Paard naar 24/7 wei, hoe opbouwen en afbouwen met voer tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_

Paard naar 24/7 wei, hoe opbouwen en afbouwen met voer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:12

Ik ga binnenkort verhuizen en neem mijn paard mee, hij kan daar lekker de hele dag in weilanden grazen. De bedoeling is dat hij daar van de zomer 24/7 buiten komt te staan. Nu heb ik daar geen ervaring mee en wil ik jullie graag vragen voor tips. Ik kan hem eventueel wel in een stal zetten s'nachts. Mijn paard heeft na de opfok nog nooit 24/7 buiten gestaan en gewend lange tijd in de stal te staan.
- hoe kan ik het buiten staan het beste opbouwen?
- hoeft hij verder geen voer meer als hij de dag door gras eet? op het moment krijgt hij onderhoudsbrok en hooi elke dag.
- is het nadelig voor het rijden? ik rijd er hobbymatig dressuur mee met een aantal wedstrijdjes per jaar.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:36

Gewoon wat je zelf al aangeeft.. Je moet het gaan opbouwen. Neem hier gewoon 10 tot 15 dagen de tijd voor. Begin met hem overdag op het land te zetten. Eerste 2 dagen 2 uurtjes en zo elke dag een half uur tot een uurtje langer.. tot hij er een hele dag op staat en dan kun je hem gewoon buiten laten staan mits het niet al te rijk gras is. Is het kort en jong gras? Dan moet je uitkijken dat hij niet te veel eiwitten binnen krijgt om te voorkomen dat hij straks hoefbevangen word. Dus let ook goed op het gras. Je kunt hem dan beter op een weiland zetten met al wat ouder gras dat ook wat langer is, dan kort jong gras.

Rustig opbouwen en als je paard het gewend is kun je hem ook 's nachts binnen blijven zetten, maar hij went vast snel genoeg aan zn nieuwe ritme. :) Succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:39

Niet opbouwen. Ons oude paard is hier gekomen 2 weken geleden van 24/7 binnen naar 24/7 buiten en totaal geen problemen.
Qua voer, er is 24/7 hooi in de stal beschikbaar maar dat eten ze alleen als ze binnen staan als het regent (ze hebben grote schuilstal dus kunnen kiezen waar ze willen staan).
Rijden is absoluut niet nadelig, ik rijd best intensief met mijn paarden en ze ondervinden er totaal geen problemen aan.
Kortom, voor mij is het alleen maar positief. In de winter krijgen ze brok van Healty Herbs bijgevoerd naast het hooi. Als extra aanvulling maar in de zomer halen ze voldoende uit de weide.
Ze staan in kudde verband en dat werkt prima. Paarden zijn vrolijk, speels en nog steeds erg mensgericht.
Je moet ze alleen niet 24/7 buiten zetten zonder soortgenoten, schuilstal of een aantal bomen om onder te schuilen.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:41

Het kan ook helpen om nu "alvast" met je paard te gaan grazen in de berm bijvoorbeeld. Zo went zijn spijsverteringssysteem al aan het verse gras.
Hoe langer het gras hoe minder risico, dus begin lekker in een ongemaaide berm, Die zijn er nog veel deze tijd van het jaar.
Ik heb zelf ooit het snelst opgebouwd als volgt: 1 week halve dagen, 1 week hele dagen, en dan 24 uur op het land.
Zorg dat je hem als hij hele dag op het land staat nauwelijks meer krachtvoer geeft, maar wel onbeperkt ruwvoer.
als mijn pony op het land staat voer ik absoluut geen krachtvoer meer alleen, vitamines (bijvoorbeeld in de vorm van Pavo koeken) áls je paard later meer energie nodig heeft of je hard getraind hebt kun je hem wel weer een beetje extra voer geven. Maar vooral de eerste twee weken niet bijvoeren.
Groetjes, en veel succes en plezier op je nieuwe stal!

