Luxe probleem...wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Luxe probleem...wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:06

Mijn vriend en ik hebben een huisje gekocht met een wei, genoeg plaats voor mijn paard en eventueel een 2de! :D .

De buren van ons hebben ook een wei met 2 paarden. Mijn paard zou dan wel contact hebben met de paarden van de buren.
Zou het nodig zijn om een maatje aan te schaffen voor mijn paard?
Momenteel staat ze samen met een paard in een wei.
Maar ik was me ook aan het bedenken dat het leuk zou zijn als ik een veulentje van haar zou krijgen. Het is niet de bedoeling dat het veulen ooit verkocht wordt, het is echt voor mezelf. Maarja, van de andere kant...er zijn zoveel paarden die opzoek zijn naar een nieuw baasje... Dilemma dus! of eigenlijk beter gezegd...een luxe probleem!

Financieel is een 2de paard mogelijk, wat tijd betreft...de eerste paar jaar zal ik wat minder tijd hebben i.v.m. verbouwingen...

Ik zou graag de mening van jullie willen horen.

Solleke_Noah

Re: Luxe probleem...wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:09

Als je nu het nog niet aankan financiëel voor een tweede paard op te draaien, kan je overwegen een plek op je weide te huur aan te bieden. Zo heb jij geen extra kosten en je paard wel een maatje.

Paarden zien/ruiken bij de buren is toch nog heel iets anders dan echt samen staan met elkaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:12

Tja, die van mij heeft een maand of 2 naast andere paarden gestaan maar niet er bij. Merkte toch achteraf dat ze blijer is als ze wel een maatje heeft. Dus een weidemaatje vind ik wel een vereiste ondanks de 'buurpaarden'. Die zullen misschien in de winter veel meer binnen staan en dan is ze nog alleen.

Qua tijd zou je bv ook voor een weidemaatje kunnen gaan waar je verder niet mee werkt. Dus of een geblesseerd paardje wat nog prima fungeerd als 'grasmaaier' of een shetje. Beide is voor een appel en een ei tegenwoordig te koop of zelfs gratis. Dan heb je wel wat extra werk aan het mesten en verzorgen van de paarden maar dat is te overzien.

Een veulen is leuk maar veel werk. Daarbij is het verstandig om te kijken of je paard wel 'veulenwaardig' is in deze huidige markt. Natuurlijk fok je voor jezelf maar mocht je toch door omstandigheden de paarden moeten verkopen dan is een correct veulen met papier een stuk makkelijker te verkopen dan een 'vuilnisbakje'.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:13

ik zou een leuk veulen kopen, zeker omdat je zegt dat je de eerste tijd niet zoveel tijd hebt... leuk voor je merrie, en dan zie je ook helemaal opgroeien.
groetjes

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:21

Ik zou de weide verhuren, scheelt je een hoop kosten en houd je er nog iets aan over.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:24

Het is bijna niet te doen om mijn paard te laten staan waar ze nu staat. Dat is iedere dag 20 minuten rijden en in de winter 2x 20 minuten. Dan heb ik haar liever aan huis staan.
Maar toch bedankt voor het meedenken! :)
CK88 schreef:
Ik zou de weide verhuren, scheelt je een hoop kosten en houd je er nog iets aan over.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:26

Ik denk dat ze bedoeld de weide verhuren voor een tweede paard TS, zodat je geen kosten hebt aan een tweede paard en je je eigen dier gezelschap heeft. Niet eens overleggen of het dier alleen kan staan "met zicht op andere paarden", dat is een dikke vette no-go natuurlijk.

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:28

Als hij/zij zich alleen gaat voelen dan wel

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:28

GamblersCup schreef:
Ik denk dat ze bedoeld de weide verhuren voor een tweede paard TS, zodat je geen kosten hebt aan een tweede paard en je je eigen dier gezelschap heeft. Niet eens overleggen of het dier alleen kan staan "met zicht op andere paarden", dat is een dikke vette no-go natuurlijk.

