DRINGEND; weide maaien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

DRINGEND; weide maaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:42

We hebben hier thuis een dikke maand geledende weide ingezaaid. Nu zijn er al verschillende mensen komen vertellen dat je gras dikker zou worden als je er een keertje met de grasmaaier over maait. Dat wil ik dus nu gaan doen.
Nu zei mijn vader dat ik het ook zonder bak kon doen en het afgemaaide gras gewoon kon laten liggen.

Is dit gunstig voor een paardenweide? Het zou wel heel wat werk besparen als ik de bak niet telkens moet leegmaken.
Het is ook niet de bedoeling om het te hooien voor de duidelijkheid.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:43

Zal het ook maaien. Als het gras niet telang is, kun je het gewoon laten liggen inderdaad.
Neem aan dat er geen paarden op lopen?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:45

volgensmij is dat wel gunstig ja, want het composteerd, licht er wel aan hoeveel afgemaait gras je hebt, want je wil niet dat het de rest van het gras verstikt.

je kunt het ook een keer slepen, een leraar zei: je moet je gras een beetje pesten, dan groeit het beter.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:45

Je kan het inderdaad heel goed maaien om het wat voller te laten groeien. Even gladmaaien. Als het niet te veel is kun je het gewoon laten liggen, dat rot vanzelf wel weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:46

Ligt er denk ik aan wat voor een maaier je hebt. Met een bloter kan je het prima laten liggen, dat doen wij ook altijd, want dan wordt het gras in kleine stukjes gehakt en wordt het eerder opgenomen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:49

Er staan inderdaad geen paarden op.
Zo heel hoog staat het ook nog niet, alleen op sommige plaatsen wat hoger, maar ook weer niet overdreven.
Ik ga het ook opde hoogste stand maaien.

Wat ik wel heb zijn plaatsen waar het echt mooi hoog en dik staan, maar ook plaatsen waar veel minder staat. Gaan deze 'kale' plekken ook voller worden door te maaien?

Het is gewoon een grasmachientje dat we voorde gazon gebruiken, dus het gras wordt inderdaad in kleine stukjes gehakt.

Alvast bedankt vooor de reacties!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:58

Ik weet niet hoe groot het is, maar je kunt kijken of je een maaimachine kunt lenen die het gras fijn hakselt. Dat noemen ze een "bloter".

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:28

Een gezonmaaier 'bloot' ook, en een stuk fijner dan een bloter, dus dat heeft niet veel nut. Een bloter is pas nodig als je gras zo dicht is dat je er met een gazonmaaier niet doorkomt.
Je kunt het maaisel prima laten liggen. Dat is juist fijn, dan komt de opgeslagen stikstof bij het verteren ook weer ten goede aan het groeiende gras. Als je afvoert, haal je dat voedsel ook meteen weg, en dat is niet zo handig.

capopjekop

Re: DRINGEND; weide maaien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:29

Wij gebruiken ook gewoon een zitmaaier om te hakselen, gaat prima. Als we willen hooien dan maait onze buurjongen het met zijn traktor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:32

Is het niet belachelijk veel werk om het met de gazonmaaier te gaan doen?
Kun je niet een boer in de buurt vragen of die er even een rondje over wil als hij toch de maaier er al achter heeft?

Maar maaien bevordert wel het groeien maar het moet niet te lang zijn, anders verstikt het afgemaaide gras dat wat opkomt.

Wat ook heel goed werkt is na het maaien er een koppel schapen op laten, die eten het goed kort af, dat stimuleert het gras en ze stampen de grond mooi aan zodat je een stevige zode krijgt.
Zeker een aanrader!

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:33

Wat is beter eigenlijk. Het vooraf maaien óf er schapen op laten lopen voor de eerste keer. Hoor daar namelijk meer positieve berichten over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:42

Ligt eraan hoe lang het staat denk ik, als het al lang is kun je beter eerst maaien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:53

holandia schreef:
Wat is beter eigenlijk. Het vooraf maaien óf er schapen op laten lopen voor de eerste keer. Hoor daar namelijk meer positieve berichten over.

Maaien :j
Dan is het mooi egaal en kan het daarna ook weer goed aangroeien.
Mocht het gras te lang de winter in gaan dan kun je er schapen op laten lopen, maar zou ik nu zeker niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:54

Het gaat om een weide die net ingezaaid is, dan is het geheel te slap om paarden op te weiden.
Ik zou er deze zomer mooi schapen op zetten voor een paar maanden, tegen het einde van de zomer nog een keer maaien/hooien en dan lekker je paarden erop.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:37

Ik heb wel de mogelijkheid voor schapen. Een kennis van een kennis leent zijn schapen uit, je mag zelf kiezen hoe lang. Dat kan ik eventueel wel doen dan.
Het stuk is niet zo groot hoor, gemakkelijk te doen met de maaier. 35 bij 50 denk ik ongeveer. We hebben ons weitje opgedeeld in stukjes zodat er telkens een stuk kan rusten .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:41

schapen wordt vaak gebruikt omdat ze met de pootjes alles goed aantrappelen
maar is je hele wei 35 x 320 en dan nog opgedeeld? Dan heb je het nog in een week tijd kaal en is de rest nog niet bijgegroeid

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:46

Ja hoor je kan het gemaaide gras gewoon laten liggen. Dat is goed voor het gras want het werkt als een soort compost. Paarden kunnen niet tegen gemaaid gras (van grasmachine) en die kan je er dus niet gelijk op zetten. Maar dat is zo te lezen je bedoeling ook niet. Dus lekker maaien zonder bak.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:05

Nee de paarden komen er pas op als de weide er echt klaar voor is.
Lynn_Nikita: Nee enkel dat ingezaaide stukje is 35 bij 50 ongeveer. Dan hebben we nog 2 stukken ongeveer zo groot, en 1 mini stukje apart. Er staan mini's op, die moeten niet TE veel gras hebben, ik zet er er enkele keren per week een paar uurtjes op.