een eigen hengstenopfok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

een eigen hengstenopfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:40

Wij, mijn man en ik, hebben een schat van een paard maar zij wordt een dagje ouder en willen daarom graag een veulen. We zijn er al uit wat voor ras een welsh cob en Erik wilt heel graag een hengst.
De reden waarom we een veulen willen is dat we hem zelf willen opvoeden en hem van kleins af kennen. Want we weten niets van de geschiedenis van ons paard nu en vinden dit jammer.
Wij kunnen een weiland huren en daar een schuilstal op bouwen maar nu is mijn vraag waar moet ik allemaal aan denken.
Het weiland is groot genoeg om het in vieren te delen zodat je ze kan omweide. We willen er dan 3 hengsten veulens erbij hebben van andere mensen.
Maar moeten we dan rekening houden met leeftijd en grote?
Als ze nog nooit gedekt hebben kunnen ze dan naast een weiland staan met merries?
Moet er een oudere hengst/ruin bij voor de opvoeding?
En hoeveel interactie met de mens is wenselijk, zo min mogelijk of zoveel mogelijk?
Ik wil dus een zo goed mogelijke hengstenopfok beginnen en dat dan alleen zolang mijn veulen opgroeid.
En wanneer moet je ruinen?
Hopelijk kunnen jullie mij veel info geven.

SophievdV

Re: een eigen hengstenopfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:00

Jonge hengsten hebben, meestal, vanaf hun 2e levensjaar interesse voor de dames ;) ik zou er voor de zekerheid geen merries naast zetten. Ook niet bij jaarlingen, voor hetzelfde geld zit er een vroegrijpe grapjurk tussen.

Bij de opfok waar onze hengst staat, staat er inderdaad een oudere ruin tussen. Maar die groep is veel groter.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

Wij hebben nu 3 jaarlingen bij elkaar, geen merries in de buurt want hun hormonen spelen al lekker op.

Zijn bezig met eigen opfok, 5-7 1&2 jarige en een aparte kudde van 5-7 veulens van dit jaar.

Deze komen dan zomers alle bij elkaar.

Oudere ruin ging hier niet, die was te dominant en veulens / jaarlingen werden veel opgejaagd.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:08

Weten jullie ook wat een ideale grote is qua kudde? Is dat 4 of 15 hengsten of maakt dat niet uit?
Wij gaan dit dus doen voor onze hengst dus als hij volwassen is dan houdt het op.
Wat is het voordeel om er een oudere ruin bij te zetten?
hun weiland is dichtbij een merrie weiland maar dan zou er een sluis tussen komen te zitten.
En is er binnen de kudde leeftijd verschil?

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:11

Ik zelf vind persoonlijk grote kuddes niet ideaal om de kneusjes in de gaten te houden. Voor de sterke is t ideaal, leren ze veel van.
Maar daarom kiezen wij voor 5-7.
Zou wel voor een hele goede sluis zorgen.
Ik had vd wk 1 dg stroom eraf en 2 vd 3 liepen op grote wei.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:31

Ja ik vind het ontzettend moeilijk om overal aan te denken en te plannen het maakt het wel heel leuk. ik kan haast niet wachten.
Als ze bij ons op de grote wei zouden komen zullen we niet blij zijn. Wij hadden zelf aan 4 hengsten gedacht.
Kevje06 heb jij je eigen hengsten of voor andere in de opfok. En allemaal tegelijk op het weiland gezet?
Zodat ze met elkaar opgroeien?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:45

Ik heb momenteel een hengstveulen, 3 maanden oud en hij is al een echte hengst. Staat continu in dekhouding bij zijn moeder en andere merrie die een veulen heeft.

Welliswaar nog niet geslachtsrijp maar in het koppie wel.
Dus dat wordt wat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:55

Wij hebben 7 jaar geleden 4 hengsten samen opgefokt. Waren 3 hengstveulens en een jaarlinghengst. Allemaal ponyveulens, 2 hackney's met een eindstokmaat van 1.25m (oa die jaarling), 1 New Forest veulen (grote D-pony) en een appaloosa-veulen (E-pony). Ging prima met elkaar, we hebben veel plezier gehad van het zelf opfokken. Merries hebben er wel langs gelopen, met goede afrastering was dit geen probleem. Moet ook wel zeggen dat we weinig last hebben gehad van de hormonen, die zijn pas op gaan spelen toen ze op stal kwamen en beleerd werden (bij de appaloosa op 2,5 jarige leeftijd, die is naar de hengstenkeuring gegaan, de anderen hebben nog een jaar langer in de wei gelopen).

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:33

Heb je veel weiland ter beschikking?
Ik heb een aantal keren hengstveulens opgefokt. Wel mn eigen hengsten.
Twee keer twee A welshjes en een keer een groepje van drie waaronder een KWPN,
en twee grote maat welshen.

