Paard dominant en houdt de schuilstal voor zichzelf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Paard dominant en houdt de schuilstal voor zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:19

Groot probleem. Nu is het hier enorm aan het regenen en het is koude regen. Er is een ruime schuilstal op de weide aanwezig waar de paarden makkelijk met 3 inkunnen. Mijn paard is echter dominant en laat de rest er niet in. Als ik ga voeren en jaag ik mijne eruit en laat ik de rest erin dan span ik een stroomdraad (zonder stroom) halverwege de stal. De onderdanige 2 staan dan ingesloten aan hun voerbak en zijn rustig omdat de mijne er niet bijkan. De mijne staat in de andere helft aan de opening. Voeren lukt dus goed. Echter als ik vertrek jaagt de mijne de andere 2 er dadelijk terug uit met als gevolg dat een van de twee zich te pletter bibbert omdat hij doorweekt is. Van zijn billen tot zijn hoofd, tem zijn benen. Overal bibbert hij dus. Je ziet duidelijk dat hij kou heeft. Hoe kan ik dit oplossen. Ik wil niet dat andere paarden verkouden worden omdat de mijne de leider is. Ze staan enkel in de zomer permanent buiten, in de winter gaan ze snachts binnen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-06-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ontbrekende letter in topictitel geplaatst.

Jorex

Re: Paar dominant en houdt de schuilstal voor zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:22

Regendeken voor paard dat bibbert van de kou?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:26

Hoeveel ruimte bied je? Wat voer je?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:28

Stal in tweeën delen met 2 ingangen?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:28

is de stal anders in te delen? schot ertussen, 2 ingangen?
ehm, bedoel dus zo ongeveer hetzelfde ;)

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:32

Zou er een dekentje opgooien of die van jou of die andere ff binnen zetten om bij te komen en misschien wat hooi in de wei! Wel verdeeld door de wei anders eet die van jou alles op! Of de stal opsplitsen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:33

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:10

Paarden hebben zoveel gras op de wei dat het hooi hen niet interesseert. In de schuilstal ligt stro. Ze krijgen x per dag een kilo krachtvoer, en staat steeds op de weide. Ruimte is denk ik 6 bij 6 m.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:19

het is maar een voorbeeld van hoe je een schuilstal in tweeën kan indelen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:41

Hier hetzelfde.. Eén grote inloopstal voor de Tinker én shetten. Nu, de shetlander merrie is echt een dominant tr*tje. Der vriendje mag er in, maar owee als die Tinker erin komt.. :\ Paard wordt dan ook altijd buitengejaagt (soms echt schoppartijen en het beest moet zich dan zo naar de uitgang reppen dat ze tegen alle muren opbotst :(:) ) Ze staat eigenlijk nooit op haar gemak op stal als dat kreng er is.. We hadden 2 stallen. Maar de paarden hebben daar een muur omgeploegd en nu dient die ene stal als voeropslag..

Ik lees dus even mee. (Tussenschot is hier helaas niet mogelijk)

Edit; Hier krijgen ze ook geen hooi meer, eten ze niet meer op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:09

dan zet je er een kleinere schuilstal bij voor de tinker?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:18

MD --> VSW

Gypsy

Re: Paard dominant en houdt de schuilstal voor zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:22

Wij hebben afgelopen nacht (maar 4 graden, vies weer, regen) de paarden simpelweg even appart van elkaar gezet. We hebben 2 schuilstallen namelijk.
Dat zou je dus ook kunnen doen, gewoon even met prikpaaltjes oid een afscheiding maken voor als het slecht weer is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:25

Deken opgooien is de simpelste oplossing voor nu.
Bij ons heeft de stalbaas een afdak aan de voorkant van de schuilstal erbij gemaakt, dat werkt heel goed. De zelfverzekerde paarden staan in de schuilstal, de wat mindere kunnen alsnog onder het afdak.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:32

Brok buiten gaan voeren? Misschien wordt de schuilstal dan minder interessant voor die van jou. Of staat 'ie er ook de hele tijd in als je er niet bent?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:29

