6 weken weg, paarden blijven thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

6 weken weg, paarden blijven thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:40

Over enkele weken ga ik voor 6 weken naar het buitenland, maar mijn drie paarden blijven thuis.
Ze staan aan huis met wat paarden van anderen, dus van veraf genoeg toezicht. Daarnaast zijn mijn ouders ook thuis, dus die letten zeker op, maar hebben niet ontzettend veel verstand van paarden (wel de basis). En minimaal eens per week komt mijn bijrijder voor mijn paarden. Ook ben ik van plan nog een andere vriendin te vragen, ook één maal per week de paarden te komen controleren. Zodat in ieder geval 2x per week echt goed gekeken word op wondjes etc.

Nu ben ik bezig met een soort 'handboek' te maken, voornamelijk voor mijn ouders, met daarin wat ze het beste kunnen doen in geval van bijvoorbeeld een wondje, een mank of dik been etc etc.

Ohja, hoefsmit komt volgende week en dan gaan ze ook alle 3 zonder ijzers. Dus in die 6 weken hoeft hij dan ook niet te komen. Paarden worden ook nog ontwormt voordat ik weg ga, dus daar ook geen omkijken naar. En ze worden ook niet extra bij gevoerd, behalve het gras, omdat ze eigenlijk alle 3 gewoon 6 weken vakantie hebben.

Hebben jullie nog suggesties/tips waar ik aan kan denken? :)

Mri

Re: 6 weken weg, paarden blijven thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:54

De spullen van de paarden labelen?
Als er iets met ze is, dan weten je ouders welke spullen (halster, been bescherming etc) van welk paard is, en dus wat ze moeten pakken voor dat paard.
Een lijstje met "in geval van spoed bellen" (grote scheur in de hoef --> smid, wond die gehecht moet worden --> Da etc)
Afspreken met een vriendin dat zij wil komen kijken als je ouders twijfelen wat ze moeten doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:20

Goed idee inderdaad! Wilde wel in het 'handboek' schrijven welke halsters bij wie horen, maar een label is is handiger, vooral in geval van spoed!

Belangrijke telefoonnummers staan er in, en m'n ouders kennen ook de dierenarts en Hoefsmid aardig goed dus dat scheelt. Ze zullen hun ook bellen voor advies met grotere wonden of kapotte hoeven/benen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:31

TAO --> VSW

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:01

Ik zou je handboek vrij kort houden door er het 06 nummer van je vriendin en bijrijdster in te zetten. Als er wat is kunnen ze overleggen en hoef jij niet allerlei scenario's uit te werken.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:48

De telefoonnummers heb ik bij mijn paarden op stal hangen.
Schoonouders voeren mijn paarden (alles wat ze moeten hebben noteer ik dan)en de rest wat verzorgd moet worden.
De buren van de wei en mijn schoonouders kunnen ten alle tijden mijn vader bellen (heeft altijd paarden gehad) en die beoordeeld of er iemand moet komen of wat er moet gebeuren. Als mijn vader in de buurt is dan gaat hij altijd even bij de paarden kijken. Bij mij is er nog nooit iets bijzonders gebeurt, gelukkig

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:55

Iets meer vertrouwen in je ouders lijkt me wel op zn plaats. Ze hebben jou ook zonder handboek groot gebracht. Of zijn ze nu voor jou een handboek aan het schrijven voor als je weg bent.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:59

JJane schreef:
Iets meer vertrouwen in je ouders lijkt me wel op zn plaats. Ze hebben jou ook zonder handboek groot gebracht. Of zijn ze nu voor jou een handboek aan het schrijven voor als je weg bent.

heb jij verstand over hoe je een boa constrictor moet verzorgen? laat iemand jou er zonder extra tips voor zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:01

Jouw handboek is zoals jij het wil...is voor iedereen anders...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:46

Ik had voor enkele situaties een scenario uitgeschreven, bv:

-bij een klein wondje, isobetadine opdoen. Vertrouw je het niet, bel *naam paardenvriendin*.
-bij een grote wond/noodgeval, bel eerst dierenarts, dan *naam paardenvriendin* en dan mij.

