Paard 24/7 op de wei >> geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Paard 24/7 op de wei >> geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:25

Hai iedereen,

Mijn voorwaartse, altijd werklustige paardje heeft de laatste dagen bijzonder weinig energie. Nu staat ze sinds een dag of negen 24/7 op het land (opgebouwd/zonder schuilstal) en ik heb mij laten vertellen dat dit met elkaar te maken kan hebben.
Delen jullie deze ervaring? En zo ja, gaat het vanzelf over als ze eraan 'gewend' is, of moet ik haar weer 's nachts op stal zetten?
(dit is een beetje lastig want er staan geen paarden meer binnen en mijn paard kan niet alleen staan)

Jibbel

Re: Paard 24/7 op de wei >> geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:27

Waarschijnlijk is ze gewoon 'moe' van het eten of zit ze vol van het gras, waardoor ze wat trager is. Zou het gewoon afwachten en kijken of het beter wordt. Ik moet zeggen dat ik het hier juist andersom mee maak. Als ze net 24/7 op het land staan, bruisen ze van de energie door het verse gras.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:28

Hier staan de paarden altijd buiten, zomer en winter, en merk geen verschil in energie. Nu, paarden die te lang op stal staan hebben vaak energie teveel, het klopt wel in mijn ervaring dat weidegang ze rustiger maakt, maar dat is toch alleen maar positief?

Het is de laatste dagen erg warm geweest, als er dan geen schuilstal is voor schaduw, kan ze daar wel loom van geworden zijn.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:30

het kan ook zo zijn dat hij zo met de kudde bezig is (als die er is, of anders met zijn nieuwe omgeving.) dat hij al zijn energie opmaakt, ik zou gewoon afwachten.
zo was het met mijn paardje ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:34

Kan heel goed hoor kan vele "oorzaken" hebben, paard beweegt meer, moet energie steken om zich tegen het weer te beschermen zeker warm weer kunnen ze slecht tegen of regen. Dat vergt meer van een paard dan je denkt ik zou het aantal weekjes aankijken en indien nodig wat meer krachtvoer geven voor wat meer energie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:35

Jibbel: Ze eet eerder te weinig. Het land is vrij kaal en ze heeft honger als ik haar van het land haal om iets te gaan doen. Ik voer haar al bij. Mijn paard is juist in de winter rustiger dan in de zomer. Vorig jaar stond ze nog op een andere stal waar geen weidegang was en toen heeft ze twee maanden ergens op het land gestaan (snachts op stal) ze bruiste toen idd van de energie.

Solleke-noah: Ik vind het niet positief dat ze "rustiger" is. Ik ben een energiek (niet hyper) paard gewend dat momenteel niet vooruit te branden is. Dat heb ik in de drie jaar dat ik haar heb nog niet meegemaakt.

Lovenappi: mijn merrie staat met 2 andere merries en spelen doen ze niet echt. Is het bij jouw paard dan wel veranderd? En duurde dat lang?

Tigra: dank je wel, dat is wat ik om me heen ook heb gehoord. Duurt het lang voordat ze eraan gewend zijn?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:44

Ok, ieder heeft daar een andere visie op :) Mijn nieuwe paard is op een jaar tijd van hyper de piep zenuwpees naar rustig paard gegaan, ik vond dat wel een fijne verandering omdat je zag dat hij gewoon zo druk was door het vele op stal staan.

Maar kan het niet gewoon zijn dat ze last had van de warmte?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:44

Mijn paarden waren ook de 1e twee weken érg moe toen ze voor het eerst 24h/7 op het land kwamen te staan. Dat ging na een tijdje wel over en nu merk ik niks meer aan ze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:54

Solleke_Noah schreef:
Ok, ieder heeft daar een andere visie op :) Mijn nieuwe paard is op een jaar tijd van hyper de piep zenuwpees naar rustig paard gegaan, ik vond dat wel een fijne verandering omdat je zag dat hij gewoon zo druk was door het vele op stal staan.

