Merrievlecht raakt steeds los?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minishake

Merrievlecht raakt steeds los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:59

Hallo.
Ik heb vandaag (voor het eerst) een merrievlecht gemaakt bij mijn Shetlander.
Toen was ik bezig met de staart vlechten (wat ik wel 6x opnieuw moest doen :+), en toen keek ik nog weer een keer naar de merrievlecht, maar toen zag ik dat hij halverwege al los hing. Ik weer opnieuw vlechten, en toen hij weer zat ging ik verder met de staart. Toen de staart klaar was ging ik weg (de merrievlecht hing nog goed). Later kwam ik weer, en zag dat hij weer los zat. Toen wou ik opnieuw vlechten, (ik had haar los in het weiland staan) maar toen draafde ze weg... :o Nouja. Toen was de vlecht er helemáál uit dus kon ik wéér opnieuw vlechten. Inmiddels had ik het al wel onder de knie en kon het wat sneller vlechten. Toen ik klaar was even twee elastiekjes om het einde gedaan. Ik had hem niet heel netjes gevlecht hoor, er zaten hier en daar wat losse plukjes :'). Toen ging ik even met mn Shet buiten het weiland wandelen (jaja, wij willen waarschijnlijk in de zomer een wandeling door het bos maken!) en toen stopte mn Shet ineens en ging ze even met haar achterbeen krabben, ongeveer achter haar oren. Daar zat die vlecht ook ongeveer (het begin), dus ging de vlecht iets losser zitten... ;( Ik dacht zo: Het zou best eens kunnen, dat als ze zich schuurt ofzo, of met haar achterbeen gaat krabben, de vlecht daardoor wat losser gaat zitten? Ik heb de vlecht er later maar uitgehaald... Morgen maak ik hem dan wel weer opnieuw... :(:) Eigenlijk heb ik dus een vraag:

Hoe houden jullie de merrievlecht goed strak zegmaar, dat 'ie niet (zo snel) los gaat? Want, ik denk, als ik 's morgens een merrievlecht maak, en 's avonds weer kijk, hij dan al helemaal los zit (dus gewoon losse manen...). Hoe doen jullie dit? Hoe houden jullie de merrievlecht goed strak?

Alvast bedankt. :D

Haha, sorry hoor, na een heel verhaal. :+
Sorry als het hier niet goed staat, ik wist niet waar ik het neer moest zetten... :o

Revanches

Re: Merrievlecht raakt steeds los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:27

TAO-->VSW

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:29

Er een touwtje bij door vlechten er vooral geen antiklit in sprayen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:32

Wat is een merrievlecht?? Ken alleen de hengstenvlecht..

NaronaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:36

Er is een soort draad, wat in manenkleur is, dat is een aparte draadje, wat je er met een aparte naald in de manen kan doen, daarmee hou ikalles strak,maar nit zo strak dat het paard er last van heeft..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:38

Merrie vlecht is zelfde techniek ongeveer als hengstenvlecht maar die loopt schuin af naar onderen.

Verder geen glade dingen indoen en eventueel touw door vlechten, maar bij sommige paarden met zware manen blijft het zoizo maar even zitten.

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:40

Bij de mijne blijft het ook nooit zitten.
Zelfs normale vlechtjes blijven niet netjes.. al de kortere haren komen er weer uit en gaan omhoog staan :+

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:45

Tip van een stalgenoot: om de zoveel slagen met een elastiekje vastzetten en vervolgens weer verder vlechten. Van een afstandje zie je dat niet en het blijft heel goed zitten.

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 23:43

Bedankt voor de reacties! Ik zal het morgen proberen!
Ik spray geen antiklit door de manen hoor, ik maak het niet nat, ik kam alleen alles even door zodat er geen knopen meer in zitten (dat vlecht niet zo fijn).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:44

NaronaLover schreef:
Er is een soort draad, wat in manenkleur is, dat is een aparte draadje, wat je er met een aparte naald in de manen kan doen, daarmee hou ikalles strak,maar nit zo strak dat het paard er last van heeft..

Dat heet pektouw.

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 23:48

liekec schreef:
Wat is een merrievlecht?? Ken alleen de hengstenvlecht..

Een hengstenvlecht is een vlecht bovenop de manenkam, een merrievlecht is een vlecht zo onder de manen langs zegmaar, eentje aan de zijkant. Als je een plaatje wilt zien moet je even bij Google Afbeeldingen op 'merrievlecht' zoeken. ;)