Shetjes horen te dik??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nooor_

Shetjes horen te dik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:14

... ik zag zojuist een topic met een shetlander, duidelijk een buikje (maar was al bezig met afvallen) en iemand vond hem/haar te dik. Prima, dat is 'ie ook. Omdat het misschien niet al te aardig overkwam, hoe dit werd gebracht, werd de eigenaar van het shetje verdedigd. "Shetjes horen toch te dik!" "Een buikje, iets aan de dikke kant, maar prima voor een shetje" (was echt een flinke buik, echt te dik)

Goed, shetlanders zijn geen warmbloed pony's en zijn dus fors gebouwd, maar dat ze dik horen? Shetlanders horen, net als andere paarden, gewoon op goed gewicht te zijn... In NL (ik weet niet hoe het in andere landen zit, natuurlijk) zie je overal kleine (shetland)pony's staan met een buikje, komt daar het idee vandaan dat het hoort? Ik erger mij er een beetje aan want je kan vaak duidelijk zien dat de pony te dik is, maar vaak wordt er gezegd dat het hoort (oid).

Wat vinden jullie daar nou van?

sorry als het hier verkeerd staat maar het leek mij wel een goede plek ervoor (;

Jolien87

Re: Shetjes horen te dik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:18

Shetjes zijn van nature, naar verhouding al wel wat "ronder" gebouwd met een klein buikje, maar 'te' is nooit goed natuurlijk.
Ik vind dat je met een dergelijke insteek niet goed voor je shetlander kan zorgen, als je hem standaard overgewicht bezorgt. Er is natuurlijk geen matentabel voor de omtrek van een buik, maar meestal kan je met een ervaren oog wel goed zien of een shetlander wel of niet te dik is.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

Ik vindt gewoon dat een beetje buik gewoon bij een shetje past, maar je kunt inderdaad ook te ver gaan en gewoon een dikke pony hebben :))
Shetlander van een vriendin is vindt ik prima op gewicht, wel een buikje, maar niet dik :D

heb zelf ook 3 new foresters en 1 welschje die een buikje hebben, ben niet zo van de dunne pony's :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

Nee ik vindt dat een shetlander er net als ieder paard bij zou horen te lopen niet dik en niet te dun.
Gelukkig zijn die van ons niet te dik maar toch op goed gewicht.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

Hier nog zoiets. Zowel de staleigenaar als de tandarts beweren bij hoog en laag dat mijn pony over een jaar ook het shet-model zou hebben, en daar kon ik niks aan doen.
Tuurlijk wel! Ik ben heel bewust bezig met voer en beweging, hij mag af en toe o het gras, maar niet teveel ivm hoefbevangenheid. Maar veel mensen kennen Shetlanders niet in sport model.. Vind het wel jammer, maar ik zal ze wat laten zien als die van mij straks slank en afgetraind is!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:27

Pluttersput schreef:
Hier nog zoiets. Zowel de staleigenaar als de tandarts beweren bij hoog en laag dat mijn pony over een jaar ook het shet-model zou hebben, en daar kon ik niks aan doen.
Tuurlijk wel! Ik ben heel bewust bezig met voer en beweging, hij mag af en toe o het gras, maar niet teveel ivm hoefbevangenheid. Maar veel mensen kennen Shetlanders niet in sport model.. Vind het wel jammer, maar ik zal ze wat laten zien als die van mij straks slank en afgetraind is!

Als je pony een shetlander is, zou ik hem niet teveel willen laten lijken op een "doorsnee" pony. Shetlanders hebben van zichzelf nu eenmaal iets meer een buikje, dus probeer hem niet helemaal slank te krijgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:31

Hij hoeft ook niet helemaal slank, hij heeft zelfs best een grasbuikje. Maar het is gewoon zo dat je aan de ribben kunt voelen hoe het zit. Bij die van mij kun je de ribbetjes wel voelen, maar hij is absoluut niet te mager of te dik, hij is prima zo :) maar ik vind het gewoon bijzonder dat mensen maar vinden dat ze toch wel te dik worden..

Nou moet ik er wel even bij vermelden dat die van mij model minipaardje heeft, dus van zichzelf al heel fijn is ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:40

tjaa.
ik verzog 2 shetjes, een is luxe gebouwd en de ander wat ielig maar die heeft wel een dikke buik.
ze staan op kort gras maar toch blijft de ene dik en de ander is redelijk "slank".

timmy de Dikkerd <3
Afbeelding

"slankere" & luxere Xander
(ik weet dat het zadel daar niet goed lag)
Afbeelding

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:51

Shetlanders zie je helaas zo vaak met een veel te dikke buik in de wei staan...
Naast mijn weide staan 2 merries, waarvan er eentje tegen hoefbevangenheid aanhikt, en de ander al flink bevangen is. De eigenaar is een man van in de 80, en doet heel veel met die beestjes wat betreft verzorging.
Ze worden ook meerdere keren per week door penny's gereden.

