veel teken in wei, hoe voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

veel teken in wei, hoe voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:41

Ik kan mijn paarden tijdelijk stallen bij een vriendin die weiland heeft met veel gras. Ze hebben dit pas gekocht en nog geen eigen oaarden. Aangezien mijn gras kaal is, kan ik ze hier neerzetten tijdelijk zodat hun weiland weer wat korter wordt. Enige "probleem" zijn de teken

Tenminste, voor de honden. Mijn en haar hond hebben door de wei gerend en zater onder, 20 hebben we er in totaal toch wel afgehaald na een uurtje rondrennen in de wei.

Zullen deze teken ook op de paarden komen? Of zitten ze alleen in struiken en niet in het hogere gras. Zo ja, hoe kan ik dit voorkomen. ik zou niet willen dat de paarden vol teken kwamen te zitten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:45

als teken op je honden komen,komen ze ook op je paarden.
ik heb een paard met lyme en geloof me,dat wil je echt niet!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:46

Teken zitten ook regelmatig op paarden. Vaak in de kootholte of oksel. Wat je er tegen kan doen weet ik helaas niet. Bij mij blijft het gelukkig beperkt tot de hond en die is inmiddels behandeld met antitekenspul.

NathalietjeB

Re: veel teken in wei, hoe voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:47

ben ook wel benieuwd hoe je t voorkomt bij pony's

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:14

Dat ze op de paarden zouden komen had ik al verwacht, maar hoe voorkom ik dit
ziekte van lyme weet ik,, mijn man mag morgen naar huisarts na tekenbeet en rode kring er nu omheen.

Ik wil ze wel graag op de wei zetten, maar zin in zieke paarden heb ik niet. Zou vliegenspray op de benen voldoende zijn?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:54

nee,dat gaat niet helpen. :o

frontline spray op de benen en kaken helpt wel maar is kostbaar.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:00

Ja teken kruipen ook op paarden, helaas moet ik er af en toe ook eentje afhalen. Frontline spray op de benen schijnt wel te helpen tegen teken. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd omdat mijn paard er maar heel af en toe eentje heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:05

Alleen op benen werkt ook niet.
Zeker niet als gras hoog is.
Hoofden zitten ook vaak teken op en voorborst.

Rot beestjes zijn het teken...
Helaas geen 100% afdoend middel te vinden.
Maar alle beetjes helpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:06

frontline dus? En dan helemaal insprayen? oliebol, wordt duur grapje met 4 paarden. zal morgen eens de DA bellen, kijken wat die adviseerd

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:12

of zelf het gras wat korter maken (middels bosmaaier, of een boer in de buurt die er eem laagje af wil halen).
Wij huren ook een stuk weide, en aan de ene helft staat het gras nu ook erg hoog en onkruid helaas ook.
Voor ze daarop gaan, gaan we er even overheen met de bosmaaier, voor de helft van de weide..
De andere deel krijgen ze erbij middels strookbegrazing..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:12

lynn wil je jou advies van je DA hier neerzetten ben wel erg nieuwschierig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:02

maaien... Vooral langs de randen van het weiland als er struiken en bomen omheen staan.
Teken zitten in struikgewas en bomen en lang gras, ze klimmen vanuit het gras op de benen of laten zich vallen uit de takken.

Ik had het eerste jaar ook vrij veel teken, hoe langer ik de paarden heb en hoe beter ze alles op lengte houden en hoe minder gras er langs de bomen staat, hoe minder teken ik heb...
Ook in ons eigen bos heb ik de laatste paar jaar veel minder last van teken dan de 1e 2 zomers.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:36

Frontline op de benen en onder de keel , overal 1 x sprayen is genoeg.
Net zoveel als op een gemiddelde hond dus.
Teken zitten in hoog gras, en laten zich niet vallen, maar klimmen omhoog.
Maaien, en blijven maaien.
Ben wel benieuwd wat de DA zegt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:44

Sonita, teken zitten ook in bomen hoor... En vanuit de bomen laten ze zich vallen.
Vooral eiken zijn berucht, maar ook wel andere bomen en struiken...
Vogelnestjes zitten ook vaak teken in.

