zijn deze planten giftig of juist goed voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

zijn deze planten giftig of juist goed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:10

Ik ben pas verhuisd en heb nu mijn paardjes lekker aan huis staan. ( lucky me *\o/* )
De wei die bij het huis hoorde was hoog nodig toe aan een opknap beurt. ( deels opnieuw ingezaaid, gemaaid, gespoten en bemest)
Nu dat mijn wei goed aan het opknappen is mocht ik tot die tijd en waarschijnlijk voor langere tijd een stuk wei gebruiken van kennissen.
Het is een wei van ongeveer +/- 1200m2 maar er staan een hoop kruiden en dergelijke in.
Verschillende planten heb ik al kunnen herkennen zoals, herderstasje, paardenbloemen, grassoorten, brandnetels, weegbre, enz.
Maar sommige kan ik nog niet thuis brengen, weten jullie welke planten dit zijn en of ze giftig zijn?
Dankjewel!!
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding

Edit: foto's genummerd
Laatst bijgewerkt door Fiero6 op 05-06-12 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulobi

Re: zijn deze planten giftig of juist goed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:26

Hallo Fiero,
Foto 3 en 5 is paarse dovenetel, die is oké. Foto 4 is hondsdraf, schijnt giftig te zijn voor paarden maar niet heel ernstig denk ik. Mijn paarden slaan het over het algemeen wel over bij het grazen.
Foto 2 misschien kleine ooievaarsbek? Weet 't niet zeker.

Groeten,
Paulobi
(die overal jacobskruiskruid-plantjes tegenkomt op haar nieuwe, pas ingezaaide weiland :()

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:52

O, en de een na laatste lijkt vogelmuur, onschuldig volgens mij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:04

De bovenste is sint Janskruid of een ander lid van de hypericum familie. St Janskruid heeft een geneeskrachtige werking. Zet de bloemen in olie in de zon en gebruik om je huid in te smeren. Volgens mij is het in kleine hoeveelheden niet schadelijk en meestal laten ze het gewoon staan.

Foto vijf is hondsdraf. Geen idee of het kwaad kan maar dat kun je nu dus opzoeken omdat je een naam weet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:39

St. Janskruid is zeker wél slecht (eerste foto) want het veroorzaakt overgevoeligheid voor de zon, dan krijgt je paard brandplekken en kan niet in de zon.
Maar ze zullen het gewoonlijk niet opeten als het niet gedroogd is en ze het niet meer kunnen herkennen.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:48

In de eerste foto herken ik geen Sint Janskruid.
Sint Janskruid herken je aan een platte stengel en alleen aan het einde van de stengel of vertakkingen gele bloemen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:23

Ja, ik weet ook niet zeker of dat het is, maar mrie had geschreven dat het geen kwaad kon, dus daar reageerde ik eigenlijk op.
Het lijkt er nl. best wel op en de foto is niet erg duidelijk en misschien niet in volle bloei..
Dit is het 'echte spul'
Afbeelding

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:28

Pien28 schreef:
In de eerste foto herken ik geen Sint Janskruid.
Sint Janskruid herken je aan een platte stengel en alleen aan het einde van de stengel of vertakkingen gele bloemen.

Inderdaad....

Afbeelding

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:18

tussenstand :P :
Foto 1: sint janskruid? ( gelukkig kon ik maar 2 plantjes hiervan vinden, die heb ik gelijk afgevoerd voor de zekerheid)
2:kleine ooievaarsbek?
3:paarse dovenetel
4:hondsdraf ( giftig!)
5:paarse dovenetel
6:vogelmuur?
7: ?

Ik heb nog 2 plantjes ondekt die ik niet kan thuis brengen, weten jullie wat dit is?
Dankjewel!!
8
Afbeelding
9
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:21

Volgens mij is 2 kruipende boterbloem en 8 'muizenoortje' (weet dat niet helemaal zeker).

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:34

ik zou zeggen sproei de weide.. alles wat 'omkiept' is niet goed.

ik heb van de week ook mijn weide besproeid en er zijn veel dingen 'omgekiep' en veel dingen waarvan ik dacht dat het ook wel zou omkiepe is blijven staan..

maar ook mijn ponys blijven er standaard van af

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:45

Dankjewel voor jullie antwoorden, samen komen we een heel eind!

Foto 1: sint janskruid? ( gelukkig kon ik maar 2 plantjes hiervan vinden, die heb ik gelijk afgevoerd voor de zekerheid)
2:kleine ooievaarsbek? kruipende boterbloem?
3:paarse dovenetel
4:hondsdraf ( giftig!)
5:paarse dovenetel
6:vogelmuur?
7: ?
8: muizenoortje?
9: ?