etc.. en zo voor enkele situaties waarvan ik dacht dat ze nog wel zouden voorkomen. Het is handiger denk ik dat ze iemand vlakbij hebben (voor jou je bijrijdster) dat als ze iets niet weten/vertrouwen, ze haar er even naar kunnen laten kijken, ipv alles via de telefoon te moeten vragen. In een noodgeval had ik ook liever dat ze sowieso eerst de DA belden en dan pas al de rest. Mijn 'paardenvriendin' vertrouwde ik wel heel goed, wist dat ze elke situatie juist zou inschatten en dan moest mijn vader geen belangrijke beslissingen gaan nemen.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:55

Misschien symptomen van bijvoorbeeld hb, koliek etc in het handboek opschrijven

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:59

Mmm ik zou ook alleen het telefoonnummer van de vriendin/bijrijder geven, dan komt het wel goed?
En dingen wbt voer etc vermelden
Enne halsters labelen :+ voor in geval van nood? wat maakt het dan uit welk halster het paard om heeft ;)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:04

Ik zal denk ik er ook inzetten hoeveel voer je paarden krijgen. Half vol driekwart vol etc.
Welke dekens van je paarden zijn mocht er een deken sneuvelen in de tijd dat je weg bent.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:08

Toen wij naar Amerika gingen heb ik de volgende nummers genoteerd:
* de buren, hebben paarden en mijn ouders kunnen hen bellen wanneer er een wondje oid is.
* de dierenarts, bij twijfel ALTIJD bellen naar ze....(eerst buren vragen en wanneer zij niet het antwoord hebben of er niet zijn)
* nummer van een vriend die met de trailer kan rijden indien nodig !
* nummer van de slager ( wanneer je voor de keuze komt te staan)
* nummer van de Rendac, mocht er iets gebeuren en je paard pgehaald moet worden.

Ik heb echter wel afgesproken dat ze ALTIJD proberen mij te bellen. Ik wil wel weten wat er speelt, ook al kan ik er niks aan doen en verpest het mijn vakantie eventueel.
Ik heb de afspraak dat mijn paarden NIET naar de kliniek gaan voor koliek.Andere zaken in overleg met mij.

IJzers hebben ze nu eenmaal, haal ik er voor vakantie niet af. een week voor vertrek laten doen en zonder gekke dingen moet dat voldoende zijn.
Lijstje voor wat ze te eten krijgen en dat is het...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:11

Je ouders kennen de basis toch? ik zou het laten bij een lijstje met de belangrijke telefoonnummers die ze bij twijfel of nood kunnen bellen. Ze kunnen zelf wel bedenken wat ze met kleine wondjes moeten doen als je zorgt dat de middeltjes overzichtelijk klaar staan. Als jij als kind viel wisten ze toch ook of ze het zelf konden schoonmaken/verbinden of dat je naar de EHBO moest?

Zou me er niet druk om maken welke halsters ze om moeten. dekens en voer zal ook niet zo van belang zijn begrijp ik uit je post. hooguit misschien instructies met welke weersomstandigheden je ze binnen wilt hebben of dat ze altijd buiten mogen blijven staan?

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:05

Bij mij is het ook een aantal keren voor gevallen dat ik voor langere tijd (lees: enkele maanden) niet thuis was. Enige wat ik had achtergelaten was een lijstje met belangrijke telefoonnummers, en een voerschema. (ik had ook een vaste verzorger, en weet dat mijn ouders goed voor de paarden zorgen (ook alleen basis kennis, maar meer dan genoeg). Verder lijkt mij dat een telefoonnummer van je bijrijder genoeg moet zijn, waar ze terecht kunnen voor overige vragen bijv. bij wondjes. Ik neem verder ook aan dat als er echt wat ernstigs aan de hand is dat je in het buitenland ook gewoon een telefoon hebt waarop ze je kunnen bereiken. Verder: probeer het los te laten, ze hebben je paarden toch wel vaker verzorgd als ze thuis staan, neem ik aan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:19

Solleke_Noah schreef:

-bij een klein wondje, isobetadine opdoen. Vertrouw je het niet, bel *naam paardenvriendin*.
-bij een grote wond/noodgeval, bel eerst dierenarts, dan *naam paardenvriendin* en dan mij.