Die van mij zijn wat buikig, maar niet vet. Ze rennen elkaar mooi het vet van de kont af :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:58

Schetten horen gewoon slank zoals alle andere paarden imo. Maar het zijn en blijven pony's die toch gevoeliger zijn voor een buikje dus makkelijk is het zeker niet. Mijn pony is ook vrij gevoelig voor een buikje maar die word met een goed weimanagement en veel beweging perfect in vorm gehouden. Veel shetjes staan als gezelschapdieren. Genoeg eigenaren die lekker met hun shet aan de gang gaan, maar ook een groot aantal die dat niet doen, die ook niet opletten op de wei etc.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:01

shetlanders horen even goed normaal op gewicht te zijn.
je moet de ribben niet zien maar wel als je met je hand er over heen gaat een beetje kunnen voelen.
bij te dikke shetlanders kun je dat niet echt goed tot niet meer voelen.
ook zie je dan een appelkont etc.
omdat de meeste mensen shetlanders gewoon te dik laten worden betekend het niet dat ze dik 'horen'.
mijn shetje wil ik dan ook niet te dik hebben.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:10

mijn mini paard is een halve shet en een halve falabella, en die is niet te dik. die staat ook gewoon de hele dag op het gras en krijgt verder een hafeltje hooi en 2 handjes brokjes per dag. verder heeft zij geen beweging.

ik vindt dat ze niet dik of te dik moeten zijn, maar ze lijken wel al sneller dik door dat ze van die korte pootjes hebben en een rond buikje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:58

Buikje zelf is niet meteen te dik. Klein vierkants model pony moet ergens die tig meters darmen kwijt om al het ruwvoer te kunnen verteren. Tel daarbij op dat veel ervan niet getrained zijn en dus geen buikspieren zijn zodat ze er strak uit zien, zal er een buikje onder hangen. Niet ernstig, vetopslag zit nl aan de bovenkant : hals, rug en kont.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:21

mijnes heeft een klein buikje, buurman heeft een te dun en 1 te dik, ze staan beide op arm gras, hij verzorgt ze niet en hun hoeven zijn altijd te lang ;(

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:29

Elk paard hoort buik te hebben (Door ruwvoer, vulling dus), alleen is het bij een shet duidelijker te zien als echt een buikje omdat ze nou eenmaal kort zijn. Maar dik? Nee, dat horen ze, net als elke ander paard niet te zijn :n

Mijn shet is iets tegen het dunne aan en dat vind ik stukken beter dan zo'n worst op beentjes... Ga haar over een tijdje trainen, zodat ze breder word door spieren :)

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:41

hoi,
ik heb zelf ook 2 shetjes die ik zelf iets te dik vind worden.
Ze staan nu sinds een paar weekjes op een weiland met best wel wat gras.
Dus ik moet ze wel iets meer beweging gaan geven

Ik vind zelf ook dat shetlanders niet te dik moeten zijn, maar dit toch vaak gebeurt
Shetlanders zijn erg gevoelig om dik te worden en zien er dan ook sneller dikker uit.
Ook doordat ze zulke korte pootjes hebben lijkt hun buik sneller iets dikker.
Het is natuurlijk niet erg dat een shetlander een beetje een buikje heeft want ik vind dat dat gwn hoort.
Maar ze moeten natuurlijk niet te dik zijn want dat hoort niet.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:54

dit is niet enkel met shetjes , zelf heb ik een tinker waar ik (vind ik dan) redelijk veel mee doe om haar bewweging te geven, minder voer kan en wil ik haar echt niet geven.
En toch is ze echt wel dik

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:55

Ik ben van mening dat je zeker bij die kleinere rassen goed op moet passen.
Heb zelf een shet (ruin van ongeveer 20) die er prima uitziet qua gewicht.
https://lh3.googleusercontent.com/-cii0 ... .33.01.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-Plmt ... .34.20.jpg

Hij staat ongeveer twee uurtjes per dag bij mijn merrie's en voor de rest staat hij zodra het gras rijk is op een klein stukje (met inloopstal en twee maal per dag hooi), bij de vorige eigenaren werd hij bijna elk jaar hoefbevangen, inmiddels gaat het een stuk beter met hem en we hopen het echt onder controle te houden dit keer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:28

Té is nooit goed, dus té dik ook niet. Het woordje "te" zegt dan al genoeg denk ik :P Shetlanders zijn wel moeilijk slank te houden, maar het is wel mogelijk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:32

Auke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:52

Shetlanders zijn altijd een beetje rond. Dat hoort gewoon bij hun soort, maar ze moeten natuurlijk niet te dik zijn!

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:51

Ja maar ik zie, bij mij in de buurt, veel shetjes niet met gewoon het gezonde buikje maar die echt te dik zijn (denk niet dat je de ribben nog kan voelen bij veel ervan)
En voorbeelden die hier worden laten zien, zien er nog prima uit, maar ik zie ook heel veel shetlanders die echt nog driemaal zo dik zijn. Dat is dus wel écht te dik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:46

Shetlanders zijn pony's die van nature meestal makkelijk te dik worden, daarbij doen veel mensen te weinig met hun shetjes qua training/beweging geven, waardoor ze vaak te dik worden. Dat is niet alleen met shetjes zo, maar met veel meer van nature sobere paarden en pony's.
Sommige dieren lijken van lucht dik te worden terwijl je anderen onbeperkt in een vette wei kunt laten en die houden zichzelf netjes slank en strak...

Het is best moeilijk zulke sobere paarden/pony's voldoende te eten/knabbelen te geven, maar ze niet te dik te laten worden. Zeker als je ze niet intensief kunt trainen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 02:15

Ik kom met de shets regelmatig op de premie stamboekkeuring.
Op een shet hoort één hand vet op de ribben te zitten volgens de keuringmeesters.
Meer vet kost je weer punten, dus dik mag zeker niet maar een klein laagje hoort bij het ras.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 03:18

Nou, dan heb ik maar een abnormale shetlander... No way dat ik mijn pony overgewicht laat krijgen omdat een keurmeester het vind horen :evaw:

Niet te begrijpen...