Zomereczeem, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Zomereczeem, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:14

Vorig jaar hebben wij een paard gekocht wat in de buurt van nijmegen vandaan kwam, een bosrijke omgeving dus.
We hebben haar in de nazomer gekocht, en toen heeft ze nog 2 weken geschuurd.
De hele winter heeft ze nergens last van gehad.

Op dit moment schuurt ze ook niet, wij wonen niet in een bosrijke omgeving.
Zouden jullie gewoon voor de zekerheid al gaan smeren met middeltjes en knoflookpoeder bijvoeren, of zouden jullie het aankijken en afwachten of het wel/niet komen gaat?

Eirikur

Re: Zomereczeem, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:44

Schuurt ze niet omdat ze geen jeuk heeft, of omdat ze zo gehouden wordt dat ze niet de mogelijkheid heeft om te schuren? Als ze op dit moment nog echt geen jeuk heeft, zou ik vooral niets doen. ZE is naast de aanleg ervoor ook heel erg afhankelijk van omgevingsfactoren en voer, dus het zou zomaar kunnen dat ze er bij jullie gewoon helemaal geen last van krijgt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:46

Eirikur schreef:
Schuurt ze niet omdat ze geen jeuk heeft, of omdat ze zo gehouden wordt dat ze niet de mogelijkheid heeft om te schuren? Als ze op dit moment nog echt geen jeuk heeft, zou ik vooral niets doen. ZE is naast de aanleg ervoor ook heel erg afhankelijk van omgevingsfactoren en voer, dus het zou zomaar kunnen dat ze er bij jullie gewoon helemaal geen last van krijgt.

Ze heeft zeker wel de mogelijkheid om te schuren, zowel in de stal als op het land. Vorig jaar heeft ze bij ons de eerste weken de staldeur er uit geschuurd. Ze lijkt er op dit moment geen last van te hebben.

Ik denk (en hoop het heel erg!), zoals jij ook al noemt, dat de omgeving hier anders is en ze er geen last van gaat krijgen hier.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:51

Als ze nu nog niet schuurt, zie ik het wel positief in voor je paard. Die van mij heeft namelijk al vreselijke jeuk, echt heel erg.. Maar je kunt misschien voor de zekerheid een flesje derfen in huis halen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:53

Als ze nu niet schuurt terwijl het wel kan zou ik er niks aan doen. Kan inderdaad heel goed zijn dat ze gewoon geen last heeft!
Mijn niet-exceem-paard staat nu namelijk in een bosrijke omgeving en heeft wél last van de vliegjes... ondanks dat hij dus geen exceem heeft. Omgeving doet veel!

Voor de zekerheid anders iets te smeren (of een rambo sweet itch hoody) in huis hebben is natuurlijk nooit verkeerd!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:54

Iets om te smeren hebben we al in huis :). Altijd makkelijk als het wel ineens gebeurt. (Kan nu even niet bedenken wat voor middeltje het ook al weer is, een witte bus met blauwe letters)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:22

Over zomer exceem weet ik niet zoveel, wat ik wel weet is dat knoflook niet werkt als insectwerend product. Daarnaast kunnen ze er ook een zeldzame vorm van bloedarmoede van krijgen, dus geheel veilig is het ook niet. Dus dat zou ik niet (meer) voeren :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:24

Ik zou niet smeren zolang je paard geen last heeft. Mijne schuurt in de zomer ook wel wat niet extreem volgens DA wel ZE. Maar zolang ze niet schuurt smeer ik niets. Als ze wel begint smeer ik ze in en dat werkt meestal wel een paar dagen dus tot ik zie dat ze weer schuurt ga ik weer smeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:48

Zou eerder zorgen dat je een eczeem of speciale vliegendeken achter de hand hebt, dan kun je als ze toch gaat schuren gelijk de deken op doen. Dat werkt beter dan alle smeermiddeltjes bij elkaar omdat je voorkomt dat ze jeuk krijgt doordat ze minder gestoken kan worden.
Voor mijn eczeempony gebruik ik het smeren alleen als hij ondanks deken toch nog kale plekjes, of jeuk heeft en doe nu 2 jaar met 1 flesje, terwijl ik voor de dekentijd elke maand een nieuw flesje moest kopen en hij toch nog schuurde. hij heeft nu een prachtige staart...