Ik denk dat het uitschrijven van scenario's weinig zin heeft. Punt een is het altijd anders dan jij denkt of beschreven hebt.
Punt twee (met alle respect) hebben je voorbeelden 0% met paarden te maken. Jij bent door je ouders opgevoed. Jij bent een zoogdier met in wezen hetzelfde lichaam als een paard. Je ouders hadden ook geen draaiboek als jij voor de zoveelste keer een gat in je knie gevallen was. Geheel zelfstandig namen ze besluiten over betatine, arts, hechten, koelen, troosten enz. Tenzij jij nu met een geamputeerd been wegens gangreen rondloopt, hebben ze dat prima gedaan. Een beetje loslaten en vertrouwen is hier wel op z'n plek vind ik.
Tuurlijk moeten dingen als voerschema's in orde zijn, en hangt alles op z'n vaste plek voor het grijpen. En tuurlijk moet je je ouders uitleggen hoe koliek er uit ziet, maar verder denk ik wel dat er nog paarden staan als jij na zes weken terugkomt.
Vergeet niet te genieten van je reis!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:25

Nut van labelen?
Simpel! Stel ze hebben alle 3 een andere maat. Er staat er 1 op het land met een heftige wond of weet ik veel wat waar spoed bij is.
Erg banketstaaf als je dan een veel te klein/veel te groot halster on je handen hebt en dus terug moet lopen om iets te pakken wat werk past ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:28

Doe je de ijzers er alleen onderweg omdat je op vakantie gaat? Zoja zou ik ze laten zitten en afspraak maken dat de smid gewoon komt. Als je ze eronder weg haalt kan het namelijk ook goed zijn dat de hoeven wat gaan brokkelen/scheuren doordat de nagelgaten er nog in zitten. Dus vandaar mijn advies ze dan gewoon ijzers onder te laten. Bij mij komt de hoefsmid nu juist iets vaker omdat de hoeven wat brokkelden/scheurden vanwege de nagelgaten.

Verder inderdaad de belangrijkste dingen opschrijven en dan komt het wel goed. Bij twijfel DA bellen, beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig zeg ik dan maar ;) Genoeg telefoonnummers achterlaten van kennisen met meer verstand zodat ze die in geval van nood kunnen bellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:33

rien10 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik denk dat het uitschrijven van scenario's weinig zin heeft. Punt een is het altijd anders dan jij denkt of beschreven hebt.
Punt twee (met alle respect) hebben je voorbeelden 0% met paarden te maken. Jij bent door je ouders opgevoed. Jij bent een zoogdier met in wezen hetzelfde lichaam als een paard. Je ouders hadden ook geen draaiboek als jij voor de zoveelste keer een gat in je knie gevallen was. Geheel zelfstandig namen ze besluiten over betatine, arts, hechten, koelen, troosten enz. Tenzij jij nu met een geamputeerd been wegens gangreen rondloopt, hebben ze dat prima gedaan. Een beetje loslaten en vertrouwen is hier wel op z'n plek vind ik.
Tuurlijk moeten dingen als voerschema's in orde zijn, en hangt alles op z'n vaste plek voor het grijpen. En tuurlijk moet je je ouders uitleggen hoe koliek er uit ziet, maar verder denk ik wel dat er nog paarden staan als jij na zes weken terugkomt.
Vergeet niet te genieten van je reis!

Ach, scenario's uitschrijven (en effectief zo kort als ik hier heb neergezet, geen heel draaiboek hoor) was vooral een geruststelling voor mezelf. Geef ik direct toe :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:49

Tja, wel herkenbaar hoor, maar ik heb door de jaren wel geleerd dat één notitie velletje net zo goed werkt als een heel schrift vol. :o

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:16

ElCamino schreef:
Toen wij naar Amerika gingen heb ik de volgende nummers genoteerd:
* de buren, hebben paarden en mijn ouders kunnen hen bellen wanneer er een wondje oid is.
* de dierenarts, bij twijfel ALTIJD bellen naar ze....(eerst buren vragen en wanneer zij niet het antwoord hebben of er niet zijn)
* nummer van een vriend die met de trailer kan rijden indien nodig !
* nummer van de slager ( wanneer je voor de keuze komt te staan)
* nummer van de Rendac, mocht er iets gebeuren en je paard pgehaald moet worden.