Hengsten spelen en rennen erg veel. Het weiland heeft daar wel schade van. Voornamelijk
in de winter.
Als ze twee jaar zijn, worden de spelletjes ook ruiger. Pas er dan voor op dat er geen hengst alle klappen opvangt.
Ik had mijn merries er ook staan met een brede laan van drie meter er tussen.
Een van de hengstjes werd als tweejarige zo druk door z'n hormonen dat we hem toen hebben laten castreren.
Hij bleef langs het draad heen en weer lopen en werd erg mager.

Ik heb er nu alleen nog merries staan. Veel fijner en rustiger en mn weiland blijft heel :)
De hengsten gaan naar een grote opfok en 's winters naar huis. Meestal worden ze dan geruind.

Ik heb in totaal twee hectare, verdeeld in aparte stukken.

Veel succes!

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:54

Nu nog 1 van mijn eigen (jaarling) en 2 in pension, mijn andere 2 jaarlingen zijn vorige week gekocht.
Die 2 van ons zijn in april uit de opfok terug gekomen, daar hadden ze luxe en stonden in riante stal met alleen nog een fjorden veulen dus niet echt opfok geweest maar lekker was het wel zo net van hun moeder af.
Overdag gingen ze hier een aantal uren naar buiten, dat had ik liever meer gezien daarom dat ik ze nu ook liever zelf op wil gaan fokken maar ben bezig met het te realiseren bij goede kennis.
De eerste is er een week later bij gekomen, was wel even jagen en klooien maar al snel rustig, toen is ons pony jaarlingetje er nog bij gekomen om het tot een mooi 4 tal te maken, hij was zo makkelijk dat niemand naar hem keek toen hij erbij kwam.
En een paar weken daarna kwam er nog een jaarling hengstje bij, een doetje en ook hier geen problemen.
Het is wel zo dat ze veel ruimte hebben, lopen bij een goede vriend op dik pak gras, vind ik heel belangrijk om goed te kunnen groeien.
Komen veel in handen, geef ze wat marstal force en wat muesli een aantal keren per week.
Verder klooien ze lekker aan, veel spelen en ravotten maar ook heerlijk samen slapen.
Dat je wei er van te voorduren heeft klopt inderdaad, stuk meer dan bij een kudde jonge merries.
Maar ze spelen wel 10 x zo leuk dan merries haha.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 23:00

Wij hebben 2 weilanden tot ons beschikking. Een van 1,5 hectare en de andere van 2.5 hectare. op de grote wei willen we een schuilstal plaatsen. Ik kijk er erg naar uit vind het ontzettend spannend. Aan de ene kant hebben we ook zoiets van we doen hem in de opfok maar wat ons daarvan weerhoudt is dat het zo groot is en ook ver weg. Maar een voordeel zou wel zijn dat het makkelijker is en dat het minder tijd kost allemaal. Waar ik ook bang voor ben is dat je geen andere mensen kan vinden die ook hengstenveulens hebben. Want je kan hem niet alleen laten opgroeien dus moet je een veulen erbij kopen en dat wil ik liever niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:49

je moet sowieso er voor zorgen dat je een goeie heining hebt, dus voldoende hoog met voldoende lagen draad en ruim voldoende stroom er op.
nu heb je een eigen merrie dichtbij staan, maar ook al zou je dat niet hebben , er is gewoon altijd kans dat een ander paarden in een weide in de buurt zet waar merries tussen staan, er iemand met een merrie voorbij komt rijden/lopen. Dat zijn gewoon dingen die gebeuren.
en jonge hengsten kun je prima achter een heining houden, maar dan wel een goeie , liever iets te Jurassic park dan dat het gespuis aan de kuier gaat.

hengsten opfok is op zich wel gewenst door particulieren volgens mij, zeker kleinschalig.
maar als je weet dat je het wil gaan doen zou je ook zo snel mogelijk dit bekend kunnen maken om op die manier ook te kunnen kijken of je aan een groepje kunt komen , mocht er dan totaal geen animo zijn kun je altijd nog wat anders verzinnen en het plan laten varen , ipv dat je alles in werking zet en dan pas er achter komt dat je geen groepje bij elkaar krijgt

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:24

Ik denk dat er idd ook altijd vraag is naar kleinschalig opfok, mits betaalbaar.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:51

Sorry dat ik het hier zet, maar ik vond het nutteloos er een heel topic over te openen.. De vraag: weet iemand van inscharen van ruinen en merries is? (staat in advertentie op mp)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:54

Batlow; heb je advertentie gelezen geweldig dat je dit bied maar jij bied het voor merries en ruinen. Als mijn merrie met pension gaat is wat jij biedt precies wat ik zoek.

