Last van zuring en brandnetels, welk gif?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Last van zuring en brandnetels, welk gif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:37

Ik heb dit jaar ongelofelijk veel last van zuring en brandnetels en heb toch nu toe geen middel gevonden waar ik de planten mee kapot krijg maar de paarden van in leven houd... :Y)

Wie o wie kan mij dé tip geven over het gif dat hiertegen werkt, wat ik dus kan spuiten wat niet giftig is voor paarden?
Graag als 't mogelijk is ook een linkje naar internet waar ik 't kan bestellen of erover kan lezen.

Alvast bedankt! _/-\o_

tweebelgen

Re: Last van zuring en brandnetels, welk gif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:52

Bofix te koop bij Aveve winkels. Werkt zeer goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:04

En doet niks aan de paarden?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:04

MCPA en MCPP. Doodt brandnetel, zuring, boterbloem etc. etc. maar geen gras.
Paarden mogen er dan (volgens de verpakking) 7 dagen niet op.

Edit: Zie post van Pytje! Mogen er 30 dagen niet op, excuses.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 29-05-12 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:08

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:09

Focussed schreef:
MCPA en MCPP. Doodt brandnetel, zuring, boterbloem etc. etc. maar geen gras.
Paarden mogen er dan (volgens de verpakking) 7 dagen niet op.

Weet niet of het hetzelfde onder een andere naam is, maar dit schijnt ook zeer effectief te zijn:
silvanet http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim ... n/silvanet

Ik was toevallig wat aan googelen omdat we hier met een heermoes (paardenstaart) plaag zitten onderhand -O- en daar helpt het ook voor. Nu moet ik je even ten goede houden of het echt zeker weten niet giftig is voor paarden (ben ik zelf ook nog even aan het uitzoeken). Maar het tast het gras niet aan, en bij de meeste verdelgingsmiddelen moet je inderdaad even een week of 2 weken je paarden er niet op zetten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:10

Huh dan ben ik echt verkeerd voorgelicht! Goed dat je het zegt Pytje! Slecht dat er dus zoveel onduidelijkheid over is!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:34

[PDF]
MIINISTERIE VAN MIDDENSTAND EN LANDBOUWwww2.vlaanderen.be/landbouw/.../gewasbescherming_grasland.pdfVergelijkbaar
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Bofix : 3 – 4 l/ha – éénjarige tweezaadlobbige onkruiden. - Bofort : 2 l/ha – distels , ... Volveldse toepassingen. - Algemeen : wachttijd van 7 dagen respecteren. 1.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:35

Ah super, nu heb ik concrete voorbeelden! Het is niet normaal hier, ik vraag me af of het onkruid de wereld wil overnemen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:43

Herkenbaar :') :')

Hier staat op sommige landen verschrikkelijk veel zuring, meer zuring dan gras.
Nu heb ik op mijn stuk vanaf februari stelselmatig alle zuring tot op de grond afgetrokken, al het blad en de stengels. Nu is al die zuring nog steeds heel klein, de gras overwoekert het op de meeste plaatsen waardoor het geen licht meer krijgt waardoor het afsterft.
Ook staat de zuring nog niet in bloei, zoals op de andere landen het al wel begint te doen. Dus dat helpt heel goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:44

waarom wei niet in 2en, mcpp erop en dan na 28 dagen omwisselen van wei en het overige spuiten?
Ik denk dat geen enkel gif goed is om te gebruiken als de paarden op diezelfde wei meteen grazen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:46

Lynn_Nikita schreef:
waarom wei niet in 2en, mcpp erop en dan na 28 dagen omwisselen van wei en het overige spuiten?
Ik denk dat geen enkel gif goed is om te gebruiken als de paarden op diezelfde wei meteen grazen.

Nee dat sowieso niet :n

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:57

Je zou mcpa icm primstar kunnen gebruiken. Die middelen versterken elkaars werking geloof ik. Wachttijd om ze er weer op te zetten is 7 dagen.