Zeker nooit door een "tekenregen" gelopen of gereden?
In een dicht bos loop je over het algemeen niet door lang gras, en als je veel struiken en bomen langs je wei hebt dan laten ze zich daaruit vallen op een "prooi", komen in het gras terecht als ze mis vallen en klimmen van daaruit weer verder op zoek naar een prooi.
Of ze laten zich volgedronken van hun prooi vallen om te vervellen en in het volgende stadium weer een nieuwe prooi te zoeken.

ze moeten binnen een bepaalde tijd een prooi hebben gevonden, anders gaan ze dood van de honger.

Alternatief om te spuiten ipv frontline:
Inectenspray met DEET of met Permethrin
Hier waren ook paardensprays van, maar die zijn uit de handel genomen omdat ze insecticiden bevatten en niet goedgekeurd waren voor paarden.
Voor mensen zijn ze nog wel te krijgen, dus drogist zou dit alternatief kunnen bieden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:09

Loran schreef:
of zelf het gras wat korter maken (middels bosmaaier, of een boer in de buurt die er eem laagje af wil halen).
Wij huren ook een stuk weide, en aan de ene helft staat het gras nu ook erg hoog en onkruid helaas ook.
Voor ze daarop gaan, gaan we er even overheen met de bosmaaier, voor de helft van de weide..
De andere deel krijgen ze erbij middels strookbegrazing..

Ze mogen hier juist staan om als graasmaaier te fungeren. Komen er maar weekend te staan, evt wat langer
als ik te dure middeltjes moet gebruiken om in te sprayen, dan ga ik het ook niet doen. Ik doe het zodat zij al kan wennen aan het idee om paarden achterom te hebben staan, en mijn gras is op en bespaar ik me paar dagen voordroog. Als ik dan voor +_ 50-sprays moet halen, kan ik net zo goed thuis blijven,Paar dagen voordroog voeren is goedkoper

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:13

ik zou maar afwegen of een weekend gras het risico waard is.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:20

Gewoon niet doen. Ben mijn paard bijna verloren aan lyme. Dat kost veel meer dan een paar dagen voordroog. Zelf ook de ziekte gehad(eigenlijk blijf je er altijd last van houden) en ook dat was geen pretje. Ik gebruik voor mijn paarden butox dat helpt goed. Ook houd ik er rekening mee in welke periode ik de paarden ent.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:03

op ultrashield spray staat ook dat het teken dood. al zou ik zelf denk ik het risico niet nemen als ik van te voren weet dat er zoveel teken zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:43

ja, daar zit permethrin in als werkzame stof...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:18

Er zijn ook tekenbanden voor paarden, per stuk rond de 15 euro en werkt een maand ongeveer. Hoe goed de werking ervan is weet ik niet dus dat zou je dan even moeten uitzoeken. Ik verwacht dat het inhoudt dat de teek doodgaat na enkele uren bloedzuigen. Risico op lyme is er pas vanaf dat een teek 24u op de gastheer zit.

De teken heb ik zeer veel op de snoet gezien, tussen de kaken, bij de nek, op de borst, op de benen, tussen de voorbenen en tussen de achterbenen.... overal zo'n beetje dus. Je mist er dus makkelijk eentje! Voor een weekendje gras eten zou ik het echt niet riskeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:39

Dat Lyme pas na 24 uur kan komen is niet waar, mijn man heeft dus vandaag de diagnose gekregen en antibiotica en de teek hebben we 2 uur na de boswandeling 2 weken geleden gevonden en meteen weggehaald.
Hij krijgt nu 10 dagen antiobiotica

ik heb 2 klinieken gebeld en beide zeiden gewoon op wei zetten. Ze zitten vooral in de struiken en ze zouden paarden minder aantrekkelijk vinden dan honden. Beide gaven dus advies niks preventief gebruiken, mocht er een teek op komen gewoon met tekentang weghalen. herb extra scond opinium gevraagd bij andere kliniek en die zei dus exact hetzelfde

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:44

ts, de da's hier in de omgeving zeggen toch iets heel anders.

ik had 3 paarden, volledig onder de teken. Preventief sprayen met spul (berken nog iets), en als de teken er zijn, verwijderen en insprayen met frontline. En... Het deel waar bomen overheen hangen afzetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:36

ik wil zowieso dan de struiken en bomen afzetten dat ze daar niet aankunnen, ik heb een kliniek in Ell en 1 in Echt gebeld.
frontline zou volgens hun niet uitmaken, zou te snel eraf gaan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:49

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:33

Volgens mij kun je weinig doen tegen teken.. alleen veel controleren.
Vieze beesten!