Ik heb de stal in 3en gedeeld met schotten, was eerst 1 stal met 1 helft aan voorkant ook dicht, resultaat, 1 ging in deuropening staan en liet de rest er niet in. Toen een middenschot geplaatst, maar nu stond er er steeds 2 in de sta.
je ziet nog een stukje paal in het midden uitsteken op de foto.
Nu is het vrij smal, net 2 meter, maar om in te schuilen is het goed
Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:46

die laatste foto is een mooi voorbeeld van hoe ik het ook zou moeten hebben met 3 pony's, anders staat er altijd eentje buiten te bibberen zonder eten.
met voldoende gras te eten zou een paard het niet koud moeten hebben toch? ik had vanochtend ook een bibberend paard (nog geen schuilstal) en die gaf ik een stuk met wat hoger gras en het was heel snel klaar.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:52

Kunnen de pony's op bovenstaande foto's wel achter de tussenschotten langs? Deze constructie zou ik wat gevaarlijk vinden. Mijn pony is zo een keer klem gezet door een dominant paard en door de muren heen geschopt, omdat ze niet weg kon komen.

Op de foto van 'hoe maak ik een schuilstal' (of zo iets :D ) kan je zien dat de paarden eventueel achterlangs nog kunnen ontsnappen als ze opgejaagd worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:57

Amalarab schreef:
die laatste foto is een mooi voorbeeld van hoe ik het ook zou moeten hebben met 3 pony's, anders staat er altijd eentje buiten te bibberen zonder eten.
met voldoende gras te eten zou een paard het niet koud moeten hebben toch? ik had vanochtend ook een bibberend paard (nog geen schuilstal) en die gaf ik een stuk met wat hoger gras en het was heel snel klaar.

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk kunnen paarden het met voldoende gras nog steeds (te) koud hebben met dit weer. Niet iedere paardenvacht is waterdicht, zeker niet van paarden op leeftijd. Dus een regendeken is in dit soort situaties soms heel nuttig om het paard comfortabel te houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:10

Jennyxx schreef:
Kunnen de pony's op bovenstaande foto's wel achter de tussenschotten langs? Deze constructie zou ik wat gevaarlijk vinden. Mijn pony is zo een keer klem gezet door een dominant paard en door de muren heen geschopt, omdat ze niet weg kon komen.

Op de foto van 'hoe maak ik een schuilstal' (of zo iets :D ) kan je zien dat de paarden eventueel achterlangs nog kunnen ontsnappen als ze opgejaagd worden.

Inderdaad, in zo'n schuilstal heeft mijn paard ook gestaan, ondanks dat ze toen heel onderdanig was, durfde ze gewoon de schuilstal in, ze kon heel makkelijk weer wegkomen. :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:15

Bij ons staan er 5 paarden in 2 schuilcontainers waarvan er 2 ouder en dominant zijn en 3 jong. De 2 ouderen hebben al in meerdere samenstellingen met jonkies gestaan en geen problemen. Er is nooit ruzie en iedereen mag bij elkaar staan. Ik heb het idee dat het komt door het voeren van brok. Wij voeren een pavo koek, buiten op vaste plekken in de paddock. Dan kan de dominante Tinker ook niet naast de anderen staan: ze wil alles voor zichzelf houden en begint echt lelijk te slaan. Ik voer er 4 en zuslief de Tinker. Als de groep terugwandelt naar de containers is er weer rust en eet alles hooi of staan ze te schuilen. Probeer het 'ns een paar weken om je krachtvoer anders en op een andere (vaste) plek aan te bieden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:00

Wij voeren het krachtvoer ook buiten en net als Marion nooit geen problemen met de schuilstal, ze staan er allemaal tegelijk in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:36

Jennyxx schreef:

nee, maar het is ook een vaste kudde en de bruine dominante merrie heeft respect voor diegene die in stal staat, absoluut nog geen problemen mee gehad. Het is maar 3 meter diep, en als ik dan ruimte ga maken voor achterlangs verwacht ik eerder problemen dan nu

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:32

Kun je zorgen voor een extra doorgang in de stalmuur, of een afdak er bij aan zetten?
En anders kun je bijv. flink veel hooi buiten leggen en/of een regendeken op doen.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:22

Probleem opgelost. Ik heb mijn paard snachts alleen op stal gezet (3 km) van de weide. Ik vond dat hij zo anders was geworden, zo zuur, slecht in het haar, kriekelig,... . Hij is links blind en ik dacht dat hij het misschien niet aankon om dag en nacht buiten te zijn. Nu heb ik hem al 2 nachten alleen op stal gezet en ik heb al een heel ander paard. Hij is vriendelijk tegen de anderen opgewekt, en hij houdt de stal niet meer voor zichzelf. Oef