schuren staart en manen, geen zomerexceem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdesix

schuren staart en manen, geen zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:24

Sinds 7 weken heb ik een 8 jarige ijslander merrie die sinds ongeveer 2 weken aan haar staart en manen schuurt. Zomerexceem lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, aangezien ze uit Drenthe komt en nu op een plek staat waar exceem paarden juist goed vertoeven. Verder is ze bij de aanschaf ontwormt en behandeld tegen parasieten.

De stal eigenaar denkt verveling, stress of warmte. Dat zou allemaal kunnen. Ze is verhuisd na dat ze 8 jaar bij dezelfde eigenaar is geweest. Ze staat momenteel alleen, terwijl ze altijd 24/7/365 in een kudde heeft gestaan, dit is omdat deze stalling tijdelijk is voor training, zondag komt ze met andere ijslanders te staan. Ze is wel bij andere paarden, maar er zit een draadje tussen.

Een andere optie kan zijn dat ze reageert op het voer, sinds ongeveer 2 weken geef ik een halve kilo basisbrok na he het rijden. Heeft dit met suikers te maken? Is ze dan ook gevoeliger voor hoefbevangenheid? Heeft suikers in voer en hoefbevangheid van gras een verbinding met elkaar? Bij de vorige eigenaar heeft ze 24/7/365 buiten gestaan en heeft ze nooit iets gehad.

Verder is ze bij aanschaf geent en heeft ze van de week haar tweede enting gehad en is haar gebit behandeld. Misschien ben ik nog wat vergeten...

Wie heeft een idee? Waarom schuurt mijn paardje aan haar staart en manen?

Rijlaarsdam

Re: schuren staart en manen, geen zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:22

Kan door van alles zijn, stress idd.
Een half kilo biks vindt ik persoonlijk vrij veel en dan nog welk biks en hoeveel suikers zitten er in.
Je hebt ook paarden die reageren op de enting.
En zomer eczeem kan zich zo maar ontwikkelen.
Ik woon zelf in ook vrij dicht aan de kust (10 km) maar evengoed heeft mijn oudere merrie last.
(zet ja haar verder weg ligt ze ook wel open waarschijnlijk)
Ik zou het even aankijken. minder biks voeren. (eventueel ander krachtvoer en meer ruwvoer)
Goed smeren en even na zondag kijken of het eventueel minder wordt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:17

Warmte in combi met rui kan ook een oorzaak zijn. Onze ruin schuurt zijn staart ook in de rui periode. Als we deze om de dag even goed kammen (aanzet staart wortel mn) om de losse haren te verwijderen , dan gaat het goed. Manen schuurt hij soms, echt warme dagen en ook dan wil even goed door kammen (of uit dunnen) goed helpen. Zodra alle losse haren weg zijn, is het over en schuurt hij niet meer. Verandering van voer in combi met rui kan dito een oorzaak zijn. Bij een ijsco zou ik idd wat oppassen met krachtvoer, zijn toch vrij sobere paardjes.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:19

Schuren kan ook nog veroorzaakt worden door een 'beknelling' van een zenuw in de WK, waardoor tinteling ontstaat en een paard gaat schuren. Oplossing hiervoor is een behandeling chiropractor. Succes!

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:34

Dank jullie wel voor de reacties
Dus stoppen met brok? Ze was wat schraal en onbespierd, daarom ben ik na rijden met 1/2 kilo brok begonnen, ik rij 3x per week.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:42

Mijn paard uit brabant gehaald twee jaar geleden, niks aan de hand. Is naar de kust verhuisd. Begon vorig jaar een beetje te schuren, Ik draaide zelf om het zomerexceem verhaal heen omdat ik het niet wou geloven...! Maar helaas toch een excemer, dit jaar is extreem, moet dag en nacht met dek staan en nog vergaat hij van de jeuk en schuurt veel. Kan ineens komen en de klachten worden van minder tot erger, dus sluit exceem (helaas) nog maar niet uit... Het is een allergie wat zich opbouwt en ook ineens kan komen.. -O- je komt er alleen nooit meer vanaf!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:48

xdesix schreef:
Dank jullie wel voor de reacties
Dus stoppen met brok? Ze was wat schraal en onbespierd, daarom ben ik na rijden met 1/2 kilo brok begonnen, ik rij 3x per week.

