Rijbak problemen.. Houtsnippers oplossing??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniiquee

Rijbak problemen.. Houtsnippers oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:40

Hallo,

Een flink aantal jaren heb ik altijd in een weiland gereden, maar aangezien de hoefslag er steeds dieper in werd gereden heb ik vorig jaar gekeken wat ik kon doen. Een dure bodem erin zag ik niet zo zitten, omdat het voor mij puur echt hobbymatig is. Een loonwerker raadde me aan, om met een kraan het zwarte zand eraf te halen. Totdat het gele zand zichbaar was en dit gedeelte eraf halen, dan het zwarte zand er weer terug op en dan het gele zand.
Ik wist wel, dat het in het begin erg zwaar zou zijn. Maar we hebben het al een keer helemaal onder water laten lopen, zodat het goed zou gaan zakken. Ook hebben we het met een trilplaat helemaal aangetrild. Als ik dan weer heb gereden, zitten er weer hele diepe sporen in. Dit heeft als resultaat, dat mijn pony een gruwelijke hekel eraan heeft om er doorheen te lopen. En ik zit nu eigenlijk met een bak, waar ik nog niet in kan rijden.
Nu raadde mijn dierenarts aan, om hierop houtsnippers te storten. Dit zou wel na een aantal jaren gaan verrotten, maar dat vind ik niet het ergste. Maar nu was mijn vraag, hebben meer mensen dit op deze manier gedaan??? En is het erg prijzig? Ik wil graag iets aan dit probleem doen, maar ben bang dat ik dalijk weer van alles heb gedaan en het nog niet goed is :\

Wie o wie heeft er advies? Of misschien ervaring, dat het een goede oplossing is :) Alvast bedankt!

capopjekop

Re: Rijbak problemen.. Houtsnippers oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:43

Hoe vaak slepen jullie de bak? Mss is cocosvezel ook een optie? Daar is een heel topic over op bokt met ervaringen.

Ik heb vroeger bij verzorgpaarden wel in een bak met snippers gereden. Het ging wel, maar als het nat was kon het glad zijn en je hebt meer kans dat er eens een stuk in de hoef komt te zitten.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:44

We beschikken niet zelf over een tractor met sleep.. Dus ik ben nu wel bezig, om iemand uit de buurt hiervoor te vragen.
Cocos vezel is toch best prijzig, dat heb ik misschien in onze situatie er niet voor over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:46

Volgens mij is dat iets van 50 euro de baal dat ik me herinner uit dat topic. Wil je goede houtsnippers dan kun je het beste gedroogde nemen, die zijn ook best aan de prijs, daar heb ik eens naar gekeken om mijn wei wat droger mee te maken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:57

Ik volg dit even, zit in een beetje dezelfde situatie als jij alleen was de bodem omkeren bij ons geen optie omdat het zand op 2,5 mtr diep zit, ik heb toen woudzand op de bestaande bodem gekregen.
Mijn bak is eigenlijk alleen goed te rijden als het heel erg lang en veel geregend heeft, als hij iets opdroogt wordt ploegt mijn paard hem helemaal om en krijg je gaten erin van wel 20 cm diep.

Iemand bij onze vereniging heeft een bak gemaakt net als wij, maar dan geen woudzand erop maar leemzand en die bodem is echt perfect, dit zand komt bij een bedrijf uit Surhuisterveen vandaan maar het is wel prijzig.
Toch zou ik heel graag een paar vrachten van dit zand over mijn huidige zand heen willen hebben, maar dan moet ik eerst mijn man overtuigen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:02

Ik denk dat je dan beter kunt investeren in een kleine trekker met sleep!

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:05

Cocosvezel is wel echt een perfecte oplossing voor dit probleem, en je hebt er absoluut niet veel van nodig!
Wij hadden excact het zelfde probleem met de bodem, veel te zwaar, en hebben ook alles geprobeerd met onder water zetten, dagelijks slepen e.d. niets hielp.. Vorige zomer hebben wij er cocosvezel doorheen laten mengen en sindsdien is de bodem perfect!

