"Natuurlijke" omheining wei/rijbak.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

"Natuurlijke" omheining wei/rijbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:27

Ik ben benieuwd wie er een "natuurlijke" omheining hebben? Eventueel met hout/schrikdraad.

Wat voor haag/heg staat er? Welke planten zijn er geschikt voor en blijven in de winter ook mooi?
Planten mogen dus niet giftig zijn.

Afbeelding
Zo iets dus, alleen een hogere heg (gelijk of iets hoger dan de (houten) omheining).

Heb je een foto van jouw omheining?

tamary

Re: "Natuurlijke" omheining wei/rijbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:36

Ik zou wel willen, maar mag niet (en is huurland). De meer gangbare term is veekerende heg, zal via google wel wat over te vinden zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:24

Traditioneel is een beukenhaag veel gebruikt omdat die 's winters blad houdt en pas met het verschijnen van het nieuwe blad het oude bruine blad laat vallen. Nadeel daaraan is dat je moet zorgen dat als er ook paarden los komen te staan dat je haag afgeschermd wordt met gaas of een eindje van de omheining afstaat, anders eten ze hem op (ik heb een zielig restant nu).

Een andere optie is bijv. een meidoornhaag. Omdat deze dicht worden en doornen hebben werden ze ook wel traditioneel als veekering gebruikt. Vogels nestelen er graag in en ze bloeien ook nog mits niet te streng teruggesnoeid. Als het voor om de bak is dus wel een omheining ertussen, in de doornen vallen lijkt me niet echt lekker aanvoelen. Omdat meidoorn een losse haag is, kun je bijv. ook een combi maken met iets als hondsroos, wordt mooi als de hondsroos gaat bloeien tussen de meidoornstruiken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:38

Ik zal straks kijken of ik foto's heb, wij hebben hier namelijk ook een natuurlijke heg om de wei.
Ik heb alleen geen idee welke planten er gebruikt zijn gezien wij hier pas net wonen en de heg er al langer staat.
De heg blijft alleen niet helemaal groen in de winter.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:37

Een natuurlijke omheining bestaat uit een struikgewas zoals meidoorn.
Een stevige struik met doornen, mooi door de structuur van de takken.s
Het duurt wel een paar jaar voor het echt een heg is en je moet de haag ook een keer per jaar snoeien om deze mooi dicht er krijgen.
Er nestelen zich ook vogels in zo'n haag.
Een walnoten boom erbij voor wat schaduw en tegen de muggen en vliegen, prachtig.

De heg op de foto van TS lijkt op een Buxus , niet echt iets voor om een weiland.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:00

Is inderdaad een buxus, dus niet geschikt voor bij de paarden. Alleen kon ik geen ander voorbeeld vinden, maar ik doelde dus daar op. Is een Meidoorn echt als een nette heg/haag te knippen/snoeien? Als ik op meidoorn haag zoek krijg je die namelijk wel. :)

Walnoot zou ik graaaaag willen, maar die groeit hier helaas niet.

Hihi nee in de doornen vallen lijkt mij inderdaad niet handig, Urielle. Een goede omheining om de rijbak komt er sowieso, vind ik wel zo veilig.

Ik ben benieuwd Saffier naar een foto! :)

Edit: Is een meidoorn niet giftig? En in wat voor klimaat groeien ze eigenlijk? Goed (heel goed) winterhard?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:16

Meidoorn is een inheemse heester, kan netjes strak gesnoeid worden maar bloeit dan niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:23

Inderdaad meidoorn is erg mooi en blijven ze goed achter (ook zonder draad)
Wij hebben nu alles hout omheind en aan de snelwegkant staan gewoon (wildgroei) bomen struiken etc (en houten omheining).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:25

Bloeien hoeft imo ook niet perse, maar wanneer bloeien ze dan wel? Als ze niet gesnoeid worden? Wil namelijk nette haagjes, dus geen wal van struiken zeg maar. :)

Overleven ze -30/-40?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:54

Ja, als je ze als losse haag laat groeien (struikmodel) is het een voorjaarsbloeier, bij diep insnoeien krijg je dus geen bloemetjes. Hij is trouwens niet bladhoudend, maar alle wintergroenen zijn giftig dus die vallen sowieso af.
Tot welke temperatuur hij gaat weet ik niet (latijnse naam crataegus, misschien dat je daar eens op kunt zoeken).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 00:12

Ik had inderdaad al eens rond gekeken op google, maar kom alleen tegen dat hij winterhard is (alleen op nederlandse sites, dus in hoe verre hij daadwerkelijk helemaal winterhard is tot -30/-40 kan ik nergens vinden).

