massage borstel voor stijf paard 's winters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

massage borstel voor stijf paard 's winters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:39

Swinters word mijn paard stijver, naar mijn idee gedeeltelijk door de kou. Nu zoek ik een massage borstel waarmee ik heb (ook zomers) en swinters warm van masseren.

hebben jullie ervaring met een goede massage borstel? Er zijn er zoveel, ik zie door de bomen het bos niet meer...

belle_boef

Re: massage borstel voor stijf paard 's winters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:42

Ik zou hem vooral goed borstelen, dat stimuleert de bloedsomloop en veel warm stappen, goed buigen, de tijd nemen voor je warming up.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:48

Hij staat zonder deken dus ik kan hem niet elke keer echt een uitgebreidde poetsbeurt geven... Hij staat in een inloop stal en staat dus altijd buiten wanneer hij zelf wilt. Bij veel borstelen gaat z'n vacht en bescherming helemaal kapot...

ik merk het ook met dingen zoals rollen, dat kost hem swinters gewoon aanzienlijk meer moeite om te gaan liggen, om om te rollen ect.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:53

Is het al een wat ouder paard.?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:56

Hij is 12 dus het valt op zich wel mee... Hij staat pas sinds deze zomer waar we nu staan dus als hij swinters in de inloopstal staat zal het ook wel helpen, dan kan hij onbeperkt eten en veel bewegen. Op mijn vorige stal was dat een stuk minder.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:07

Zorgen dat hij genoeg ruw voer tot z'n beschikking heeft, dan blijft hij ook warmer..En hij heeft geen last van artrose.?
Dan hebben ze nl ook meer last als het kouder wordt..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:18

Zover ik weet niet maar ik heb het er nooit op laten testen (heb hem pas vanaf vorig jaar januari) mocht het komende winter weer zo worden als vorig jaar, dan laat ik wat meer testen doen zoals op atrose... Hij heeft er alleen niet veel symptomen voor.

Typisch is dat hij zomers altijd geheel opklaart, ook qua gedrag zodra het warmer word, en helemaal als hij de wei op gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:20

Dan zou ik toch gaan denken aan een dekentje in de winter. Wellicht gewoon een ongevoerde regendeken op regenachtige dagen zodat hij niet helemaal nat wordt. Dan kan hij de rest van de tijd nog zonder deken staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:24

Ik zou in dat geval ook voor een deken gaan. Warm poetsen (rossen) maakt maar tijdelijk warm. Je kunt er niet de hele nacht naast gaan staan immers. Voor de nachten een ongevoerde regendeken maakt inderdaad al veel verschil.

2 van mijn 3 paarden (mijn 20+ ers) doe ik ook zo: bij heel slecht weer een ongevoerde regendeken erop, en bij extreme kou (min 15 of nog kouder) dan een gevoerde deken er onder. Die gaat er dan weer af zodra de temperatuur weer richting vriespunt gaat. Ze houden zo een goede dikke wintervacht, kunnen bijna het hele jaar dekenloos, maar ik help ze wel op de extreme momenten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:35

Nadeel van deken bij mijn paard is dat hij er een slechte weerstand van krijgt. Zodra ik met dekens aan de gang ga word ie snotterig. Bij extreem slecht weer kan ik er wel een regendeken op gooien.

Hij gaat overigens rustig in echte regenbuien staan, en droogt altijd heel snel op. Maar zodra de temperatuur beneden beneden de 5 graden daalt word het rollen zwaarder, moeilijker omrollen en word hij moeilijker onder het zadel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:40

Mijn pony had dit ook, masseren hielp kort, maar de stijfheid kwam eigenlijk dubbel terug nadat de spieren weer wat koeler werden. Bij haar hielpen dekens wel erg goed, dus stond ze zodra het frisser werd onder een ongevoerde deken, en dat voerde ik op tot 300 grams. Wat betreft slechte weerstand, dat is wel bijzonder dat ze dat van een deken krijgt.. Ze hoeft immers zelf geen energie meer te verbranden om warm te blijven, dus eigenlijk zou ze er wat fitter van moeten worden.. Mijn pony kreeg om dit te voorkomen elke maand een vitaminestoot en tussendoor ook nog wat supplementen.

