook een schuilstal? Heb je ook toestemming voor nodig. Ik zou zelf eerst beginnen met info verzamelen bij de gemeente en ondertussen met een loonwerker overleggen wat de beste aanpak is om de wei i.o. te laten maken. Soms is alleen maaien niet voldoende.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:52

Als ik zie wat voor zooitje tinnef er op staat, denk ik dat je het na het maaien nog maar het beste kunt laten doodspuiten en opnieuw beginnen. Kun je het, voordat het ingezaaid wordt, meteen mooi met een laserkilverbak rond laten gooien, zodat je van de kuilen af bent en het overtollige water dat er op valt gewoon naar de sloot loopt. Ben je alles bij elkaar een rooitje of 6 achteruit, maar dan heb je wel een goeie basis om op verder te borduren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:00

aslo schreef:
Om de 4 meter een paal,

Maak alleen je doorgangen breder dan 4 meter. Er is bijna geen loonwerker die nog door een 4 meter doorgang komt. Tenminste hier niet, en al helemaal niet als ze daarvoor ook nog een bocht moeten maken.

Als het behoorlijk drassige grond is, zou ik in ieder geval ook paddocs aanleggen. Kan je ze evt in de hele natte tijd daarop laten zodat ze de wei niet helemaal aan gort lopen.

En kwa lint, kijk ook eens in Duitsland. Daar is lint/draad vaak stukken goedkoper dan in NL, ondanks de hogere verzendkosten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:17

Oke, alvast heel erg bedankt voor de tips! Ik was inderdaad van plan een schuilstal aan te leggen, weet alleen nog niet waar het het slimst zal zijn.

Waar in Duitsland kan ik het beste kijken? Op internet of winkels al daar?

Heb je echt toestemming nodig van de gemeente om een stukje bak af te zetten? Eventueel daar geen gras op laten groeien?

Het gras dat er in zit groeit wel goed, er zit weinig onkruid tussen. Opnieuw inzaaien is denk ik niet nodig.

Wel bedacht ik mij dat mijn merrie niet gelijk op het volle gras kan en heel gestructureerd ruwvoer moet eten want ze is aan de dikke kant en ze vreet zich hoefbevangen als je haar nu 24/7 op het land laat.
2 weken geleden had ze gaskoliek doordat de mensen van de pensionstal haar ruim 8 uur op een vol grasland hadden gelaten. (ik had al weken geklaagd dat ik dat niet wilde)
Nu staan mijn paarden op de paddock en krijgt ze een paar uurtjes per dag, in de middag, gras op de weide, maar op een stuk met kort gras. (na lang klagen is dit gelukt maar ideaal is het niet)
We zouden het aantal uurtjes per dag op moeten bouwen maar er is verder helemaal geen toezicht om dit te doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:21

Ik zou in ieder geval goede afspraken maken omtrent het pachten, want als je een schuilstal wil laten aanleggen plus een rijbaan praat je toch over een redelijke investering. Hou er rekening mee dat als het een agrarische bestemming heeft en je dus vergunningen nodig zou hebben, het anderhalf jaar kan duren alvorens dat rond is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:22

Eirikur schreef:
Als ik zie wat voor zooitje tinnef er op staat, denk ik dat je het na het maaien nog maar het beste kunt laten doodspuiten en opnieuw beginnen. Kun je het, voordat het ingezaaid wordt, meteen mooi met een laserkilverbak rond laten gooien, zodat je van de kuilen af bent en het overtollige water dat er op valt gewoon naar de sloot loopt. Ben je alles bij elkaar een rooitje of 6 achteruit, maar dan heb je wel een goeie basis om op verder te borduren.

Wat betekend 'tinnef'?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:22

Je hebt een vergunning nodig voor een bak,
Een stukje wei waar jij in zult rijden is geen bak.
Hang je er letters neer, dan is het een ander verhaal.. Maar die haal je na het rijden gewoon weg.

