Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francisca78

Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:40

Een vriend van mij heeft de mogelijkheid een kleinschalige pensionstalling op te zetten, en ik denk erover mee. Dit topic openen lijkt me een goede manier eens aan 'de doelgroep' zelf te vragen hoe hierover gedacht wordt.
Zelf woon ik in de randstad waar de stallingsprijzen erg hoog liggen voor wat je ervoor krijgt, mijn paard staat op een kleine pensionstal waar alles geregeld wordt omdat ik een drukke full time baan heb en gewoon geen tijd heb om continue zelf heen en weer te rijden naar stal om alles zelf te doen (zeker met huidige benzine prijzen). Gemiddelde prijs ligt hier rond de 300 euro per maand en de keuze is groot wat je daar voor krijgt bij diverse stallen, maar zoals vaak gezegd wordt geen stal is perfect alles heeft z'n plus- en minpunten. Mijn probleem is dat het merendeel van de stallen doe-het-zelf is, en hierdoor de keuze erg beperkt is voor mensen met een drukke baan, mij lijkt een stal waar veel voor je geregeld wordt voor een redelijke prijs wel een gat in de markt. Er zijn zat stallen die zich op een lage prijs richten, maar hebben daarom ook niet altijd het beste te bieden hierdoor, ik vind dat het gewoon goed moet zijn en het liefst er veel diensten geboden worden want dat scheelt mij een hoop tijd, zeker als dat nog betaalbaar is.

Wat vinden jullie hiervan:
Kleinschalige pensionstal in de randstad met max 15 boxen, buitenbak 20x40 welke goed onderhouden wordt en met verlichting, spuitplaats met warm/koud water, ruime kasten, mogelijkheid per paard je dekens normaal op te hangen/drogen, in de omgeving een paar recreatiegebieden aanwezig, wedstrijdlocaties en het strand op 30 km afstand (alles goed per trailer te bereiken). Met de diensten dat je paard dagelijks gemest en opgestrooid wordt, dekens worden gewisseld, in de winter paard in de paddock gezet wordt en 3x per dag gevoerd wordt (hoeveelheid naar wens eigenaar) en 3x hooi/kuil, in zomerseizoen is dat dan natuurlijk weer anders vanwege de weidegang. Principe is dat het paard een dagindeling heeft waarop ie buiten komt, gemest en gevoerd wordt welke afgestemd is op die van de eigenaar. Dus de eigenaar/verzorger heeft alle tijd voor aandacht voor zijn paard en lekker te rijden/verzorgen etc omdat paard al in paddock/op wei is geweest en box al gedaan is (en je wel zelf nog de mestballen eruit mag halen als je dat nodig vind). En wat zou zoiets mogen kosten? Met als uitgangspunt dat alles gewoon goed geregeld is en van prima kwaliteit, afspraken nagekomen worden het bespreekbaar is als er als stalhouder/paardeigenaar een meningsverschil hebben over hoe iets geregeld is. Ben daar erg benieuwd naar wat jullie daar van vinden, alhoewel het niet ieders behoefte is maar dat zal dan blijken.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:48

Zit je dan met goede uitrijmogelijkheden of moet je stappen naar een mooi gebied (hoe lang) of met de trailer op pad om echt goed buiten te kunnen rijden?
Hoe lang kan je paard dan in de paddock in de winter?
Hoe lang per dag kan je paard in de zomer op de wei en is er ook 24/7 mogelijkheid voor wei?
Verder kun je denk ik geen mega bedrag vragen, puur om het feit dat een binnenbak ontbreekt.
Verder spelen bovenstaande vragen een grote rol wat mij betreft.

Francisca78

Re: Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 15:22

Volgens mij kun je te paard zo de omgeving in langs polders, maar weet niet of die recreatie gebieden ook zo te paard te bereiken zijn maar zou best zo kunnen zijn, in ieder geval is zijn die erg dichtbij in de omgeving, liggen langs de lokatie van deze stal ook veel fietspaden naar die gebieden toe, omgeving is vrij landelijk.
Aangezien de stal nog niet bestaat niet over nagedacht maar de opzet is dat het naar wens van eigenaar is, uren op wei/paddock is met max 15 paarden vast prima te regelen.
Klopt geen binnenbak maar dat is ook niet financieel haalbaar voor 15 paarden.
Sta nu zelf op zo'n soort stal maar dan wel met veel minder dingen die in de opzet staan omschreven die ik op m'n huidige stalling nog mis voor iets meer dan 300 pm. Is ook de bedoeling deze opzet te kunnen bieden voor minder dan 300 pm, binnenbak valt iig af op die manier, maar wel een buitenbak die zoveel mogelijk rijbaar moet zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:24