Wat ook goed helpt tegen stijfheid is smooth locomotion van sensi pharm. Mijn beestje heeft het hier heel erg goed op gedaan. Kost wat, maar geeft een geweldig resultaat.

Het is dus wat proberen en er wat tijd, geld en moeite insteken, maar je kan stijve paarden zeker soepel de winter doorkrijgen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:47

ik denk ook meteen aan een deken, ik denk namelijk niet dat zijn weerstand hier slechter van kan worden.
het beschermd in elk geval zijn spieren en botten tegen de ergste kou

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:04

Millanka schreef:
Nadeel van deken bij mijn paard is dat hij er een slechte weerstand van krijgt. Zodra ik met dekens aan de gang ga word ie snotterig. Bij extreem slecht weer kan ik er wel een regendeken op gooien.

Hij gaat overigens rustig in echte regenbuien staan, en droogt altijd heel snel op. Maar zodra de temperatuur beneden beneden de 5 graden daalt word het rollen zwaarder, moeilijker omrollen en word hij moeilijker onder het zadel.

Dan zou ik echt helemaal voor een deken in de winter gaan, en niet af en toe, maar altijd (in de winter dan). Blijkbaar maakt je paard niet genoeg wintervacht aan om de winter zonder deken fijn door te komen. Je ziet aan je paard dat het zich niet prettig voelt bij kou, remedie: zo warm mogelijk houden. Door goed gebruik van dekens wordt de weerstand niet slechter. Dat is alleen als je de dekens op de verkeerde moment op en af gaat doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:21

Millanka schreef:
Nadeel van deken bij mijn paard is dat hij er een slechte weerstand van krijgt. Zodra ik met dekens aan de gang ga word ie snotterig.

Moet je het niet gewoon anders om bekijken. Hij wordt niet snotterig door de deken..Waarschijnlijk gooi je er een deken op, op het moment dat je het idee hebt dat hij hem nodig heeft. En dus al niet zo lekker in zijn vel zit. Dikke kans dat hij ook was gaan snotteren als je er geen deken opgegooid had.
Voor een stijver/strammer paard in de winter zou ik toch voor een deken gaan. Als hij stijf wordt door de koude zou de keuze voor mij niet zo moeilijk zijn.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:29

Millanka schreef:

Het is handig om hier even op bokt te googlen naar wanneer/welke deken op doen.
Want als je paard de hele winter zonder deken staat en je gaat er een ongevoerde regendeken op doen omdat het kouder word, dan worden de haren van zijn wintervacht plat gedrukt, waardoor er minder lucht tussen zit en hij het allemaal nog kouder krijgt (volgens de theorie die ik hier regelmatig gelezen heb). Beter is dan om gewoon de hele winter bv een 200 grams winterdeken op te doen (en eventueel extra onderdeken (100 grams) als het heel koud word)

En anders een solarium voor hem kopen :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:43

Nee, ik heb de deken opgedaan toen het zou gaan regenen. Ik heb hem niet pas opgedaan toen hij minder goed in zijn vel kwam te zitten.

Ik heb in het begin met de regen gewoon een regendeken opgedaan, maar afgedaan als het niet regende omdat het er naar mijn idee te warm voor was (het is en blijft een haflinger, met warm weer heeft hij er echt last van, hij staat met echt warm weer soms zelfs zonder deken te zweten) Waarna ik uiteindelijk een tijdje geen deken op heb gedaan en hij wonderbaarlijk genoeg in eens opknapte en niet meer zo snotterde. Toen heb ik de rest van de winter geen deken opgedaan en hij zat naast de stijfheid kiplekker in z'n vel.

Er zit ook wel logica achter, aangezien je door met dekens te gaan slepen ook het systeem van het paard volledig door de war gooit, het lichaam kan het niet goed zelf meer regelen. Daardoor raakt zijn weerstand ook minder, wij voelen ook niet wat het paard voelt en kunnen ook nooit precies weten hoeveel grams deken ze op moeten, voor hetzelfde geld is het te warm of de koud en het lichaam kan zich daar niet meer aanpassen.