Maar kan het niet gewoon zijn dat ze last had van de warmte?

Dat zou me toch verbazen, omdat ik haar anders ken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:55

Sees schreef:
Mijn paarden waren ook de 1e twee weken érg moe toen ze voor het eerst 24h/7 op het land kwamen te staan. Dat ging na een tijdje wel over en nu merk ik niks meer aan ze.

Oh mooi! Ik hoop dat het idd een kwestie van even wennen is. Jouw ervaring klinkt hoopgevend!

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:57

mis heeft ze een dip je kan kijken als ze niet alleen kan staan naar een shet of gezelschap pony/beest
veel plezier ermee

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:01

Het is natuurlijk de afgelopen tijd van bijna niks ineens snik heet geworden dat kost ook energie en dan ook nog de hele dagen buiten en lekker grazen daar kunnen ze wat suffer van worden, niks aan de hand denk ik. Hou er alleen wel goed rekening mee dat ze goed blijft drinken!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:02

als je paard het niet gewend is van 's nachts buiten te staan zou het best kunnen dat ze "moe" is. Ze moeten leren vertrouwen op hun weidemaatjes dat wanneer ze hun "diepe" slaap houden en willen gaan liggen de anderen over hen waken.
Bij echt warm weer gaan onze paarden 's nachts buiten ipv overdag omdat er geen schuilstal is. Mijn paard is dan ook lomer tov een hele dag in de blakende zon te staan. Ze durft als alfamerrie 's nachts niet in te dommelen op een vlakte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:08

Op de heetste dagen heeft ze met een paar anderen overdag een paar uur in de koelere stal gestaan.
Ik heb haar wel een paar keer zien liggen in de wei, dus dat doet ze wel, maar ik weet niet zeker of ze ook echt plat gaat liggen en slapen. Dat heb ik nog niet gezien (maar ben er niet 24 uur per dag bij)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:09

ambervb schreef:
mis heeft ze een dip je kan kijken als ze niet alleen kan staan naar een shet of gezelschap pony/beest
veel plezier ermee

er staan geen andere paarden op stal, dus ook geen shet of pony. Alles staat buiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:15

Ik denk dat het wennen wel vrij snel gaat hoor.
Denk dat je het best nog 1 á 2 weekjes aankijkt en dan eventueel toch meer gaan bijvoeren weet niet of ze nu ook hooi krijgen op de wei anders zou dat een optie zijn om ze 's ochtends en 's avonds wat te geven als het land vrij kaal is en dan wat meer krachtvoer erbij zodat ze nog genoeg energie hebben om zichzelf te zijn. Als je paard niet alleen kan staan lijkt me alleen op stal zetten 's nacht ook niet handig want zal het paard 's nachts ook weinig tot geen rust hebben en denk ik niet dat je het paard daarmee weer energieker gaat krijgen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:19

De mijne heeft een paar week terug wegens verbouwing 2 weken 24/7 buiten gestaan, hij was moe en schrikkerig. Een hele gedragsverandering.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:23

dank je wel voor jullie reacties. Ik ga het even aankijken en ik voer haar al bij. Ze kreeg al speciaal aanvullend voer voor paarden die dag en nacht op het land staan. Daarbij geef ik haar nu wat kuil en extra wortels enz.
Op het land voeren mag niet en heeft geen zin want dan vreten de andere paarden het op. ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:06

Update:

Het ging niet beter met mijn paard en daarom heb ik overlegd met mij dierenarts.
Op zijn advies gaat ze nu weer 's nachts naar binnen en als het overdag erg slecht weer is krijgt ze een (waterdicht) dekentje op. Verder krijgt ze een kuurtje om de weerstand te verhogen.
Ze hoeft gelukkig niet alleen op stal te staan, want er staat een ander paard binnen vanwege een blessure.