hoe canadees fijnstraal eruit krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoe canadees fijnstraal eruit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:01

Ik heb al een aantal jaar canadeese fijnstraal in mijn weiland staan/ Spuiten met MCCP en MPCA maakt alleen wat hangend maar het gaat er niet dood van.
Nu hebben we al 3 jaar alles met de hand eruit getrokken ( en dat is veel werk op 0.8 hectare) maar het begint weer uit te komen, en veel.
Ik heb dit jaar echt geen zin meer om het uit te trekken, laat staan dat ik er tijd voor heb.
Is er een andere manier om eraf te komen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canadese_fijnstraal

Lynn_Nikita

Re: hoe canadees fijnstraal eruit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:00

Niemand
Hebben andere bokkers er wel last van of ben ik ook de enige?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:30

hmm deze plant hebben wij iig niet. heb je al eens round up geprobeerd? werkte bij ons als een tierelier tegen praktisch alles wat we ermee bespoten hebben.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:32

paar keer maaien en dat doen voordat de fijnstraal gaat bloeien. Kan natuurlijk ook met onkruidverdelger aan de slag, maar maaien is natuurlijk wel zo milieu vriendelijk! Zorg in ieder geval dat de plant niet gaat bloeien.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:37

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:44

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:44

merrieveulen schreef:
hmm deze plant hebben wij iig niet. heb je al eens round up geprobeerd? werkte bij ons als een tierelier tegen praktisch alles wat we ermee bespoten hebben.

Maar daar gaat ook het gras van dood toch? Aangezien echt de hele wei volstaat zou ik dat jammer vinden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:45

Weidebloem schreef:
paar keer maaien en dat doen voordat de fijnstraal gaat bloeien. Kan natuurlijk ook met onkruidverdelger aan de slag, maar maaien is natuurlijk wel zo milieu vriendelijk! Zorg in ieder geval dat de plant niet gaat bloeien.

Ook slim, alleen moet ik het dan met de normale maaien doen, en bijna een hectare met de hand maaien is erg veel werk. Maar het is het overwegen waard. Ik heb gelukkig een benzine grasmaaier dus geen gedoe met kabels

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:03

Lynn_Nikita schreef:
merrieveulen schreef:

Maar daar gaat ook het gras van dood toch? Aangezien echt de hele wei volstaat zou ik dat jammer vinden

ik weet het eigenlijk niet zeker, ik heb het twee jaar terug driftig gebruikt op de JKK hier, kan me niet herinneren of het gras er ook aan ging. volgens mij viel het erg mee, want als het gras ook erg kapot ging zou ik me dat herinneren. ik spuit de plant nl dood en haal hem dan later uit de wei als ie echt overleden is. ik denk dat het dus voor het gras wel meevalt maar pin me er niet op vast...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:03

oeps dubbelpost... :o

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:13

Van roundup gaat het gras niet kapot :-). Gebruiken wij hier ook.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:51

Silvanet werkt ook tegen katte/paardestaart, gras gaat er niet van dood. Het is wel best dat je bij de sproeistof een zgn. witvloeier toevoegt, dit is een beetje kleverig, zo blijft het product beter plakken aan de fijne blaadjes (en het lijkt erop dat dit plantje deze ook heeft).

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:05

inesje15 schreef:
Van roundup gaat het gras niet kapot :-). Gebruiken wij hier ook.

hier gaat het gras er toch echt dood van :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:34

Van Roundup gaat je gras absoluut dood, ook als je denkt dat je alleen op de plant spuit waar je het wilt hebben, komt de nevel nog terecht op je gras en dan hou je een kale plek in je land over....waar onkruid dan weer vrij spel heeft :P

Geldt ook voor het doden van je onkruid met een handje kunstmest...doe ik dus ook niet meer, al doende leert men :P

We hebben hier allerlei onkruiden, maar nadat ik bodemonderzoek heb laten doen en gelukkig iemand vond die dat ook wilde vertalen naar een bemestingsadvies, gaat het hier echt enorm vooruit +:)+

We zijn van het voorjaar begonnen met de geadviseerde start-bemesting, voordat de paarden op de wei gingen (in de winter als het heel nat en glibberig is blijven ze op het zand en de bestrating rond de stalletjes)

We hebben een mini-trekkertje gekocht, en hanteren nu het beleid dat we een pad rondom de wei hebben gemaakt waar ze in principe altijd mogen lopen en doen, en het midden is in verschillende weitjes verdeeld waardoor ze elk weitje een week mogen begrazen, en dan gaat die weer dicht voor een maand terwijl ze doorschuiven naar de andere weitjes.

Zodra de ponies van een weitje af gaan, gaan we er met de maaier achteraan om de lange plukken gras te maaien (ouwe strontplekken van de vorige huurders, wij halen dagelijks de mest weg), en strooien we de kunstmest.

Nu na 1 keer maaien en strooien zie je wonderlijk genoeg al dat het gras echt VEEL sterker is, VEEL minder onkruid, het is nu echt ineens mooi dik donkergroen grasland om te zien +:)+

Ik ga dus voor stimuleren van de grasgroei, aanvullen van de bodemtekorten en vaak maaien, want daar houdt onkruid allemaal niet van :)

Het is volgens mij niet zozeer onkruid bestrijden alswel de grasgroei stimuleren dat je moet doen :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:21

Oja sorry!! :D Net even gecheckt, het is BOFIX dat we hier gebruiken, geen RoundUp! Sorry voor de verwarring :+
mag ik vragen hoe je dat pad hebt gemaakt en droog houdt bij nat weer? :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:05

Gewoon palen en schrikdraad zetten :P

Droog houden bij nat weer kun je alleen door het te overdekken :P

Je kunt natuurlijk zand op het pad storten, maar dat hebben we niet gedaan. Ze hebben een heel stuk zand en bestrating rond de stalletjes, waar ze lekker rond kunnen lopen, wanneer het al te glad / nat is gaat het grote pad dicht, dan hebben ze nog genoeg loopruimte over :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:26

klinkt goed... bij mijn weitje valt het erg mee met het onkruid, ik heb dit jaar wel kalk gestrooid maar doe er verder niet veel aan. mijn pony's staan het hele jaar door hoofdzakelijk op hooi, het gras is meer voor erbij. ik wil dus ook liever een niet al te mooie grazige weide, haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:01

als dat andere spul niet werkt toch roundup gebruiken. dan niet nevelen, maar met een kwastje op alleen die planten aanbrengen die je dood wil hebben.

(heb het nooit zelf geprobeerd, maar las het ergens anders ;) )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:40

ik heb verder weinig onkruid, maar het is hele droge grond (* dankt de heer voor de regen die net is gevallen* ) en is vrij slecht ingezaaid waardoor er ruimte zit tussen de grassprieten
Omdat het zo`n droge grond is komt die fijnstraal weer omhoog
Ik denk eraan om het najaar of te laten bijzaaien of aller eruit en alles opnieuw te laten doen
even kijken wat het wordt.Waar gras is kan geen onkruid komen lijkt me
Bijzaaien en met sleep erover hebben bben we zelf al gedaan maar heeft weinig effect gehad, moet echt met doorzaaimachine helaas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:41

loulou schreef:
als dat andere spul niet werkt toch roundup gebruiken. dan niet nevelen, maar met een kwastje op alleen die planten aanbrengen die je dood wil hebben.

(heb het nooit zelf geprobeerd, maar las het ergens anders ;) )

Ik heb op 1 m2 zeker 30 plantjes, ik ga geen 0.8 hectare pe rplantje met een kwast bestrijken
dan kan ik het net zo snelk uittrekken