shetlander bij groter paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

shetlander bij groter paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:03

Hoi,

Voorheen had ik altijd een haflinger en die stond altijd tussen de grote paarden.
Nu heb ik 3 shetlanders x welsh en nu zat ik erover te denken mijn ruin tussen de grote paarden
te gooien.
Maar op 1 of andere manier durf ik het niet?
Het zijn best flinke paarden, en niet de makkelijkste in omgang.
Maar normaal gaat het met me haflinger ook redelijk goed dus waarom zou het nu niet goed gaan?
Ik ben bang dat hij naar ze toeloopt en dat hij in 1 x een flinke trap krijgt en dat hij gelijk goed raak getrapt word.
Hebben jullie de mini's ook gewoon tussen de paarden? of allemaal apart?
Hij is overigens 3 weken ruin, en nog best hengst. Maar zijn gras is kaal, en het zou makkelijk zijn als hij het grote land in
kan. Dan kan mijn merrie met veulen op het stuk voor zijn oude wei lopen. En de 2 echte mini minis die moeten op het kale stuk blijven, en mogen afentoe ff wat eten op het langere stuk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:49

Hier staat er 1 shetter tussen de paardjes. Zijn overigens geen grote paarden. Kleinste is pony van 1.47 en de grootste 1.62.
Eng was het wel hoor om zo'n klein droppie tussen 4 grote te zetten. Maar ging hier heel goed stonden wel al een paar weken naast elkaar in het weiland dus hadden al uitgebreid kennis gemaakt dus anderhalf rondje lopen met z'n alle en dat was het. En haal vooral die kleine niet weg uit de groep want alles staat te roepen waar het kleine ding blijft dus hij hoort er echt helemaal bij en hij laat zeker niet over zich heen lopen.

quintolover

Re: shetlander bij groter paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:05

haha oke, ik vind het ook heel eng.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:10

Ik ken de omgekeerde situatie: bij ons staat een flink paard (1.60) tussen de shetlanders van max 90cm. Dit omdat hij bij de grote paarden maar bleef drijven en flink stennis aan het schoppen was. De shetlanders worden volledig met rust gelaten en kan hij juist heel leuk mee spelen. Hoewel hij de baas is laat hij flink over zich heen lopen, heeft nog nooit getrapt richting die kleintjes (ook niet als ze weer eens in z'n kont hangen :P).

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:14

bij mijn verzorgpony's(new forest), staat er ook 1 shetter bij.

een van de grotere pony's heeft deze pony geaddopteerd, deze verdedigt hem, en ze zijn altijd samen, ze moeten ook samen in 1 stal, anders gaan ze de hele dag naar elkaar staan hinniken. haha echt lief is dat. maar je hoeft echt niet te verwachten dat ze je pony echt gaan trappen ofzo hoor, meestal is het alleen even drijgen.

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:17

Ik zou hem er gewoon bij zetten,
Mijn oma heeft 7 paarden ook eentje van 1.75,
ze heeft ook een dartmoor, en een Shetlander (hengst).
Ze zet hem er ook gewoon bij en het gaar meestal goed.
Als het niet goed gaat haalt ze hem een uurtje weg en zet hem dan weer terug.
gewoom proberen.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:18

Mijn kruising shet/? van 1.13m staat bij mijn oude merrie (1.66m) en mijn wedstrijdpaard (1.75) en dat gaat prima.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:20

Vaak telt de maat van het paard helemaal niet mee :D
Dus gewoon proberen, mits je ze rustig bij elkaar introduceert.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:24

bij mijn verzorgpony staan stuk of 3 shetlanders ertussen is een hele gemengde groep van ruinen van een belgisch trekpaard tot aan fjord van kwpner tot aan de shetlanders ook verschillend kwa leeftijden en tot nu toe wat ik weet altijd goed gegaan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:25

Shetlanders zijn klein, maar ze bijten wel van zich af en laten zien dat ze aanwezig zijn, als je ze rustig introduceert dan komt het meestal wel goed.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:26

Een tijdje een draadje ertussen en dan het draadje weghalen.
Desnoods kun je een veilige zone maken in de weide, je spant een draad zo hoog dat de kleine er onderdoor kan, maar de grote erachter blijven.
Zo kan de kleine altijd ergens veilig staan als de grote hem achterna zitten ofzo.