Volgens mij is zoiets niet zo uniek, zeker niet zonder binnenbak.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:28

Ik mis in de randstad vooral de "ook naar buiten in de winter" dat is ook de enige reden dat mijn paard mooi in Brabant blijft (ook al zit ik de halve week in de Randstad :')) En ik mis hier ook een beetje de bossen :) Maar een stal waar de paarden ook in de winter fatsoenlijk naar buiten gaan, ik zou daar wel voor gaan.

Waar ergens komen jullie te zitten als ik vragen mag?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:45

Geen binnenbak zou voor mij geen groot probleem zijn, mits de bak dan zo goed is dat er grotendeels in de winter ook te rijden valt. Bijv. Door tapijtsnippers in de bak.
Als er alleen in de polder gereden kan worden en voor betere uitrijmogelijkheden ver gestapt moet worden, vind ik de stal helaas niet uniek klinken en zou ik niet bereid zijn daar veel voor te betalen.

Bij mijn laatste stal stond ik voor 260 euro aan het bos, met een buitenbak waar je bijna de hele winter in kon rijden, je paard werd overdag in de paddock gezet en er moest zelf gemest worden.
Dit was een heeeele ruime uitloopstal.
Nadelen van deze stal: iets te kort in de paddock naar mijn idee. Verder zou het uitmesten erg welkom zijn.
In verhouding vond ik dit een dure stal ivm niet aanwezig zijn van een binnenbak. Deze zou er komende winter wel komen overigens.

De door jouw beschreven stal zou ik dus voor gaan als er echt goede uitrijmogelijkheden zijn.
Echter kan ik voor 275 op een stal met binnenbak staan (wel zelf mesten). Voor 50 euro meer staat het paard dan overdag ook nog een tijdje in de paddock in de winter en in de zomer wordt het paard dan van en naar het land gebracht. Daar zijn wel heeel veel faciliteiten (overdekte longeerkralen etc).
Voor 25 euro per maand kun je eventueel ook nog gebruik maken van de stapmolen.
Voor 30 euro meer wordt je stal door de weeks gemest.
Deze stal zit ook aan het bos.

In de randstad ken ik ook een stal vlak bij amsterdam waar je voor 170 euro kunt staan. In de zomer zoveel op het land als je wilt, dagelijks gemest en helaas in de winter komen de paarden er alleen uit met mesten of als je het onderling regelt. Ook hier is polder en kun je met een half uur stappen een natuurgebied in rijden.
De bak is verder goed.
Ondanks de goede prijs is dit voor mij geen optie.
Paard moet worden buitengezet in de winter en de uitrijmogelijkheden zijn voor mij niet aanlokkelijk.

Francisca78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 15:58

In Noordwijkerhout is een stal waar de paarden tot 31 dec naar buiten mogen, maar heb daar aantal jaar gestaan en gemerkt dat het gewoon te drassig werd en zelf m'n paard eerder binnen hield, paarden stonden tot hun knieen in de bagger en was grote kans op gevaarlijke uitglijers, was ook niet ideaal. Land werd een ploegveld, geen gras meer en de paarden stonden met elkaar te vervelen. En moest voor en na m'n werk door de bagger en troep een stuk lopen met m'n paard, al paar keer de sloot in geglibberd toen.
Een gedraineerde paddock biedt dan meer uitkomst waar ze met een koppeltje in kunnen, met wat ruwvoer etc. Houd je je paard ook nog heel en toch buiten, blijft het nog leuk voor ze.
Ergens in de omgeving van Leiden, nog geen concrete plannen maar wilde in 1e instantie eens kijken of het animo zou hebben, zoals TurdusMerula al reageerde niet uniek maar ben wel benieuwd of we niet de zoveelste zouden zijn, maar zelf kan ik er niet heel veel vinden die ook veel diensten bieden.
@Amsterdam_30 de prijs wordt ook zeker geen 300 maar lager (heb ik niet genoemd dat het zou gaan kosten), mijn vraag aan jullie is wat dit zou mogen kosten in jullie ogen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:25

