We gaan waarschijnlijk van stal veranderen, en daar kan je kiezen tussen krullen of vlas. Mijn paard staat nu op stro, maar dat mocht daar niet omdat die boer die de mesthoop komt halen, niet wilt dat er stro bij zit.
Nu vind ik dat wel een beetje vervelend... Als ze van beide strooisels eten, kunnen ze er koliek van krijgen geloof ik. Ook heeft m'n paardje regelmatig last van hoefzweren (er komt een natuurlijk bekapper 4 juni die eens kan kijken of hij een orthopedisch beslag oid nodig heeft), en ik heb eens gehoord dat krullen en vlas dan niet goed is omdat dat prikt in de hoeven?
Als jullie konden kiezen, welke van de 2?
Voor mijn pony (staat bij mij thuis) gebruik ik koolzaadstro van Biobed. Het bevalt me erg goed, maar ik heb geen idee of boeren dat wel op hun mesthoop willen. Kan ik dit mss ook eens voorstellen?
Stro is stro wat dat betreft, dus dat zal de boer niet willen.
Ik zou voor vlas gaan. Over krullen hoor ik vaker dat paarden daar hoefzweren op krijgen dan op vlas. Verder zou ik wel stro naast het vlas gaan bijvoeren, gewoon om je paard iets te doen te laten hebben als het op stal staat.
Ik heb zelf een tijdje op een stal gestaan waar ze vlas hadden, en dat viel me niet tegen hoor! Er werd inderdaad wel wat stro bij gegeven om te eten. Op die hele stal was er geen een paard dat vlas at (zelfs de paarden die normaal wel hun strostal leeg aten). Krullen ben ik zelf niet zo'n fan van.
Mijn voorkeur gaat uit naar houtkrullen. Wordt niet gegeten en is minder glad. Ruikt lekker fris en meer strooi volume. Kennissen van ons (grote pensionstal/manege) gebruiken al jaren vlas en regelmatig hebben de paardjes daar last van hoefzweren. Heb zelf ook lange tijd vlas gebruikt, hier geen last gehad. Wel 1 pony die er mok van kreeg. Na overzetten op houtkrul, nooit geen problemen meer gehad. Die fijne, scherpe stokjes van vlas kruipen ook overal in. Zijn lastig te verwijderen en lastig te vegen.