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:52

Wij hebben een pony met zomerexeem, de dierenarts geeft haar in het voorjaar 2 injecties tegen zomerexceem, en exceemdeken op.,. tot nu toe heeft ze gelukkig nog geen last,
maar ze heeft wel haar deken op, zodat ze geen last krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:59

Ik zou eerst kijken naar de voeding. Ik dacht ook altijd dat mijn pony's eczeem hadden, maar ze konden gewoon niet goed tegen suiker. Ze stonden onbeperkt op het gras en kregen krachtvoer bij. Nu staan ze heel beperkt op het gras en krijgen voer met weinig suiker en zetmeel en ze hebben nu al jaren geen jeuk meer.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:17

Geen jeuk, niks doen. Zodra ze wel plekjes krijgt, het eczeemdeken erop doen zodat ze niet meer gestoken wordt door knutten. De reeds ontstane wondjes goed verzorgen. Zo doe ik het altijd en het gaat goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:05

voer heb ik ook negatieve ervaringen mee.
Spierbevangen met Pavo Energie Control en schuren na 3 weken voeren van Pavo daily plus. Midden in de winter!
Daar ben ik dus acuut mee gestopt. Voer nu alleen nog pavo vital vitaminekorrel bij. Daar voer je zo weinig van en er zit zoveel vitamines en mineralen in, dat je weinig "ballast" voert, oftewel, zo min mogelijk andere dingen als suikers en granen en schroot om er meer van te maken...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:16

Vital voerde ik ook, maar daar is de calcium-fosfor verhouding scheef en moet je dat opvangen met granen. Dat deed ik niet en gingen mijn pony's onwijs veel van aan hun liksteen likken. Nu ik marstall force geef is dat een stuk minder, maar ik dwaal af.

Ik zou gewoon even wachten tot ze gaan jeuken. Al kan het nooit kwaad even goed naar je voer te kijken natuurlijk. Goed dat je een smeerseltje achter de hand hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:17

Ik denk dat het paard op de vorige stal door iets anders is gaan jeuken, vooral voeding ( met name pavo)kan de boosdoener zijn. Als ze nu nog niet jeukt dan heb je misschien wel een paard zonder z.e gekocht voor de prijs van een paard met z.e. Wel kun je een goede vliegendeken koen, rambosweetitchhoody vind ik zelf erg fijn, de dazen komen namelijk nog. Hiervan gaan ze niet zozeer jeuken maar die steken zijn pijnlijk, veel succes nog met je paard.
Ik voor trouwens sinds een paard maanden de dieetbrok van subli en die bevalt me erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:24

Sodeletuut schreef:
Als ze nu nog niet schuurt, zie ik het wel positief in voor je paard. Die van mij heeft namelijk al vreselijke jeuk, echt heel erg.. Maar je kunt misschien voor de zekerheid een flesje derfen in huis halen?

Dat zegt nog niets hoor. Mijn paard heeft ook ZE en begon vorig jaar aan het eind van juli pas last te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:25

Tigra_ schreef:
Ik zou niet smeren zolang je paard geen last heeft. Mijne schuurt in de zomer ook wel wat niet extreem volgens DA wel ZE. Maar zolang ze niet schuurt smeer ik niets. Als ze wel begint smeer ik ze in en dat werkt meestal wel een paar dagen dus tot ik zie dat ze weer schuurt ga ik weer smeren.

Het probleem is dat wanneer ze gaan jeuken, je al te laat bent. De meesten gooien een deken dus uit voorzorg al op. Als het paard wel ZE heeft, dan ben je met alleen smeersels niet geholpen, maar dan is een eczeemdeken noodzakelijk en dat is dus geen vliegendeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:27

sannerebbel schreef:
Wij hebben een pony met zomerexeem, de dierenarts geeft haar in het voorjaar 2 injecties tegen zomerexceem, en exceemdeken op.,. tot nu toe heeft ze gelukkig nog geen last,
maar ze heeft wel haar deken op, zodat ze geen last krijgt.

De 2 injecties zijn denk ik algemene anti jeuk spuiten, vaak om beginnende jeuk al de kop in te drukken. Dan zijn ze een tijdje beschermd tegen jeuk en wanneer je de deken ook gelijk op doet, is tegen de tijd dat de injecties zijn uitgewerkt, de deken zijn dienst al gaan doen.
Zover ik weet zijn er geen zomereczeem injecties.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:28

Mindim schreef:
Tigra_ schreef:

Het probleem is dat wanneer ze gaan jeuken, je al te laat bent. De meesten gooien een deken dus uit voorzorg al op. Als het paard wel ZE heeft, dan ben je met alleen smeersels niet geholpen, maar dan is een eczeemdeken noodzakelijk en dat is dus geen vliegendeken.

Mijn paard heeft weinig/geen last als ik ga smeren. Deken is voor haar geen optie is al weleens een ongeluk mee gebeurt en dat wil ik niet nogmaals dus de enige optie die ik heb is smeren en heb goed spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:39

Tigra_ schreef:
Mijn paard heeft weinig/geen last als ik ga smeren. Deken is voor haar geen optie is al weleens een ongeluk mee gebeurt en dat wil ik niet nogmaals dus de enige optie die ik heb is smeren en heb goed spul.

Harstikke goed, nu maar hopen dat het niet erger wordt in de toekomst. Want dat red je het niet meer met smeren, was het maar waar!