Welke brok voer je bij?

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:04

Een gewone basisbrok die alle ijslanders daar krijgen, weet zo niet welke het is.

Hoop niet op zomerexceem, dat vind ik altijd zo zielig en zo'n boerka is ook maar niks...

Ik kijk het nog even aan, ik ga haar wel even goed wassen bij de staart en manen. Zondag komt ze bij anderen. En stoppen met brok. Even kijken of het dan over is.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:20

spieren krijgt tie niet van brok, beter meer ruwvoer.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:23

Ja dat weet ik, maar spieropbouw kost wel energie.
Het gebit is behandeld en het gaat nu weer de goede kant op.
Ik stop met brok.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:27

Vaak warmte. Ga naar Kruidvat en koop daar klitwortel kost ongeveer 2,50 voor n fles van 1 liter. Doe dat in staart en echt het werkt top

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:28

Heb je gekeken of het luis kan zijn?
Of schurft plekjes?
Dat jeukt ook heel erg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:51

die van mij schuurt ook altijd in het voorjaar en najaar, ik kam dan altijd de losse haren weg en doe er een anti-jeukspulletje in, dan gaat het weer goed.
het kan ook heel goed van de brok komen, als daar een wat hoger suiker/zetmeel gehalte in zit kan hij daar best last van hebben.
maar sluit zomerexeem niet uit, op een vorige stal stond een merrie waarvan haar kids zomerexeem hadden, zijn had nergens last van, maar opeens kreeg zij het ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:41

Reformer schreef:
Mijn paard uit brabant gehaald twee jaar geleden, niks aan de hand. Is naar de kust verhuisd. Begon vorig jaar een beetje te schuren, Ik draaide zelf om het zomerexceem verhaal heen omdat ik het niet wou geloven...! Maar helaas toch een excemer, dit jaar is extreem, moet dag en nacht met dek staan en nog vergaat hij van de jeuk en schuurt veel. Kan ineens komen en de klachten worden van minder tot erger, dus sluit exceem (helaas) nog maar niet uit... Het is een allergie wat zich opbouwt en ook ineens kan komen.. -O- je komt er alleen nooit meer vanaf!

Zou dan toch even kijken of er niets iets voergerelateerds bij zit...
Als het echt eczeem is alleen om de mugjes zou een deken heel veel op kunnen lossen, maar als er qua voer iets moet gebeuren, kan dat echt veel verlichting bieden als je dat veranderd hebt...

Mijn pony kon niet tegen Pavo Daily en tegen krachtvoer, De pavo daily kreeg hij midden in de winter zelfs jeuk van!
Verder gaat het met eczeemdeken heel goed. Hij kan zelf in en uit lopen en rondom een stal wandelen, maar hij schuurt maar zelden en dan voornamelijk zijn voorpluk en nek, die niet beschermt worden door de deken...
En heeft wel eens plekjes van het kriebelen met andere paarden bij zijn staart als dat te ruig is gegaan :P Maar goed, hij gooit zijn kont nooit meer tegen de wanden of palen aan!

Naast Vliegende Steekbeestjes, krachtvoer en gras kunnen ook entingen (allergische reactie op de drager van de werkzame stof), stress, verharen, warmte, ongedierte (luis! en aarswormen) jeuk veroorzaken!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:40

@joyce b, mijn paard heeft dit alleen tijdens de zomerexceemperiode en krijgt dan geen ander voer dan swinters, dus aan het voer zal het helaas niet liggen...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:25

@reformer, miss moet je dan toch eens goed naar het fructaangehalte van je gras kijken, want idd zou je paardje met een deken weinig tot geen last meer moeten hebben als het van steekbeestjes zou komen.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:49

Met deken heeft hij inderdaad geen last, maar zodra deze af gaat wel.. Dus met poetsen, opzadelen etc.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:52

Ik had een merrie die wat schuurde en bij haar kon ik absoluut geen pavo voeren dan jeukte ze winter en zomer.
Na een ontgiftingskuur (Drainage Compositium van de Groene Os) en de overstap op alleen een vitaminesupplement (geen summerfit) naast hooi is het volledig verdwenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:57

Reformer schreef:
@joyce b, mijn paard heeft dit alleen tijdens de zomerexceemperiode en krijgt dan geen ander voer dan swinters, dus aan het voer zal het helaas niet liggen...