Nadine_

Re: Paard naar 24/7 wei, hoe opbouwen en afbouwen met voer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:55

hij gaat (als dat samen goed gaat) met een ander paard in de weides staan, dit paard staat al 24/7 buiten. Dus het lijkt me het beste dat ik hem in het begin dus nog gewoon even op stal zet en dat dan afbouw tot hij 24/7 buiten gaat. Moet ik hem dan wel nog brokken geven als hij een halve dag buiten staat en halve dag binnen? Nu gaat hij ook wel de wei op maar daar staat weinig gras op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:57

bij ons staan ze swinters op stal en zomers op de wei, meestal gaan de eigenaren beginnen met tien minuten aan de hand grazen in de berm en dat opbouwen naar een uur per tien minuten ongeveer, kan ook per 15 minuten, en daarna gaan ze twee uur per dag op de wei, een week later gaan ze drie uur, een paar dagen later vier uur, een paar dagen later zes uur, een paar dagen later de hele dag (van tien tot zes) dan een paar dagen later van tien tot zeven of acht uur, en dan dag en nacht. je moet gewoon even kijken of je paardje koliek gevoelig is, dan moet je iets strenger letten op hoelang hij op de wei gaat, is hij helemaal niet koliek gevoelig zou ik me niet al te druk maken. succes :)

edit: brokken blijf ik erbij geven bij mijn paardje, gewoon normale hoeveelheid, maar mijn paardje moet dikker worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:58

Ik zou hem dan inderdaad nog wel brokken geven maar dan wel verminderen. Zodra hij een uur gegeten heeft haal je een kwart van zijn normale voer af. Heeft hij langer gegeten dan geef je hem nog de helft en staat hij een hele dag dan kun je hem nog wel een handje bij voeren. Op die manier went hij wat makkelijker en went zijn spijsvertering makkelijker aan de overgang. Die spijsvertering is namelijk gewend om de energie uit die brokken te krijgen dus hem blijven bijvoeren zou ik doen zolang je hem nog niet volledig op het gras zet. Via brok weet je ook zeker dat ze alle nodige stoffen binnen krijgen want niet elk grasland is voorzien van alle nodige voedingsstoffen voor een paard.

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:03

Ok dat zijn al een paar goede tips! Hooi voeren is dat ook nog noodzakelijk erbij? als hij op stal staat bedoel ik daar mee

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:04

xmarliez schreef:
Niet opbouwen. Ons oude paard is hier gekomen 2 weken geleden van 24/7 binnen naar 24/7 buiten en totaal geen problemen.
Qua voer, er is 24/7 hooi in de stal beschikbaar maar dat eten ze alleen als ze binnen staan als het regent (ze hebben grote schuilstal dus kunnen kiezen waar ze willen staan).
Rijden is absoluut niet nadelig, ik rijd best intensief met mijn paarden en ze ondervinden er totaal geen problemen aan.
Kortom, voor mij is het alleen maar positief. In de winter krijgen ze brok van Healty Herbs bijgevoerd naast het hooi. Als extra aanvulling maar in de zomer halen ze voldoende uit de weide.
Ze staan in kudde verband en dat werkt prima. Paarden zijn vrolijk, speels en nog steeds erg mensgericht.
Je moet ze alleen niet 24/7 buiten zetten zonder soortgenoten, schuilstal of een aantal bomen om onder te schuilen.

Gevaarlijk advies... :\ Als ik dat met mijn pony doe dan ligt ze binnen 3 dagen met vier pootjes in de lucht in de afvoercontainer van de Rendac. Het gaat hier om in één keer 24/7 op het gras.