Het beste is inderdaad langzaam opbouwen, geef ze een klein stukje waar je ze iedere dag even op laat grazen totdat dat kaal is.
Daarna kun je dat stukje wat groter maken, en dan kun je ze er al langer oplaten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:24

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:30

LA_Woman schreef:
Wat betekend 'tinnef'?

Rotzooi (onkruid). Maar dat staat blijkbaar alleen langs de rand, want ik lees in een recentere post van je dat het met het onkruid nogal meevalt. Dat werpt dan wel meteen de vraag op: Wat voor gras staat er op? Hoe is het land in het verleden gebruikt? Werd het gehooid, liepen er koeien? Dat wil je wel weten voordat je je paarden erop gooit, het is een beetje sneu voor ze als je erachter moet komen dat het eiwitrijk produktiegras is, doordat ze allebei in no time stijf hoefbevangen staan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:33

Hey Margot ;-)
Ik ken uiteraard het stuk land waar je op doelt en kan je ook vertellen dat niemand het tot zoverre wil pachten simpelweg omdat je het niet droog krijgt.....nou is een beetje blubber niet erg maar denk je maar eens in waarom zelfs die kleine pony's er niet meer op lopen bij winterdag ;-)
Als je het land geschikt wil maken voor zomer en winter weidegang zul je rigoreus moeten gaan draineren, alle ''moeras''planten moeten gaan verwijderen,land helemaal opentrekken,vlaktrekken,bemesten,bekalken,opnieuw inzaaien etc en dan nog mag je dat over een jaar of 3 weer opnieuw doen ;-)
Ook een bak aanleggen hier is niet te doen :n, zelfs bij een zomerse regenbui glij je al alle kanten op.
Indien je serieus land wil huren om doe-het-zelver te worden, stuur dan even een pb, dan weet ik wellicht nog wat!

@eirikur, het is ''vogeltjesland'' met weinig gras(en al helemaal geen paardengras)maar veel klaver,veldzuring,boterbloem,bermgras,raaigrassen en zelfs wat moerasplanten ;-) het lijkt leuk op het eerste gezicht maar ik wil mijn paarden er zo niet ophebben :n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:47

Wildgirl schreef:
Hey Margot ;-)
Ik ken uiteraard het stuk land waar je op doelt en kan je ook vertellen dat niemand het tot zoverre wil pachten simpelweg omdat je het niet droog krijgt.....nou is een beetje blubber niet erg maar denk je maar eens in waarom zelfs die kleine pony's er niet meer op lopen bij winterdag ;-)
Als je het land geschikt wil maken voor zomer en winter weidegang zul je rigoreus moeten gaan draineren, alle ''moeras''planten moeten gaan verwijderen,land helemaal opentrekken,vlaktrekken,bemesten,bekalken,opnieuw inzaaien etc en dan nog mag je dat over een jaar of 3 weer opnieuw doen ;-)
Ook een bak aanleggen hier is niet te doen :n, zelfs bij een zomerse regenbui glij je al alle kanten op.
Indien je serieus land wil huren om doe-het-zelver te worden, stuur dan even een pb, dan weet ik wellicht nog wat!

@eirikur, het is ''vogeltjesland'' met weinig gras(en al helemaal geen paardengras)maar veel klaver,veldzuring,boterbloem,bermgras,raaigrassen en zelfs wat moerasplanten ;-) het lijkt leuk op het eerste gezicht maar ik wil mijn paarden er zo niet ophebben :n

De reden dat die pony's er niet meer lopen is omdat de man die het huurde, zo goed als failliet is en zijn pony's komen daar nooit meer te staan.

Qua onkruid vind ik het meevallen, alleen rond het vennetje is het een klein moerasje en het gras staat nu heel hoog.