Succes ermee!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:47

Volgens mij gaat het vaak wel goed. Bij ons op stal was de kleine wel eens ontsnapt en kwam zo tussen de grote terecht. Toen was er ook niets aan de hand.
Misschien kun je in het begin de hoeken afzetten met een draad waar de kleine wel onderdoor kan, zo heeft hij wel een aantal veilige plekken waar de grotere niet bij kunnen

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:50

Dank jullie wel, denk dat ik het maar moet proberen.
Het nadeel is deze merries trappen heel veel en gericht daarom maakt het angstig.
Het zijn geen lieverdjes vandaar. Maar het is heel stom me haflinger gooide ik er zo tussen, ook wel met
twijfels maar dat ging altijd goed, dus waarom zou dit niet goed moeten gaan?
Alleen me merrie met veulen gooi ik er niet tussen, dat is me iets te gek haha.

Dat hoekenafzetten gaat helaas niet daar ze het volledige land hebben en ik het draad wel heel hoog op moet hangen
zodat hij eronderdoor gaat haha. Ik kan hem deze week wel alvast voor het land zetten, en als de paarden dan voorin zijn
kan hij wel aan ze ruiken. En rustig kennis maken.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:56

Mijn shetje
die (toen ze rond de 1jr was) even op de manege stond is bij de grote paarden neer gezet
(friezen en belgische trekpaarden etc)
Nou, mijn kleintje was de baas hoor! Als de paarden gingen rennen liep zij voorop en de grote stoere paarden durfden nu opeens niet naast een kleine shet van 1 te staan O:)

Zou t geweoon doen en anders heel voorzichtig aan elkaar laten wennen :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:00

Het kan prima hoor, wij hebben ook 3 mini shet merries in de kudde staan en die van mij (ruim 1.65) is echt verliefd op de dames :+ Zij vinden hem ook heel lief, want ze kunnen precies onder zijn buik uit de zon staan :=
Ik zou ze gewoon aan elkaar laten wennen, die shetten bijten wel van zich af hoor.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:24

Ik heb ook een shetlander, die staat ook gewoon tussen die grotere paarden.
9 van de 10 keer is mijn pony de baas over die paarden.
Hoe groot ze zijn hoeft dus niks te zeggen!

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:04

Geen vrees, prop hem er maar bij en kijk hoe het loopt. Wanneer het écht uitdraait tot vechten, dan kan je ingrijpen, maar volgens mij maakt dat zelden problemen :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:36

Vooral als ze de ruimte hebben op het land gaat het vast wel goed. Een klein risico bij het inscharen is er natuurlijk altijd. Ik heb mijn shet ook met mijn kwpn merrie staan.. Gaat prima.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:41

Zou me daar echt niet teveel zorgen om maken!
Wél om het feit dat hij nog maar 3 weken ruin is! Hij kan nog steeds dekken en vruchtbaar zijn!
Ik zou daar wel rekening mee houden!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:43

Heb mijn mini-shetjes ook tussen de grote paarden lopen (haflinger, en 2 kwpn'ers). Gaat super, die kleintjes redden zich wel. Ze staan zelfs tussen de grote paarden op stal te eten (er valt nog wel eens wat uit de voerbak) :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:43

Een vriendin van mij heeft haar shetlander tussen drie grote paarden staan, ze delen soms ook de stal enz, geen probleem! Hiervoor stond de shetlander samen met mijn paard en een haflinger, dat ging ook prima :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:44

Toen onze pony (welsh kruising van 1.10m) nieuw bij ons was en bij mijn grote paarden (1.70m), hadden we eerst in de grote paddock een hoge draad (breed afzettingsband) gespannen op zo'n 1.30m hoogte, waar de kleine onder door zou kunnen als hij te veel lastig gevallen werd.
Echter hebben mijn grote paarden (altijd baas van de kudde) niks gedaan en die kleine bleef maar uitdagen en bokken die kant op.

Dus zo zou je ze ook kunnen laten wennen. Wel even zorgen dat die afzetting goed opvalt!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:57

Ik zet mijn shetlanders hier ook gewoon tussen de grote paarden.
Afbeelding

Soms is het echt wel even adem inhouden als je ze ziet staan maar het is hier nog nooit mis gegaan.
Afbeelding

Wat je eventueel kan doen is een draadje spannen waar de mini's onderdoor kunnen en de grote paarden niet zodat als ze achterna gezeten worden toch een plekje hebben waar ze kunnen gaan staan zonder dat de grote bij hun kan komen.

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:59

moet volgens mij wel kunnen hoor! ligt ook wel aan de pony's/paarden zelf :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:02

Ligt puur aan de dieren zelf, mijn grootste 1.60cm loopt met mijn kleinste 58cm en dat gaat prima.