Zolang je niet op zandgrond zit, zal het altijd blubberig zijn als de paarden ergens jaarrond naar buiten gaan. Behalve als je inderdaad gedraineerde paddocks maakt, maar dan zul je altijd iets moeten inleveren imo (paard korter naar buiten, kleinere paddock, duurder).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:30

Het moet natuurlijk ook wat opleveren om van te leven. Neem aan dat het geen liefdadigheid is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:37

Heb je al een idee wie het allemaal draaiend gaat maken/houden?
En heb je alles wel eens berekend wat je kwijt bent aan krachtvoer, hooi en stro, onderhoud terrein, afvoer mest, gas water licht, personeel en niet te vergeten de belasting die je moet afdragen elke maand???
Hier word ook alles gedaan voor de klanten, maar onder de 300 euro ga ik het echt niet redden en ik heb trouwens ook geen binnenbak.
Wel heel goede uitrij mogelijkheid en div. paddocks en wat land.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:42

Zoals wat je hier had neergezet, zou ik zeker 300 voor vragen of iets meer, want men doet veel werk voor jou en dan is het logisch dat je er voor betaald.

Dat men geen tijd heeft voor een paard is een probleem van de eigenaar zelf, is op te lossen met een verzorgster of bijrijder.

Zelf uitmesten en krachtvoer klaarzetten (zelf krachtvoer kopen) is toch niet zo'n probleem? Dan drukt dat al de prijs en erg handig dan bepaal je zelf wat je paard aan krachtvoer eet en merk.

En zelf poepjes opruimen van je eigen paddock is toch ook niet zo'n probleem lijkt me? en ook dat drukt de prijs weer, je moet toch al elke dag naar je paard toe en dan dit ook ff doen.

Uitmesten + krachtvoer klaarzetten voor je eigen paard is maar 15 a 20 minuten werk en poep opruimen van je eigen paddock hooguit 5 minuten.

Als men goedkoper wilt staan moet men inleveren aan tijd dat je ook wat zelf doet en wil men helemaal niks zelf doen behalve tutten en rijden met eigen paard, dan betaal je daar natuurlijk meer voor.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-06-12 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:44

Francisca78 schreef:
In Noordwijkerhout is een stal waar de paarden tot 31 dec naar buiten mogen, maar heb daar aantal jaar gestaan en gemerkt dat het gewoon te drassig werd en zelf m'n paard eerder binnen hield, paarden stonden tot hun knieen in de bagger en was grote kans op gevaarlijke uitglijers, was ook niet ideaal. Land werd een ploegveld, geen gras meer en de paarden stonden met elkaar te vervelen. En moest voor en na m'n werk door de bagger en troep een stuk lopen met m'n paard, al paar keer de sloot in geglibberd toen.
Een gedraineerde paddock biedt dan meer uitkomst waar ze met een koppeltje in kunnen, met wat ruwvoer etc. Houd je je paard ook nog heel en toch buiten, blijft het nog leuk voor ze.
Ergens in de omgeving van Leiden, nog geen concrete plannen maar wilde in 1e instantie eens kijken of het animo zou hebben, zoals TurdusMerula al reageerde niet uniek maar ben wel benieuwd of we niet de zoveelste zouden zijn, maar zelf kan ik er niet heel veel vinden die ook veel diensten bieden.
@Amsterdam_30 de prijs wordt ook zeker geen 300 maar lager (heb ik niet genoemd dat het zou gaan kosten), mijn vraag aan jullie is wat dit zou mogen kosten in jullie ogen

Jammer heel jammer dat je zo laag doet over de stal in noordwijkerhout.
Mijn ervaring is met die stal dat alleen de stukken bij het hek slecht worden en geen gras ?
De paarden worden met veel regelmaat verweid zodra het er ook maar op lijkt dat het gras te kort word.
Vind het echt jammer dat je er een plaats naam bij meld.