Ik ga echt niet met dekens aan de gang, om verschillende redenen, naast dat hij er naar mijn idee meer last van heb dan plezier aan heb, heb ik niet de mogelijkheid om 2 keer per dag te komen in de herfst en lente om het op en af te doen. Ik woon te ver van mijn paard vandaan om op preciese tijden langs te komen. Daarnaast maakte hij inderdaad niet genoeg wintervacht aan in het begin omdat ik met dekens ging slepen, terwijl de andere paarden al een goede wintervacht aan het maken waren. Ik was nog net voor de winter gestopt en hij stond op een plaats waar hij altijd kon schuilen in stal en onder een afdak als hij wilde. Dus uiteindelijk de overweging gemaakt en definitief geen deken opgedaan (uiteraard goed in de gaten gehouden of hij het niet echt koud had! Anders had ik zeker een deken opgedaan, aangezien ik al was begonnen)

smooth locomotion lijkt me wel wat!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:05

zoals jij het verteld is het net alsof elk paard met dekens op een mindere/slechtere weerstand heeft
en die logica betwijvel ik.

het ene paard kan zich nu eenmaal beter verweren tegen kou dan het andere paard, daarom heeft het ene paard wel dekens nodig en het andere niet.
het feit dat jou paard het alleen in de winter heeft, heeft naar mijn idee dan wel degelijk te maken met de kou op zijn botten en spieren
en dan is smeren met een spulletje een hulpmiddel maar geen oplossing voor het probleem ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:18

We zijn ondertussen erg van mijn oorspronkelijke vraag afgedwaald...
Het is natuurlijk heel goed bedoeld advies en jullie hebben het beste met mijn paard voor, dat snap ik :) Maar ik wil er gewoon geen deken op in de winter als ik het zelf niet echt nodig acht. Het is niet dat ik een hekel aan dekens heb of vind dat alle paarden maar zonder deken de winter door moeten, maar in onze huidige situatie is het gewoon niet handig.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:52

Laatste opmerking dan over de dekens: ik zou in de herfst scheren, deken er op, en als het kouder word wat meer grammen er op. Niet dekens op en af, gewoon omlaten. Dan zit je niet met het probleem van te warm, weinig weerstand, en 2x per dag heen en weer. Ik denk zeker, met de ervaring die ik er mee heb, dat je paard dan geen tot heel weinig last van stijfheid heeft, omdat de spieren dan een prettige, constante warmte hebben waar het lichaam zelf geen moeite voor hoeft te doen.

Maar goed, je wilt het niet, dus dan maar terug naar de oorspronkelijke vraag. Smooth locomotion was mijn tip, maar eerlijk is eerlijk, mijn ervaring is wel dat het niet alleen van binnenuit op te lossen is, omdat de spieren vaak reageren op de omstandigheden buitenaf (ik heb zelf reuma en zelfs bij mezelf heb ik die ervaring).. En dan komen we weer op de oplossing die jij niet wilt. Ik ben dus bang dat smooth locomotion hier niet tegen op kan. Tja meer tips heb ik niet, zijn er denk ik ook niet.

Ik wens jou en vooral je paard heel veel succes, stijfheid is een vervelende kwaal, die vaak toch wel met pijn en een onprettig gevoel gepaard gaat, dus leuk is anders. Sterkte!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:49

zorro schreef:
Laatste opmerking dan over de dekens: ik zou in de herfst scheren, deken er op, en als het kouder word wat meer grammen er op. Niet dekens op en af, gewoon omlaten. Dan zit je niet met het probleem van te warm, weinig weerstand, en 2x per dag heen en weer. Ik denk zeker, met de ervaring die ik er mee heb, dat je paard dan geen tot heel weinig last van stijfheid heeft, omdat de spieren dan een prettige, constante warmte hebben waar het lichaam zelf geen moeite voor hoeft te doen.

