hoefverzorging > over asfalt draven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjoo_

hoefverzorging > over asfalt draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:46

Hoi beste bokkers,

Sinds kort heb ik weer een eigen pony en ook een nieuwe (natuurlijke) hoefsmid.
Hij raadde mij aan om vaak (het liefst elke dag) met mijn pony over het asfalt/harde ondergrond
te draven. Dit om zo de hoefgroei te stimuleren. Nu vraag ik mij ten eerste af wat jullie meningen hierover zijn, vroeger heb ik altijd geleerd dat draven op een harde ondergrond slecht is voor de pezen omdat de ondergrond niet meeveert. Maar misschien klopt dit helemaal niet. Ten tweede vraag ik mij af of jullie nog leuke tips hebben om het werk/draven op het asfalt zo afwisselend mogelijk te maken.Om een optimale hoefconditie te behalen werd mij geadviseerd elke dag een flink uur te wandelen/draven op het asfalt, maar ik heb ook geen zin om elke dag te gaan wandelen eigenlijk.
Hopelijk krijg ik reactie!

Groetjes Marjolein

Polly
Moderator Algemeen

Re: hoefverzorging > over asfalt draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:58

Ik heb met mijn pony's altijd gefietst en naast de berm ook stukken asfalt meegepakt om de hoeven sterker te maken. Dit heeft altijd prima gewerkt maar je moet het wel opbouwen.
Naast het fietsen heb ik ze ook voor de wagen en dan lopen ze natuurlijk voornamelijk op asfalt vandaar het fietsen met stukken berm erbij voor de afwisseling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:40

je pony heeft geen ijzers?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:41

longeren op asfalt?
ik weet alleen of het veilig is :+

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:43

ik heb het ook gedaan met shettie nu heeft hij hele sterke hoefies

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:50

Het is voor de paardenbenen goed om op het harde te stappen/draven! Maar elke dag een uur is een beetje overdreven! Gewoon als je lekker een buiterit gaat maken pak je wat asfalt mee, of als je hebt gereden, dat je je pony dan buiten uitstapt op het harde! Zeker oppassen met glijpartijen dus longeren raad ik erg af!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:51

_Marjoo_ schreef:
Nu vraag ik mij ten eerste af wat jullie meningen hierover zijn, vroeger heb ik altijd geleerd dat draven op een harde ondergrond slecht is voor de pezen omdat de ondergrond niet meeveert. n

Dat idee is achterhaald en vooral van toepassing op beslagen paarden en paarden met een sterk afwijkende hoef. Voor paarden met gezonde hoeven vangt het hoefmechanisme een groot deel van de klap op. Daardoor stimuleerd het de doorbloeding van de benen. Voor de hoeven en benen is het dus erg gezond om zo nu en dan eens op het harde te draven. Daar worden de hoeven hard van en worden de afvalstoffen in de bbenen afgevoerd.

Longeren op het asfalt is géén strak plan. Door de scheve belasting kan het paard uitglijden en een nare klap maken op de harde ondergrond. Elke dag op het harde een uur lijkt me overigens nogal overdreven. Elke hoef zal namelijk slijten, ook een NB hoef, en als hij nu zo kort staat als dat hij hoort kan de hoef ook tot in het leven slijten met zeer ernstige kreupelheden tot gevolg. Ik heb dus wel mijn twijfels aan je smid. Met natuurlijk bekappers moet je heel erg opletten. Alléén NB is namelijk geen voldoende basis om alle soorten hoeven te doen, daarvoor heb je de jaren lange training/theorie in kijk op hoeven echt nodig.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:54

Ja, is goed voor de hoefjes. Ik zou alleen niet een uur per dag doen, zeker in het begin is dat wel erg veel.
Na een jaar goed kijken naar de hoefjes en daar op baseren in het gras/op straat lopen, kan ik nu 2x in de week makkelijk met haar ritjes voor de kar maken. (a 1 uur) en dan vijl ik ze af en toe ook nog bij.
Let wel op dat natte hoeven veel sneller slijten dan droge hoeven!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:55

Waarom moet een echte smid jaren lang studeren en praktijk lopen om het vak te leren.
Waarom kan iedereen met een cursus van een dag, natuurlijk bekapper worden ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:19

Ik zou zeker geen uur per dag doen.
Onze smid, ook natuurlijk bekapper, zegt eerder 2x per dag tien minuten. Maar bij ons lopen ze rond de stal ook al over verharding dus dan slijten de hoeven al vlot. Het is idealistisch te denken dat elk paard perfecte voeten en benen krijgt door veel over het harde te lopen en natuurlijk te bekappen. Paarden met gevoelige voeten/dunne zolen en paarden waarvan de hoeven niet snel groeien, of die andere problemen hebben, krijgen niet zomaar andere voeten door natuurlijk bekappen en over de weg lopen. Helaas...

Mijn paarden worden al jaren (natuurlijk) bekapt, en lopen al jaren op verharding maar hebben nog steeds hun problemen en lopen ook nog steeds gevoelig op steentjes etc.
Voor de pezen is het inderdaad goed om regelmatig de verharde weg mee te nemen, of buitenritjes of bij in- en uitstappen. Maar te veel draven kan wel problemen geven. Zeker als je dat doet met een paard met al gevoelige voeten (hoefbevangenheid bijvoorbeeld)

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:19

Bedankt allemaal voor de reacties!

Een uur per dag lijkt mij misschien ook te overdreven, ik begin maar eens met een kwartiertje per dag en soms wat langer. Aan de fiets met mijn pony (hij heeft geen ijzers) ga ik inderdaad eens proberen! thanks voor de tip.
s6801881 dankje voor de info . Mijn pony staat de hele dag op de wei/schuilstal en dus op een zachte ondergrond. En zijn hoeven groeien nogal hard. Dus dan is het lijkt het mij toch goed zijn om vaak over het asfalt te lopen ook omdat je zegt dat dat idee dat het niet goed is voor de pezen achterhaald is.
Ik zat ook al te denken om een stenen plaatsje in de wei aan te leggen, maar dat is nogal lastig volgens mij ivm blubber enzo..
Groetjes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:52

Hm mijn paard liep héél gevoelig toen hij van ijzers af kwam, toen het wat beter ging gingen we stukjes op asfalt lopen, stappen en stukjes draven.
Hij heeft nu echt hoeven van steen, maar elke dag een uur? En ook nog longeren, lijkt mij erg belastend en overdreven.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:28

Juist omdat je paard op het zachte staat en de hoeven hard groeien vind ik het echt niet aan te raden elke dag een uur op het asfalt te draven! :n de hoeven zijn namelijk relatief zwak. Dat houdt in dat ze erg snel zullen slijten. Ga je meteen elke dag een uur het asfalt op, staat je paard in no time in het leven van de hoef. Dat is echt zeer pijnlijk!

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:58

s6801881 schreef:
Juist omdat je paard op het zachte staat en de hoeven hard groeien vind ik het echt niet aan te raden elke dag een uur op het asfalt te draven! :n de hoeven zijn namelijk relatief zwak. Dat houdt in dat ze erg snel zullen slijten. Ga je meteen elke dag een uur het asfalt op, staat je paard in no time in het leven van de hoef. Dat is echt zeer pijnlijk!

Hier ben ik het mee eens! Ik hou ook goed in de gaten of ze te snel slijten,
en een uur per dag ga ik niet doen. idd beetje overdreven, ga nog vragen aan mijn smid waarom hij dat een verstandig idee vindt.

Groetjes