Ik zit met een probleem. Mijn paard stond tot zijn 6e dag en nacht op stal. Toen ik hem kocht stond hij eerst dag en nacht buiten maar ik moest hem verhuizen omdat hij gek werd. Nadien stond hij overdag buiten en snachts op stal. Hij staat ondertussen bij mensen thuis en ook daar werd het zo gedaan. Echter verhuisden de paarden van de eigenaar naar een weide 3 km verderop tot in het najaar. Mijn paard ging mee. Hij staat plots slecht in de haren, is zuur en schrikt van alles op toernooi, hij loopt me als een hondje achterna en laat zich probleemloos splitsen van de rest. Zo ken ik hem helemaal niet. De andere paarden kunnen niet meer bij hem in de buurt komen want hij bijt ze gewoon tot de anderen weggaan. Hij is links blind en mijn gevoel is dat hij geen rust kan vinden op wei. Nu is mijn gedacht hem snachts op stal te zetten (alleen) en hem smorgens terug naar de weide te brengen. Hij kan geen paarden zien vanuit de stal, er staan er wel 2 in de omtrek van 50m. Hij kan op stal staan alleen zonder het kot af te breken. Nu is hij op toernooi ook zo erg dat andere paarden me niet durven naderen omdat de mijne echt paniekeert, dat deed hij eerder nooit!
Ik zou het zeker proberen. Voor ons en voor het paard is het natuurlijk vreselijk om 6 jaar lang dag en nacht op stal te staan, maar het is voor hem natuurlijk wel een veilige plek geworden, het is zo lang de enige plek geweest die hij kende. Probeer het een weekje, dan kun je zien hoe hij het doet.
Ik heb hem pas gekocht op 6 jaar. Ik zal het eens proberen. Ik hoop dat hij dan terug rust kan vinden.
Anoniem
Geplaatst: 03-06-12 19:30
Ik heb mijn paard jaren 24/7 buiten gehad, maar sinds een half jaar overdag zoveel mogelijk buiten en s'nachts op stal. Nu staan ze in een groep tot een uurtje of 8-9 s'avonds buiten. Voor mijn paard bevalt dit heel goed, de boxen hebben ook bewust geen trailies waardoor stal ook echt een rust plek is. Sinds hij snachts op stal staat zit hij beter in zijn vel en vacht en is beter op gewicht te houden. Hij is ook minder schrikachtig en beter in zijn conditie. Proberen zou absoluut een optie zijn, wie weet werkt de stal voor jouw paard ook als rust plek die hij misschien nodig heeft.
Er zijn zeker paarden die de rust en veiligheid die een eigen stal bied enorm waarderen. Zeker als hij het al zo gewoon was. Zijn blindheid zal dat gevoel misschien versterken.
Dag en nacht buiten enkel op het land en zonder schuilmogelijkheid is idd niet altijd fijn voor alle paarden.
Ik zou kijken hoe hij reageert op 's nachts binnen. Wel zal ik dan ook kijken of een ander paard binnen kan staan. Alleen binnen zetten zonder andere paarden zou ik absoluut niet durven. Die van mij is echt geen groepspaard (slaat ze weg of rent zichzelf de sloot in, door trauma) maar als ik haar alleen op stal zet breekt ze de boel compleet af en geeft dat veel meer stress dan buiten staan.
liesdix
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-12 19:43
Ik zal hem vanaf morgen terug op stal zetten snachts. Alleen welswaar. Ik laat jullie weten hoe hij evolueert. Alvast bedankt om ervaringen te delen. Ik dacht dat het aan mij lag maar blijkbaar zijn er nog mensen van wie het paard liever snachts alleen op stal staat en overdag met soortgenoten buiten dan permanent buiten. Toch geen abnormaal paard dan . Ik houd jullie op de hoogte over hoe hij evolueert!
Mijn paard kon absoluut niet dag en nacht buiten, die stond vanaf eind middag met schuim tussen de billen aan het draad.... 6 jaar geprobeerd en 6 jaar kon ze niet dag en nacht.
Nu heeft ze een weide, waaraan de paddock gekoppeld is en een schuilstal staat. En nu lukt het eindelijk Helemaal stessloos staat ze dag en nacht buiten! Omdat ze zelf kan kiezen wat ze wilt (en ze staat ook vrijwillig vele uren in de schuilstal, dus blijkbaar toch meer stalpaard dan ik dacht). Maar als je die mogelijkheden niet hebt moet je soms roeien met de riemen die je hebt en dan kiezen tussen 1 van de 2 die op dat moment het beste bij het paard passen.
Fijn dat hij 's nachts alleen kan, dat scheelt al.
Hm nee, lastig! Hopelijk komt hij wat meer tot rust op deze manier!
Het kan idd ook zijn dat hij constant grenzen moet stellen richting de andere paarden in de kudde en daar dood moe van wordt. Je zou wellicht kunnen proberen hem anders 's nachts op een apart landje te zetten (prikpaaltjes en lint) naast de kudde, en overdag in de kudde, mocht 's nachts op stal toch niet lukken bijv. Succes!