Tevens alles wat jij bied vind ik niet uniek, welke uitrijmogelijkheden wil jij bieden ? Zoveel mooie gebieden zijn er in deze omgeving simpelweg niet.
Tevens stalling met een prijs van 300 en hoger zie ik in deze omgeving niet veel hoor.
Eerder 225/250 euro

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:00

Dan blijft mijn voornaamste vraag nog steeds: hoe zijn de uitrijmogelijkheden.
Het is nogal een verschil of je alleen in de polder kunt rijden of dat je met een paar minuutjes stappen in een mooi gebied kan rijden.
Kun je alleen in de polder rijden, dan zou ik de stal niet in verweging nemen en het ongeveer max 200 euro waard vinden. De door mij eerder beschreven stal is namelijk een beetje hetzelfde en ik bedacht mij dat de paarden daar in de winter 2 uurtjes (te weinig dus) naar buiten gaan.
Dat kostte toen 170 euro.
Kun je echter direct een natuurgebied in rijden, dan zou ik er meteen interesse in hebben en er ongeveer 275 euro voor betalen.

Francisca78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:44

@moyra: zeg er niets laags over alleen dat het mij niet ideaal was en daarom ook verhuisd ben, goed lezen zit niets kwaads bedoeld in. Was een antwoord op de stelling van Serendip90 dat ze geen stal in de randstad wist die weidegang in winter bood. En dat is niet meteen een aanval op de stal die jij bedoeld.
Die stalhouder van die stal zegt ook heel specifiek dat ie de prijs zo laag mogelijk wil houden en dat ten koste gaat van het bakonderhoud doordat ie het zelf te druk heeft met onderhoud van de accomodatie (weilanden bijv) en daar geen loonwerker voor in wil huren en liever zelf doet. Dat is zijn eigen antwoord die ik van hem heb gekregen, hij wil ook liever recreatieruiters en geen dressuurruiters. Zelf vind ik een stal meer gericht op dressuurruiters (bijv goed bakonderhoud) wel belangrijk, is maar net wat je doelgroep is, zoveel mensen zoveel wensen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:33

ik denk dat ik op die zelfde stal in noordwijkerhoud heb gestaan, maar dan op het gedeelte waar ze nog langer op het land mogen, op zich een prima stal maar voor mij te groot en te massaal waardoor er weinig rekening gehouden kan worden met individuele paarden, die van mij kreeg bijv daar HB en moest daardoor in zijn eentje binnen staan en mocht alleen op de paddock als er iemand was.

wat ik mis in de randstad is het ook in de winter naar buiten mogen, die stallen zijn er wel maar je moet goed zoeken en het is of je paard veel naar buiten of een luxere stal waar je paard weinig tot niet naar buiten kan.
dus een gat in de markt zou zijn als er een stal zou zijn die bijden bied, dus een wat luxere stal waar je paard zomer en winter naar buiten kan.
dat je veel diensten wilt aanbieden maar onder de 300euro wilt blijven in volgens mij niet realisties, diesten kosten geld, en met 15 paarden moet je al gauw iemand in dienst nemen die ook geld kost.
wat je miss wle zou kunnen doen is een stalling bieden incl stro, hooi, krachtvoer en voeren, en danper dienst wat men er bij wilt en bederg per maand extra vragen, bijv 240euro zonder diensten en dan voor uitmesten 40euro buiten zetten 20euro enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:14

Even voor de beeldvorming:
Hoeveel weiland heb je? Hoeveel m2 paddock denk je aan, niet in de laatste plaats omdat je die wil draineren.
Ga je hooi in eigen beheer winnen of uitsluitend inkopen?
Hoe ga je dat aanpakken als de klanten verschillende tijden hun paarden buiten willen hebben? Ga je dan daadwerkelijk paard voor paard binnen en buiten zetten?

barbar schreef:
dat je veel diensten wilt aanbieden maar onder de 300euro wilt blijven in volgens mij niet realisties, diesten kosten geld, en met 15 paarden moet je al gauw iemand in dienst nemen die ook geld kost.

Waarom zou je iemand in dienst moeten hebben bij 15 paarden?
Ik sta op zo'n stal en de stalhouder doet het allemaal zelf. We helpen wel mee, maar strikt genomen staan we vol-pension en hoeven we dus niks te doen.

barbar schreef:
wat ik mis in de randstad is het ook in de winter naar buiten mogen, die stallen zijn er wel maar je moet goed zoeken en het is of je paard veel naar buiten of een luxere stal waar je paard weinig tot niet naar buiten kan.

