omdat mijn paard stofallergie heeft ! vragen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

omdat mijn paard stofallergie heeft ! vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:21

Wil ik graag mijn stalling aanpassen zodat hij hier in de winter minder last van heeft.

Ik zelf zat te denken aan in de stal rubber matten. Een uitloop maken naar de bak toe zodat hij op de paardrijbak kan plassen en poepen. Dit word dadelijks opgeruimt. Zo hoef ik in de stal geen vlas te leggen (stof!)

In de winter loop ik echter tegen problemen aan dan. Want als het hard vriest zal het goed koud wezen. Hij ligt minder warm dan op de oppot stal die ik normaal altijd heb. Kan ik mijn paard savonds gewoon vrij op de bak laten lopen zonder dat er gekke dingen gebeuren enzo.

Daarbij heb ik ook een shet dame staan. Deze zal overdag ook op de bak kunnen en savonds op de paddock+ stal staan met wel vlas in de stal. dit omdat ze anders al het eten van het paard met stofallergie op eet en ze is al zo lekker dik !

andere ideen zijn ook welkom!

Caira

Re: omdat mijn paard stofallergie heeft ! vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:24

Gewoon buiten laten lopen, en zorgen voor voldoende ruwvoer! Dat is echt het sleutelwoord, hier lopen ze altijd buiten met een schuilstal met rubberen matten, en hoe kouder het wordt hoe actiever ze worden hoor, ze vinden het heerlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:24

Mijn COPD'er staat op rubber tegels, met in de winter een laag zaagsel erover. Verder heeft hij altijd toegang tot de paddock en de wei (in de winter maar een stuk wei). Onze stallen zijn ook heel open, dus is er constant frisse lucht. Sowieso is er geen enkel moment dat ik hem écht opsluit in de stal, dat kunnen zijn longen niet meer aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:27

Mijn pony heeft ook een stofallergie (of specifieker, voor huisstofmijt, hooimijt en voedermijt).
Hij staat zomer en winter dag en nacht in een stal met uitloop naar de bak. Als bodembedekking hebben wij zand vanuit de uitloop. Vieze plekken ruimen we inderdaad dagelijks (2x per dag) op. Met de vorst heb ik geen problemen gehad. Moet wel zeggen dat hij deze winter voor het eerst helemaal geschoren is, in oktober en in februari nog een keer. Hij heeft dus met deken buiten gestaan.
Maar geen problemen gehad met de kou. Hij staat 98% van de tijd buiten. Zomer, winter, dag, nacht. Alleen om te eten komt hij even binnen. Ook de shet die er stond en het trekpaardveulen dat er nu staat, staan er ook zo bij.
Als je voldoende ruwvoer voert kunnen ze zichzelf prima warm houden en anders kun je een deken opdoen.

Wat geeft je aan ruwvoer? Geweekt hooi is prima, alleen zit je in de winter weer met bevriezing. Dan kun je misschien beter voor kuil kiezen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:29

ik ga aanstaand seizoen voor het eerst kuil voeren . Ik heb vorige winter aan het eind van het stal seizoen kuil gevoerd en dt ging prima , ook geen last meer van een hoest toen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:30

Ik zou geen kuil nemen Amanda, eerder een goede voordroog. Kuil is in (grote hoeveelheden) niet goed voor een paard!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:31

t is denk k idd voordroog maar uit stomme gewoonte noem ik het altijd kuil :P

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:31

buiten en eventueel in de stal crushed strokorrels.
hooi natmaken of voordroog maar dat ligt er ook aan of ze daar tegen kan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:36

Inderdaad zoveel mogelijk buiten, en bij droog weer op de wei, of de paddock nat houden dmv water sproeien, om zo het stof van het zand onder controle te houden. Mijn "hoester" krijgt daarnaast dagelijks kruidenmuesli van de Mijten, 1 schep fenegriek en indien hij toch nog hoest, hoestsiroop (Equipower, in DL gekocht). Daarnaast dus voordroog, of natgemaakt hooi. Hij hoest nu echt zo goed als niet meer. In de schuilstallen heb ik gewoon zand op de bodem, maar rubbermatten zou natuurlijk nog idealer zijn.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:37

strokorrels heb ik idd ook al aan gedacht ! scheelt dat veel ?

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:38

ja vooral de crushed strokorrels die zijn er ook speciaal voor

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:40

OK , bedankt !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:07

Caira schreef:
Ik zou geen kuil nemen Amanda, eerder een goede voordroog. Kuil is in (grote hoeveelheden) niet goed voor een paard!

Ja, dat bedoel ik.
Of paardenkuil. Koeienkuil is nooit goed voor een paard. Maar echt goede paardenkuil is lastig te vinden.
Normaal ben ik een voorstander van oud en stengelig hooi. Maar dat moet je echt natmaken en uit ervaring weet ik dat dat in de winter een drama is zodra het gaat vriezen.
Het is maar een paar weken per jaar dat het vriest. De rest van de tijd kun je dus gewoon nat hooi geven.