Zilfstar
Geplaatst: 03-06-12 19:55
Ik denk dat hij inderdaad te weinig rust krijgt of durft te nemen. mijn Fries staat nu ook 24/7 buiten, niks aan de hand. Vorig jaar einde zomer was het zo nat op de wei dat er continue een laagje water stond. Effect: meneer kon dus niet liggen. Dat had ik niet zo snel door (ben niet 24/7 bij hem) maar aan zijn zure gedrag begon ik na enkele dagen te merken dat er iets was. Jippe is namelijk altijd lief, vrolijk, fijn en nooit chagrijnig of zuur. Nu wilde hij de wei niet meer in, deed lelijk naar me en was echt uit zijn hum. Toen bemerkten we eigenlijk pas dat de grond gewoon continue nat was. Heb paard dus binnen gehaald voor de nacht en hij was de dag erop duidelijk een stuk vrolijker. En aan zijn stal kon ik zien dat ie languit gelegen had. Nu staat ie weer 24/7 buiten maar ik hou de ondergrond nu wel goed in de gaten.
Je zegt ook dat hij blind is aan 1 kant. Ik denk dat 24/7 op de wei dan inderdaad te veel voor hem is. Hij moet dan met 1 kant continue opletten, vooral 's nachts in het donker is dat een hele toer.
nynke55
Geplaatst: 03-06-12 20:11
liesdix schreef:
Ik heb hem pas gekocht op 6 jaar. Ik zal het eens proberen. Ik hoop dat hij dan terug rust kan vinden.
Je zou ook nog kunnen proberen om hem 's nachts apart van de andere paarden te zetten door een draadje te spannen in de wei. Zo kan hij misschien genoeg rust vinden zonder verplaatst te hoeven worden. Misschien kan de schuilstal in zijn stukje komen als de eigenaren dat niet erg vinden, dan kan hij nog rustiger liggen als hij dat wil. Als dat niet afdoende werkt kun je hem altijd nog 's nachts op stal zetten.
Paard staat nu reeds 2 nachten op stal en maargoed. Toen ik hem op de trailer wilde zetten om naar de stal te brengen heeft hij 4 keer gesteigert en zich losgetrokken. Ik kon hem gaan vangen op de velden met mijn handen volledig open van over de laadklep uit te vliegen. Hij was angstig, constant was het wit van zijn ogen zichtbaar. Hij was echt zoals 3 jaar geleden toen ik hem net had en hij permanent buiten stond. Niks mee aan te vangen, onrustig, slecht gezind,... . Uiteindelijk na de hulp van enkelen hem kunnen insluiten waardoor ik niet steeds moest lossen en hem kunnen laden. De dag erna had ik al een heel ander paard, rustig, oortjes naar voren,... . Die morgen heb ik een ontspannen paard gereden. Ik heb hem te voet naar de weide gebracht met halster zonder problemen. Gisteren avond bij het halen toch maar iemand meegenomen om niet in dezelfde situatie te belanden, het was niet nodig geweest want hij kwam gewillig mee en liep van de eerste keer de trailer op. Vanmorgen hem weer te voet gebracht. Ik ga hem als het weer niet betert terug met de trailer halen. Zijn gedrag op de weide is ook enorm verandert. Hij is lief tegen de anderen, fletst ermee, eten samen bij elkaar zonder elkaar weg te pesten, gaan samen de stal in. Echt hééél anders, nu hopen dat zijn haar betert en dan zijn we terug vertrokken
Dat is heel leuk om te lezen! Wat een situatie moet het zijn geweest met de trailer... Ik duim mee dat dat niet nog eens voorvalt en dat het vanaf nu alleen nog in stijgende lijn gaat!
ik snap jou paard volledig.. dat de stal een veilige plek is.. als je nooit buiten bent geweest zou je het tenslotte ook eng vinden.. ik vind dat wel altijd zonde van je dier..
de mijne staan gelukkig al van veulen af aan buiten.. staan amper tot nooit in de schuil stal. op stal draaien ze door.
ik hoop in ieder geval dat het beter gaat worden met je paardje.. succes ermee
mijn merrie gaat prima als ze dag en nacht buiten staat zolang ze niet hoeft te werken. met rijden is het een drama, ze staakt, steigert en is niet normaal te zadelen continue hinniken, stampen en gaan hangen. als ze snachts weer op stal staat is ze met een dag of 3 weer normaal.
Nikass
Geplaatst: 07-06-12 08:31
Mijn paardje blijkt dag en nacht - zonder schuilstal - (vooralsnog) ook niet te kunnen. Ze is compleet uitgeput en haar gezondheid komt in gevaar. Nu zet ik haar weer snachts op stal en je ziet haar gewoon bijkomen. "gelukkig" hebben we een paard met een ernstige blessure die op stal staat, want alle andere paarden staan 24/7 buiten en mijn paard breekt idd de tent af als ze alleen op stal moet staan.
aerdenhout1
Geplaatst: 07-06-12 08:36
IK denk dat je er inderdaad goed aan doet om hem s'nachts binnen te halen. Wat al is gezegd, lang niet elk paard is gelukkig op het land(wat je niet moet zeggen tegen de nh mensen, tenminste de meeste niet!)
Nikass
Geplaatst: 08-06-12 12:50
wat zijn nh mensen...?
nynke55
Geplaatst: 08-06-12 13:02
natural horsemanship, oftewel, paarden op een zo natuurlijk mogelijke wijze te houden. Buiten, geen hoefijzers, enz...
Nikass
Geplaatst: 08-06-12 13:06
ah ja, ik weet dat wel, ik kon niet op de afkorting komen. Dank je wel. Het klopt dat er bij sommige mensen een soort "moeten" is, paarden "moeten" altijd buiten. ik vraag me dan af waarom. Volgens mij "moet" je gewoon per paard kijken wat het beste werkt.