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:07

Ik heb Houtsnippers en een nieuwe lading zand laten storten, Houtsnippers waren gewoon van de gemeente :) ze zijn alleen wel weer bijna allemaal weg helaas, dus je moet wel vaak laten komen dan ;) qua gladheid valt het bij mij reuze mee gelukkig.
Ik zou kijken of je anders beter zand kan krijgen, maar dat is wel duur...
Polyvlokken kan ook, maar die verteren helemaal niet en zijn ook best prijzig...
Succes! Ik zou wat mensen over kokos vragen als ik jou was :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:08

De houtsnippers gaan heel snel rotten en dan heb je dus echt een modderzooi. Dan stel je het probleem alleen maar uit.
Investeren in een kleine trekker met sleep zou een goeie zijn, misschien kijken naar ander zand?

Ik heb verder weinig ervaring met bakbodems, maar weet wel dat houtsnippers echt veel zooi geven als ze eenmaal verrot zijn.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:13

Wij zaten op onze stal met exact dezelfde situatie. Onze stalhouder heeft er textiel vezels doorheen gegooid. Ik weet niet precies welke soort alleen wel dat het textiel is. Nu is de bak super, wel goed bijhouden dus regelmatig slepen, en met dit weer sproeien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:17

Goed onderhoud is toch echt van belang wil je de bodem goed houden van een bak.
Ik heb begrepen dat kokossnippers niet de meest kostbare zijn en een goede oplossing kunnen zijn.
Wil je fijn kunnen rijden zal je denk ik toch moeten gaan investeren, wil je dat niet zal je ook niet een fijne bodem krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:19

Hoeveel wat jij daarvoor kwijt Linni_ en wat is de grootte van je bak? (Als ik vragen mag tenminste)

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:14

Ik heb de rekening niet gezien/betaald, dus weet eigenlijk niet precies wat de kosten waren... Volgens mij was het iets van 75,- per baal, en gaan er 5 balen in een 20 x 40 bak + de kosten om het te verwerken dan..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:35

houtsnippers, vooral het goedkope snoeiafval, noooooooit aan beginnen!

Je verknald je zand er mee en afvoeren en nieuw zand op laten brengen is erg prijzig!
Je kun beter gaan voor vezels door je zand. kokos is goedkoop, maar verteert ook wel op den duur.
de textiel/tapijt/viltsnippers zijn wat duurder, maar gaan lang mee en veroorzaken geen modder.

Andere optie is mengen met ander zand. bijvoorbeeld leemzand (houd water langer vast, maar maakt het zand ook slechter doorlatend. Je hebt als het niet goed gemengd is in de goede verhouding dus kans dat het water juist op het zand blijft liggen.

Bij mijn bak zat er ook leem door de ondergrond en dat is vanwege gebrek aan zand op bepaalde plaatsen door het zand heen gemengd. Het geeft een goede stabiele bodem en door drainage, en de toplaag wat te mengen met drainzand en regelmatig de bak los te laten trekken, houd je hem waterdoorlatend.
Dit was meer geluk dan wijsheid, want buren hadden alleen zand en die bakken zijn loeizwaar in de zomer.

de kosten van zand zijn mede afhankelijk van vervoer. Gewoon bellen met zandputten uit de omgeving en een prijs opvragen per kuub van verschillende soorten zand.
Wat betreft woudzand heb je ook verschillen. Leemvrij, maar ook met een bepaald deel leem er in en in een lichte (wit/gele)kleur of meer een donker gele richting lichtbuine kleur.
Een zandwinner weet meestal wel wat de eigenschappen van hun verschillende soorten zand zijn.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:20

Het is misschien heel erg prijzig maar wel de #1 eeuwige oplossing voor mij:

Ik heb ooit eens op een grond gereden van auto-meubulair-overblijfselen. Het was een beetje een soort van schuimvulling wat er in de autobanken zit. Heerlijk spul! het reed veilig en geweldig, (en hoefde volgens de baas nauwelijks onderhouden te worden)! Paardjes vinden het ook fijn, die begonnen helemaal te stuiteren en te springen voor de eerste keer op zo'n ondergrond! (beetje het idee van een springkussen hihi)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:49

nog een oplossing is om weer wat zwarte grond te mengen door de toplaag van je zand.
Dat advies had een bokker gekregen van haar loonwerker bij haar te zware bak en dat was een goed advies. moet even op zoek naar haar bokt naam...