Tja de hengstenopfok zou ik het liefst beginnen met een clubje mensen die er een beetje hetzelfde over denken als wij/ik. Ik heb al zitten denken om advertenties te plaatsen bij de rijverenging e.d. Ik denk dat ik wel mensen krijg. En de prijs daar heb ik nog niet aan gedacht maar goed ik denk dat dat een beetje kostbedekkend is dus dat zijn geen astronomische bedragen.
Maar ik wil gewoon dat mensen naar hun veulen kunnen wanneer zij dat willen maar dan moet je wel verantwoordelijke mensen vinden die de hekken weer sluiten als ze weg gaan.
En het schrikdraadapperaat is dat een standaard een of moet je een kopen die een hardere klap geeft?
Het weiland is aan de openbare weg dus omheining is een pre. Zit wel een sloot tussen maar toch.
Ik zie wel veel opfokken aanbieden dat de veulens binnen staan in de winter maar dat waren wij dus niet van plan. Is dit erg? Zijn veulens niet sterk genoeg om de winter buiten te staan met schuilstal?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:00

christaerik schreef:
Batlow; heb je advertentie gelezen geweldig dat je dit bied maar jij bied het voor merries en ruinen. Als mijn merrie met pension gaat is wat jij biedt precies wat ik zoek.

Tja de hengstenopfok zou ik het liefst beginnen met een clubje mensen die er een beetje hetzelfde over denken als wij/ik. Ik heb al zitten denken om advertenties te plaatsen bij de rijverenging e.d. Ik denk dat ik wel mensen krijg. En de prijs daar heb ik nog niet aan gedacht maar goed ik denk dat dat een beetje kostbedekkend is dus dat zijn geen astronomische bedragen.
Maar ik wil gewoon dat mensen naar hun veulen kunnen wanneer zij dat willen maar dan moet je wel verantwoordelijke mensen vinden die de hekken weer sluiten als ze weg gaan.
En het schrikdraadapperaat is dat een standaard een of moet je een kopen die een hardere klap geeft?
Het weiland is aan de openbare weg dus omheining is een pre. Zit wel een sloot tussen maar toch.
Ik zie wel veel opfokken aanbieden dat de veulens binnen staan in de winter maar dat waren wij dus niet van plan. Is dit erg? Zijn veulens niet sterk genoeg om de winter buiten te staan met schuilstal?

Haha nee, dat is niet van mij! Mijn pony gaat met pensioen en ik zoek iets maar ik wist niet wat inscharen was! Ik vond het nutteloos om met die vraag een topic te openen. Ik weet al wat het is! Het is idd perfect voor pensioen paarden vandaar dan ik binnenkort ga kijken voor mijn pony!! 14 hectare met té veel gras in een kudde. Ideaal!

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:54

Kan de advertentie niet vinden Batlow.

Wij hebben schrikdraadapparaten nu op accu, want die op batterij kunnen slecht tegen vorst en werken dan 's winters niet al te best, dat hebben ze snel door haha.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:56

Het was eigenlijk alleen de vraag: wat is inscharen van ruinen en merries. Adverentie titek was: 14 ha weide voor inscharen van merries en ruinen :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:02

Alleen weide mogelijkheid. Zoals bv opfok.
Dus geen (rij)activiteiten.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:16

christaerik schreef:

Jawel de meeste veulens kunnen gerust het hele jaar door buiten staan. Natuurlijk wel goede schuilgelegenheid en ruwvoer. Maar dat je weet je zelf ook wel ;)
Het gaat de meeste mensen erom dat het land dan stuk wordt gelopen.
Onze hengst (enter) Staat tot november in de opfok. Daarna moeten we hem ophalen. Als het slecht weer is, misschien zelfs eerder.
Van mij had hij het hele jaar daar mogen blijven.

Superleuk zoals je er mee bezig bent :)

Ow ja wij hadden eerst een klok met een accu, maar die is niet zo sterk en redelijk snel leeg. We mogen nu stroom afnemen van een aardige buurman. Hoeven we niet bang te zijn dat de accu leeg is. En de kosten vallen erg mee. Goedkoper dan een accu.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:46

Ik hoop omdat we omweide om het zomaar te zegeen dat het land niet stuk word gelopen. zal vast wel wat te lijden hebben met het spelende grut.
Omdat ze klein zijn ben ik geneigd ze te gaan vertroetel harstikke fout natuurlijk. Ik wil het juist zo normaal mogelijk laten opvoeden/opgroeien. Zoek literatuur over kuddes en dan specifiek over hengsten heb nog niet veel kunnen vinden.
Ik heb al wel in de gaten dat het er niet morgen is. Toen wij het idee kregen van waarom niet onze hengst zelf stallen dachten wij dat is zo gedaan. Maar dat valt vies tegen.
Nu even sparen zodat we goed apperatuur kunnen aanschaffen en dan op bezoek gaan bij fokkers. Dus mensen weten jullie een goede Welsh cob fokker laat het me weten.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 21:31

Nou we zijn bij stal boeken geweest en we hebben zoveel informatie meegekregen. Haar hengst gezien en gezien hoe ze deze houdt. We weten het nu echt zeker onze hengst veulen die komt er. Nu gaan we ons alleen nog verdiepen in de welsh cob. En stel we krijgen geen klanten dan kopen we gewoon een hengstveulen erbij.
Maar wat was wendy en Tom van stal Boeken gastvrij we zijn ook nog naar Cobtain geweest en daar hebben we ook een hengst gezien en hoe die word gehouden. Geweldig we kunnen niet wachten om dit echt op te starten en dat houdt natuurlijk in ons eigen welsh cob kereltje kopen.