Ik heb echter wel afgesproken dat ze ALTIJD proberen mij te bellen. Ik wil wel weten wat er speelt, ook al kan ik er niks aan doen en verpest het mijn vakantie eventueel.
Ik heb de afspraak dat mijn paarden NIET naar de kliniek gaan voor koliek.Andere zaken in overleg met mij.

IJzers hebben ze nu eenmaal, haal ik er voor vakantie niet af. een week voor vertrek laten doen en zonder gekke dingen moet dat voldoende zijn.
Lijstje voor wat ze te eten krijgen en dat is het...

Waar ik heen ga, is niet direct telefoon waarschijnlijk. Ben wel (via via) voor noodgevallen te bereiken, maar dat zal niet á la minute zijn.

Wat betreft de ijzers.. Ik laat ze er dinsdag afhalen en ga pas over ruim 2 weken op vakantie. Dus mochten de hoeven in die 2 weken heel slecht of gevoelig worden, dan kan ik altijd nog de hoefsmid laten komen.

Een lijstje van eten is niet nodig, want ze staan dag en nacht op de wei, krijgen vakantie en hoeven dus niet bijgevoerd te worden (gelukkig :+ )

Javayo schreef:
Je ouders kennen de basis toch? ik zou het laten bij een lijstje met de belangrijke telefoonnummers die ze bij twijfel of nood kunnen bellen. Ze kunnen zelf wel bedenken wat ze met kleine wondjes moeten doen als je zorgt dat de middeltjes overzichtelijk klaar staan. Als jij als kind viel wisten ze toch ook of ze het zelf konden schoonmaken/verbinden of dat je naar de EHBO moest?

Zou me er niet druk om maken welke halsters ze om moeten. dekens en voer zal ook niet zo van belang zijn begrijp ik uit je post. hooguit misschien instructies met welke weersomstandigheden je ze binnen wilt hebben of dat ze altijd buiten mogen blijven staan?

Lijkt me niet zo handig als ze m'n paard gaan verbinden :+

Ze kunnen met elk weersomstandigheid buiten blijven, ze zijn niet van suiker gelukkig en in de winter staan ze ook (overdag) met vorst buiten, dus dat komt wel goed :D

Lindt2007 schreef:
Bij mij is het ook een aantal keren voor gevallen dat ik voor langere tijd (lees: enkele maanden) niet thuis was. Enige wat ik had achtergelaten was een lijstje met belangrijke telefoonnummers, en een voerschema. (ik had ook een vaste verzorger, en weet dat mijn ouders goed voor de paarden zorgen (ook alleen basis kennis, maar meer dan genoeg). Verder lijkt mij dat een telefoonnummer van je bijrijder genoeg moet zijn, waar ze terecht kunnen voor overige vragen bijv. bij wondjes. Ik neem verder ook aan dat als er echt wat ernstigs aan de hand is dat je in het buitenland ook gewoon een telefoon hebt waarop ze je kunnen bereiken. Verder: probeer het los te laten, ze hebben je paarden toch wel vaker verzorgd als ze thuis staan, neem ik aan?

Ja, voor maximaal 1 week :+

rien10 schreef:
Tja, wel herkenbaar hoor, maar ik heb door de jaren wel geleerd dat één notitie velletje net zo goed werkt als een heel schrift vol. :o

Ik heb tot nu toe heb ik 2 velletjes met daarop:
telefoonnummers, wondjes, dik been, mank lopen, loes:mank lopen (heeft artrose dus vandaar eigen kopje), beweging (staat bv dat de ene helemaal vrij is en de andere wel gereden mag) en overige zaken (paar extra minder noodzakelijke dingen:dat ze geen voer hoeven, geen vliegenkappen op etc)

Lijkt me meer dan genoeg :)