Het land is wel erg nat dat klopt, mijn tuin is ook snel een blubberbende. Als ik het niet voor elkaar krijg dat het paardwaardig is, dan ga ik gewoon met de paarden naar een (andere) pensionstal

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:52

waar sta je nu op stal dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:13

Ik zou naar een loonwerker gaan en hem vertellen wat je van plan bent, hij weet wat er moet gaan gebeuren om te zorgen dat je een fatsoenlijke wei krijgt. Met drassig land heb je geen wei als het veel heeft geregend, in de winter, dus pacht je voor een heel jaar en maar ong4 a 5 maanden weidegang, n ben je duur uit. Als het wordt doorgeploegd en goed gras gezet dan zou je er van kunnen hooien en dan is het wel weer interessant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:32

Leemlaag maakt water afvoer een nachtmerrie. Ik zit hier ook op leem, maar dat is een heel flauwe helling waarbij de pony's op het hoogste punt staan. Die staan nu wel droog door de bult zand die er bovenop gestort is (incl. wegendoek, hogere palen en planken om alles op de plek te houden was dat niet goedkoop ondanks veel zelf doen). Gezien de ellende van afgelopen winter was dat echter gewoon noodzakelijk, maar anders had ik die investering op huurgrond ook niet gedaan.

Van wat ik uit je verhaal lees is dit een stuk semi moeras en dat ga je niet heel houden met 2 grote paarden er op die er voltijds op moeten kunnen. Helemaal niet omdat je ze op rantsoen moet zetten en ze dus op een kleiner oppervlak rondlopen. Idem voor je bak, aarde is glad of keihard en dus om te rijden meestal ongeschikt. Heb je een stuk wat je kan draineren (is er wel een sloot om op af te voeren?) en wat zo droog wil worden dat het interessant is om er zand op te gooien kan je het overwegen, maar dan moet er wel een heel lief pachtprijsje aan hangen + garantie dat je het 5-10 jaar zeker kan gebruiken. Zonder die mogelijkheden zou ik liever verder kijken naar een stuk wat wel droog te houden is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:07

Ik sta nu in de Punt op stal.

Ik zal morgen nog even wat duidelijkere foto's plaatsen van het gras, het vennetje (die nu trouwens droog staat en er staat al een tijdje geen water in!) en zal hopelijk duidelijker aangeven waar het hoger is en waar lager en sneller nat is.
We hebben het wel over 3 grote stukken land voor 2 paarden, maar alleen halverwege moet ik omheinen want als het flink regent komt er wel water in het vennetje en dat is niet goed voor de paarden.

Mocht ik daarna zoiets hebben van; het gaat me niet lukken.. laat ik de paarden lekker op een pensionstal staan waar ze droge voetjes houden

BTW: mijn vriend is jarenlang loonwerker geweest en heeft er redelijk verstand van, hij kan ook prima afrasteren etc. Hij zegt ook dat het weiland nat is, maar het is niet onmogelijk. De rest moet ik zelf weten en het wordt mijn land. Hij wil wel met zaken helpen als dat nodig is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:16

als het echty natte grond is kun je zonder te draineren er swinters niks mee. maar misschien kun je wel een paddock maken en ze daar in de winter opzettem
Van natte grond zonder afgraven en ander zand en drainage een bak willen maken is zonde van je tijd en moeite, bij elk regenbuitje glibber je alle kanten op
ik heb helaas hele droge grond, super als rijbak en paddock maar een ramp voor gras,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:42

Nat land nu, is zeker in de winter niet geschikt voor weidegang. Daar trappen ze diep in weg omdat het moeras wordt.
Dan heb je een goed gedraineerde hoger geleden paddock en/of rijbak nodig met goed zand.
GEzien de investeringen die je zult moeten maken, kun je er vanuit gaan dat je daar waarschijnlijk je paarden wel een jaar of 5 minimaal voor in pension kunt zetten...

Ik zou een beter stuk grond zoeken. Eelde e.o. heeft volgens mij ook wel goede zandgrond waar paarden wel het hele jaar op kunnen lopen volgens mij (gezien de advertenties op marktplaats in het verleden)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:49

Mijn vader pacht al 6 jaar een weiland op leem/klei grond en daar kunnen de shetten echt niet het hele jaar op. Bij veel regen en nattigheid wordt het al snel een moeras. Zouden we dat wel doen houd je echt niks meer over en ben je zeker minimaal een jaar verder wil je de grond weer een beetje goed hebben.