Idd, het heeft verder nog voordelen, zoals bv op vakantie/weekendjes weg, dan kan de huurder eventueel voor jouw paard mee zorgen. Wij hebben dit hier altijd zo gedaan, we hebben drie eigen paarden en één 'pensionpaard', als de eigenaresse van het pensionpaard op vakantie gaat, zorgen wij ervoor, en omgekeerd.

De aanschaf van een veulen/shet/watdanook valt natuurlijk mee, maar het onderhoud is uiteindelijk toch niet te onderschatten. Ik vond een huurder dan altijd een goede optie.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:31

Denk ook dat het beter is om een maatje aan te schaffen, is natuurlijk niet de bedoeling dat ze ongelukkig wordt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:31

Hoe ben je zelf met andere, wil je wel mensen op je weide laten en de verantwoording dragen voor het paard van een ander?

Zo ja zeg ik zet er een 2e paardje van een ander bij.

Zo nee, kijk naar een leuk diertje waar je zelf wat mee hebt, dat kan een shet zijn maar ook een shire zolang het bij je past. Veulen fokken dan loopt ze toch nog een jaar alleen. Je kan dan nu ook aanbieden om een jaar weidegang te gunnen aan een gebleseerd paardje waar de eigenaar weinig tot niet komt en heeft je paardje toch gezelschap en jij hebt na dat jaar een merrie met haar kind lopen.

Hopelijk heb je er wat aan

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:34

Mijn paare stond ook langs een ander paard op de wei met draad ertussen. Even goed werd hij goed ziek van eenzaamheid. shet erbij gekocht en meneer voelt zich weer net een jong paard en helemaal beter.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:36

Dankje,
Ik denk niet dat ik het fijn zou vinden als mensen achterom komen om hun paard te verzorgen...dus het gaat gewoon een maatje worden die het meeste van de tijd doet grasmaaien :D

momo_lover schreef:
Hoe ben je zelf met andere, wil je wel mensen op je weide laten en de verantwoording dragen voor het paard van een ander?

Zo ja zeg ik zet er een 2e paardje van een ander bij.

Zo nee, kijk naar een leuk diertje waar je zelf wat mee hebt, dat kan een shet zijn maar ook een shire zolang het bij je past. Veulen fokken dan loopt ze toch nog een jaar alleen. Je kan dan nu ook aanbieden om een jaar weidegang te gunnen aan een gebleseerd paardje waar de eigenaar weinig tot niet komt en heeft je paardje toch gezelschap en jij hebt na dat jaar een merrie met haar kind lopen.

Hopelijk heb je er wat aan

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:36

CK88 schreef:

Ik bedoelde inderdaad het tweede paard als pensionklant.

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:38

Licht aan het paard

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:40

Een veulen bij een volwassen paard laten opgroeien lijkt mij niet optimaal. Die kan beter in een groep leeftijdsgenootjes in de opfok. Ik zou kiezen voor een grasmaaier-pony.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:40

Solleke_Noah schreef:
De aanschaf van een veulen/shet/watdanook valt natuurlijk mee

Nou, dat ligt eraan wat je aan wilt schaffen natuurlijk ;) Een veulen kan zelfs in deze tijden heel duur zijn. Als het voor "eigen gebruik" is later, kan afstamming etc. alsnog belangrijk zijn.
Een shet zou ik persoonlijk niet doen. Leuk wat betreft aankoopprijs, maar er zijn dan zoveel dingen waar je op moet letten. Die kun je bijvoorbeeld niet zomaar met je paard op een vette wei zetten, daar moet je rekening mee houden met het bijvoeren van ruwvoer (vet voordroog is ook niet helemaal geschikt om bijvoorbeeld onbeperkt bij te voeren) en uiteindelijk zijn dierenarts en hoefsmid bezoekjes net zo duur als een paard. En persoonlijk vind ik een shet met een groot paard geen goede combi als enig gezelschap... je paard moet op de knieen voor sociaal contact.

TS, wat Solleke óók zegt, is een plaatsje bieden op de wei aan een huurder geen goed idee?

