wat als je pony schrik heeft v.e. verstuiver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisa_beth

wat als je pony schrik heeft v.e. verstuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:20

hey,
mijn pony kan er helemaal niet tegen als je vliegenspray ofzo op haar spuit. -O-
Haar staart gaat nog juist omdat ze het niet voelt, maar vanaf ze het hoort begint ze te
drentelen en opzij te springen. Nu niet dat ik dat zo vreselijk vind maar op wedstrijd is het toch wel
ambetant als ze daar dan opeens aan haar touw begint te trekken.
Heb al een sponsje en doekje geprobeerd, maar heb de indruk dat vliegenspray dan niet zo lang en goed blijft. :')
Tips?!

tamary

Re: wat als je pony schrik heeft v.e. verstuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:09

Oude verstuiver nemen met klein beetje spray aangevuld met water (voor de geur en om het betaalbaar te houden, want je hebt behoorlijk wat nodig). Met paard aan halster + lang (3+ meter) touw naar veilige plek (kleine paddock, etc. genoeg ruimte om weg te lopen, maar geen snelheid kunnen maken en zich niet kunnen bezeren) Paard vasthouden!, dus niet vastzetten en ga je spuiten met je spray, eerst van paard af en langzaam dichterbij. Elke keer dat paard stil staat (3 sec.) stoppen met sprayen, tel voor jezelf tot 5 en ga weer verder. Je geeft paard zo de kans om weg te lopen (spanning kwijt raken), maar ook de oplossing om van dat enge ding/geluid af te komen, nl stil staan.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:11

Je kan ook wat spray op een zachte borstel doen en er dan over poetsen.

Of zoals Tamary zegt.gewoon oefenen!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:50

Er zijn ook rollers met vliegenspul, deze kun je over het hele lijf gebruiken.
Ook zijn er een soort creme achtige dingen, maar weet niet waar die te koop zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:50

Wat ik doe bij paarden die het eng vinden. Is eerst en vooral waarschuwen voor ik ga spuiten dus let op dan begin ik vaak op de kont is verder van de oren af dus horen ze wat minder vaak doe ik in het begin ook zelf het geluid maken dus pspspspspst. En vervolgens bouw je dat af. Hier zijn ze er meestal vrij snel vanaf omdat ze in de zomer dagelijks ingespoten worden. Doe het gewoon in de wei en aan het halster vast houden. Heel soms als ze in het begin er angstig zijn even een touw eraan maar meestal wennen ze vrij snel en nu komen ze zelfs naar je toe om ingespoten te worden tegen de vliegen/dazen. Mijn voorkeur gaat gewoon uit om het in de wei te doen bij de andere paarden zodat ze ook zien dat andere paarden er geen probleem mee hebben.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:32

@ Htm "Er zijn ook rollers met vliegenspul, deze kun je over het hele lijf gebruiken". heb er ok zo eentje liggen, maar rolt alleen niet zo goed. dus doe mij maar een spray :D
@ tamary: ok zal je raad zeker opvolgen, we hebben thuis wel nog wat verstuivers liggen :)
@ Tigra_ : dankje, hoelang is vrij snel? gewoon om een richttijd ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:38

Als wij dagelijks inspuiten zie je meestal na 3 dagen al zeker een zichtbare verbetering en na 1 week heel veel verbetering en na zo'n 1,5 week geen problemen mee. Ooit 1 paard gehad die wel heel erg "bang" was en dat heeft dan weer wel zeker een maand of 4 geduurd voordat ik überhaupt direct op het lijf kon spuiten. En daarna was nog 1 maandje en kon ik hem gewoon los laten en inspuiten. Maar was een beetje nadelige combinatie. Erg groot paard met losse achterbenen waar je dus heel voorzichtig mee moest zijn en in het begin echt met z'n 2ën.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:37

Mijn paard was ook zo'n aansteller vorige jaar, maar vooral draaien enzo, niet totaal in paniek.
Ik heb gewoon geoefend, ik had nog een (net niet) lege fles antiklit waar zo af en toe een drupje uit kwam, maar vooral haar aan het geluid van dat pompje te laten wennen. Verder heb ik vliegenspray op een borstel/spons gespoten terwijl ik ernaast stond, ook gewoon om te laten wennen. Als dit goed ging voorzichtig wat spuiten op de kont, en zo naar voren werken.
Nu met het nieuwe seizoen staat ze nog niet meteen doodstil, en meestal wel wat gedrentel, maar (voor mij) nog wel acceptabel. Ik had het ook met afspuiten, maar hierbij was ik met z'n 2en, en gewoon doorgaan, dat ze vanzelf merkte dat het toch wel doorging.
Succes ermee!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:41

ga eens op afstand spuiten en op jezelf met water , tis toch warm en laat het zien dat je het op je gezicht spuit ofzo en dan bij haar een keer en belonen en als dat goed gaat nog een keer of twee en dan weer belonen. desnoods wat lekkers geven als ze braaf blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:54

wij gebruikten meestal (voor een paard dat hier vroeger stond) een borstel of een spons of zo

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:18

De voorgaande oplosingen werken niet bij het paard dat ik ken.. :) Die begint hysterisch rond mij te draaien en te springen, daar kan je echt niet op oefenen, want als je op tien meter ver al staat te spuiten gaat ie in blinde paniek weglopen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:14

IndianRose_ schreef:
De voorgaande oplosingen werken niet bij het paard dat ik ken.. :) Die begint hysterisch rond mij te draaien en te springen, daar kan je echt niet op oefenen, want als je op tien meter ver al staat te spuiten gaat ie in blinde paniek weglopen..

Goede assistent zoeken en op 11 meter beginnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:19

Mijn paard was er ook doodsbenauwd voor.
Ik heb vorig jaar elke dag geoefend, totdat ze eraan gewend was.
Dat deed ik onder andere met brokjes.
Eerst de fles over haar lichaam, zonder te spuiten. Brokje geven, zodra ze stilstond.
In de lucht spuiten, bleef ze stilstaan, brokje geven.
En zo stapje voor stapje verder.

Zo het ik het vliegenmasker op/af doen ook geoefend.
Daar was ze ook heel bang voor eerst. (geluid klittenband bij haar hoofd).

Mijn paard heb ik het zo kunnen leren, maar ik weet niet of het bij elk paard zal gaan zo?.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:31

Misschien een keertje de wei zetten met de sproeier aan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:08

tamary schreef:
IndianRose_ schreef:

Goede assistent zoeken en op 11 meter beginnen.

Inderdaad als je er tijd in steekt lukt het wel was hier met 1 paard ook dat je echt een eind weg moest staan en uiteindelijk stond je er naast end gaat wel maar je moet er gewoon even tijd voor maken.