Paard last van manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Paard last van manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 06:42

Mijn paardje heeft met de hitte van de afgelopen paar weekjes een beetje geschuurd aan zijn manen. Nu is hij op het moment ook flink aan het verharen (shetxamha dus het duurt wat lang). Toen ik onder zijn manen voelde was het hier ook echt wel flink warm en broeierig.. Heeft hij er nu last van of is dit gewoon normaal en had hij een keer flinke jeuk en toevallig een korstje?

Mocht hij er wel last van hebben wat moet ik dan doen, hij heeft een flinke bos en ik ben huiverig voor het vlechten.. Ben erg bang dat hij al zijn manen er uit schuurt :o

Hij heeft trouwens echt een flinke bos met dikke manen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard last van manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 06:53

ik vlecht mijn merrie met dikke lange manen al jaren in de zomer anders is het zo warm...

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 06:56

Tja, alle paarden met een flinke bos manen hebben dit, ik denk dat je pony het wel gewend is, hij heeft het toch al zijn hele leven, die manen. Maar je kan natuurlijk grote vlechten maken zodat het minder wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:07

Hier ook vlechten, het is veel te warm onder de manen. Het zweet staat op de hals, ze heeft jeuk en als je pech hebt idd ook kapotte plekken of missende manen. Invlechten en ze is overal vanaf, alleen de beesten kunnen er wat beter bij

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 07:48

Stel dat je voor vlechten gaat is het dan beter om verschillende vlechten te maken ivm de beestjes?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:10

Sowieso geen hengstenvlecht oid, als ze dan gaan schuren zijn ze veel meer kwijt. Gewoon 3 of 4 vlechten, afhankelijk van de hoeveelheid en de dikte van de manen. Niet te veel dunne vlechten maken en niet te strak vlechten, dat levert ook meer jeuk op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:39

Als het te warm is onder de manen, dan gaat het daar zweten. En zweet geeft ook jeuk. Ik zou dus ook gaan vlechten. Inderdaad niet te strak vlechten. Ik ga wel voor meer vlechten (een stuk of 6), want dat maakt dat het ook minder gaat trekken als ze de nek omlaag brengen. .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:40

de mijne zweette ook flink onder de manen. heb ze nu in losse, dikke vlechten..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:30

Hoe lang laten jullie ze meestal zitten? Echt iedere dag er uit en luchtte of laten jullie het soms ook wel langer zitten zonder dat er problemen komen? Dit is een beetje met het oog op een dagje ziek zijn of een keer niet langs kunnen gaan ivm drukte.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:34

ik haal ze er 1x per week uit en vlecht weer opnieuw tenzij het eerder echt noodzakelijk is. Maar mijn merrie schuurt niet.