Maar goed, je wilt het niet, dus dan maar terug naar de oorspronkelijke vraag. Smooth locomotion was mijn tip, maar eerlijk is eerlijk, mijn ervaring is wel dat het niet alleen van binnenuit op te lossen is, omdat de spieren vaak reageren op de omstandigheden buitenaf (ik heb zelf reuma en zelfs bij mezelf heb ik die ervaring).. En dan komen we weer op de oplossing die jij niet wilt. Ik ben dus bang dat smooth locomotion hier niet tegen op kan. Tja meer tips heb ik niet, zijn er denk ik ook niet.

Ik wens jou en vooral je paard heel veel succes, stijfheid is een vervelende kwaal, die vaak toch wel met pijn en een onprettig gevoel gepaard gaat, dus leuk is anders. Sterkte!

beter kun je het haast niet verwoorden, ik bedoelde dit ook maar jij hebt het beter uitgelegd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:56

Ik denk ook dat je in jou geval beter kunt hebben dat je paard een keer staat te zweten onder een deken (wat niet snel is als je op tijd begint met dekens, dus al voordat ze wintervacht gaan aanmaken), dan dat je paard het zoals nu gewoon te koud heeft.

Warm borstelen voor het rijden kan helpen, maar je paard zal het nog steeds te koud hebben op de overige momenten. Een borstel voor de manen (zie foto hieronder) werkt heel fijn om de huid en spieren goed warm te rossen. Misschien dat dat al verschil gaat maken tijdens het rijden. Let wel: hiermee ben je jezelf wel een beetje voor de gek aan het houden, je paard is immers nog steeds stijf op de momenten dat je je paard niet warm hebt gerost.

Afbeelding

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:10

Daar kan ik voor inkomen. Ik heb alleen niet het idee dat hij het koud heeft (het kan zo zijn dat het wel zo is hoor! En dat hij het gewoon niet met verdere symptomen toont) hij gaat ook gerust in de kou en regen buiten staan terwijl hij onder een afdak kan staan.

Het is ook heel goed mogelijk dat ik tegen het einde van de zomer/begin winter het ook in eens zie en in eens flink met dekens aan de slag ga. Ik sta er helemaal niet zo negatief of slecht tegenover maar het is ons vorige winter gewoon niet zo bevallen, misschien dat het inderdaad heel anders had geweest als ik dekens op had gegooit (misschien had ik ook gewoon door moeten gaan nadat ik de regendeken op had gedaan) en het is ook wel het proberen waard, mocht hij deze winter weer stijf worden, om is een paar dagen of weken uit te proberen of hij het beter doet als ik er dan een deken op gooi.

Hoe dan ook wel bedankt voor het mee denken en de tips alvast :) En uiteraard ga ik niet eigenwijs m'n eigen zin door drijven als hij deze winter weer zo stijf word, dan kunnen we altijd nog dekens proberen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:31

Ik kan je niet aanraden om een paar dagen of weken een deken te proberen, daar kweek je juist een slechte weerstand mee. Een deken geeft een prettige constante warmte. Ondanks dat je paard niet koud aan heeft gevoeld, trekt de kou wel op de spieren, en juist dat geeft stijfheid. Ik heb dus reuma, nou zet mij goed aangekleed een tijdje op een koude wind, en het trekt me op mijn spieren, gegarandeerd. Maar goed, nogmaals, zelf weten, jou paard, jou keus.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:47

zorro schreef:
Maar goed, nogmaals, zelf weten, jou paard, jou keus.

Ja :) Maar ik snap dat het allemaal advies is om te helpen dus ik neem het uiteraard van harte maar niet als zoete koek. Ik bekijk het allemaal even, het duurt nog even voor het winter is. Ik heb nog zat dekens (regendeken, gevoerde regendeken, nog een warme deken en een onderdeken) in m'n kelder liggen dus we komen sowieso niks te kort...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:57

Nou, dat is zeker waar, je hebt nog even!! :D Maar het is goed dat je er nu al mee bezig bent, en er over na denkt. Dat spreekt wel voor je hoor, het geeft wel aan dat het je dwars zit en graag een oplossing wilt voor je paard.