niet goed verzorgde shetlanders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

niet goed verzorgde shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:28

hoi,
mijn buurman verzorgt zijn shetlanders niet goed, hij doet echt niks met ze. Hun hoeven worden te lang en brokkelen af, hij geeft ze of te veel of te weinig eten. Ze staan nu op arm land, maar Marianne is nog steeds aan de dikke kant en Stipke is nu zelfs te mager. Ook heeft Marianne schilfers op haar voorhoofd. Ik heb al aangeboden om ze te verzorgen, maar dat weigert hij, omdat ik ze alleen maar zou verpesten. Inmiddels vertrouwen ze mij en mijn moeder meer en komen meteen naar het hek toe voor aandacht. Wat kan ik nog meer voor ze doen? Vind het echt heel zielig voor ze.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:31

Jorex

Re: niet goed verzorgde shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:35

zo erg is het nou ook weer niet, Stipke is niet extreem mager en Marianne extreem dik, maar ze krijgen wel te weinig aandacht en eten, drinken is er altijd wel. Verder heb ik ze vandaag een klein beetje hooi van Alex gegeven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:39

Hoe lang staan ze nu op dat kale land? Mischien moet je hem even de tijd geven er wat aan te doen? Een dik paard is niet 123 dunner en voor een dun paard geld hetzelfde, maar dan andersom :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:41

Stipke is in een paar maanden tijd van dik naar dun gegaan, nu haar wintervacht eraf raakt, zie ik het pas echt goed. Het is arm, gegraasd door schapen, dus zeer kort gras. Zeker al sinds vorig jaar winter. Een hele poos in een modderstukje aan de zijkant van de sloot, nu zijn ze beide ontsnapt en lopen door de hele wei.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:43

Als ze niet te mager zijn en niet te dik krijgen ze gewoon genoeg te eten. Als ze dan ook nog gewoon te drinken hebben is er niets aan de hand. Als er niets met ze gedaan wordt is ook helemaal geen probleem voor de shetten. Met rust laten dus; het zijn andermans dieren waar je je niet mee mag bemoeien als de eigenaar dat niet wil.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:45

Stipke is wel mager en Marianne dik(bijna te dik). Maar vind het gewoon zo zielig voor ze, vind je het normaal dat hun hoeven te lang zijn?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:46

Beschrijf eens wanneer jij een paard mager vind? Wat zie je wel, wat zie je niet? :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:47

de wintervacht is er maar half af dus kan het niet goed zien, maar aangezien mijn eigen pony redelijk goed op gewicht zit, vergelijk ik ze daarmee en dan is ze toch echt wel dunner, ribben kun je vanaf een afstand niet zien, Stipke is schuwer dan Marianne en komt dus niet zover naar je toe.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:50

Zie je zijn ribben? Steken zijn heupbotten uit? Of kun je dat niet zien?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:51

nee, zo erg is het nog niet en ik zorg er wel voor dat het zo erg ook niet word door bij hem aan te kloppen. Ribben kan ik niet zien, zit nog wintervacht.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:52

Je hoort de ribben te kunnen voelen, maar niet te zien. Als je dus geen ribben voelt, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.

Hoe oud is de ''magere'' pony trouwens?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:55

sowieso jonger dan 5. Ze is jonger dan mijn pony, maar kan niet voelen want kan niet in hun wei en ze is te schuw om me zo dichtbij te laten komen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:18

ALs ze niet slecht genoeg zijn voor 144. Laat de pony's en de man gewoon met rust. Hij wil het niet dus bemoei je er gewoon niet mee. Ook dat jij de pony's hooi voert, zou ik niet zo blij mee zijn en ik denk de eigenaar van de pony's ook niet. Pony's vermaken zich best in de weide, die vinden het geen probleem als ze lekker staan te staan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:20

de hoeven horen anders wel gewoon bekapt te worden en niet uit zichzelf af te brokkelen, Stipke kan niet normaal op haar hoeven staan. Marianne slijpt ze zelf.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:21