@ bello2005Bedoel je met sproeien, water sproeien of spuiten tegen onkruid?

dat laatste is jammer genoeg een probleem. Deze weide mag ik gebruiken alleen het is biologisch land, er mag dus niet gespoten worden....
Mijn eigen wei is wel bespoten en driekwart van het onkruid ( voornamlijk: boterbloemen, extreem veel paardenbloemen, distels, hondsdraf en brandnetel) is dood, waarschijnlijk gaan we over een paar weken weer spuiten om de rest te doden }>

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:22

ik bedoel spuiten tegen onkruid.

ik heb spul dat gewoon plaatselijk gespoten kan worden.
dus heb je onkruid, spuit je daar gewoon dat spul op
maar als er helemaal niet gespoten mag worden.. is dat wel echt oliebol

succes ermee

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:55

@ bello2005: mijn eigen wei mag ik gelukkig wel spuiten ( met een mengsel van mcpp en mcpa geloof ik, mijn vriend met spuitlicentie spuit het).
De wei die ik tijdelijk ( maar waarschijnlijk voor langer) mag gebruiken mag ik helaas niet spuiten en ook niet zomaar bemesten. Helaas, maar ik ben al blij dat mijn paardjes toch gras kunnen knabbelen. Het onkruid wat hierboven allemaal staat, staat in de wei bijna allemaal bij elkaar op 1 plek. De rest van de wei is gevarieerd gras en staat tot je knieën ( in het zaad geschoten).
Voor mijn sobere pony's is het ideaal gras op dat stomme onkruid na...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:05

joa dat mengsel ( meen ik ) heb ik ook op stal liggen ..
vind het echt fijn spul, je spuit het er vandaag op, en morgen liggen de planten al dood..

ah dat is inderdaad wel oliebol.. ach ja,, als het toch allemaal bij elkaar staat maakt het op zich nog niet zo heel erg uit.. en als de paarden er toch uit de buurt blijven..
lekker laten staan.. en meestal weet een paard wel wat hij wel en niet kan op eten ..

succes er mee

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:17

Als er zoveel gras in het land staat, zou ik me geen zorgen maken over het (on-)kruid.
Er is genoeg te eten voor de paarden, dus dan gaan ze echt niet vrijwillig knabbelen aan iets waar ze buikpijn van krijgen.
Zo nu en dan een hapje brandnetel,en de meeste andere planten, is juist gezond....
7 - wilde vergeet-mij-niet (?)

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:31

Sint Janskruid is inderdaad niet al te best.. Goed topic! Heb me al vaker zorgen gemaakt, gelukkig is er internet :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:59

4 is hondsdraf wat je kan gebruiken tegen jeuk van muggen en brandnetels en 6 is volgens mij ook muur , interessant weidje

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:37

7 is volgens mij het wilde bosviooltje, volgens mij niet giftig, maar ze zullen het niet eten, net als vogelmuur, dat eten ze meestal ook niet als ze voldoende te eten hebben.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:34

Dankjewel voor de reacties!
7 is denk ik niet een wilde bosviooltje, de bloemetjes zijn veel kleiner. en wilde vergeet me nietjes denk ik ook niet.
Morgen zal ik close-up foto's maken van de planten die nog niet duidelijk zijn wat het nu is.
6 is (vogel)muur

Ik wil het graag weten want mijn 2-jarige eet zo'n beetje alles wat groen is lijkt het wel. Vanmiddag at hij een distel en brandnetels vind hij ook niet verkeerd. Zolang het geen kwaad kan wil ik alle (on)kruid laten staan maar ik wil niet dat ik straks de DA moet bellen omdat hij giftigeplanten heeft gegeten. Liever voorkomen dan genezen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 16:10

Kan iemand me nog helpen wat de nog onbekende planten zijn? Dankje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:48

Distels en brandnetels dat eten heel veel paarden en is eerder gezond dan ongezond, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :)

Wat de andere plantjes zijn weet ik niet :P

sanc1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:14

Hallo allemaal, dat spuiten tegen onkruid is zeker af te raden!! Behalve dat er hele populaties bijen aan doodgaan (en die heb je echt wel nodig!) is het voor paarden echt slecht! Beter is de wei goed met compost (zelf maken) bemesten en kalk toevoegen waar nodig. Probeer overbegrazen te voorkomen, dat helpt ook.