Te dik, 's nachts op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Te dik, 's nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:24

Troef staat op dit moment met 4 andere paarden in een groot stuk land. Helaas is Troef een paard wat non-stop aan het eten is en aangezien ze nog maar 1 tot 2x per week gereden wordt is ze veel te dik. Ik heb al gevraagd of ze in een kleiner stuk mogen, maar dat willen de andere eigenaren niet. Nu kan ik haar helemaal alleen in een kaal stukje zetten, maar dat vind ik niet leuk, ze heeft toch contact met andere paarden nodig. De andere optie is haar 's nachts op stal zetten. Daar ben ik helemaal niet blij mee, ik heb namelijk juist voor deze stal gekozen heb omdat ze hier 24/7 buiten kan. Maar haar gezondheid is natuurlijk belangrijker en ik merk dat ze echt last krijgt van haar overgewicht.
Nu vraag ik me echter af of dat wel gaat helpen. Heeft het qua grasinname echt zin om je paard 's nachts binnen te zetten of scheelt dat niet zoveel? Ik heb geen idee of paarden 's nachts ook gewoon dooreten of dat ze dan aan het rusten zijn. Ik vind het zo jammer dat ze in de zomer op stal moet staan, terwijl bijna alle andere paarden buiten staan. Vandaar dat ik wel zeker wil weten dat ik het niet voor niks doe.

capopjekop

Re: Te dik, 's nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:27

Op stal zul je ook iets moeten bijvoeren om haar darmen op gang te houden. Als ze te lang niet kauwen, maken ze geen speeksel aan en dat speeksel neutraliseert de zuren in de maag. Dan heb je kans op maagzweren.

Kun je haar geen graasmasker op doen? Dan kan ze toch met haar vriendjes naar buiten, maar kan ze minder eten.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:33

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ten eerste heb ik haar liever niet met een halster om in de wei en ten tweede las ik op het Friezenforum dit van iemand die een graasmasker gebruikt heeft 'Wat mij opviel was dat ze met graasmasker veel langer stond te eten. Zonder graasmasker staat ze ook hele perioden van de dag niet te eten maar gewoon te dutten dus in mijn ogen krijgt ze dan uiteindelijk toch evenveel binnen. Bij 24 uur per dag op de wei zal dat niet anders zijn. Dus staan ze langere periodes achter elkaar te grazen'
Iemand anders die ook een graasmasker geprobeerd heeft, bevestigt dit. Dus ik sta er niet zo positief tegenover.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:38

Mexx schreef:
Nu vraag ik me echter af of dat wel gaat helpen. Heeft het qua grasinname echt zin om je paard 's nachts binnen te zetten of scheelt dat niet zoveel? Ik heb geen idee of paarden 's nachts ook gewoon dooreten of dat ze dan aan het rusten zijn. Ik vind het zo jammer dat ze in de zomer op stal moet staan, terwijl bijna alle andere paarden buiten staan. Vandaar dat ik wel zeker wil weten dat ik het niet voor niks doe.

Hier ben ik ook erg benieuwd naar! Heeft het zin om paarden voor de nacht van het gras af te halen en dan onbeperkt hooi te voeren. Of is het toch beter om ze continue op het gras te houden?
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 24-05-12 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:38

Toch is de uiteindelijke opname echt wel lager met een graasmasker. Omdat ze toch buikvulling moeten krijgen is het logisch dat ze langere tijd achter elkaar grazen om 'vol' te zitten. Ze krijgen amper drie sprietjes door die gaatjes heen namelijk.
Haflinger hier op het land zie je in een week tijd al minder vol worden en een andere pony met insuline resistentie staat al vanaf het begin 24/7 met graasmasker op en die is ook niet echt dikker geworden.

Misschien kun je die greenguard eens uitproberen, volgens mij krijg je een week de tijd om te proberen voor een klein bedrag. Is misschien wel de overweging waard als je haar liever niet 's nachts op stal zet.