Maar 's zomers heb je vaak wel nog het gras er bij van de weidegang (al dan niet bemest met drijfmest of kunstmest) En de mugjes die jeukreactie uitlokken. Kan dan wel al sluimerend aanwezig zijn, maar zonder de mugjes komt het gewoon niet echt tot uiting.

Mijn pony werd altijd heel vervelend van de mugjes, zeker als zijn deken even af was en het was "mugjestijd" Op het gevaarlijke af probeerde hij ze weg te trappen of te stampen.

Hij had normaal gesproken ook geen jeuk in de winter, maar de zomerjeuk werd wel minder toen hij geen krachtvoer meer kreeg.
En met de deken is de jeuk dus vrijwel weg... Voor 95% zeg maar.
Heb er echt geen extra werk meer van, behalve dan om die deken uit en aan te doen met poetsen en rijden etc. en bij kouder winderig weer lekker even zonder deken rollen in het zand en uitwaaien/luchten in de wei.

Wat kan helpen is zodra je de deken af doet even insmeren met iets tegen de jeuk en inspuiten met muggenspray. (manen, staart, onder de buik, soms de benen (hoofd/maantop met sponsje of doek, niet spuiten om te voorkomen je in neus of ogen spuit.)

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:34

Ze schuurt nog steeds, dus ik denk toch een lichte vorm van eczeem.

Zal ik met Sectolin Sweet itch of Derfen lotion beginnen? Derfen lijkt me zo'n agressief middel, maar lees er wel zeer goede resultaten over. en ik lees dat het stinkt... -O-

Afbeelding
Sweet Itch is een gel op basis van plantaardige oliën die verlichting brengt bij jeuk aan de manen, staart en onderbuik. Mineralen van de Dode Zee werken ontgiftend en kalmerend en activeren tevens de huid, zodat de overige componenten beter in de huid doordringen.
Verpakkingseenheid: flacon 500 ml

Afbeelding
Derfen is verkrijgbaar als effectieve lotion en zachtwerkende crème tegen zomereczeem (ook wel staart- en manen eczeem genoemd) en jeuk bij paarden , daarnaast heeft het een afwerend effect tegen insecten en verwijdert het schimmels en parasieten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:46

Als het schuren erg wordt zou ik de dierenarts laten komen. Ik heb ook een eczemer. Ondanks de vele knutten die we hier hebben is uit bloedonderzoek gebleken dat hij niet allergisch is voor insecten, maar voor bomen! Zowel dierenarts als ik konden het bijna niet geloven en we hebben het een paar weken later nog eens gecontroleerd. Met als resultaat dezelfde uitslag. Je paard kan dus eczemer zijn en niet allergisch voor mugjes.

Wij zijn een paar maanden geleden begonnen met desensibiliseren en ik hoop dat hij daarmee van zijn allergie afkomt. Derfen helpt inderdaad heel erg goed tegen de jeuk, maar het houdt insecten niet weg.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:52

begin eens met propulus en stuifmeelkorrels erbij

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:32

Overigens is Derfen niet agressief, is ook op plantaardige basis. Als ik het over een open wondje smeer prikt het ook niet. De jeuk stopt direct. Kijk maar eens op de site van de paardendrogist wat de ingredienten zijn, sommige van de plantjes worden ook voor aromatherapie gebruikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:38

als je paard een pollenallergie heeft en daardoor jeuk helpt een eczeemdeken niet echt lijkt mij? Of maakt het toch verschil?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:54

Hij heeft ook geen eczeemdeken op, die blijft niet heel. Met een dekentje beschadigen ze zichzelf wel minder met het schuren en bijten, dus minder ontstekingen. We houden het nu gelukkig redelijk onder controle met Derfen.