Klopt inderdaad dat alle winter groene giftig zijn, op zich zal je er toch niet veel van zien in de winter. Alles ligt onder de sneeuw, haha.

Een haag van beuken vind ik ook erg mooi (zeker de groene en rood/bruine door elkaar heen). Deze behoudt wel zijn blad in de winter, dat is ook apart. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:32

Ik heb bij ons vorige huis ook een meidoorn haag gehad als afscheiding, en dat werkte heel goed. Paarden wilde nog wel eens een hapje nemen van het nieuwe blad, maar daar bleef het ook bij. De stekels zorgde ervoor dat ze de plant verder heel lieten. Een goede afscheiding, die heel goed te snoeien is, en waar de paarden bij mij in ieder geval niet doorheen gingen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:33

Een beukenhaag die blad houdt? Is volgens mij niet bestendigd tegen -30 (overigens waar wil je hem in rusland planten :+?)
meidoorn hebben ze hier erg veel en hier lag 2j geleden meter sneeuw en afgelopen jaar -28, en leeft nog ;). Mijn ervaring is dat paarden er absoluut niet aankomen (ivm pikkers).
Beuk is ook mooi maar moeilijker "dicht" te krijgen en daarnaast zouden ze er gewoon doorheen kunnen als ze willen (wat bij meidoorn echt miet kan zonder half open te liggen).
En met beuk zit je elk jaar met bladluis etc is mijn ervaring dat die over algemeen gevoeliger is voor vanalles. Maar wel mooi! Al zou ik hem nooit lanngs rijbak zetten dat geritsel vinden de paarden echt niet leuk :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 09:36

Nou Rusland nog net niet, maar wel in (midden) Zweden! ;)
Sneeuw is hier standaard elk jaar zo'n 4/6 maanden en temperaturen rond de -40 komen ook eens voor. Niet de hele winter door, maar ze moeten er dus wel tegen kunnen als het eens een week die richting in gaat. Daarom moet ie dus wel echt winterhard zijn, want om nou elk jaar nieuwe planten te planten zie ik ook niet zo zitten.

Op zich wel fijn als ze van de meidoorn afblijven, in de toekomst wil ik toch alles met hout af gaan zetten. (stukje voor stukje, want wat is goed hout duur... pff) Nu met stroom draad, maar daar lopen de elanden nog wel eens door heen (en de mini gaat er wel eens onderdoor, zucht). Als de paarden er niet in staan niet zo heel erg, maar in de zomer gaan ze ook 's nachts naar buiten en dan heb ik liever dat alles op de plek blijft (elanden buiten de omheining en de paarden er binnen!).

Ritselen van de beuk zal niet heel erg zijn toch? Anders dienen ze daar ook maar gewoon aan te wennen ook, haha. In het bos ritselt het ook en daar staan ze praktisch bijna.

Wat ik me wel afvraag, aan de ene kant vind ik een "dichte" longeercirkel, dus een heg/haag er omheen, erg mooi. Alleen worden ze daar niet kijkeriger op dan gewoon een "open" cirkel? Ene kant zou je zeggen dat ze meer concentreren op het werk (zien bijna niets), maar aan de andere kant als ze iets horen gaan ze juist zoeken, omdat ze het niet zien?

Met een rijbak dus eigenlijk ook precies zo?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:42

Ow ja daar is het koud :=

Dochte cirkel kan prima (je kan zelf hoogt bepalen dus hoeft geen 2m hoog ;))
beuken heg zou ik om rijdelen echt niet doen heb in verschillende bakken gereden met deel of helemaal heg met verschillende paarden en dat blijft gezeik. In herfst rotselen dorre bladeren erg in lente is het geliefd door vogels en ritseld daardoor echt. En ik heb niet zo'n zeikerds want ga paar keer per week door bos ook als het hard waait en herfst is.
Ik vind het erg vervelend iig omdat je heel geconcentreerd bezig bent en je training constant verstoord wordt :+

Maare ik weet niet wat zweden voor inheemse planten/heggwn heeft? Als je een meidoorn moet Importeren wordt het natuurlijk ook duur grapje ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:34

Hier mijn foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de heg staan palen met schapengaas, maar ook in de winter blijven de paarden netjes van de heg af.

En nog een foto gemaakt in februari ongeveer:
Afbeelding