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:03

Ik blijf dit topic ook even volgen.

@joyce B: wat bedoel je met zwart zand? Kleizand?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:14

slakkenrace schreef:
Het is misschien heel erg prijzig maar wel de #1 eeuwige oplossing voor mij:

Ik heb ooit eens op een grond gereden van auto-meubulair-overblijfselen. Het was een beetje een soort van schuimvulling wat er in de autobanken zit. Heerlijk spul! het reed veilig en geweldig, (en hoefde volgens de baas nauwelijks onderhouden te worden)! Paardjes vinden het ook fijn, die begonnen helemaal te stuiteren en te springen voor de eerste keer op zo'n ondergrond! (beetje het idee van een springkussen hihi)

Dat heb ik ook in mijn bak super!!! de paarden liggen er ook heel graag in te slapen, geen blubber meer, vriest niet vast hele jaar door berijdbaar en het valt zacht als je van je paard af stuiterd net als ik :o :o het heet all weather tuft

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:21

Ik zag het al een paar keer voorbijkomen maar inderdaad toch investeren in een traktor/ zware zitmaaier met sleep en dan gewoon iedere dag even slepen.
Wij hadden dit probleem ook we hebben ook gewoon de grond laten keren dus geen dure bodem.
We hadden zelf geen tractor dus een kennis sleepte 1 keer per week de bak maar na 2 dagen was hij al weer heel zwaar.
Toen zijn we zelf rond gaan kijken en een tractor was echt boven mijn budget en toen hebben we een zware 2de hands zitmaaier gekocht en de verkoper heeft een sleep gelast die we er achter kunnen hangen en sinddien sleep ik hem iedere dag en ligt hij er super strak bij..
Echt het proberen waard en een stuk goedkoper dan een nieuwe dure bodem :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:14

Wij hebben op de pensionstal houtsnippers, dit jaar vernieuwd en daarvoor lag het er al jaren in. De bak was na nieuw zand ook mega zwaar maar nu met de houtsnippers ( moet wel even inklinken) is de bak weer prima.
De houtsnippers zijn gewoon bij een bedrijf besteld en erdoorheen gedaan. Onze stal is een biologisch bedrijf en dus textiel etc. wordt hier niet gebruikt dit is een prima oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:17

Ik zou hier absoluut gewoon tapijtsnippers o.i.d. voor gebruiken, natuurlijke materialen gaan toch rotten en dan krijg je allemaal vieze slurrie in je zand....

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 23:12

Bedankt voor de tips allemaal.. Maar investeringen van bijv. een tractor van een paar duizend euro's is ook niet van toepassing.
Ik rij misschien 3x per week, als ik een top bodem had gewild had ik er dat wel ingelegd. Vandaar dat ik toch op zoek ben naar een 'goedkopere' oplossing

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:19

Onze zitmaaier was echt niet zo duur hoor je moet wel een goeie zware hebben maar wij waren voor zon 750 euro wel klaar.
Iets toevoegen aan je bodem mag overigens niet overal zomaar.
Wij wonen bvb in een gebied waar het niet mag daar mag je niet eens grond van een andere locatie laten storten zonder toestemming van de gemeente dus kokos of tapijtsnippers is hier uit den boze zonder vergunning.
Dus misschien ook goed o mdat even uit te zoeken voordat je iets toe gaat voegen,want als het er eenmaal ligt is het een hele klus als je het weer weg moet halen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:22

smurffie schreef:
Ik denk dat je dan beter kunt investeren in een kleine trekker met sleep!

Dat denk ik ook, elke dag goed slepen is de enige manier!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:30

Ik zou voor kokos gaan.
Het is even werk om de boel uit elkaar te pluizen en dan moet het ingewerkt worden, maar het rot niet snel en de bodem wordt vaster. Houtsnippers gaan veel sneller rotten en ik heb ook wel eens af moeten stappen omdat er een brok in een hoef klem was gekomen.

Zelf ben ik geen voorstander van synthetische materialen. Op zich kunnen ze wel goed zijn, maar je kan geen kant meer op met de mest als die er in komt.