Vraagje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elounda

Vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:03

Hallo,
ik heb sinds kort een NRPS Schimmel gekocht. ze is 7 jaar en hartstikke lief.
nou heb ik een vraag...

ze staat nu in de wei zonder deken. de grijze vlekken die ze had worden nu, vooral vooraan, bruin.
ze is dus nu bruin met wit aan het worden...

Hoort dit? en waardoor komt dit dan?

Wacht op jullie reacties :)

xxx

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:04

dat kan als ze in de modder gaan rollen of zo
dan trekt dat in de vacht
probeer hem te wassen misschien gaat het dan weg

Elounda

Re: Vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:58

Met wassen gaat het dus niet weg...daarom vind ik het ook zo apart...het is echt haar vacht kleur geworden zeg maar...zou het door de zon kunnen komen?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:07

dat is inderdaad raar
misschien komt het door de zon
verbranden ofzo
ik heb weleenns gehoort dat je bij paarden met roze neuzen zonebrand op moet doen
anders kijk je op googel of er iets op lijkt

Elounda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:10

Ja ik zal wel ff kijken op google, het is heel erg bij haar hals....maar zonnenbrand heb ik nog nooit van gehoort :p

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:14

Dat zullen waarschijnlijk gewoon de haren zijn die bleken in de zon, donkere paarden hebben dat vaak als ze bloot (zonder deken) op de weide staan.

Een paar dingen die zouden kunnen helpen:
- Niet in de zon laten komen (niet mijn keuze, maar het kan)
- Een uv werende vliegendeken
- Zorgen dat ze na het rijden afgespoten wordt, zweet bleekt extra.
- Je er geen zorgen over maken, in de winter wordt het wel weer donker :)

Elounda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:17

Ok top, ik laat haar gewoon in de zon staan, is wel zo lekker ;) en ik maakte me er ook geen zorgen om hoor. Vroeg me af of andere paarden het ook hadden? Ik zal er morgen wel fototje van posten :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:19

Depende schreef:
Dat zullen waarschijnlijk gewoon de haren zijn die bleken in de zon, donkere paarden hebben dat vaak als ze bloot (zonder deken) op de weide staan.

Een paar dingen die zouden kunnen helpen:
- Niet in de zon laten komen (niet mijn keuze, maar het kan)
- Een uv werende vliegendeken
- Zorgen dat ze na het rijden afgespoten wordt, zweet bleekt extra.
- Je er geen zorgen over maken, in de winter wordt het wel weer donker :)

Het gaat om een schimmel haren die bleken worden toch lichter? En gaan toch niet van grijs naar bruin?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:19

Het gaat toch over de donkere haren, die bruin worden? :)

Elounda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:21

Ja inderdaad. Ze is zwartgeboren en nu al een heel stuk lichter na 7 jaar... Maar de grijze haren worden wel bruin...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:25

Dus ik neem aan dat, dat hetzelfde is als een Fries die bruin wordt in de zomer en niet het gewone verschimmelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:49

Depende schreef:
Dus ik neem aan dat, dat hetzelfde is als een Fries die bruin wordt in de zomer en niet het gewone verschimmelen.

Maar het paard was al grijs op die plekken die nu bruin worden dat is imo toch echt dat het donkerder wordt toch?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:54

Foto van google geplukt:
Afbeelding

Als de donkere plekken zoals bij deze op de achterhand bruin worden dan vind ik dat meer verbleken dan donkerder worden. De lichte haren zullen voor zover ik het begrijp niet bruin worden.

Trouwens Elouda, welkom op Bokt.

Elounda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:17

Depende schreef:
Foto van google geplukt:
[ Afbeelding ]

Als de donkere plekken zoals bij deze op de achterhand bruin worden dan vind ik dat meer verbleken dan donkerder worden. De lichte haren zullen voor zover ik het begrijp niet bruin worden.

Deze foto lijkt toevallig ook nog heel veel op mijn paardje :) het zijn inderdaad de donkere plekken die bruin worden maar dan op de hals...

En bedankt :) ben het nog een beetje aan het uitvogelen haha

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:23

Depende schreef:
Foto van google geplukt:

Maar grijs haar is haar dat mi pigment verliest dit kan dus volgens mij nooit bruin worden door de zon. Zwart wel want dit is een donkerdere tint als bruin.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:27

Tigra_ schreef:
Depende schreef:
Foto van google geplukt:

Maar grijs haar is haar dat mi pigment verliest dit kan dus volgens mij nooit bruin worden door de zon. Zwart wel want dit is een donkerdere tint als bruin.

Verliest, maar het nog niet helemaal kwijt is. En dat kan dus prima verkleuren in de zon :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:29

Killyenn schreef:
Tigra_ schreef:

Verliest, maar het nog niet helemaal kwijt is. En dat kan dus prima verkleuren in de zon :j

Ik heb er m'n twijfels bij ik denk eerder viezigheid die in het haar trekt en vervolgens moeilijk uit te krijgen is.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:30

Als ik het goed begrijp wordt het paard lichter in de zomer?
Lijkt me niks om je zorgen over te maken. Ben wel benieuwd naar een foto om eerlijk te zijn.
Lijkt me gewoon lichter worden door UV-straling.... ga maar na bij jezelf waarschijnlijk worden jou haren ook lichter als je in de zon loopt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:37

Nou ja het zou natuurlijk viezigheid kunnen zijn, maar als het er niet afgaat met wassen denk ik toch echt dat het verkleuren is. (Zoals het paard van Berdien in dit topic) Die bruin is M.I. toch echt lichter dan donkergrijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:37

Je hebt paarden die met het seizoen van kleur veranderen en dan kan ook nog met de jaren de kleur veranderen (zoals bij schimmels)

We hebben hier een vosje die stekelharig is, die is in de winter gewoon vos, maar in de zomer zitten er veel meer witte haren doorheen.

Mijn eigen pony is in wintervacht donkerbruin, maar in zomervacht meer lichtbruin.
Mijn echt donkerbruine merrie is in de winter egaal donkerbruin, maar in de zomervacht zitten lichte vlekken bij haar liezen en op haar lijf krijgt ze allemaal appeltjes. Dus vlekkerig licht en donkerbruin.

een kennis op een vorige stal had een "paint" beetje roodschimmelachtig. die was net een toverbal. Verkleurde elk seizoen en elk jaar een beetje anders.
Dan was er nog een blauwschimmel die eerst heel donker was en nu een aantal jaren later heel licht.

Misschien dat jouw schimmel, naast elk jaar lichter worden, dat die ook wel van kleur verandert met de seizoenen. Dan merk je van de winter dat ze misschien weer wat donkerder wordt en dan het voorjaaar er na misschien weer wat bruiner?

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:05

hij kan met seizoen veranderen net als bij sommige mensen