Als je je paard in de winter serieus buiten wil hebben, zul je moeten verhuizen naar het zuiden of het oosten, waar de hoge zandgronden zitten. In de veenprut van de randstad zul je in de winter je paard niet serieus op het land kunnen zetten.
Daar kun je dus wel van dromen, maar die droom zal nooit uitkomen. Dat is simpelweg niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-06-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:18

Wij hebben 30 paarden 17 in pension en we hebben niemand in dienst. Mijn vader doet het meeste werk.

Verder denk ik dat er veel pensionstallen zijn en dat het bar veel geld en tijd kost en het is niet zo zaligmakend. Mocht je een die-hard paardenliefhebber zijn kun je de gok wagen. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:26

hieraan merk ik weer dat er behoorlijk word onderschat hoeveel werk een stal is.
ik heb jaren in de paarden gewerkt dus weet heel goed hoeveel werk er in een stal gaat zitten.
laatste stal waar ik werkte deed ik 12 paarden, hiervoor had ik een kontrakt van 32uur per week en moest echt hard werken om alle klusjes iedere week gedaan te hebben, en heb ik het nog niet over alle administratie, inkoop enz want dat deed de staleigenaar zelf, en dan heb je ook nog het weekend waar daar de pensiongasten alles zelf deden.
dus met 15 paarden is er nog net iets meer werk en incl alles heb je hier toch wel een 60uur werkweek aan, dus dat is hard en zwaar als je niemand in diest wilt nemen.

edit; ik doelde trouwens op de reactie van ikke.
Laatst bijgewerkt door barbar op 03-06-12 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

Binnen 40 uur per week zouden wij de stal ook niet draaiende kunnen houden hoor. :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:30

maar word er ook bij jullie alles gedaan?
en wie werkt er van jullie gezin allemaal in het bedrijf?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:39

barbar schreef:
hieraan merk ik weer dat er behoorlijk word onderschat hoeveel werk een stal is.
ik heb jaren in de paarden gewerkt dus weet heel goed hoeveel werk er in een stal gaat zitten.
laatste stal waar ik werkte deed ik 12 paarden, hiervoor had ik een kontrakt van 32uur per week en moest echt hard werken om alle klusjes iedere week gedaan te hebben, en heb ik het nog niet over alle administratie, inkoop enz want dat deed de staleigenaar zelf, en dan heb je ook nog het weekend waar daar de pensiongasten alles zelf deden.
dus met 15 paarden is er nog net iets meer werk en incl alles heb je hier toch wel een 60uur werkweek aan, dus dat is hard en zwaar als je niemand in diest wilt nemen.

edit; ik doelde trouwens op de reactie van ikke.

Efficientie is niet iedereen gegeven. Daarnaast maakt het veel uit op welke wijze je de paarden houdt, maar mijn stalhouder heeft echt geen 60 uur per week werk aan onze paarden; dat kan simpelweg niet omdat ie er ook een agrarisch bedrijf naast runt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:44

oh dus jij bedoeld dat ik niet efficient werkte? |o >;)
en wat doet jou stalhouder aan jullie paarden? ik deed namenlijk echt alles.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:53

barbar schreef:
oh dus jij bedoeld dat ik niet efficient werkte? |o >;)
en wat doet jou stalhouder aan jullie paarden? ik deed namenlijk echt alles.

Wie de schoen past, trekt 'm aan.......

Zoals gezegd, het maakt nogal wat uit hoe je de paarden houdt, c.q. hoeveel je ermee moet doen.
Onze stalbaas doet de stallen, zet binnen en buiten en voert. Daarnaast al het onderhoud aan gebouwen en gronden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:08

waar slaat dat op!!
ik zou als jou was maar eens vragen aan je stalbaas hoeveel werk hij aan jliie paarden besteed, want jij weet er weinig van merk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:18

barbar schreef:
waar slaat dat op!!
ik zou als jou was maar eens vragen aan je stalbaas hoeveel werk hij aan jliie paarden besteed, want jij weet er weinig van merk ik.

Goh, dat jij mij zo kunt vertellen dat ik nooit met mijn stalbaas praat. Moet ik het voor je uittekenen wat hij allemaal doet en hoeveel tijd hem dat kost?