Wat slecht zeg van de voorlichter, Forumster! Die site is heel handig, mocht je nog eens info willen hebben over bepaalde middelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:00

Brandnetels en zuring maaien en maaisel afvoeren. Even volhouden, maar helpt echt prima. Onze wei stond vol brandnetels (en ook wel zuring) toen we hier kwamen. Na eerst geprobeerd te hebben vooral brandnetels uit te graven (onbegonnen werk) zei iemand dit tegen ons. Ik geloofde het niet zo, maar toch geprobeerd. Echt, nooit meer problemen gehad... en je paarden hoeven er niet af!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:06

Als je zuring volop in bloei/zaad staat, wat hier bv ook zo was, dan wil je dat echt niet met gif behandelen. Dood op steel is nl de zaden loslaten, dan is er gelijk doorgezaaid voor volgend jaar.

Maaien/uittrekken en meteen in gesloten zak afvoeren ben ik bang. Daarnaast kan je het beste even een ph testje doen (tuincentrum) om te kijken of/hoeveel kalk je land nodig heeft. Zuring houdt daar nl niet van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:19

tamary schreef:
Daarnaast kan je het beste even een ph testje doen (tuincentrum) om te kijken of/hoeveel kalk je land nodig heeft. Zuring houdt daar nl niet van.

Brandnetels ook niet, toen wij ons huis kochten stond wat nu de paddock is vol brandnetels, heb ze met een kwastje en round up bewerkt en daarna het landje stevig bekalkt en gedurende dik een jaar geen brandnetels gezien (zijn nu helaas terug maar dan veel minder dus die trek ik gewoon binnenkort een keer uit)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:26

Fijn om te horen dat brandnetel er ook niet van houdt! Heb hier vnl (in volgorde van hoeveelheid) boterbloem, brandnetel en zuring. Wil in het najaar een phtest doen en dan naar behoefte kalken en duimen dat ik volgend jaar een stuk minder van die rommel heb.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:11

probleem bij de bron aanpakken , spuiten en vervolgens kalk er op gooien over heel de weide . zuring zegt t al .. zuuur ... de grond is dus te zuur . Dit kan je verhelpen door kalk er op te gooien dus . Wij hadden veel last van zuring maar nu gelukkig niet meer !

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:05

Onze geiten zijn niet giftig voor paarden en gek op zuring! ;)
De brandnetels worden trouwens vaak ook graag door paarden gegeten als je ze afmaait (met een zeis o.i.d.) en dan een dag/2 dagen laat drogen. Die van ons waren er wel gek op :)

Tegen onkruid is het heel handig om af en toe wat schapen/geiten op het land te laten lopen. Die lusten ook SJ-kruiskruid en het is niet schadelijk voor die dieren om het vers te eten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:31

Laten de schapen bij ons nou precies de dingen niet lekker vinden die de paarden ook al laten staan -O- :+ Maar het is wel zo, paarden zijn doorgaans een stuk kieskeuriger/gevoeliger dan schapen/geiten/koeien :j

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:36

Mag MCPA nog wel verkocht worden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 08:49

Oké dus het beste is,

Eerst een weekje schapen of iets dergelijks?
Dan kapot spuiten en direct erna kalk erover?

Het is écht niet normaal, vooral nu met dit weer groeit dat als een tierelier! VRESELIJK!

De paarden hier moeten overigens niks hebben van brandnetels wel van distels... :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:32

Kalk zou ik pas in t najaar doen, aangeraden periode is sept-november.
Volgend jaar februari/maart schapen erop of zelf zuring kort houden en gras bemesten zodat dat hoger komt dan de zuring.

Hier heb ik dus die laatste 2 dingen gedaan en bijna geen zuring meer, hopelijk geeft de kalk een laatste doodsteek :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:16

Ben even naar de boerenbond geweest om me te laten informeren, uiteindelijk kwam hij met dit product en dat leek mij zeer geschikt.

Luxan tegen brandnetels

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:25

Dat is mcpp, dan mogen je paarden 28 dagen niet op het land. Werkt wel goed hoor.