Hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita338758

Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:01

Ik heb een vraagje wat hooi betreft. Ik heb 5 paardjes; een fries, een haflinger en 3 shetlanders. Ik heb grote ronde balen hooi, maar telkens
doe ik er kort mee want alles beschimmelt heel snel.

De vorige baal is helemaal uit elkaar geschud geworden en in het hooihok gelegd, geen ronde baal meer maar allemaal uitgeschud hooi, en alsnog beschimmelt alles.
Iemand tips voor mij?

Daaank!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:06

Is het voordroog? Want met deze temperaturen kan je dat gewoon niet goed houden...

Brainless

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:09

Klopt, voordroog (goed uitgeschud) is nu ca 7 dagen houdbaar.
Ik heb het deze x 3 weken goed kunnen houden door het op een groter oppervlakte en op pallets te strooien.
Nu ben ik maar overgestapt op alleen maar hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:48

Bij ons blijft het uitgeschud wel goed, maar onze schuur is erg goed geïsoleerd en koel. Kun je het niet delen met een paardenliefhebber uit de buurt, dat die mee betaald zodat je sneller door een baal heen bent?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:55

Wij gebruiken ook grote ronde balen voor 2 paarden en een pony. De baal wordt langs de zijkant van de voergang van de koeienstal neergelegd en daar uiteen getrokken. Dit werkt perfect en zolang het plastic rondom goed is gebleven kunnen we de hele baal opvoeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:08

Ik haal al het plastic eraf, en het ligt op een aanhanger. Een week kan ik normaal voeren en de helft moet ik erna goed losschudden. ( Ik heb wel vierkante balen)
Luchten is het belangrijkste met dit weer, en anders hooi.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:28

Wij voeren de voordroog balen ook niet snel genoeg op. wij hebben nu dan ook 2 grote ronde folie hooi balen gehaald. Hopenlijk kunnen we dit rustiger opvoeren dan met het voordroog en beschimmeld het niet.