Misschien staan ze juist wel op een kaal stukje land omdat ze vatbaar voor hoefbevangen zijn, dus absoluut niet meer uit jezelf gaan voeren!
Eerst vragen en als de eigenaar niet wil je er niet mee bemoeien.....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:24

ze zijn nooit hoefbevangen geweest, ik ken 1 van de twee al vanaf veulen. wat vinden jullie dan van de hoeven?

en die andere ook al heel lang.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:27

Over de hoeven even met je buurman over hebben, en dan met goede argumenten komen waarom ze toch wel erg nodig bekapt moeten worden.
Een shetlander heeft niet veel voer/gras nodig als ze verder geen werk hoeven te doen...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:31

dat klopt, maar ze krijgen ook wel eens te veel, dan worden ze verplaatst naar een ander stuk met heel veel gras en dan ook nog hooi erbij. Met de buurman valt niet te praten zelfs met goede argumenten, heb het al eens geprobeerd en ook een keer aangekaart toen ze schilfers kregen, bleek later dat ze luizen hadden, maar nu heeft 1 weer schilfers op haar voorhoofd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:48

wat is er niet te begrijpen aan het 'nee' van je buurman?

Laat die man met rust, pony's worden verzorgd en als de hoeven zo extreem zijn: maak er eens een foto van want met je uitleg kunnen we niet heel veel (al zou ik het niet zo erg op prijs stellen als mensen foto's van mijn pony's ongevraagd op internet zetten).

Ga vooral niet ongevraagd bijvoeren, mijn buren hebben ook weleens gevraagd waarom 1 van mijn pony's de hele zomer in het zand stond en dat ze dat zielig vonden. Dus de reden (medisch) uitgelegd en toen begrepen ze het.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:59

Fennadev schreef:
zo erg is het nou ook weer niet, Stipke is niet extreem mager en Marianne extreem dik, maar ze krijgen wel te weinig aandacht en eten, drinken is er altijd wel. Verder heb ik ze vandaag een klein beetje hooi van Alex gegeven.

Waarom zouden ze te weinig aandacht krijgen? Te weinig aandacht in welke zin bedoel je. De meeste paarden vinden het prima hoor om gewoon op het land te staan. Een paard hoeft niet perse mee getut te worden. De hoeven tja wat is lang? Ken er wel meer die maar 1 x per jaar naar de hoefsmid gaan. Het is wel sneu maar ja het is toch de keus van de eigenaar.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 07:01

zij gaan nooit naar de hoefsmid.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:43

Fennadev schreef:
zij gaan nooit naar de hoefsmid.

Tja, dat is ook niet altijd nodig. Mijn shetlanders zijn al 14 jaar niet bij de hoefsmid geweest.

Ik zou inderdaad toch maar stoppen met het bijvoeren. Mijn Shetlanders worden ook bijgevoerd door iemand die te blijkbaar ook te 'dun' vindt, terwijl ze dat echt niet zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 19:05

ik heb ze 1 keer 1 handje hooi gegeven meer niet, mijn moeder geeft ze zelfs nog vaker iets, 1 handje hooi 1 keer noem ik nog geen bijvoeren. Stipkes hoeven worden steeds veels te lang en ze strompelt dan meer dan dat ze loopt. Mijn pony is ook nog nooit bij een hoefsmid geweest, we bekappen hem zelf.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:13

en nu heeft Marianne vermoedelijk schimmel en aangezien mijn buurman bijna nooit naar ze kijkt, weet hij het nog niet. Zal ik het hem zeggen of niet? Als ik hem zeg, heeft het wel voordeel voor Marianne, dan komt er waarschijnlijk een DA bij. Maar als ik het hem niet zeg, dan wordt het erger, maar hoop ik dat buurman er iets van leert en vaker naar ze omkijkt.

en te weinig aandacht bedoel ik in de zin van: er wordt niet of nauwelijks naar ze omgekeken.