Brok nu al rustig af gaan bouwen. Ik weet niet hoeveel je voert, maar stel dat dit een kilo per dag is dan ga je een week 0,75 voeren, een week 0,5 en een week 0,25. Dit tegelijk met het opbouwen op het gras. Dus stel: paar uurtjes gras - 0,75 brok, halve dag gras - 0,5 brok, hele dag gras - 0,25 brok en dan 24/7 buiten en brok achterwege laten. Zodra hij daar op het gras gaat kan je natuurlijk altijd aankijken of dit werkt en of je hem misschien toch iets zou moeten voeren. Ik zou altijd een week of 4 nemen om te laten wennen. Begin met een week een paar uurtjes, een week halve dag, een week hele dag en dan 24/7. Die laatste stap is het kleinste verschil omdat ze met een hele dag buiten toch vaak al niet meer constant eten.

Altijd hooi bij blijven voeren als hij op stal staat ;) Het verteringsstelsel van een paard is er op gemaakt om 24/7 in werking te zijn, als je een paard niks te eten geeft kan dit niet. Bovendien ga je vervelen en stalgebreken ook tegen. Hij weet echt wel dat de rest buiten staat en hij niet. Dan kan je hem beter wat te doen geven, is mijn ervaring.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:36

Britt schreef:
xmarliez schreef:

Gevaarlijk advies... :\ Als ik dat met mijn pony doe dan ligt ze binnen 3 dagen met vier pootjes in de lucht in de afvoercontainer van de Rendac. Het gaat hier om in één keer 24/7 op het gras.

Brok nu al rustig af gaan bouwen. Ik weet niet hoeveel je voert, maar stel dat dit een kilo per dag is dan ga je een week 0,75 voeren, een week 0,5 en een week 0,25. Dit tegelijk met het opbouwen op het gras. Dus stel: paar uurtjes gras - 0,75 brok, halve dag gras - 0,5 brok, hele dag gras - 0,25 brok en dan 24/7 buiten en brok achterwege laten. Zodra hij daar op het gras gaat kan je natuurlijk altijd aankijken of dit werkt en of je hem misschien toch iets zou moeten voeren. Ik zou altijd een week of 4 nemen om te laten wennen. Begin met een week een paar uurtjes, een week halve dag, een week hele dag en dan 24/7. Die laatste stap is het kleinste verschil omdat ze met een hele dag buiten toch vaak al niet meer constant eten.

Altijd hooi bij blijven voeren als hij op stal staat ;) Het verteringsstelsel van een paard is er op gemaakt om 24/7 in werking te zijn, als je een paard niks te eten geeft kan dit niet. Bovendien ga je vervelen en stalgebreken ook tegen. Hij weet echt wel dat de rest buiten staat en hij niet. Dan kan je hem beter wat te doen geven, is mijn ervaring.

Nee hoor, iemand met een beetje verstand weet heus wel dat je een paard niet 24/7 direct op een volle gras wei zet lijkt mij......
Ik werk op het moment met strookbegrazing dus ons paard kwam op een grote wei waar een stuk van 10 meter vol gras was, dus daar eet hij zich de eerste dag helemaal scheel aan en de 2e dag had hij al in de gaten dat hij niet meer van de wei geplukt werd dus stond hij mooi bij te komen. Paard is misschien 5/10 kilo aangekomen sinds hij hier is maar was dan ook behoorlijk schraal en nu dus nog steeds niet dik. Ondanks de hele dag mogelijkheid tot gras (hoogte van gras verschilt dus, ze krijgen een keer per week 10 meter erbij) en de hele dag beschikking over hooi.

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:30

Ik ga hem er zeker ook niet in een keer erop zetten, denk dat hij er zelf heel erg aan moet wennen.. aangezien hij nou vaker in paniek raakt en gaat rennen als hij 3 uur op de wei heeft gestaan.. moet ik er wel bijzeggen dat ik hem dan in een weiland van mezelf zet, alleen.. dus na die 3 uur dat hij zijn buik vol heeft gegeten zet ik hem weer terug naar zijn eigen wei, met andere paarden en dan is weer niks aan de hand.. Dus ik hoop dat dit goed gaat, en niet dat hij na een paar uur alweer weg wil. Verder is het niet erg als hij iets bijkomt hij is niet mager maar er mag wel iets bij