Het klopt idd wel dat paarden die korter op het land staan, gaan schransen a.h.w. en dus uiteindelijk net zoveel opnemen, maar dat is duidelijk zonder graasmasker.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 24-05-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:39

Ik ben ook niet zo'n voorstander van graasmaskers, maar voor sommige is het wel een uitkomst. Hier eten ze constant, tussendoor dommelen ze even en dan gaan ze weer eten. Dus als je de weidetijd verkort zal het zeker helpen. Al zou ik hem dan liever op de paddock zetten met hooi, zodat hij nog lekker kan bewegen.

Maar die andere zijn dus allemaal niet te dik? Want dan zouden de dikkertjes samen op de paddock kunnen. Ik heb 2 exbevangen pony's, maar de gezonde gaat ook gewoon mee aan het dieet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:39

Een graaskorf?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:31

Ik zou gewoon alles proberen
Graasmasker en 's nachts op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:54

Beperken in tijd kan zeker helpen, maar dan zou ik niet onbeperkt hooi bijvoeren 's nachts...
Dan liever een gewone portie hooi, eventueel met stro als ze in de paddock staat of op stal geen stro in de box hebben.
Als er ook een mededikkertje is, dan zouden ze mooi samen in een zandpaddock of bak kunnen staan met wat hooi of stro voor de nacht. Dan hoeft je paard niet op stal en is toch uit het gras.

Ik heb mijn IR merrie samen met de anderen nu 5 uur per dag op de wei met greenguard. Ze staat net zo lang als de anderen op de wei, maar kan in die tijd minder eten dat de paarden zonder graasmasker (staat nog een te dikke pony met een bloempot model graasmasker) de rest van de 24 uur staan ze met elkaar op de paddock met inloopstallen en daar krijgen ze 's ochtends vroeg een plakje hooi (zonder graasmasker), dan rond 11 uur de wei op tot 15 a uiterlijk 16 uur, dan rond 17/18 uur een heel klein plukje hooi/voordroog en na 21 uur een grotere portie hooi met wat stro voor de nacht.

Omdat ze maar een beperkt aantal uur en niet zonder graasmasker de wei op gaan kunnen ze niet compenseren door meer of langer te eten. Daarom lijkt het voor ons tot nu toe goed te werken.
Het zou mooi zijn als we het aantal uren nog wat uit kunnen breiden. Als straks de dazentijd begint, zouden we in dat geval in plaats van een aantal uren overdag, hun 's nachts op de wei kunnen laten en dan overdag uitbuiken in de paddock met 's middags een plukje hooi.
Vind ik wel spannend, want ik wil mijn merrie natuurlijk niet opnieuw hoefbevangen krijgen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:59

Is het niet mogelijk om iemand anders je paard meer beweging te laten geven?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:06

Ik heb ook een te dikke pony. Die kon wegens plagend weidegenootje niet met masker, dan kon hij zich echt niet verdedigen. Nu staat hij weer alleen met mijn paard en heeft hij 's nachts (het langste deel) een masker om en op de dag zonder. Hij staat wel veel te eten, maar hij krijgt bijna niets binnen en ik zie hem ook met grote regelmaat staan slapen/soezen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 16:28

Princesj schreef:
Is het niet mogelijk om iemand anders je paard meer beweging te laten geven?

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik vind het moeilijk om een bijrijdster te vinden waar je je paard 100% aan toevertrouwt.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:29

's nachts op stal zou idd een goede oplossing zijn, is goed voor het paardje en ook goed voor het gras!
(bij mijn vorige paard was dat altijd een drama 'ze heeft de hele wei kaalgevreten, en nu?')

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:32

misschien kan je van iemand een graasmasker lenen?
maar als je dan toch besluit om ze op stal te zetten, zou ik voor vlas ofzo kiezen, niet voor stro. Mijn dikkertje gaat 's nachts soms ook binnen en de volgende dag is het stro van haar stal voor de helft verminderd :P