Edit: ik zie net in een nieuw bericht dat je liever geen vreemden op je terrein wilt. Er worden oudere grasmaaiers aangeboden bij de vleet. Veel mensen willen tegenwoordig niet meer voor de kosten van hun oude of geblesseerde dier opdraaien. Of misschien tóch een plekje aanbieden wat betaald wordt, maar dan een ouwetje of geblesseerd paard. Die mensen komen eens in de zoveel tijd, op afspraak, kijken. Dan heb je niet zomaar vreemden op je terrein lopen, maar het kost je ook niets.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:43

Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt :P

Wat ook een optie is als je liever geen vreemd volk over de vloer hebt: een pensionplaatsje aanbieden voor een geblesseerd of ouder paard, waarvan de eigenaar jou/huur betaald maar enkel af en toe langskomt. Voordeel is dat je DA-kosten ed niet hebt en de eindverantwoordelijkheid niet hebt.

Als je gewoon graag een tweede paard erbij hebt, is er geen probleem natuurlijk :P Maar ik ben zelf toch nog wel geschrokken van de extra tijd en geld die er in een tweede paard kruipt, haha.

edit: gamblerscup zei al hetzelfde ^^

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:44

Ik zou ook voor een "grasmaaier" erbij gaan. Er zijn genoeg (goedkoop in aanschaf) leuke, kleinere paardjes te vinden die gemakkelijk te onderhouden zijn, niet heel veel eten, en dus ook iets goedkoper zijn in onderhoud als een volwassen paard erbij.

Een shet zou ik ook niet snel doen, een welsh is vaak net wat gemakkelijker ivm niet te snel te zwaar, en op vet gras zetten.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:46

GamblersCup schreef:
Of misschien tóch een plekje aanbieden wat betaald wordt, maar dan een ouwetje of geblesseerd paard. Die mensen komen eens in de zoveel tijd, op afspraak, kijken. Dan heb je niet zomaar vreemden op je terrein lopen, maar het kost je ook niets.

Dat is inderdaad ook een optie. Ik ga er eens over nadenken. Waarschijnlijk wordt het een oud paard die een plekje nodig heeft voor zijn oude dag.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:46

Dat was ik ook al aan het denken, je moet daar inderdaad rekening mee houden.

Angela schreef:
Ik zou ook voor een "grasmaaier" erbij gaan. Er zijn genoeg (goedkoop in aanschaf) leuke, kleinere paardjes te vinden die gemakkelijk te onderhouden zijn, niet heel veel eten, en dus ook iets goedkoper zijn in onderhoud als een volwassen paard erbij.

Een shet zou ik ook niet snel doen, een welsh is vaak net wat gemakkelijker ivm niet te snel te zwaar, en op vet gras zetten.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:53

Ik zou idd ook eentje erbij nemen..
Loopt jouw paard aangespannen of heb je misschien tzt die ambitie? Dan zou ik een spanmaatje erbij nemen ;-) Dan heb je er nog aan en met weinig tijd ga je gewoon een rondje tandem of 2span ;-)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:59

Haha, leuk idee! Maar ze heeft nog nooit voor een koets gestaan, ikzelf nog nooit een koets bestuurd.
Natuurlijk valt het te leren :D

Lizzzzz schreef:
Ik zou idd ook eentje erbij nemen..
Loopt jouw paard aangespannen of heb je misschien tzt die ambitie? Dan zou ik een spanmaatje erbij nemen ;-) Dan heb je er nog aan en met weinig tijd ga je gewoon een rondje tandem of 2span ;-)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:45

Als je een dier erbij wilt waar je de eerste paar jaar minder mee hoeft te doen, maar later wel kan gebruiken als rijpaard, zou ik voor een veulen of jaarling gaan. Deze groeit dan mooi op met je eigen merrie, aangezien je ze bij huis hebt komt het geregeld in handen en je kan over een paarjaar lekker gaan beleren en hebt er dan een rijdier bij. Een veulen van dit jaar loopt over het algemeen tot sept. ongeveer bij de moeder, wil je er eerder een dier bij hebben, kan je voor een jaarling gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:46

Donja, maar dan vergeet je even dat dat niet een ideale situatie is voor het veulen. Daar zou ik dus ook niet voor gaan.