Ik zou dus ook een goed gedraineerde paddock voor je paarden adviseren iig iets waar ze droog in/op kunnen staan.
De shetten hebben een schuilstal met uitloop waar ze droog kunnen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 23:03

Oke, hmm.. is zeker het overpijnzen waard. Ben blij dat er Bokkers zijn die er wel kijk op hebben.

En zo'n groot stuk, want het is bijna 1,5 hectare, gaat er dan echt binnen no-time geen gras meer staan?

Morgen de foto's maar eens maken en inspecteren of ik nu al natte stukken aantref.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:06

Ik weet niet of je paarden ook op ijzers staan, maar natte leem/kleigrond zuigt ook echt letterlijk de ijzers eraf.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:22

Je zult eerst het weiland helemaal onkruidvrij moeten krijgen, dus spuiten. Spuiten betekent sowieso dat je paarden er de eerste tijd niet op mogen.
Dan zit je met de waterafvoer, als je paarden het hele jaar op dat land moeten, zal de grond eerst losgetrokken moeten worden, ik kom even niet op de vakterm, maar dat zal een loonwerker wel weten. Kost bij een loonwerker voor wat ik heb begrepen een aardig centje. Wij hebben het vorig jaar laten doen, alleen bij ons was het een vriendendienst, maar is zeker wel de moeite waard. Water stroomde bij ons eerst helemaal niet weg, en nu is het met een dagje wel weg.

Nouja, en daarmee heb je het grootste probleem wel gedaan. Palen kun je vaak vrij goedkoop wel op de kop tikken via sites als marktplaats, zul je alleen zelf her en der een spijkertje eruit moeten trekken, of zo verbuigen dat hij niet schadelijk is voor je paard.
De rest (poortgrepen, isolatoren, draad/lint) zou ik niet van een zaak als de welkoop halen, maar even kijken of er een groothandel zit. Bij ons in het dorp zit een voerhandelaar die die dingen opkoopt van failliete bedrijven, zodat hij ze voor een prikkie kan verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 23:25

Neen ik heb mijn paarden niet op ijzers staan, ik probeer ze zo natuurlijk mogelijk te 'houden'.
Ik zie regelmatig her en der weilanden waar onkruid in staat, zo ook bij mijn pensionstal en ze eten daar gewoon omheen.
Zo slim zijn paarden blijkbaar wel.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:27

Lous schreef:
Ik weet niet of je paarden ook op ijzers staan, maar natte leem/kleigrond zuigt ook echt letterlijk de ijzers eraf.

Om nog maar niet te spreken van glijpartijen,keiharde kuilen met vorst en alle risico's op blessures in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 23:29

Eirikur schreef:
Rotzooi (onkruid). Maar dat staat blijkbaar alleen langs de rand, want ik lees in een recentere post van je dat het met het onkruid nogal meevalt. Dat werpt dan wel meteen de vraag op: Wat voor gras staat er op? Hoe is het land in het verleden gebruikt? Werd het gehooid, liepen er koeien? Dat wil je wel weten voordat je je paarden erop gooit, het is een beetje sneu voor ze als je erachter moet komen dat het eiwitrijk produktiegras is, doordat ze allebei in no time stijf hoefbevangen staan.

Hoe weet ik of het gras eiwitrijk productiegras is?
Op mijn huidige pensionstal is het ook op sommige stukken drassig maar ze hebben daar ook een droge paddock, ook staat er wel onkruid her en der. Is dat echt schadelijk?

Mijn merrie mag niet te lang op vol gras staan, ze staat nu ook grotendeels op de paddock en ik probeer het op te bouwen maar het is erg moeilijk (vanwege weinig medewerking pensionstal)